Igår, 10:51
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
I det fallet du beskriver så hade personen varit våldsam innan, med diagnos etc. Det är det jag menar att det inte finns några kända tecken på något av det som ”normalt” är en ingrediens när det spårar ur fullständigt. Det kan förvisso finnas missbruk som vi inte känner till (finns ju exempel där människor lyckas dölja ett missbruk av tabletter eller annan typ av narkotika från sin omgivning).. Håller med To.Ivrig om att en person som alltid vill ha kontroll mycket väl kan göra allt för att vinna tid och ”skapa kontroll” över situationen. Man har så många frågor när det gäller det här fallet..

Precis, det är det som gör GM så unik, frånvaron av våldshistorik. Att spåra ur på det sättet menar jag är ovanligt, men det händer flera ggr årligen att folk har ihjäl varann på liknande sätt. Om GM varit en sådan kontrollfreak (ja, han är ju förvisso pedant osv., men det kan man vara utan att mörda) så borde det avspeglat sig i brottsregistret när man uppnått den aktningsvärda åldern av 57 år. Det är iaf mer regel än undantag. Jag tycker inte brottet i sig är så anmärkningsvärt som sagt, GM som person är dock det.
Citera
Igår, 11:51
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ja, det är ju det. Det kanske handlade om ofullständiga grundskolebetyg och därmed ingen behörighet att antas till gymnasiet. Så får man läsa in dom ämnen som krävs för att kunna antas till ett gymnasieprogram.
Kanske stökigt hemma. Eller missad diagnos, man var väl inte så duktiga på diagnoser på 80-talet och framförallt inte på att ge rätt stöd om det skulle behövas. Jo stöd fanns, men kanske inte utvecklat så det passade allas behov.
Läste att ca 90% av de som mördar har psykiatrisk diagnos.
Citera
Igår, 11:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Åklagarmyndigheten
2026-09-03

Framställan om förlängd åtalstid

Misstänkt:
T

Grund: Mord 2026-08-04 på Sollenkroka Ö, Djurö inom Värmdö kommun.

Restriktioner som begärs:
Samsittning, gemensam vistelse, ta emot besök, elektronisk kommunikation, försändelser (brev mm).

Beslut/motivering/kompl uppgifter:
Sedan den förra häktningsförhandlingen har det genomförts bl a ett stort antal vittnesförhör, brottsplatsundersökning och förhör med den misstänkte. Förundersökningen kan dock inte slutföras inom föreskriven tid eftersom det återstår ett flertal utredningsåtgärder; brottsplatsundersökningen pågår alltjämt, ett flertal analysbesked avseende blod/DNA inväntas från NFC, det slutliga dödsfallsutlåtandet ska färdigställas av RMV och ytterligare förhör ska genomföras med den misstänkte. Förlängning begärs därför till den 2 oktober. Det föreligger alltjämt behov av att den misstänkte är ålagd de restriktioner som framgår av framställan. Fortsatt häktning är proportionerlig. För det fallet att en omhäktningsförhandling bokas ut önskar jag närvara via länk [..]
Kan det finnas någon som vill besöka honom?
Citera
Igår, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kan det finnas någon som vill besöka honom?
Utomstående kanske funderar över den saken. Men närstående eller nära vänner kan ju ibland vilja visa en häktad person stöd, kanske ställa frågor om inte annat?

Tillägg: Jag tror det ofta kan vara en framgångsfaktor om en häktad person har inslag av normalitet. Det kan underlätta när det gäller att öppna upp. Däremot går det ju inte med besök, eftersom det kan störa utredningen.
Senast redigerad av To.Ivrig Igår kl. 12:05.
Citera
Igår, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Stort tack 🙏 Det var såklart väntat med förlängd åtalstid. Man kan väl inte utläsa något av framställan vilket iofs också var väntat. En fråga; för det fallet att en omhäktningsförhandling bokas ut osv ~ han blev väl häktad till idag tidigare så behövs inte en ny förhandling eller är det något som i princip sker automatiskt vid en åtalsförlängning vid mord?

Det blir ingen förhandling idag. TN medger omhäktning i två veckor.
Citera
Igår, 12:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Precis, det är det som gör GM så unik, frånvaron av våldshistorik. Att spåra ur på det sättet menar jag är ovanligt, men det händer flera ggr årligen att folk har ihjäl varann på liknande sätt. Om GM varit en sådan kontrollfreak (ja, han är ju förvisso pedant osv., men det kan man vara utan att mörda) så borde det avspeglat sig i brottsregistret när man uppnått den aktningsvärda åldern av 57 år. Det är iaf mer regel än undantag. Jag tycker inte brottet i sig är så anmärkningsvärt som sagt, GM som person är dock det.
Från och med 1:a juli är psykiskt våld ett brott i brottsbalken. Du tycker inte detta brott är anmärkningsvärt?
Senast redigerad av TaxenSixten Igår kl. 12:08.
Citera
Igår, 12:36
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Det blir ingen förhandling idag. TN medger omhäktning i två veckor.
Stort tack för update ✨
Citera
Igår, 12:41
Medlem
Citat:
Ja, det är ju det. Det kanske handlade om ofullständiga grundskolebetyg och därmed ingen behörighet att antas till gymnasiet. Så får man läsa in dom ämnen som krävs för att kunna antas till ett gymnasieprogram.
Kanske stökigt hemma. Eller missad diagnos, man var väl inte så duktiga på diagnoser på 80-talet och framförallt inte på att ge rätt stöd om det skulle behövas. Jo stöd fanns, men kanske inte utvecklat så det passade allas behov.
Citat:
Läste att ca 90% av de som mördar har psykiatrisk diagnos.

