Intressanta spekulationer och reflektioner från er.
Min gissning också - i första hand ånger för egen del.
Är inte så säker på dyslexi-frågan än. Kan vara så. Och en sådan sak kan både försena skolstudier och göra något med självförtroendet.
Men när det gäller t ex krukväxt-inlägget (Facebookgruppen om Palettblad) kan det kanske - är mitt intryck - mer handla om ett slarvigt inlägg. Där har det t ex missats ett helt ord (något jag själv kan göra, rent slarv.)
Dom olika skolorna (gymnasierna) samt eventuellt uppehåll ett år efter grundskolan (ev uppehåll 85/86) innan gymnaiset kan ju ha att göra med faktorer i t ex en otrygg uppväxtsituation (fadern, kontaktförbud mm). Eller så finns det koncentrationssvåriheter också av andra skäl. Möjligheten finns att TN kanske kan ha bott på annan ort läsåret 85/86? Alternativt började på något för oss okänt gymnasium HT 1985 och hoppade av för att byta till annat program.
Vet inte hur det är med eventuell advokathjälp vid inlaga men det finns en tidigare egen-skriven inlaga från TN, från bodelningstvisten 2022. Visserligen kan man ta hjälp av rättstavningsprogran mm, och vi vet ju inte om hans advokat i tvistemålet granskade inlagan. Men den kan vara skriven på egen hand. I så fall kan man notera: han skriver om sig själv i tredje person, dvs "TN har valt","TN har redogjort" osv.
TNs ombud 2022 skrev i (advokat-)yttrandet "TN har i eget yttrande bemött vad X anfört se bilaga 1".
Något i hans egna inlagor kanske advokaten i brottmålet respektive i tvistemålet har tipsat om. Svårt veta. (att skriva en egen redokörelse i ett tvistemål behöver inte vara anmärkningsvärt, ibland görs så. Men nu har det - i två mål - inkommit egna framställningar/yttranden.
Jag har också slagits av den formuleringen, 'denna allvarliga sak'. Distansering? Vill uttrycka att han ser seriöst på saken?
Instämmer. Om TNs meningarna om arbetsgivarens initiativ (till advokattips) baseras på ren lögn, eller i vart fall något sorts manipulativt grepp, så kanske det är sidor som kommer visas sig på fler sätt i brottsutredningen.
Viktig fråga.
En inre brottningsmatch kanske nu mellan att 'skydda sig själv' <-> 'medmänsklighet'. Eller så har vid det här laget erkännande-processen framskridit längre än vad några av oss befarar.
Uppfattar ändå att TN ger uttryck för att vara ansvarsfull. Möjligen manipulativ mm. Hoppas att det går dithän att han vill ta ansvar. Tror ju att det är den bästa vägen även för någon som är misstänkt för mord.
(Inser nu att jag borde väl svarat på inläggen i separata svar, såg liksom en helhet i det ni bollade mellan er. Blev lite långt nu. Men ja, blev ETT inlägg från mig)
Angående när brottet begick och ÅÅ avled, vet vi att hon hittats relativt snart efter brottet. Man kommer alltså att kunna fastställa en relativt säker tid fär döden, då kroppen inte legat länge.
Förutom likstelhet, likfläckar, kroppstemperatur i förhållande till temperatur i omgvningen, olika kemiska analyser, matsmältningsrester i magen mm, finns det även vittnen och förhoppningsvis andra ledtrådar,bevis för när ÅÅ avlidit.
De omfattande skadorna som nämnts, får man hoppas på att de inte innefattar "försök till att hantera våld på den avlidna kroppen" för att lättare kunna göra sig av med den.
Intressant är inte bara när brottet begicks och varför, utan också om det funnits någon slags planering innan och vad han pysslat med efteråt.
En "viss planering" behöver inte vara långvarig, utan kan ha uppstått någon gång under kvällen, natten eler strax inna mordet.
Kommer vi få se försök till att undanröja sådan planering?
Var är ÅÅs mobil? Varför svarade hon inte på kvällen, morgonen?
