2026-09-01, 07:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
När jag läser om vapensamlaren tycker jag inte alls det låter omöjligt att han hjälpt till och fixat ett vapen åt Stig.

Kan det preciseras vad som konkret står att läsa om vapensamlaren och som indikerar att vederbörande ägnade sig åt grov brottslighet?

Citat:
Det känns däremot totalt ologiskt att SE skulle skjuta med ett vapen som denne lånat ut i god tro eller att SE hade stulit ett från honom och sedan använt det.

Jag vill inte ge mig in och spekulera exakt under vilka omständigheter och hur - det finns levande personer som kan ta illa upp att en släkting blir misstänkliggjord , men det finns massor med möjligheter.

När jag började kolla på detta fall lades det alltid fram som
- hur skulle SE kunna veta att OP skulle komma förbi
- varför skulle han ha vapen på sig
- vapnet passar inte i den lilla väskan etc.

Men man behöver inte låsa sig vid den första tanken (eller frågeställningen) som poppar upp i huvudet.

Det måste inte vara ett vapen som vapensamlarens skaffat heller, men jag tänker mig att SE definitivt kan ha fått idén där han satt och pimplade vin och spelade bridge med alla revolvrar framför sig på väggarna i vapensamlarens hus, någon dag efter att han åter stött på Palme.
Citera
2026-09-01, 08:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Mördaren halade förmodligen fram revolvern ungefär på samma ställe där Engström 5-6 sekunder senare halade fram klockan efter att ha "sneddat in". Inte konstigt att han befarade att någon kan ha förväxlat honom med GM .

Ett exempel bland många på befängda konstruktioner av en parallell GM-SE-tillvaro.

Stig "sneddar" 1989 och inte före dess.

Stig halar inte fram klockan vid skyltfönstret, utan tittar på den hela vägen från S44 fram till reklampelaren under vars sken han studerar den särskilt intensivt när han hör skotten för att, tittande på klockan hela vägen, rusa fram till mordplatsen. Han speglar alltså GM:s uppfiskande av revolvern hela vägen från S44 och fram till mordplatsen?

Hans extra stopp vid skyltfönstret i rättegångarna är ett moment som fogas till förloppet av det uppenbara skälet att han annars skulle kuta närmast rakt in i GM om han rusade fram till mordplatsen efter att ha hört pangandet vid reklampelaren 15 meter bort.

Det intensiva klocktittandet hela vägen förklaras utmärkt av att han inte gått på Sveavägen vid den tidpunkt han angett. Han har inte sett något av vad som händer i omgivningen och vad som inträffar på gatan vid tidpunkten. Till skillnad från GM.

Speglingsteologin tillhör de mest osunda avarterna i konstruktionen av en GM-SE -tillvaro.

Citat:
En alternativ förklaring är att han i själva verkat är mördaren och att hans berättelse handlar om att antyda möjlig förväxling. Det här sistnämnda är inget nytt förstås men det är en förklaring som förklarar en hel del, till exempel varför ingen såg honom som "varandes" på platsen efter skotten. Som AD sa tidigt på lördagsmorgonen, en ca 180 lång man i långrock sprang ifrån platsen.

Långrock, hatt, stor person? Fäster dig vid avvikande uppgifter?

Och praktiskt nog vet du inte vad SE bar, så han passar in på samtliga signalement. Och passar han inte in, så passar han in ändå.
Citera
2026-09-01, 08:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ett exempel bland många på befängda konstruktioner av en parallell GM-SE-tillvaro.

Stig "sneddar" 1989 och inte före dess.

Stig halar inte fram klockan vid skyltfönstret, utan tittar på den hela vägen från S44 fram till reklampelaren under vars sken han studerar den särskilt intensivt när han hör skotten för att, tittande på klockan hela vägen, rusa fram till mordplatsen. Han speglar alltså GM:s uppfiskande av revolvern hela vägen från S44 och fram till mordplatsen?

Hans extra stopp vid skyltfönstret i rättegångarna är ett moment som fogas till förloppet av det uppenbara skälet att han annars skulle kuta närmast rakt in i GM om han rusade fram till mordplatsen efter att ha hört pangandet vid reklampelaren 15 meter bort.

Det intensiva klocktittandet hela vägen förklaras utmärkt av att han inte gått på Sveavägen vid den tidpunkt han angett. Han har inte sett något av vad som händer i omgivningen och vad som inträffar på gatan vid tidpunkten. Till skillnad från GM.

