2026-08-28, 16:27
Medlem
Det talar INTE till Engströms fördel att den ökända teckningen av honom inte fanns i tidningen dagen efter mordet. Jag trodde faktiskt det.

Jag kunde ha förstått om den illustrationen hadde skrämt honom, fått honom att tro det var viktigt att reda ut det här med polisen. Men nejdå.. det var något «annat» som drev honom.
Citera
2026-08-28, 16:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det talar INTE till Engströms fördel att den ökända teckningen av honom inte fanns i tidningen dagen efter mordet. Jag trodde faktiskt det.

Jag kunde ha förstått om den illustrationen hadde skrämt honom, fått honom att tro det var viktigt att reda ut det här med polisen. Men nejdå.. det var något «annat» som drev honom.

På vilket sätt skulle det "tala till Engströms fördel" om teckningen fanns den 1/3 menar du?
Citera
2026-08-28, 17:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Fantastisk sammanställning.

Jag har länge varit av uppfattningen att det är föga trovärdigt att han skulle känna sig förväxlad som vittne om han sprang efter polisen. Av naturliga skäl. Någon som springer i hasorna på polisen kan ju knappast vara gärningsman.

Men det finns ändå utrymme för SE att på ett mer realistiskt sätt känna sig förväxlad. Och det är om han rört sig in i gränden tidigare än han själv påstår. Kanske direkt efter att han såg att LJ inte längre stod kvar. Då rör han sig in i gränden före polisens ankomst, och kanske dessutom tror att det sker närmare inpå skotten än vad som egentligen var fallet.

Det kan också vara så att de två gärningsmän som beskrivs tidigt den 1 mars kan vara en avgörande drivkraft att höra av sig till polisen och befara förväxling. Enligt din sammanställning ska en av dem ha beskrivits som en 40-45-åring iklädd lång mörk rock. Men när Holmér håller sin presskonferens omedelbart innan SE ringer in är det plötsligt bara tal om en gärningsman. Som dessutom inte bär rock.

Då kan ju SE fråga sig var det numera bortsorterade rocksignalementet egentligen kom ifrån. Om man då har en viss personlighetstyp och har rört sig in i gränden före polisens ankomst kan man säkert misstänka att det gäller en själv. Då ringer han in och tar på sig det av Holmér bortsorterade rocksignalementet, som ett sätt att försöka hjälpa polisen förstå var det felaktiga signalementet kom ifrån.

När han sedan upplever att han inte tas på så stort allvar som han anser att han förtjänar börjar historien mutera. Han överger narrativet om att fel signalement gäller honom (vilket i praktiken är vad han uppger för polisen den 1 mars) och börjar istället hävda att rätt signalement gäller honom.

Han går alltså från att hävda att mördarens signalement inte gäller honom till att hävda att det gäller honom i allra högsta grad. Han verkar till och med börja rafsa åt sig uppgifter från Grand (glasögonen) för att fylla ut rollen ännu bättre.

Kanske som ett sätt att ge igen mot PU för att inte ha blivit tagen på tillräckligt stort allvar och inte blivit kallad på rekonstruktion.

Hans första aning, sakligt grundad eller mer stollig, är att det finns inslag i signalementen och som kan avse honom. Hans uppfattning är ju att GM bar mörkblå täckjacka. Och att detta i sådana fall kan orsakas av att en okänd person gör denna förväxling. Och ur detta växer den här förväxlingen, en föreställning som tilltar när tillkommande uppgifter av en slump träffar honom plus väskan. Det är väl nu det blir en grej. Polisen avfärdar den dock. Uppgifterna kommer från andra håll.

Så tror jag att detta gått till.

Om och på vilket sätt i sådana fall han rört sig i gränden vågar jag inte ha någon uppfattning om.

Ja, gällande glasögonen har jag framfört misstanken att SE iklär sig lite förväxling när de blir aktuella. Som det framstår verkar det inte varit någon vana han hade att gå runt med dem utan särskild anledning. Det enda som antyder att det stundom kan ha skett är den äldre väktaren. Att han skulle ta på dem för att gå en liten bit till tunnelbanan verkar ej rimligt. Synfelet var ej av sådant slag att han använda dem vid skrivbordsarbete eller läsning.