Tilägg:
Spekulation:
Jag gissar att anhöriga åkte ut för att de inte heller fick kontakt med TN. I aftonbladet tror jag det var, att en person försökte få tag på TN, men att TNs mobil var avstängd. Det borde ju vara någon av kvinnans nära, som efter att de inte fått tag på ÅÅ föröker få tag på ÅÅ denna väg och få reda på varför hon inte svarar. Detta samtalsförsök till TN är då efter det at han stängt av sin mobil vid 11:55, vilket förstås måste verka väldigt oroväckande efter att det inte gått att nå ÅÅ under så lång tid.
Senast redigerad av notknapparen 2026-09-01 kl. 12:37.
Angående när brottet begick och ÅÅ avled, vet vi att hon hittats relativt snart efter brottet. Man kommer alltså att kunna fastställa en relativt säker tid fär döden, då kroppen inte legat länge.
Förutom likstelhet, likfläckar, kroppstemperatur i förhållande till temperatur i omgvningen, olika kemiska analyser, matsmältningsrester i magen mm, finns det även vittnen och förhoppningsvis andra ledtrådar,bevis för när ÅÅ avlidit.
De omfattande skadorna som nämnts, får man hoppas på att de inte innefattar "försök till att hantera våld på den avlidna kroppen" för att lättare kunna göra sig av med den.
Intressant är inte bara när brottet begicks och varför, utan också om det funnits någon slags planering innan och vad han pysslat med efteråt.
En "viss planering" behöver inte vara långvarig, utan kan ha uppstått någon gång under kvällen, natten eler strax inna mordet.
Tilägg:
Spekulation:
Jag gissar att anhöriga åkte ut för att de inte heller fick kontakt med TN. I aftonbladet tror jag det var, att en person försökte få tag på TN, men att TNs mobil var avstängd. Det borde ju vara någon av kvinnans nära, som efter att de inte fått tag på ÅÅ föröker få tag på ÅÅ denna väg och få reda på varför hon inte svarar. Detta samtalsförsök till TN är då efter det at han stängt av sin mobil vid 11:55, vilket förstås måste verka väldigt oroväckande efter att det inte gått att nå ÅÅ under så lång tid.
Frågan är väl om det kommer att gå att bevisa någon planering. Många av de här brotten sker väl ”i hastigt mod”, vilket i teorin ger domstolen möjlighet att dömma för dråp. Nu tror jag inte att en sådan dom kommer i fråga, men MGM kan nog tänkas försöka sopa vägen i den riktningen. Det lär inte lyckas.
Utgångspunkten vid mord är alltså 16 års fängelse. Finns försvårande omständigheter kan straffet bli längre, finns förmildrande kan det bli kortare.
Som vid nästan alla mord finns försvårande omständigheter (vilket rätten är medveten om) och det som balanserar detta är då eventuell förekomst av förmildrande sådana. Om några sådana har vi inte fått någon information men advokaten kan nog gräva fram några.
Tvekar på att det blir livstid om åklagaren inte kan styrka någon planering eller några ytterligare brott, trots att det tycks finnas flera omständigheter som motiverar en sådan dom.
Detta måste ju vara den sämsta mord tråden någonsin! Diskuteras betyg sida efter sida skärpning på erat off topic här! Betygen väger inte in i detta!
Detta måste ju vara den bästa mord tråden någonsin!
Fantastisk kartläggning med riktiga FAKTA som till stor del är användares förtjänst medan media somnat.
Här vet man till stora delar vad MGM verkligen har varit med om i sitt liv och kan spekulera faktabaserat hur det påverkat MGM.
Inte det vanliga urskuldande ”Vilka omständigheter har den killen växt upp under, vad är det för trauman han bär med sig?” helt utan fakta.
Senast redigerad av gofigur 2026-09-01 kl. 14:56.
Angående tidpunkt för mordet: utifrån dödsannonsen kan vi väl utgå från att polisen är säker på att brottet bör ha skett under tisdagen den 4 aug? Och att midnatt eller strax innan midnatt på måndagen kan uteslutas? Jag tänker på ljuden från en eventuell hund.