Speglingsteologin tillhör de mest osunda avarterna i konstruktionen av en GM-SE -tillvaro.

Långrock, hatt, stor person? Fäster dig vid avvikande uppgifter?

Och praktiskt nog vet du inte vad SE bar, så han passar in på samtliga signalement. Och passar han inte in, så passar han in ändå.

Citat:
Inte alls, tvärtom, speglingen var ett rationellt agerande av en gärningsman som ett par minuter före mordet klev ut på gatan 50-60 meter från mordplatsen. Han visste att det fanns folk (väktarna) som sett honom gå ut och vilka kläder han haft på sig och att det kan ha funnits vittnen som sett honom i närheten av paret Palme på Sveavägen. Det "löste" han genom att på eget initiativ tala om att han verkligen varit på platsen. Han placerade sig dessutom vid skyltfönstret där han (som GM) eventuellt stått och väntat några sekunder, efter att han "sneddat in". Han fick sina farhågor bekräftade när han hörde ett modplatsvittne (AD) i Morgonekot berätta om en gärningsman 180 lång i långrock. Han agerade snabbt och lanserade förväxlingen både på Skandia och hos polisen redan till lunchtid.

GM-speglingen/förväxlingen är ett starkt indicium i SE-hypotesen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-09-01 kl. 09:16.
Citera
2026-09-01, 09:49
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Kan det preciseras vad som konkret står att läsa om vapensamlaren och som indikerar att vederbörande ägnade sig åt grov brottslighet?
Jag har aldrig påstått det.

Människor kan rent generellt se saker på helt olika sätt.

Många tyckte att Palme sålde ut Sverige, att han mycket troligt var i ryssarnas tjänst och förstörde svensk politik så vissa resonerade säkert som Stigs fru sagt till TP:
Att han kanske inte själv hade modet att skjuta men gärna stått vid sidan och tittat på.

När det gäller vapensamlaren har jag redan skrivit nog om honom, men om SE ville skaffa sig ett vapen kanske den som i princip tapetserar med dem på väggarna naturligt ses som en möjlig källa att få tag i ett dylikt.

Här var lite om vad enda dottern sagt om WG:
(FB) Skandiamannen

och här skrev jag lite hur jag relaterade WG till SE:
(FB) Skandiamannen

Men nu kommer ni väl som vanligt fastna vid att det är enbart detta som gör SE misstänkt, en sak i taget som vanligt ... gärna någon av de mest spekulativa sakerna så ni kan sätta upp nya halmgubbar.
Citera
2026-09-01, 12:18
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Hans första aning, sakligt grundad eller mer stollig, är att det finns inslag i signalementen och som kan avse honom. Hans uppfattning är ju att GM bar mörkblå täckjacka. Och att detta i sådana fall kan orsakas av att en okänd person gör denna förväxling. Och ur detta växer den här förväxlingen, en föreställning som tilltar när tillkommande uppgifter av en slump träffar honom plus väskan. Det är väl nu det blir en grej. Polisen avfärdar den dock. Uppgifterna kommer från andra håll.

Så tror jag att detta gått till.

Om och på vilket sätt i sådana fall han rört sig i gränden vågar jag inte ha någon uppfattning om.

Ja, gällande glasögonen har jag framfört misstanken att SE iklär sig lite förväxling när de blir aktuella. Som det framstår verkar det inte varit någon vana han hade att gå runt med dem utan särskild anledning. Det enda som antyder att det stundom kan ha skett är den äldre väktaren. Att han skulle ta på dem för att gå en liten bit till tunnelbanan verkar ej rimligt. Synfelet var ej av sådant slag att han använda dem vid skrivbordsarbete eller läsning.

Hur menar du att saken muterar till att rätt signalement nu avser honom? Att det fastslagna signalementet i april är likt hans mordkvällssutstyrsel? Till skillnad från tidigare?

Jag vet inte vad han reagerar på, men det han i Rapport i april påstår att han 1/3 reagerat på stämmer inte. Det är poängen. Där förekom inte, som du påpekar, några stålbågade glasögon exempelvis. Och det är i detta skede, i april, han verkar försöka att framhäva sin betydelse som vittne och att polisen begår ett misstag som förbiser honom. På grund av detta kvarstår felaktigheter i signalementet, enligt honom.