Hur menar du att saken muterar till att rätt signalement nu avser honom? Att det fastslagna signalementet i april är likt hans mordkvällssutstyrsel? Till skillnad från tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det inte Holmer-konferensen kl. 12, den 1:a mars, som han i huvudsak reagerar på?

Varför ska han konstruera ett mer intressant vittne av sig själv, redan innan han vet hur han kommer att uppfattas?

Varför känner han sig utpekad, om det inte finns nåt som pekar ut honom?

Stålbågade glasögon tar han inte upp förrän efter Idre-semestern?

Jag vet inte vad han reagerar på, men det han i Rapport i april påstår att han 1/3 reagerat på stämmer inte. Det är poängen. Där förekom inte, som du påpekar, några stålbågade glasögon exempelvis. Och det är i detta skede, i april, han verkar försöka att framhäva sin betydelse som vittne och att polisen begår ett misstag som förbiser honom. På grund av detta kvarstår felaktigheter i signalementet, enligt honom.

Han kontaktar PU omgående 1/3 efter det att radion från presskonferensen sänt signalementet och den därpå följande uppmaningen till närvarande omkring mordplatsen att kontakta polisen på två angivna nummer. Det är svårt att tro att den beskrivning av gärningsmannen som lämnas vid detta tillfälle skulle föranlett Stigs kontaktande. Olika rockar har dock förekommit i signalement under morgonen denna dag.
Citera
2026-08-28, 18:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om och på vilket sätt i sådana fall han rört sig i gränden vågar jag inte ha någon uppfattning om.
Den där frågan är ett bra exempel på sådant som är lite av "elefanten i rummet" för de som menar att det var någon annan än SE som sköt Palme och sedan sprang in i gränden. För antingen får man väl då (med risk för att framstå som lite naiv och lättlurad) tänka sig att SE talar sanning om att han sprang in i gränden lite senare än mördaren, och att han då gjorde det av någon annan anledning än att han gärna ville smita undan innan polisen kom. Eller också får man tänka sig att han helt enkelt ljuger, dvs. att han aldrig sprang in i gränden överhuvudtaget. Så det bekvämaste blir då att lämna frågan öppen, och medge att den egna teorin inte alls kan förklara varför han säger att han sprang in där.
Citera
2026-08-28, 19:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Hörnet är att du redan dömt SE utifrån hur du argumenterar och försöker lyfta misstankar, men där materialet inte ger det stöd du skulle behöva för att påstå de saker du gör.

Ja, det börjar bli några år nu som du haft SE som GM (och det är inte lätt att ändra GM eller släppa något som man håller så kärt)

Att SE ville lägga sig så nära GM som möjligt rimmar illa om man tar en bredare titt på alla hans uppgifter.
"Speglingen" av GM är en sak som såklart rimmar bra med påståendet, men där undrar jag lite om inte fantasin tar över? Nu vet jag inte vart du står i frågan kring uppgifterna, men att påstå att klocktittandet var ett sätt att ljuga om när han plockade fram revolvern är lite väl fantasifullt och kanske mer passar i en roman än något man tar upp som en stark och viktig del i teorin.
"Pekar militäriskt med hela handen" skulle vara ett sätt att likna då han som GM stod med revolvern och utsträckt arm...

Vittnet SE hade redan uppgifterna när han åkte hem från mordplatsen/Skandia den kvällen
vs.
Att SE som GM "hade försvaret klart redan den första veckan, men anpassade sig något efter hand"

SE GM kunde inte veta mycket annat än det han läste i media. (Vilket i hypotesen verkar vara de flesta morgon och kvällstidningarna inkl. TV och radio)
Bortsett då från det han lyckats memorera från "precis innan" mordet och flykten på Tunnelgatan, utifrån vad som nu ens hunnit att ske på mordplatsen innan han var borta.

Han kunde inte veta att JA pekade ut honom vid en fotokonfrontation.

Turen ur GM-perspektivet att polisen stundtals blandat ihop honom med JÅS är inte den enda "turen" han har haft gällande polisarbetet. En osannolik tur att hans uppgifter inte kontrollerades. Samtal med både Lisbeth och Polis samt andra lätt kontrollerbara uppgifter.

Som GM kan man ju tycka att han borde varit medveten om att hans uppgifter skulle kontrolleras och därmed hålla igen med lögnerna, men icke.

