2026-09-01, 22:48
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Jag delar i stor din uppfattning; Något säger mig dock att knuffar och/eller flygande föremål föranledde det krossade glaset redan på natten. ÅÅ drar sig tillbaka och kanske t o m ställde byrån under dörrhandtaget och kastade TNs täcke till soffan. Under tid som bara TN är uppe läggs glasbitarna på hög samtidigt som både skam och vrede stiger - något som ska eskalera när de båda åter möts efter dålig sömn vid 9-10-tiden.
Det är inte alls ett osannolikt scenario..
Citera
2026-09-01, 22:50
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Nej, det kanske inte alls är fastslaget att någon ska ha sett MGM och BO sent på måndagskvällen. Säger inte att det inte är så, men jag hittar inte just nu ett inlägg eller en artikel om Sent.

Detta hittar jag, Aftonbladet"]AB 13 aug:
"Brottsoffret och den misstänkte mannen syntes tillsammans ute på en brygga på skärgårdsön vid 19-tiden kvällen före mordet. Båda hälsade, berättar vittnet, utan att registrera något särskilt med paret."
Minns inte vad Jessica sa i podden, om hon nämnde någon tidpunkt för när vittnet såg dom gå på en väg på måndagen.
Nej, jag tror inte att hon nämnde något mer specifikt än kvällen vilket typ kan vara när de gick hem från bryggan. Vet att jag läst något i tråden om bad vid midnatt men det känns som att vi kan bortse ifrån det. Håller med om att de troligen inte somnade som goda vänner den natten..
Citera
2026-09-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Tycker mig ha följt tråden ganska bra och kan inte påminna mig några uppgifter om att det hörts skrik (men här kan jag ha fel). Icke förty så finns inga allmänt kända uppgifter som utesluter att mordet kan ha skett på natten. Det blir då aningen mer svårbegripligt att TNs telefon kopplade ned först kl 11:55 d v s cirka 11 timmar senare. Kan TN avslutat kvällen med en pava whisky eller varför väntar man 11 timmar till första rationella åtgärd..?
Ber om ursäkt om jag uttryckte mig oklart. Ingen människa har hört någon skrika, vad jag menar är att hundarna kan ha hört skrik eller ovanliga ljud och reagerat med att skälla.
Citera
2026-09-01, 23:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Får också för mig att den natten blev jobbig med händelser eller i vart fall ordbyten. Kanske sen utan sömn - för framförallt TN. Ilska, frustration.

Rena spekulationer, när man försöker få saker (tiden mm) att gå ihop.
Det kan ha varit en våldtäkt under natten som han var rädd skulle komma i dagen så han avslutade det. Känns hemskt att skriva om stackars brottsoffret på detta sätt men har så svårt att förstå hur GM kunde bli så galen för att hon ville att han skulle åka hem.
Citera
2026-09-02, 00:14
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det kan ha varit en våldtäkt under natten som han var rädd skulle komma i dagen så han avslutade det. Känns hemskt att skriva om stackars brottsoffret på detta sätt men har så svårt att förstå hur GM kunde bli så galen för att hon ville att han skulle åka hem.
Det behöver ju absolut inte vara ”bara att hon ville att han skulle åka hem” utan kan mycket väl också ha varit ett totalt avslut från hennes sida. Det kanske började med att hon inte ville att han skulle vara där när hennes barn med respektive kom vilket fick honom att känna sig kränkt och säga massa saker som han inte kan ta tillbaka (han har väl uttryckt något liknande). Hon ser då sidor hos honom som hon absolut inte gillar/accepterar och väljer dagen därpå att avsluta relationen vilket får honom att tappa det helt. Kan ju också tyckas som en väldigt överdriven reaktion att bli så arg för att någon vill avsluta att det slutar med mord men tyvärr har vi sett exempel på det förr..
Citera
2026-09-02, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Mordet på trebarnsmamman i Nacka 2023 gav livstid i Nacka TR trots att det skedde utan planering, under alkoholpåverkan och i det egna hemmet. Tror inte den GM hade några tidigare domar men hade väl iofs visat vissa våldsamma tendenser innan. I övrigt samma beteende ~ larmade inte och försökte fly. Om TN inte kommer upp med en trovärdig berättelse om ett händelseförlopp som delvis kan ses som förmildrande så blir jag inte förvånad om det blir livstid.

Nej, jag blir inte heller förvånad men jag är inte tvärsäker. Om det inte är planerat ökar nog hans chanser att slippa livstid men lite märkligt är det nog om han lyckas. Allt hänger på det som sägs i rättegången och hans trovärdighet om nu inte åklagaren har solida bevis som slår in spiken.
Citera
2026-09-02, 08:16
Medlem
Det kanske skrivits om tidigare men i dom första nyheterna kring detta stod det "kvinna hittad svårt skadad" och "knivsår" (osäker på sistnämnda men 100% säker på förstnämnda). Efter ett tag stod det död.

Känns som det kanske funnits livstecken när man fann henne? Ovanligt att man skriver svårt skadad om någon uppenbart är död. Eller så var det inte väldigt uppenbart?
Citera
2026-09-02, 08:17
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Det behöver ju absolut inte vara ”bara att hon ville att han skulle åka hem” utan kan mycket väl också ha varit ett totalt avslut från hennes sida. Det kanske började med att hon inte ville att han skulle vara där när hennes barn med respektive kom vilket fick honom att känna sig kränkt och säga massa saker som han inte kan ta tillbaka (han har väl uttryckt något liknande). Hon ser då sidor hos honom som hon absolut inte gillar/accepterar och väljer dagen därpå att avsluta relationen vilket får honom att tappa det helt. Kan ju också tyckas som en väldigt överdriven reaktion att bli så arg för att någon vill avsluta att det slutar med mord men tyvärr har vi sett exempel på det förr..
Jo men efter åtta månader måste vara extremt ovanligt.
Citera
2026-09-02, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Det kanske skrivits om tidigare men i dom första nyheterna kring detta stod det "kvinna hittad svårt skadad" och "knivsår" (osäker på sistnämnda men 100% säker på förstnämnda). Efter ett tag stod det död.