Han kontaktar PU omgående 1/3 efter det att radion från presskonferensen sänt signalementet och den därpå följande uppmaningen till närvarande omkring mordplatsen att kontakta polisen på två angivna nummer. Det är svårt att tro att den beskrivning av gärningsmannen som lämnas vid detta tillfälle skulle föranlett Stigs kontaktande. Olika rockar har dock förekommit i signalement under morgonen denna dag.

Som du påpekar kan SE inte känna sig träffad av signalementet som framförs av Holmér på presskonferensen den 1 mars. Ändå ringer han in direkt efter den presskonferensen och tror att ett signalement kan gälla honom.

I det läget kan han alltså inte mena signalementet som Holmér framför. Han har heller aldrig sagt att han reagerade på just det signalementet. Istället talar han om att det var ett signalement han läst om ”i tidningen” som fick honom att reagera.

Ändå ringer han alltså in direkt efter presskonferensen med det klart avvikande signalementet. Han menar alltså i praktiken att fel signalement, ett signalement som polisen inte längre tror på, kan ha emanerat från honom själv.

Ytterligare anledning att tro det kan han ha fått av det tidiga pratet om två gärningsmän. Och signalementet på en av dessa två män ska alltså ha varit en man 40–45 år iklädd lång mörk rock. Det ska dessutom ha stått i SvD, som han ju prenumererade på.

Det är detta som jag tror är hans verkliga uppfattning.

Sedan börjar han ta sig mer och mer friheter med det där ju längre tiden går. Han går från att ta på sig ett signalement som både han själv och polisen vet eller anar är fel. Istället börjar han från och med april mena att det ”officiella” signalementet emanerar från honom själv.

Det är det här jag menar med att han går från att (lite förenklat) hävda att fel signalement gäller honom till att hävda att rätt signalement gäller honom. Alltså det officiella. Så som han själv framställer det.

Som stöd för detta finns bland annat ett TT-telegram från 1986-04-06. Originalkällan verkar inte vara allmänt tillgänglig längre, men så här återges den relevanta delen på Flashback:

STOCKHOLM: Jag tror att polisen kan ha lämnat fel signalement på Olof Palmes mördare. Deras signalement stämmer in på mig. Det säger reklamkonsulenten Stig Engström från Täby. Han var en av de allra första som kom fram till mordplatsen, bara några sekunder efter att Palme skjutits. - Det signalement som polisen lämnat på mördarens klädsel, mörk trekvartslång rock, keps, stålbågade glasögon, ...stämmer exakt med vad jag hade på mig vid tillfället, säger han.

Här börjar han alltså plötsligt mena att ”polisens signalement”, vilket väl bör läsas som det officiellt fastslagna, gäller honom. Det stämmer till och med in ”exakt” på honom.

Det är i så fall en klar glidning från hur det lät den 1 mars, där han snarare hävdade att polisens officiella signalement inte gällde honom.
Senast redigerad av Knattarna 2026-09-01 kl. 13:03.
Citera
2026-09-01, 12:47
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag har aldrig påstått det.

Människor kan rent generellt se saker på helt olika sätt.

Många tyckte att Palme sålde ut Sverige, att han mycket troligt var i ryssarnas tjänst och förstörde svensk politik så vissa resonerade säkert som Stigs fru sagt till TP:
Att han kanske inte själv hade modet att skjuta men gärna stått vid sidan och tittat på.

När det gäller vapensamlaren har jag redan skrivit nog om honom, men om SE ville skaffa sig ett vapen kanske den som i princip tapetserar med dem på väggarna naturligt ses som en möjlig källa att få tag i ett dylikt.

Här var lite om vad enda dottern sagt om WG:
(FB) Skandiamannen

och här skrev jag lite hur jag relaterade WG till SE:
(FB) Skandiamannen

Men nu kommer ni väl som vanligt fastna vid att det är enbart detta som gör SE misstänkt, en sak i taget som vanligt ... gärna någon av de mest spekulativa sakerna så ni kan sätta upp nya halmgubbar.

Ja, mönstret känns igen. ”Jasså, vapensamlaren var inte i USA. Höhö och hähä.”

Om detta stämmer är det ju vapensamlaren som är något av en mytoman. Undra om Stig förstod det och hur det i så fall påverkade deras relation.
Citera
2026-09-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är KJ "många vittnen"? Hur räknar du där?

Menar du verkligen att KJs observation gjordes 30-40 sekunder efter skotten? Vad stödjer du det på?

