2026-09-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ni båda är som femåringar som grinar för att ni inte får glass till middag. Varför ger era föräldrar er inte det? Glass är ju gott! De måste vara elaka! Grrrrr! Kan ni inte tänka lite längre? På riktigt?

Du är som vanligt varmt välkommen ge en rationell och rimlig förklaring på hur något som vi alla vet är en fruktansvärd handling, kan förvandlas till en god handling om gud gör det.
”Därför att gud är god” är INTE ett rationellt svar, utan ett cirkelargument.
Citera
2026-09-01, 17:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Du är som vanligt varmt välkommen ge en rationell och rimlig förklaring på hur något som vi alla vet är en fruktansvärd handling, kan förvandlas till en god handling om gud gör det.
”Därför att gud är god” är INTE ett rationellt svar, utan ett cirkelargument.
En möjlig och rimlig förklaring är att vi behöver uppleva både godhet och ondska först för att kunna välja och inte bli otacksamma.
Citera
2026-09-01, 17:56
Medlem
Citat:
En möjlig och rimlig förklaring är att vi behöver uppleva både godhet och ondska först för att kunna välja och inte bli otacksamma.

Detta är alltså enligt dig en rationell förklaring på hur det kan vara en god handling att låta ett barn dö i cancer?
Citera
2026-09-01, 18:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Livet är sådant att vi alla dör och gör det i alla möjliga åldrar. Vi lever i en katastrofvärld där allt har tillkommit genom katastrofer och allt som lever är näring för allt som lever. Kan man därför säga att en skapare inte är god?

Alla kommer kanske inte att tycka att han är god just för han är omänskligt beslutsam att göra det som han vet är det goda.
Citera
2026-09-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ni båda är som femåringar som grinar för att ni inte får glass till middag. Varför ger era föräldrar er inte det? Glass är ju gott! De måste vara elaka! Grrrrr! Kan ni inte tänka lite längre? På riktigt?

Så du jämför att död någon i cancer med att inte ge barn glass?
Citera
2026-09-01, 18:33
Medlem
Citat:

Tänk om jag skulle så dig i ansiktet och sen säga samma sak?
Citera
2026-09-01, 18:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej, allt är väl inte helt glasklart. Men om man tar en droppe ur havet så blir den ju en avgränsad enhet och inga andra droppar delar samma vatten. Så sju olika droppar kan inte innehålla samma vatten. Men när droppen uppgår i havet igen så upplöses den och dess karma blir åter igen tillgänglig. Dvs att sju olika personer kan få tillgång till palmemördarens minne men inte samtidigt.
Jag vet inte.
Men ditt sista stycke, medvetandet och tankar är två olika saker.

Själv anser jag att tankar baseras på medvetandet och tidigare erfarenheter, så om medvetandet och tidigare erfarenheter skulle blandas i havet så borde alla i så fall tänka mer lika.
Citera
2026-09-01, 18:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Tänk om jag skulle så dig i ansiktet och sen säga samma sak?
Jag har gått igenom saker som du skulle kunna drömma mardrömmar om, du har seriöst ingen aning. Tror du jag svär åt gud för det? Det är bara otacksamma svin som beter sig så.
Citera
2026-09-01, 18:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så du jämför att död någon i cancer med att inte ge barn glass?
Ja?
Citera
2026-09-01, 18:39
Medlem
Citat:
Jag har gått igenom saker som du skulle kunna drömma mardrömmar om, du har seriöst ingen aning. Tror du jag svär åt gud för det? Det är bara otacksamma svin som beter sig så.

Men du säger ju att gud styr allt och att han även skiter i att bota barn med cancer.
Citera
2026-09-01, 18:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men du säger ju att gud styr allt och att han även skiter i att bota barn med cancer.
Han botar ju dom genom att ta dom till himlen. Vad är du så gnällig för.
Citera
2026-09-01, 19:24
Medlem
Citat:
Han botar ju dom genom att ta dom till himlen. Vad är du så gnällig för.

Ok, så varför kan inte jag som läkare bota en cancersjuk 5 åring genom att skicka den till himlen?

"äh vafan, din lillasyrra har det ändå bättre i himlen så därför sket jag i att operera bort hennes hjärntumör".
Haha, du hör ju hur illa det låter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in