JA pekade i praktiken inte ut SE. Han pekade ut JÅS, vilket lätt kan slås fast genom att studera beskrivningen. Att gå i den fällan 1986 är illa nog, men 40 år senare ... Nej, Mopp, det duger inte.

Det är dags att levla upp.

Tvärtom är det materialet som pekar mot SE, vilket både Irvell och Linder var inne på, innan de blev bortfintade.

SE lägger sig några sekunder bakom GM, han har 5-6 sekunder fram till platsen säger han, där han står och kollar klockan. Om någon skulle undra varför han sneddade in bakom OP kan han säga att det var för att kolla klockan.

Så långt behövde han nu inte gå, men möjligheten fanns där.

Hittar de spår av honom på OP och/eller tvärtom kan han säga att det var för att han hjälpte till.

Om någon såg honom springa i gränden var det för att han sprang efter poliserna.

Det enda han inte täckte upp var YN-observationen. Med den hade man kunnat naila honom.

Linder var väldigt, väldigt nära.
Citera
2026-08-28, 19:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han kontaktar PU omgående 1/3 efter det att radion från presskonferensen sänt signalementet och den därpå följande uppmaningen till närvarande omkring mordplatsen att kontakta polisen på två angivna nummer. Det är svårt att tro att den beskrivning av gärningsmannen som lämnas vid detta tillfälle skulle föranlett Stigs kontaktande. Olika rockar har dock förekommit i signalement under morgonen denna dag.
Håller med. Även om SE:s tips till polisen rings in strax efter Holmérs presskonferens vid lunchtid så är det nog andra saker som får SE att ringa. Det har ju redan under natten och morgonen pratats i TV och radio om två helt olika signalement: Dels det som radion har gått ut med om en man i lång mörk rock och någon slags huvudbonad, och dels det som TV har kört hårt med om en yngre barhuvad man i mörkblå täckjacka. Så SE har nog redan långt innan Holmérs presskonferens insett att han kommer att behöva hjälpa polisen att reda ut den här "förväxlingen".
Citera
2026-08-28, 20:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Att SE ville lägga sig så nära GM som möjligt rimmar illa om man tar en bredare titt på alla hans uppgifter.
Sant. Det han snarare gör är väl att säga att han befann sig vid Gotabanken (ca: 20 meter från mordplatsen) när det smällde. Tillräckligt nära för att ha kunnat bli förväxlad med "den egentlige mördaren", och tillräckligt långt ifrån för att omöjligen själv kunna vara mördaren. En bra avvägd kompromiss, och som det säkert kan ligga en hel del tankeverksamhet bakom.
Citera
2026-08-28, 20:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
JA pekade i praktiken inte ut SE. Han pekade ut JÅS, vilket lätt kan slås fast genom att studera beskrivningen. Att gå i den fällan 1986 är illa nog, men 40 år senare ... Nej, Mopp, det duger inte.

Det är dags att levla upp.

Tvärtom är det materialet som pekar mot SE, vilket både Irvell och Linder var inne på, innan de blev bortfintade.

SE lägger sig några sekunder bakom GM, han har 5-6 sekunder fram till platsen säger han, där han står och kollar klockan. Om någon skulle undra varför han sneddade in bakom OP kan han säga att det var för att kolla klockan.

Så långt behövde han nu inte gå, men möjligheten fanns där.

Hittar de spår av honom på OP och/eller tvärtom kan han säga att det var för att han hjälpte till.

Om någon såg honom springa i gränden var det för att han sprang efter poliserna.

Det enda han inte täckte upp var YN-observationen. Med den hade man kunnat naila honom.

Linder var väldigt, väldigt nära.

Att JA pekade ut SE på bilden borde vara fakta även för dig!
Så varför försöka ljuga bort det!
Om det sedan är en korrekt utpekning, minnesfel eller annat är frågan.

Här visar du "SE-kten" från den rätta sidan med att försöka ljuga bort uppgifter för att få peka ut en statsministermördare.

Lågt...vedervärdigt och inget som egentligen kommer att hålla.