Du skrev:
Många vittnen beskriver LP helt hysteriskt ca 30-40 sek efter skotten...
Nu skriver du 30-90 sekunder.

90 sekunder efter mordet har SE redan hunnit pratat med LP.

Vilka vittnen använder ordet "hysteriskt"? Är det som "språngmarschen" ett ord man hittar på för att driva en agenda?

Du kan inte lägga ord i munnen på "många vittnen" och tro att de har sagt det om LP 30-40 sekunder efter mordet bara för att du själv hittat på det eller ljuger om det.

Att många vittnen beskriver LP som hysterisk när dom anländer är verkligen inget påhitt..
Senast redigerad av Problem2020 2026-09-01 kl. 13:04.
Citera
2026-09-01, 13:19
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är helt uppenbart en bidragande orsak till att hon kan ha glömt att frågan ställdes.

Det är långt mycket rimligare att glömma att någon annan pratat med en polis än att man själv gjort det.

Detta kallas enactment effect. Människor tenderar att minnas handlingar som de själva har utfört mycket bättre än handlingar som de bara sett eller hört om. Studier visar att minnet av självutförda uppgifter är mycket bättre än minnet för handlingar utförda av någon annan.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14516228/

Att AZ minns frågan och att YN inte gör det stärker bara bilden ytterligare.

Nonsens. Det var inte bara frågan som YN glömde. Hon glömde att poliserna stoppade dem.

Att bara AZ stoppades har inget stöd i förhören. Det vore befängt att bara stoppa honom. Syftet med att stoppa dem var att fråga båda och få svar av båda. Att bara AZ svarade har inget stöd i förhören. Som framgår i konfrontationsförhöret E15-2-B (där AZ ägnade tre sidor åt att beskriva LJ). AZ såg inte att LJ hade en axelremsväska.

Den som kunde förklara på 5 - 10 sekunder att LJ hade en axelremsväska var YN, inte AZ. Att bara AZ svarade har du hittat på.

Citat:
Efter att han angett att han inte kände igen någon i uppställningen som varandes mannen på David Bagares gata, ja.

Det framgår hur tydligt som helst att han skiljer på utpekandeförsöken. Han gör två olika försök att känna igen någon i uppställningen.

Först säger AZ att han inte känner igen någon i vittnesparaden. AZ såg ingen på David Bagares gata förrän han såg LJ vid trappkrönet. AZ tillägger att han inte känner igen LJ i vittnesparaden.

Citat:
Jag förstår att du har gedigen egen erfarenhet av detta.

Det kan jag inte påstå. Två poliser stoppade mig för några år sedan. De ställde en fråga. Om jag visste att jag körde i en bussfil. Poliser brukar ställa frågor när de stoppar folk. De brukar förvänta sig svar. Mitt svar var nej. Bussfilen var ny.

Citat:
Att helt glömma bort att man haft ett samtal med piketpoliser med dragna vapen under ett historiskt ögonblick är en långsökt tanke.

Att glömma en fråga och vad man svarade är inte långsäkt. Om man är onykter.

Däremot kan man säkert glömma att polisen pratade med någon annan. Medan man själv kastat sig åt sidan och eventuellt hade blicken bortvänd.

Att glömma att man stoppades av fyra poliser är inte långsökt. Om man är onykter. Allt tyder på att YN svarade. Inget tyder på att AZ märkte LJ:s axelremsväska och kunde beskriva den på 5 - 10 sekunder. Allt tyder på att AZ inte svarade och inte märkte LJ:s axelremsväska.

Citat:
Det tror jag säkert. På samma sätt som städare kallas lokalvårdare ”i branschen”.

Ordet manskapsbod finns inte som ord i SAOL, SO eller SAOB. Däremot byggbarack.

Det finns många facktermer som inte finns i SAOL.

Citat:
Att hon såg mannen på David Bagares gata för 10 minuter sedan är en felaktig uppgift, det stämmer. Poängen är att det är oändligt mycket rimligare att tro eller dra till med att man mött en man där för 10 minuter sedan än att man mött en man väster om byggbarackerna för 10 minuter sedan.

Det hade inte gått några sekunder sedan YN och AZ passerade manskapsbodarna. Det hade gått minst en halv minut. YN kan ha syftat på en person som hon såg på Johannesgatan. Flera minuter tidigare.

