Citat:
Ursprungligen postat av
vivamama
Det kanske skrivits om tidigare men i dom första nyheterna kring detta stod det "kvinna hittad svårt skadad" och "knivsår" (osäker på sistnämnda men 100% säker på förstnämnda). Efter ett tag stod det död.
Känns som det kanske funnits livstecken när man fann henne? Ovanligt att man skriver svårt skadad om någon uppenbart är död. Eller så var det inte väldigt uppenbart?
Om man läser tråden från start, kan man se att man först inte hade uppgifterna om att hon var död, utan enbart skadad. Det skickades en ambulanshelikopter, vilket kan ha förvillat.
Mitt minne är verkligen opålitligt, vilket gör att jag inte litar på den minnesbild jag har så här i efterhand. Men ja, även jag tycker mig läst något liknande. Men jag kan blanda ihop det med spekulationer i tråden och mina egna tankar eftersom allt var oklart i de första rapporteringarna. Nedan ett inlägg från @Fritidsgeniet, är just ett sådant inlägg som kan göra att jag tänkte att hon möjligen levde när de anhöriga fann henne, i vilket fall som helst, kanske osäkert om hon gjorde det eller inte.
Jag tänker också att de som kommer först till platsen är väldigt chockade, och att SOS i det läget inte vill riskera att en felbedömning från anhöriga leder till att någon som kan räddas inte får hjälp i tid.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---
Jag hittade det här nedan; det är då när larmet inkommer till SOS
16:21. I deras anteckningar står det att kvinnan "
Lever inte". När personalen kommer till platsen förstår de att "
kvinnan legat död ”en stund".
AB:
"
Klockan 16.21 den fjärde augusti kom ett samtal in till SOS om att kvinnan hade hittats livlös.
”Lever inte”, stod det i anteckningen från SOS. I bakgrunden hördes ”mycket gråt” i samband med att larmsamtalet kommer in, står det i handingar som Aftonbladet tagit del av.
När sjukvårdspersonal kom fram till Värmdö noterade de att kvinnan legat död ”en stund”. Flera poliser skickades ut till platsen direkt, enligt handlingar."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4a9kx/tiden-fore-skargardsmordet-han-hogg-ved-hon-klippte-gras
Att man bedömer att hon legat död en stund, innebär att man ser tydliga tecken på att döden inte skett nyligen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Det finns länkar till olika nyhetsrapporteringar. Tex skriver tv4:
"
4 augusti 17:17
Uppgifter: Kvinna hittad med knivskador i skärgården
En kvinna har hittats med knivskador i Stockholms skärgård, enligt uppgifter till TV4 Nyheterna."
https://www.tv4.se/just-nu/5BJ7BbyVovNIA62gLCXeIQ/uppgifter-kvinna-hittad-med-knivskador-i-skargarden
---------------------------------------------------------------------------------------------------
4/8 kl
22:05 skriver @Fritidsgeniet i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av
Fritidsgeniet
Lokala djungeltrumman säger att två barn kom ut till sin stuga på Sollenkroka ö och fan sin mor mördad.
EDIT. Verkar vara viss tveksamhet om huruvida kvinnan var död eller inte vid påträffandet.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Kl
23:03 verkar de första uppgifterna i media och tråden om att kvinnan hittats död komma:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisinsats-i-stockholms-skargard/