2026-08-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad som är säkert är att ateister vill ha bevis. De godtar inte (vad de anser är) obevisade påståenden men ofta vetenskapliga (påstådda) bevis som de inte förstår mycket av.

En troende är inte lika beroende av bevis, har andra auktoriteter och behöver inte veta allt för att tro.

De som har en religion som de vill följa måste egentligen vara riktigt kapabla för att inte framstå som helt fördummade eftersom de har så många hinder för sitt tänkande.

Klokt tanke. Gudstro är mer än bara att hålla för sant.
Vi kan ofta höra argument i stl med: Du kan inte bevisa att Gud inte finns. Därför måste du lyda min religions regler om vad du får äta, vilka högtider du ska fira och vem du får ha sex med.....plus tusentals andra regler. Inklusive vad man inte får tänka.
Citera
2026-08-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ytterst osannolikt att det på en planet random skulle uppstå en varelse som skriver inlägg på FB...

Visst. So what.
Citera
2026-08-12, 11:56
Medlem
Ateister är ju smarta, och har fattat att det inte finns gudar. Det är bara gamla sagor och legender och påhitt.
Från en gammal tid då det inte fanns någon kunskap om världen. Så man hittade på gudar istället för att förklara världen.
Citera
2026-08-12, 11:58
Medlem
Men vad är då den här överheten? En energi? En överstående intelligens? Något från en parallell verklighet?

Och vad gjorde hen innan, varför började det inte skapas långt tidigare om vi är den enda skapelse till avbild? Måste varit en tråkig evighet utan själar, himmel och jord att hålla koll på?
Citera
2026-08-12, 11:58
Medlem
ufomongos avatar
Då TS inte ens vet vad ateism innebär kan denna tråd förpassas till papperskorgen.

Det enda ateismen säger är att teismen inte levt upp till sin bevisbörda.

Bevisbördan ligger INTE hos ateisten då denna inte tar aktiv ställning huruvuda gudar existerar.
Senast redigerad av ufomongo 2026-08-12 kl. 12:01.
Citera
2026-08-12, 12:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Klokt tanke. Gudstro är mer än bara att hålla för sant.
Vi kan ofta höra argument i stl med: Du kan inte bevisa att Gud inte finns. Därför måste du lyda min religions regler om vad du får äta, vilka högtider du ska fira och vem du får ha sex med.....plus tusentals andra regler. Inklusive vad man inte får tänka.
Det har jag aldrig hört.

Men att inte kunna bevisa att det inte finns en skapare är inget skäl att förlöjliga tanken på en skapare eller tron på en skapare. Det är ändå ganska illa med en skapad som inte fruktar tanken på en skapare.
Citera
2026-08-12, 12:07
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.

Jag tror inte på en gud, därför tänker jag aldrig på Gud. Det finns inte i min tankebild.

Frågar jag gud något får jag inget svar för han finns inte.

Jag förstår inte vetenskapen bakom huvudvärkstabletter, men jag känner resultatet av huvudvärkstabletter. Därför tror jag på huvudvärkstabletter.

Frågar jag en vetenskapsman varför huvudvärkstabletter fungerar får jag ett svar.

Det finns inget logiskt i bibeln. Allt är totalt ologiskt och svårt för någon som inte har den vildaste fantasi att tro på. Därför väljer jag att inte läsa bibeln.

Alla fattiga ber till Gud om mat och vatten men aldrig kommer Gud med mat eller vatten. Människor kommer med mat och vatten.
Citera
2026-08-12, 12:12
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Vad som är säkert är att ateister vill ha bevis. De godtar inte (vad de anser är) obevisade påståenden men ofta vetenskapliga (påstådda) bevis som de inte förstår mycket av.

En troende är inte lika beroende av bevis, har andra auktoriteter och behöver inte veta allt för att tro.

De som har en religion som de vill följa måste egentligen vara riktigt kapabla för att inte framstå som helt fördummade eftersom de har så många hinder för sitt tänkande.

Tänk om det är så att vi ateister inte förtjänar att tro på gud. Vi har blivit utvalda vid födsel att inte tro och ifrågasätta för att ni religiösa hela tiden måste vara på tårna och flytta era målstoplar annars hade er religion dött.
Citera
2026-08-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Vi har åsikts- och religionsfrihet i Sverige. Låt folk tro vad de vill, din patetiska extremistjävel.

Jag är nyligen döpt i Svenska kyrkan, och en sak vet jag om svenska kristna: vi beter oss inte såhär.

Svenska kyrkan svärtar ner den kristna tron dag efter dag. Gå ur den kyrkan, den representerar inte oss riktiga kristna. Så mycket skit den svenska kyrkan håller på med borde vara olagligt att kalla sig kyrka.
Citera
2026-08-12, 12:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Tänk om det är så att vi ateister inte förtjänar att tro på gud. Vi har blivit utvalda vid födsel att inte tro och ifrågasätta för att ni religiösa hela tiden måste vara på tårna och flytta era målstoplar annars hade er religion dött.
Enligt Jesus är det Satan, världens furste, som inte vill att ni ska tro på Gud. Han plockar bort allt han hittar i era tankar som skulle kunna utvecklas till en tro.

Men visst finns det olika förutsättningar för tro. Jesus lät sig korsfästas för att han trodde. Jag vaknar ofta med en känsla av att jag egentligen inte tror fast jag vet att jag tror. Som ung utvecklades jag från 'Vad då gud?' till 'Vad vet jag?' och nu 'Jo Jesus var på riktigt och han ljög inte'. De som fötts i en familj med sant troende har säkert ett skydd då de aldrig hört till Satan.
Citera
2026-08-12, 12:40
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Enligt Jesus är det Satan, världens furste, som inte vill att ni ska tro på Gud. Han plockar bort allt han hittar i era tankar som skulle kunna utvecklas till en tro.

Men visst finns det olika förutsättningar för tro. Jesus lät sig korsfästas för att han trodde. Jag vaknar ofta med en känsla av att jag egentligen inte tror fast jag vet att jag tror. Som ung utvecklades jag från 'Vad då gud?' till 'Vad vet jag?' och nu 'Jo Jesus var på riktigt och han ljög inte'. De som fötts i en familj med sant troende har säkert ett skydd då de aldrig hört till Satan.

Min farfar har byggt en kyrka, min morfar var präst. Min pappa pluggade till präst men hoppade av när han insåg att han inte längre trodde. Min mamma gick i kyrkan varje söndag. Jag är infödd och uppvuxen med både Jesus och Gud och tror ändå inte. Har aldrig gjort och kommer nog aldrig göra. Jag tror inte heller på Satan även om han är en coolare fiktiv karaktär
Citera
2026-08-12, 12:52
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Svenska kyrkan svärtar ner den kristna tron dag efter dag. Gå ur den kyrkan, den representerar inte oss riktiga kristna. Så mycket skit den svenska kyrkan håller på med borde vara olagligt att kalla sig kyrka.

Helt onödigt, då jag inte är extremist och lägger därmed ingen som helst prestige i min tro.

Bokstavstroende människor som talar om för mig vad jag ska och inte ska göra - "gå ur den kyrkan" - betackar jag mig för.

Jag är glad att Svenska kyrkan inte representerar er bokstavstroende galningar. Det är helt enkelt en trevlig mötesplats med trevliga predikningar.

Vad jag vill tro på, det avgör jag och ingen annan - lille vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in