Citat:
Inlagda personer med glappande verklighetskontakt ”räknar ut” en massa saker också. Innan tvångströjan åker på igen.

Det betyder inte att "uträkningarna" har något med verkligheten att göra.

Alla uträkningar har inte med verkligheten att göra.

Särskilt inte de som inte utgår från verkligheten.

Citat:
De mindre minnesavvikelser som hon uppvisar där är inte i närheten av och påvisar inte att hon felplacerat den springande mannen från väster om byggbarackerna till David Bagares gata. Det är helt olika företeelser. De avvikelser du pekat på är helt normala och fullt jämförbara med andra normala avvikelser i de flesta vittnens berättelser.

YN:s efterhandskonstruktion (och en rad andra uppgifter) visar att den springande mannen på Tunnelgatan väster om manskapsbodarna felplacerades på David Bagares gata.

Larmet i polisradion 23.25 visar att YN och AZ kom för sent för att möta GM på David Bagares gata (vilket inte hindrar att han flydde den vägen).

YN:s oklara besked till LJ visar varför han tvekade.

Citat:
Du är komisk. Du anpassar din Hollywoodberättelse efterhand.

Länge insisterade du på att Nieminen inte hade något att göra med sin egen rekonstruktion där man tydligt ser den springande mannen på David Bagares gata. Du menade att polisen själva hade hittat på den mötespunkten och att YN själv insåg att den var fel.

Du är komisk. Din frånvarande självkritik gör dig mer komisk.

Jag menade inte "att polisen själva hade hittat på den mötespunkten och att YN själv insåg att den var fel". Jag påpekade helt korrekt att rekonstruktionsfotona inte stämmer med uppgiften i referatet av förhöret med YN den 2 mars 1986.

"Avståndet till mannen var inledningsvis ca 10 meter." På fotona är avståndet flera gånger större. Fotona är fel även i ett annat avseende. Om man jämför mannens och YN:s positioner på det ena fotot och det andra fotot springer han fortare än Usain Bolt i Berlin 2009.

fotot i trappan är det onyktra YN:s dåliga minne som bestämmer. LJ och AZ var överens om att de möttes vid trappkrönet. Inte mellan högsta och näst högsta trappavsatsen.

YN:s efterhandskonstruktion framgår tydligt i fotovisningsförhöret den 4 mars 1986 och ännu tydligare i radiointervjun den 9 september 1988. Mannen med handledsväskan hade stulit den från LJ(!) Därför måste YN och AZ ha mött mannen med handledsväskan innan de mötte LJ.

Att YN skapade en efterhandskonstruktion var inte konstigt. YN feltolkades i förhöret den 2 mars 1986. "Det sprang män lite överallt" i förhöret (berättade krinsp Håkan Ström när han själv förhördes 2018). Liksom i andra förhör. Ann-Cathrine Robrandt flyttade mannen från Malmskillnadsgatan till Regeringsgatan. Holmér bytte riktning på mannen i Smala gränd.

Nästa dag var YN:s feltolkade uppgifter i alla medier.

Citat:
Dahlman yttrade sig om principen.

JA använder en tidsmarkör (när han steg ur bilen).

Citat:
Jag har aldrig sagt att alla tidsuppgifter avviker åt samma håll.

Forskning visar att både överskattning och underskattning av tidsuppgifter förekommer hos vittnen. Den ena felriktningen är inte vanligare än den andra. Felriktningen beror på händelsens faktiska längd, hur framträdande och känslomässigt laddad den är, vittnets uppmärksamhet och hur frågan ställs.

Ett återkommande forskningsresultat är att vittnen överskattar korta, mycket framträdande eller hotfulla händelser.

Underskattning är också väl belagd, särskilt för längre, mindre utmärkande eller bristfälligt uppmärksammade delar av en händelse.

Taxiförarna AD och HJ hade uppmärksamheten riktad åt annat håll under en del av väntetiden (de talade med sina taxiväxlar).

Att vittnet tillfrågas senare ökar osäkerheten och gör felriktningen mindre förutsägbar. Vid en kort, stressande händelse kan en senare uppskattning fortfarande bli för lång. Vid en längre eller monoton händelse kan den fortfarande bli för kort.

Ny information efter händelsen förändrar hur vittnet delar upp och tidsbestämmer förloppet, utan att förändringen nödvändigtvis går åt ett bestämt håll.

LJ fick ny information de första dagarna. Både i Aftonbladets intervju med LJ och i andra medier.

