Citat:
Ursprungligen postat av
Solivagus
Några andra vetenskapliga förklaringsmodeller som inte inkluderar några gudar: gravitationsteorin, bakterieteorin, atomteorin, teorin om hur Jorden snurrar runt solen, teorin om elektromagnetisk strålning.
Rent ateistiska teorier som du som gudstroende givetvis förkastar?
Vet inte alls vad detta tillför mitt påstående om att ateister är troende de också?
Majoriteten av ateister tror på eller accepterar bevisligen sådana teorier som inte innefattar någon gudstro eller skapare, när det gäller att förklara hur allting blev till.
Och det är ju detta jag försökt förklara hela tiden. Väljer man bort ena alternativet, ja då återstår bara det andra alternativet - att allting blev till av sig självt på ett eller annat sätt.
Dessutom är varken big bang, abiogenes eller evolutionsteorin några rent ateistiska teorier. De tar inte ställning i frågan om gudstro på något sätt. Det är vetenskapliga teorier som försöker förklara hur allting blivit till och utvecklats. Det har bara fallit sig helt naturligt att majoriteten av ateister har anammat dessa teorier, just därför att de inte innehåller något som har med gudstro att göra.
Det vore väldigt överraskande om en ateist satt på ett möte i exempelvis föreningen Genesis, som arbetar för att sprida kreationism .)
Sen vad jag har för tro, det har du ingen aning om. Det är bara du som sitter och avslöjar dig själv rakt upp och ned.