Angående tidpunkt för mordet: utifrån dödsannonsen kan vi väl utgå från att polisen är säker på att brottet bör ha skett under tisdagen den 4 aug? Och att midnatt eller strax innan midnatt på måndagen kan uteslutas? Jag tänker på ljuden från en eventuell hund.
Ljuden från hunden kom väl vid 01.00 tiden vilket då är den 4/8 men jag tror ändå vi kan utesluta natten.
Frågan är väl om det kommer att gå att bevisa någon planering. Många av de här brotten sker väl ”i hastigt mod”, vilket i teorin ger domstolen möjlighet att dömma för dråp. Nu tror jag inte att en sådan dom kommer i fråga, men MGM kan nog tänkas försöka sopa vägen i den riktningen. Det lär inte lyckas.
Utgångspunkten vid mord är alltså 16 års fängelse. Finns försvårande omständigheter kan straffet bli längre, finns förmildrande kan det bli kortare.
Som vid nästan alla mord finns försvårande omständigheter (vilket rätten är medveten om) och det som balanserar detta är då eventuell förekomst av förmildrande sådana. Om några sådana har vi inte fått någon information men advokaten kan nog gräva fram några.
Tvekar på att det blir livstid om åklagaren inte kan styrka någon planering eller några ytterligare brott, trots att det tycks finnas flera omständigheter som motiverar en sådan dom.
Mordet på trebarnsmamman i Nacka 2023 gav livstid i Nacka TR trots att det skedde utan planering, under alkoholpåverkan och i det egna hemmet. Tror inte den GM hade några tidigare domar men hade väl iofs visat vissa våldsamma tendenser innan. I övrigt samma beteende ~ larmade inte och försökte fly. Om TN inte kommer upp med en trovärdig berättelse om ett händelseförlopp som delvis kan ses som förmildrande så blir jag inte förvånad om det blir livstid.
Ljuden från hunden kom väl vid 01.00 tiden vilket då är den 4/8 men jag tror ändå vi kan utesluta natten.
Jo det stämmer, men det kan väl vara svårt att ringa in mordet till en så specifik tidpunkt i och med att de hittade henne senare samma dag. Och att säkerheten att det skedde den 4 aug borde bygga på att det skedde senare under morgon eller förmiddag. Men bara en gissning från mitt håll!
Tilägg:
Spekulation:
Spekulerar: När anhöriga inte nådde BO på kvällen den 3 aug, så kanske parterna var inne i "göra slut"-snacket. Säg att TN kanske starkt insisterade på att "Nu är det vi som har det här samtalet, kan du vänta med dina mobilsamtal tills sen!?"
Eller så tog TN hennes mobil. Kanske t o m kastade den/stampade på den och därefter gick det inte att ringa?
En person på ön (enligt podden Mitt i livet, heter den så?) ska ha sett BO och MBM gå på en väg, där BO ska ha gått en bit framför TN. Intrycket vittnet fick var enligt podd-Jessica "... tydligt att stämningen var spänd" (om BO och MGM).
Kvinnan (BO) gick framför mannen (MGM) på en väg:
Jessica: "Hon levde ju på måndagskvällen, då det var folk på ön som har sett hur dom två har gått på en väg, hon har gått framför mannen (mördaren)."
Jessica: "Där det var det tydligt att stämningen var spänd."
Efterhands-tolkning eller ej (spänd stämning).
Men något var kanske i görningen redan på måndagskvällen, dvs spänt, meningsutbyte mm.
Citat:
Ursprungligen postat av Heltnypaflashback
Ja det var något vittne på ön som såg dom promenera från bad sent på kvällen (midnatt?) Minns inte om det har skrivit i medierna något om tidpunkten för denna promenad.
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
TN uppgav tumult förmiddag? Det behöver inte betyda att hans uppgift om tumult-tidpunkt är sann.
Tumult/spänt samtal kan ha inletts sent på kvällen den 3 aug.
Vi får se vad för uppgifter som kan bli offentliga i slutet av veckan.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-09-01 kl. 18:56.
Anledning: gör klart oavslutad mening
Åklagarmyndigheten:
"Både mord och dråp innebär ett avsiktligt dödande av en annan människa, men vid dråp anses brottet mindre grovt.