Citat:
Vad JA gör för tidsuppskattning tre år efter händelsen är inte tillförlitligt. Den uppskattning han ger till bröderna P är dessutom inte kompatibel med vad han uppger i rätten samma år.

JA använder en tidsmarkör (när han steg ur bilen). Därför är han mer tillförlitlig. Vad JA säger i tingsrätten i juni 1989 är mer tillförlitligt än bröderna Poutiainens återgivning av telefonsamtalet i maj.

Citat:
Idag anser han att han talade med 50-60-åringen medan han fortfarande satt kvar i bilen. Jag har frågat honom. Att jag varit i kontakt med JA har jag redan berättat för dig för flera månader sedan.

Vad JA säger 40 år senare är inte tillförlitligt.

Citat:
Skämtar du eller?

Nej.

Citat:
Det är ingen ”avgörande skillnad” hur man refererar själva frågans formulering. I båda versionerna frågar LJ om de sett en man, och i båda versionerna svarar kvinnan att han försvunnit nerför David Bagares gata.

Det är den centrala punkten. Som läsarna säkert förstår.

Som läsarna säkert förstår motbevisar det att hon anser att hon mött mannen väster om byggbarackerna. För då hade inte LJ kunnat få beskedet att hon mött honom på David Bagares gata. Långt innan hon ens nått byggbarackerna.

"Mött" och "sett" är två olika ord med olika innebörd. LJ fick inget klart besked av YN och inget besked alls av AZ. Som framgår av LJ:s fortsatta agerande. LJ tvekade vilken riktning han skulle välja och nämnde inte mötet med YN och AZ för någon av poliserna som han mötte innan han åkte hem (inte heller för pa Lena Löhr enligt hennes anteckningar). Mötet var "några sekunder" och "de stannade inte".

Citat:
Därför att han såg en siluett och inte ville bli skjuten, ja.

Det är den rimliga läsningen av materialet.

Varför tittar han både norrut och österut och varför krävs en "siluett" eller en "rörelse" (som kan ha varit "inbillning") för att övertyga LJ att österut var rätt? Om han fick ett klart besked av YN att österut var rätt? LJ fick inget klart besked av YN. Mötet var "några sekunder" och "de stannade inte".
Senast redigerad av Lebel 2026-09-01 kl. 13:27.
Citera
2026-09-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är KJ "många vittnen"? Hur räknar du där?

Menar du verkligen att KJs observation gjordes 30-40 sekunder efter skotten? Vad stödjer du det på?

Du skrev:
Många vittnen beskriver LP helt hysteriskt ca 30-40 sek efter skotten...
Nu skriver du 30-90 sekunder.

90 sekunder efter mordet har SE redan hunnit pratat med LP.

Vilka vittnen använder ordet "hysteriskt"? Är det som "språngmarschen" ett ord man hittar på för att driva en agenda?

Du kan inte lägga ord i munnen på "många vittnen" och tro att de har sagt det om LP 30-40 sekunder efter mordet bara för att du själv hittat på det eller ljuger om det.

Tänk innan du talar .... och läs!

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-00-A

Leif Ljungqvist berättar:

Brottstid befinner han sig i sin bil och håller med denna i kö omedelbart bakom den taxibil vars förare (Anders Delsborn) framträtt i massmedia med anledning av mordet på statsminister Olof Palme.

När han hör de två skott som avlossas så gör han en direkt sk. taxisväng över Sveavägen och stannar i direkt anslutning till den plats där en man segnat ner.

I detta nu vet ingen tillkommande att det rör sig om Olof Palme.

Leif Ljungqvist nästan kastar sig ut från sin förarplats och omedelbart i anslutning till detta kommer två yngre damer fram. Dessa sätter omedelbart igång med att hjälpa mannen och Leif Ljungqvist märkte direkt att åtminstone den ena kunde sina saker.

Fru Palme var i detta nu helt i upplösningstillstånd och steppade omkring runt, runt utan att direkt fatta något mer än att hennes man var skjuten.

Hon skrek på operation och annat osammanhängande varför Leif Ljungqvist med blida medel försökte lugna ner henne dock utan att lyckas.
Citera
2026-09-01, 13:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Att många vittnen beskriver LP som hysterisk när dom anländer är verkligen inget påhitt..
Vilka "många vittnen" beskriver LP som "hysterisk" 30-40 sekunder efter mordet eller överhuvud taget?