Ville läsa vidare om det du skrev. Hittade en artikel från 2005 i F&F om studien.

Man analyserade rättspsykiatriska undersökningar och patientjournaler för brotten mellan 1998-2001. Även om forskningsresultatet skulle visa andra siffror 20 år senare (sånt händer, t ex kan diagnosticeringen förändras), så var det en såpass hög siffra att det kanske fortfarande, 2026 är en stor majoritet av de dömda (i de aktuella brottskategorierna) som har en psykiatrisk diagnos.

Ur artikeln (2005):
"Trots detta har cirka 90 procent av dem som döms för mord, mordförsök, dråp eller dråpförsök en psykiatrisk diagnos. Det visar en studie vid Karolinska institutet som analyserat rättspsykiatriska undersökningar och patientjournaler för de drygt 2 000 personer som dömdes för sådana brott i Sverige mellan 1998 och 2001.

Vanliga sjukdomar är psykotiska störningar inklusive schizofreni, personlighetsstörningar, ångest och posttraumatisk stress samt depression. Många har dubbla diagnoser, och varannan person har också missbruksproblem."
Citera
Igår, 12:45
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Från och med 1:a juli är psykiskt våld ett brott i brottsbalken. Du tycker inte detta brott är anmärkningsvärt?

Vad har det fetade med saken att göra? Nej, jag tycker inte det är anmärkningsvärt, det är ett dussinmord. GM däremot är anmärkningsvärd.
Citera
Igår, 13:37
Medlem
Citat:
Grund: Mord 2026-08-04 på Sollenkroka Ö, Djurö inom Värmdö kommun.

Restriktioner som begärs:
Samsittning, gemensam vistelse, ta emot besök, elektronisk kommunikation, försändelser (brev mm).

Tack To.Ivrig!

En fundering kring restriktionerna - det innebär i princip att han kommer att vara helt isolerad från kontakt med andra (förutom advokat, förhörsledare mfl). Tyder det på att han inte har lämnat fullständig redogörelse ännu? Att åklagaren befarar att kontakter med andra kan påverka att han inte fortsätter berätta? Eller är motsvarande restriktioner vanliga i liknande fall?
Citera
Igår, 13:55
Medlem
Citat:

Men tänk om det - säger inte att det behöver vara så i just det här fallet - slår slint i en sådan grad där adrenalinet rusar och det är fullständigt kaos i huvud/kropp på ett sätt som leder till en primitiv "åtgärd" för att få tyst på allt? Som var svår att stoppa. Ett okontrollerat raseri där adrenalin och annat var fruktansvärt mycket starkare än vårt vanliga medvetande, så att människan i situationen knappt är ja, stoppbar? Det är i och för sig ändå svårt, tycker jag att greppa: för personen borde gått därifrån. Lämnat situtionen. För att skydda sig själv och skydda den andre.

Kanske berättar han, på ett trovärdigt sätt.

Som kvalificerad gissning tror jag absolut att det är så här det har gått till. Olika andra spekulationer som kommit fram i denna tråd, är för mig helt ointressanta. Behöver inte finnas så mkt till motiv. Att han aldrig tidigare varit dömd för kvinnomisshandel, betyder inte att han inte tidigare slagits. Han har åtminstone varit rejält hotfull och kränkt i tidigare relationer. Jag tycker att vi luskat fram så mkt bakgrundsinfo om honom, att jag är säker på "typen" av man. I ngn dokumentär i framtiden lär vi kunna läsa att han är typexempel på man som slår. Det som skiljer detta fall från klassiska "mäns våld mot kvinnor" är den korta tiden förhållandet varit. De kan knappast kommit så mkt längre än dejtande. Att hon hade stugan tillsammans med sitt ex, som han även träffat, tror jag har bidragit till hans sinnestämning. En sådan här man klarar omöjligt av att umgås med ett ex, som hon har bra relation med. De har också varit på en ö. Förvisso nära fastlandet med frekvent båttrafik, men det är inte bara att stänga dörren och gå hem. Han kan ha känt sig trängd, vilket förvärrade. Troligen först det klassiska trubbiga våldet (knuffar, fall mot möbler, kanske knytnävar) som sedan besinningslöst går över till att han tar ngt vasst som tillhygge. Att spekulera mer detaljerat är meningslöst, iaf för mig.
Senast redigerad av nyigemet Igår kl. 14:05.
Citera
Igår, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Jag har egentligen inga problem med att "förstå" att det kan bli så, jag har otaliga ggr sett människor (både män och kvinnor) tappa koncepten fullständigt. Ofta med våldsamt utfall, i bästa fall bara mot materiella ting. Att gå från det till mord är förvisso ett stort steg, men slår det tillräckligt slint så är det inte oöverstigligt. Se på den där tjejen i Värmland som för något år sedan högg ihjäl sitt ex över nån skitsak t.ex.

Det som förvånar mig är gärningsmannen. Att en tidigare skötsam människa har ihjäl någon vid pass 57 års ålder, utan att ha ett våldsamt förflutet, är jävligt udda.

Jag håller med, förutom att jag uppfattar GM som en en typisk man som utövar "våld mot kvinnor". När hans förflutna nystas upp är troligen ingen förvånad längre. Har han varit så skötsam, egentligen? Betett sig anmärkningsvärt udda i tidigare relationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in