Känns som det kanske funnits livstecken när man fann henne? Ovanligt att man skriver svårt skadad om någon uppenbart är död. Eller så var det inte väldigt uppenbart?
Ja, det fanns någon tidig artikel där det gavs utrymme för att fundera över om livstecken kan ha funnits, men ganska snabbt kom det fram att hon var död när hon hittades.

Det har beskrivits hur sjukvårdarna såg detta (avliden) när dom kom till platsen ganska snabbt efter att anhörig fann BO.
Citera
2026-09-02, 08:48
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jo men efter åtta månader måste vara extremt ovanligt.
Absolut ovanligt men det mesta i det här fallet kan nog sägas kategoriseras in under ovanligt.
Citera
2026-09-02, 09:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama

Om man läser tråden från start, kan man se att man först inte hade uppgifterna om att hon var död, utan enbart skadad. Det skickades en ambulanshelikopter, vilket kan ha förvillat.

Mitt minne är verkligen opålitligt, vilket gör att jag inte litar på den minnesbild jag har så här i efterhand. Men ja, även jag tycker mig läst något liknande. Men jag kan blanda ihop det med spekulationer i tråden och mina egna tankar eftersom allt var oklart i de första rapporteringarna. Nedan ett inlägg från @Fritidsgeniet, är just ett sådant inlägg som kan göra att jag tänkte att hon möjligen levde när de anhöriga fann henne, i vilket fall som helst, kanske osäkert om hon gjorde det eller inte.

Jag tänker också att de som kommer först till platsen är väldigt chockade, och att SOS i det läget inte vill riskera att en felbedömning från anhöriga leder till att någon som kan räddas inte får hjälp i tid.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---

Jag hittade det här nedan; det är då när larmet inkommer till SOS 16:21. I deras anteckningar står det att kvinnan "Lever inte". När personalen kommer till platsen förstår de att "kvinnan legat död ”en stund".

AB:

"Klockan 16.21 den fjärde augusti kom ett samtal in till SOS om att kvinnan hade hittats livlös.

”Lever inte”, stod det i anteckningen från SOS. I bakgrunden hördes ”mycket gråt” i samband med att larmsamtalet kommer in, står det i handingar som Aftonbladet tagit del av.

När sjukvårdspersonal kom fram till Värmdö noterade de att kvinnan legat död ”en stund”. Flera poliser skickades ut till platsen direkt, enligt handlingar.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4a9kx/tiden-fore-skargardsmordet-han-hogg-ved-hon-klippte-gras

Att man bedömer att hon legat död en stund, innebär att man ser tydliga tecken på att döden inte skett nyligen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Det finns länkar till olika nyhetsrapporteringar. Tex skriver tv4:

"4 augusti 17:17

Uppgifter: Kvinna hittad med knivskador i skärgården

En kvinna har hittats med knivskador i Stockholms skärgård, enligt uppgifter till TV4 Nyheterna.
"

https://www.tv4.se/just-nu/5BJ7BbyVovNIA62gLCXeIQ/uppgifter-kvinna-hittad-med-knivskador-i-skargarden

---------------------------------------------------------------------------------------------------

4/8 kl 22:05 skriver @Fritidsgeniet i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsgeniet
Lokala djungeltrumman säger att två barn kom ut till sin stuga på Sollenkroka ö och fan sin mor mördad.

EDIT. Verkar vara viss tveksamhet om huruvida kvinnan var död eller inte vid påträffandet.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Kl 23:03 verkar de första uppgifterna i media och tråden om att kvinnan hittats död komma:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisinsats-i-stockholms-skargard/
Citera
2026-09-02, 09:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej, det kanske inte alls är fastslaget att någon ska ha sett MGM och BO sent på måndagskvällen. Säger inte att det inte är så, men jag hittar inte just nu ett inlägg eller en artikel om Sent.

Detta hittar jag, Aftonbladet"]AB 13 aug:
"Brottsoffret och den misstänkte mannen syntes tillsammans ute på en brygga på skärgårdsön vid 19-tiden kvällen före mordet. Båda hälsade, berättar vittnet, utan att registrera något särskilt med paret."
Minns inte vad Jessica sa i podden, om hon nämnde någon tidpunkt för när vittnet såg dom gå på en väg på måndagen.

Expressen:

"Den mördade kvinnan skulle få besök av sin familj i sommarhuset på ön Sollenkroka.

De ringer redan kvällen innan, måndagen den 3 augusti, utan att få svar vilket är ovanligt. En granne säger att han ser kvinnan och hennes nye pojkvän gå ner för att ta ett bad vid midnatt. När familjen inte får svar på tisdagsmorgonen stiger oron och de åker ut till ön där de hittar kvinnan inne i sommarhuset, död.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/

Vittnesuppgifter är inte alltid pålitliga. Inte för att de ljuger, men ibland kan de blandas ihop, t ex med tidpunkter. Det utesluter förstås inte att det stämmer, men det är bra om man hr något som sammankopplar minnesbilden, och om man är fler som stöder uppgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in