Skäl till att ett dödande bedöms som dråp är i allmänhet att det finns förmildrande omständigheter, t.ex. att offret hotat eller misshandlat gärningspersonen. Ett så kallat barmhärtighetsmord kan också bedömas som dråp."
Jag håller med att det kan bli svårt att bevisa någon form av planering, eftersom jag misstänker att det handlar om just ett uppblossande fysiskt bråk utifrån att relationen under senare tid präglats av konflikter enligt TN själv.
Dråp har jag svårt att tro att det skulle bli, särskilt som att det verkar handla om två sorters skador? Trubbigt våld och våld från eggvasst tillhygge.
SvD:
"– Kroppen visar spår av ett omfattande våld. Det är både sårskador som uppkommit från ett eggvasst föremål och trubbigt våld, säger Emma Olsson."
Jag tror dock att man kommer att kunna ringa in en ganska säker tidpunkt för döden eftersom kroppen ännu inte hunnit ligga så länge. Vi får väl se om den tidpunkten kommer att överensstämma med TNs berättelse. I det vi hört hittills att TN berättat i förhör ska vara att det skedde något tumultartat på fm:
"Mannen som misstänks för mordet på en kvinna i Stockholms skärgård beskriver i förhör att det blev ”tumultartat” den aktuella förmiddagen."
Det kan finnas flera förklaringar till varför ÅÅ inte svarade sin(a) anhöriga. Det kan vara allt från att det varit dålig stämning, till att hennes mobil på något sätt inte gått att använda, eller både och. Vid kvällsdoppet kanske hon inte tog med den alls?
Jag tänker att ÅÅ är en person som om hon märkt kontrollerande, aggressivt och hotfullt beteende, kollat på nätet om hon hittat något om honom. Det är inte svårt idag att hitta sådan uppgifter som framkommit i tråden.
Stämningen kan ha varit dålig av många skäl som vi inte vet något om. Men allt kan ha kommit till en punkt då den dåliga stämningen övergår till dåligt beteende.
Man kan ju tänka sig många scenarior. Det kan ha urartat redan på natten. Säg att ÅÅ ser efter doppet att anhöriga sökt henne. Har det redan pratats om att TN ska åka hem? Eller uppkommer det diskussioner nu om att han vill stanna och att hon ska skjuta upp besök?
Kan han hindrat henne att kontakta dom? Eller har hon konfronterat honom om vad hon hittat på nätet? Har han låst in henne, tagit hennes mobil? Är det då rutan krossas?
Eller är det som han berättat, att allt händer på förmiddagen?
Detta måste ju vara den sämsta mord tråden någonsin! Diskuteras betyg sida efter sida skärpning på erat off topic här! Betygen väger inte in i detta!
Biskopen själv har läst få mordtrådar där användarna själva lyckats gräva fram så mycket konkret material i förhållande till vad medierna faktiskt behagat rapportera. Det har bedrivits ett närmast arkeologiskt arbete här. Dokument, bakgrund och detaljer har bärgats fram sten för sten, medan redaktionerna stundtals synes ha stått bredvid utgrävningen med händerna i fickorna.
Att då, utan att ens ha gjort sig besväret att läsa tråden, kliva in och förkunna att det är ”den sämsta mordtråden någonsin” är tämligen förnämt. Det är som att anlända till en pågående arkeologisk utgrävning, vägra titta ned i schaktet och därefter recensera fynden.
Man får naturligtvis anse att en viss uppgift väger lätt eller att en teori är åt skogen. Biskopen har inga invändningar mot detta, tvärtom är det själva diskussionens livsluft. Men då bör invändningen helst innehålla något mer än ett kungligt dekret om att ämnet är ointressant.
För min del är det just detta som gjort tråden ovanligt läsvärd. Här har användare gjort en närmast heroisk insats för att bärga fram material som annars sannolikt hade gått förlorat i mediebruset. Man behöver inte köpa varje slutsats för att uppskatta själva grävandet. Biskopen lyfter på hatten och föreslår de missnöjda att åtminstone läsa vad de så förnumstigt recenserar innan de avkunnar nästa dom.