Men för all del, fortsätt sabba den redan tunna hypotesen med lögner och fantasier.
Citera
2026-08-28, 20:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Sant

Spännande att du håller med mig! Men något säger mig att du ändå inte förstår.
Citera
2026-08-28, 20:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Att JA pekade ut SE på bilden borde vara fakta även för dig!
Så varför försöka ljuga bort det!
Om det sedan är en korrekt utpekning, minnesfel eller annat är frågan.

Här visar du "SE-kten" från den rätta sidan med att försöka ljuga bort uppgifter för att få peka ut en statsministermördare.

Lågt...vedervärdigt och inget som egentligen kommer att hålla.

Men för all del, fortsätt sabba den redan tunna hypotesen med lögner och fantasier.
Har inte följt just den där segdragna frågan. Men om du skulle lyckas visa på att SE kan ha befunnit sig på mordplatsen efter att "mördaren" sprang in i gränden, då skulle det ju (som Leif GW Persson i något liknande sammanhang uttryckte det) verkligen "ställa allting på huvudet":
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvbo1E/leif-gw-om-det-nya-palme-sparet
Senast redigerad av Draifos 2026-08-28 kl. 20:55.
Citera
2026-08-28, 21:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har inte följt just den där segdragna frågan. Men om du skulle lyckas visa på att SE kan ha befunnit sig på mordplatsen efter att "mördaren" sprang in i gränden, då skulle det ju (som Leif GW Persson i någon liknande sammanhang uttryckte det) verkligen "ställa allting på huvudet":
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kvbo1E/leif-gw-om-det-nya-palme-sparet

Tänk alltid tvärtom mot vad du brukar tänka...

Om du skulle kunna bevisa att SE är gärningsman eller ens kunna ge några starka indicier så vore läget helt annorlunda.
Att du i ditt låsta läge inte kan se andra möjligheter eller alternativ, kan jag uppenbarligen inte hjälpa till med. Du förstår oftast inte vad jag skriver och ändå så ska du kommentera.
Och du är väl den som sticker ut mest med egna fantasier som inte har stöd i något?

Om du ens läst det jag skriver så borde du också kunna se att det jag skriver handlar om alternativ och möjligheter till att SE skulle kunna vara ett vittne. (Men det är väl just där du slutar "att förstå" och börjar tramsa istället.)
Så att du sedan inte kan se med det ögat är ditt bekymmer.
Och att du där på fortsätter ditt trams gör dig ju bara oseriös.

Att du också ständigt vill ta upp Lampers, LGWP och Wall som några av mina meningsfränder blir ju såklart trams och fel, då jag håller inte med dom i allt. Men i din värld kanske det är viktigt att kunna generalisera och baka ihop folk?

... så det blir för mig lika främmande och skrämmande att se er här i SE-kten som inte kan ta avstånd från varandra i något, utan "måste"(?) hålla med varandra i allt. Med ert gemensamma mål som ni har.
Trovärdigt? Knappast. Finns det någon här som kan stå på egna ben?

Eller tolkar jag er fel här? Varför ser vi inte fler ifrågasättanden här såsom i den andra nästan lika tunna, men ändå mer seriösa, CA-tråden?
Där står vissa skribenter på egna ben, även om inte teorin gör det.
Citera
2026-08-28, 21:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

... så det blir för mig lika främmande och skrämmande att se er här i SE-kten som inte kan ta avstånd från varandra i något, utan "måste"(?) hålla med varandra i allt. Med ert gemensamma mål som ni har.
Trovärdigt? Knappast. Finns det någon här som kan stå på egna ben?
Kan naturligtvis bara svara för mig själv. Men om du syftar på det som åklagaren KP lade fram på pressträffen i juni 2020 så tycker jag nog att han snurrar till det ordentligt där när han "slår fast" att SE måste ha sett vittnet Lars J i gränden. Och jag ställer mig minst lika frågande till åklagarens märkliga uttalande om att SE och ME "av allt att döma" åkte till stugan i Idre redan på söndagen.

Citat:
Att du också ständigt vill ta upp Lampers, LGWP och Wall som några av mina meningsfränder blir ju såklart trams och fel, då jag håller inte med dom i allt. Men i din värld kanske det är viktigt att kunna generalisera och baka ihop folk?
Bra fråga. Känn dig fri att ta avstånd från andra av SE:s försvarare om du känner att du har behov av det.
Senast redigerad av Draifos 2026-08-28 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in