Citat:
Ursprungligen postat av
To.Ivrig
Men tänk om det - säger inte att det behöver vara så i just det här fallet - slår slint i en sådan grad där adrenalinet rusar och det är fullständigt kaos i huvud/kropp på ett sätt som leder till en primitiv "åtgärd" för att få tyst på allt? Som var svår att stoppa. Ett okontrollerat raseri där adrenalin och annat var fruktansvärt mycket starkare än vårt vanliga medvetande, så att människan i situationen knappt är ja, stoppbar? Det är i och för sig ändå svårt, tycker jag att greppa: för personen borde gått därifrån. Lämnat situtionen. För att skydda sig själv och skydda den andre.
Kanske berättar han, på ett trovärdigt sätt.
Som kvalificerad gissning tror jag absolut att det är så här det har gått till. Olika andra spekulationer som kommit fram i denna tråd, är för mig helt ointressanta. Behöver inte finnas så mkt till motiv. Att han aldrig tidigare varit dömd för kvinnomisshandel, betyder inte att han inte tidigare slagits. Han har åtminstone varit rejält hotfull och kränkt i tidigare relationer. Jag tycker att vi luskat fram så mkt bakgrundsinfo om honom, att jag är säker på "typen" av man. I ngn dokumentär i framtiden lär vi kunna läsa att han är typexempel på man som slår. Det som skiljer detta fall från klassiska "mäns våld mot kvinnor" är den korta tiden förhållandet varit. De kan knappast kommit så mkt längre än dejtande. Att hon hade stugan tillsammans med sitt ex, som han även träffat, tror jag har bidragit till hans sinnestämning. En sådan här man klarar omöjligt av att umgås med ett ex, som hon har bra relation med. De har också varit på en ö. Förvisso nära fastlandet med frekvent båttrafik, men det är inte bara att stänga dörren och gå hem. Han kan ha känt sig trängd, vilket förvärrade. Troligen först det klassiska trubbiga våldet (knuffar, fall mot möbler, kanske knytnävar) som sedan besinningslöst går över till att han tar ngt vasst som tillhygge. Att spekulera mer detaljerat är meningslöst, iaf för mig.