Orkar du länka?

Eller är det så att fantiserandet när det gäller den påhittade GM-SE nu spillt över till andra mordplatsvittnen också?
Citera
2026-09-01, 13:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Tänk innan du talar .... och läs!

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9978-00-A

Leif Ljungqvist berättar:

Brottstid befinner han sig i sin bil och håller med denna i kö omedelbart bakom den taxibil vars förare (Anders Delsborn) framträtt i massmedia med anledning av mordet på statsminister Olof Palme.

När han hör de två skott som avlossas så gör han en direkt sk. taxisväng över Sveavägen och stannar i direkt anslutning till den plats där en man segnat ner.

I detta nu vet ingen tillkommande att det rör sig om Olof Palme.

Leif Ljungqvist nästan kastar sig ut från sin förarplats och omedelbart i anslutning till detta kommer två yngre damer fram. Dessa sätter omedelbart igång med att hjälpa mannen och Leif Ljungqvist märkte direkt att åtminstone den ena kunde sina saker.

Fru Palme var i detta nu helt i upplösningstillstånd och steppade omkring runt, runt utan att direkt fatta något mer än att hennes man var skjuten.

Hon skrek på operation och annat osammanhängande varför Leif Ljungqvist med blida medel försökte lugna ner henne dock utan att lyckas.
Nu påstods beskrivningen "hysterisk" av LPs beteende gälla 30-40 sekunder efter mordet. LL satt i kö hos SOS alarm och vände bilen minst 90 sekunder innan han lämnade bilen.

Inte använder LL ordet "hysterisk" heller för de som kan läsa innantill.
Citera
2026-09-01, 14:02
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Som du påpekar kan SE inte känna sig träffad av signalementet som framförs av Holmér på presskonferensen den 1 mars. Ändå ringer han in direkt efter den presskonferensen och tror att ett signalement kan gälla honom.

I det läget kan han alltså inte mena signalementet som Holmér framför. Han har heller aldrig sagt att han reagerade på just det signalementet. Istället talar han om att det var ett signalement han läst om ”i tidningen” som fick honom att reagera.

Ändå ringer han alltså in direkt efter presskonferensen med det klart avvikande signalementet. Han menar alltså i praktiken att fel signalement, ett signalement som polisen inte längre tror på, kan ha emanerat från honom själv.

Ytterligare anledning att tro det kan han ha fått av det tidiga pratet om två gärningsmän. Och signalementet på en av dessa två män ska alltså ha varit en man 40–45 år iklädd lång mörk rock. Det ska dessutom ha stått i SvD, som han ju prenumererade på.

Det är detta som jag tror är hans verkliga uppfattning.

Sedan börjar han ta sig mer och mer friheter med det där ju längre tiden går. Han går från att ta på sig ett signalement som både han själv och polisen vet eller anar är fel. Istället börjar han från och med april mena att det ”officiella” signalementet emanerar från honom själv.

Det är det här jag menar med att han går från att (lite förenklat) hävda att fel signalement gäller honom till att hävda att rätt signalement gäller honom. Alltså det officiella. Så som han själv framställer det.

Som stöd för detta finns bland annat ett TT-telegram från 1986-04-06. Originalkällan verkar inte vara allmänt tillgänglig längre, men så här återges den relevanta delen på Flashback:

STOCKHOLM: Jag tror att polisen kan ha lämnat fel signalement på Olof Palmes mördare. Deras signalement stämmer in på mig. Det säger reklamkonsulenten Stig Engström från Täby. Han var en av de allra första som kom fram till mordplatsen, bara några sekunder efter att Palme skjutits. - Det signalement som polisen lämnat på mördarens klädsel, mörk trekvartslång rock, keps, stålbågade glasögon, ...stämmer exakt med vad jag hade på mig vid tillfället, säger han.

Här börjar han alltså plötsligt mena att ”polisens signalement”, vilket väl bör läsas som det officiellt fastslagna, gäller honom. Det stämmer till och med in ”exakt” på honom.

Det är i så fall en klar glidning från hur det lät den 1 mars, där han snarare hävdade att polisens officiella signalement inte gällde honom.
Redan i första telefonförhöret (med Ali Lindholm den 1 mars) står det :
SE "tror att det signalement som lämnats på en man i mörk rock, kan gälla honom själv" - det tycks mig som att han konsekvent sagt samma sak hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in