2026-08-30, 10:02
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Men hur ska Engströms varit i besittning av en av vapensamlarens revolvrar + ammo utan att vapensamlaren reagerat? Bara det att komma åt revolvern? De måste haft någon ömsesidig deal att Engström fick låna en revolver? Men det känns som en risk som vapensamlaren inte hade anledning att ta om han inte var omdömeslös bara för att.

Vapensamlare är stolta över sina vapen och tar nog varje tillfälle de får att diskutera vapen och impa på vänner genom att förevisa sina klenoder. Det är nog en situation som Engström och vapensamlaren ofta hamnade i. Men därifrån till att få låna ut ett vapen.

Engström kanske hade en av vapensamlarens revolvrar, men hur och på vilka premisser? Lånat ett lönndom ser jag som näst intill omöjligt.
När jag läser om vapensamlaren tycker jag inte alls det låter omöjligt att han hjälpt till och fixat ett vapen åt Stig.

Det känns däremot totalt ologiskt att SE skulle skjuta med ett vapen som denne lånat ut i god tro eller att SE hade stulit ett från honom och sedan använt det.

Jag vill inte ge mig in och spekulera exakt under vilka omständigheter och hur - det finns levande personer som kan ta illa upp att en släkting blir misstänkliggjord , men det finns massor med möjligheter.

När jag började kolla på detta fall lades det alltid fram som
- hur skulle SE kunna veta att OP skulle komma förbi
- varför skulle han ha vapen på sig
- vapnet passar inte i den lilla väskan etc.

Men man behöver inte låsa sig vid den första tanken (eller frågeställningen) som poppar upp i huvudet.

Det måste inte vara ett vapen som vapensamlarens skaffat heller, men jag tänker mig att SE definitivt kan ha fått idén där han satt och pimplade vin och spelade bridge med alla revolvrar framför sig på väggarna i vapensamlarens hus, någon dag efter att han åter stött på Palme.
Senast redigerad av matsqq 2026-08-30 kl. 10:08.
Citera
2026-08-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
JA har pekat ut SE på bild och vittnen har sett SE inne på Bohemia efter mordet.

Det här är inte speciellt svårt att förstå om man inte vill lura sig själv och fantisera om osannolika påhittade mördare istället.

I andra trådar fantiserar man om helt andra mördare.

Alla ska trivas!

JA:s utpekande är ytterst svagt och är med hög sannolikhet en förväxling.

Bohemia är potentiellt intressant men detaljerna är vaga.

Min främsta ”gripe” mot GM-SE är detaljerna kring Glantz och Hage. De är anmärkningsvärda. Men de utgör ju inte ett 100-procentigt alibi.

”We’re not drunk yet!”
Citera
2026-08-30, 10:32
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
När jag läser om vapensamlaren tycker jag inte alls det låter omöjligt att han hjälpt till och fixat ett vapen åt Stig.

Det känns däremot totalt ologiskt att SE skulle skjuta med ett vapen som denne lånat ut i god tro eller att SE hade stulit ett från honom och sedan använt det.

Jag vill inte ge mig in och spekulera exakt under vilka omständigheter och hur - det finns levande personer som kan ta illa upp att en släkting blir misstänkliggjord , men det finns massor med möjligheter.

När jag började kolla på detta fall lades det alltid fram som
- hur skulle SE kunna veta att OP skulle komma förbi
- varför skulle han ha vapen på sig
- vapnet passar inte i den lilla väskan etc.

Men man behöver inte låsa sig vid den första tanken (eller frågeställningen) som poppar upp i huvudet.

Det måste inte vara ett vapen som vapensamlarens skaffat heller, men jag tänker mig att SE definitivt kan ha fått idén där han satt och pimplade vin och spelade bridge med alla revolvrar framför sig på väggarna i vapensamlarens hus, någon dag efter att han åter stött på Palme.

Sant. Å andra sidan kan han ha lånat ett vapen och motiverat detta med risken för rån eller liknande. Kanske han skaffade ett vapen inspirerad av vapensamlaren. Kanske han kände sig manligare eller stärkt av att veta att han hade ibland kunde gå beväpnad utan att någon kunde ana det. Hans privata hemliga lilla tävling med umgänget runt bridgebordet. Kanske han försöker klämma in vapnet i väskan, det går inte, han vill inte stoppas med vapnet och kan inte dumpa det så han gömmer det på kontoret.

Att gå beväpnad, om han gjorde det emellanåt, förklaras kanske inte med verkliga hotbilder eller rationella beslut.
Senast redigerad av Kjamfossftw 2026-08-30 kl. 10:34.
Citera
2026-08-30, 10:56
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Sant. Å andra sidan kan han ha lånat ett vapen och motiverat detta med risken för rån eller liknande. Kanske han skaffade ett vapen inspirerad av vapensamlaren. Kanske han kände sig manligare eller stärkt av att veta att han hade ibland kunde gå beväpnad utan att någon kunde ana det. Hans privata hemliga lilla tävling med umgänget runt bridgebordet. Kanske han försöker klämma in vapnet i väskan, det går inte, han vill inte stoppas med vapnet och kan inte dumpa det så han gömmer det på kontoret.

Att gå beväpnad, om han gjorde det emellanåt, förklaras kanske inte med verkliga hotbilder eller rationella beslut.
Det här var ju också en tid med Clintans magnum-filmer - "make my day" -

Make my day , you Punk
Citera
2026-08-30, 10:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Då kan man jämföra räfflorna på passande vapen från bilderna i privatannonserna i G&A.

Ibland har du dina ljusa stunder Dalulven. Jag tror polisen har missat denna möjlighet.

När man har hittat mordvapnet i G&A kan man ta reda på om GM-SE var köparen och det blir då ett tungt indicium mot honom.

Ja, det finns säkert flera puffror som man skulle kunna 3D-jämföra Björks material med.

Att avbilda dem från G&A låter emellertid som sci-fi.
Citera
2026-08-30, 10:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Eftersom Holmér säger det rakt ut några dagar senare, att JA beskriver "vittnet SE", är det ingen tro.

Tror gör man i MOP-kyrkan, Mopp.

Det finns ingen osäkerhet. JA beskrev JÅS, och avsåg följaktligen att peka ut JÅS.

Att peka ut mannen som JA beskrev var vad fotovisningen handlade om.

Varför blandar du medvetet bort korten? Vad poliserna missuppfattat är en sak.. och har inget att göra med att JA pekat ut SE på bild och dessutom satt på denne en keps och uppfattad som yngre.
Lika lite som att JA också pekat ut JÅS, vilket ingen har motsatt sig.

Sedan kan vi spekulera kring om det var en bild på JÅS och inte SE han fick se, att JA minns fel o.s.v.
Likväl som hans uppgift i TR om den 50-60 åriga gubben med keps.

Men fortsätt du att påstå det du gör och tro att teorin blir starkare...
Citera
2026-08-30, 11:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det här var ju också en tid med Clintans magnum-filmer - "make my day" -

Make my day , you Punk

Nu var det förvisso Holmér som kallades för "Clintan", och inte SE.

Men vem vet vad som rörde sig i den mannens huvud.
Citera
2026-08-30, 11:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Varför blandar du medvetet bort korten? Vad poliserna missuppfattat är en sak.. och har inget att göra med att JA pekat ut SE på bild och dessutom satt på denne en keps och uppfattad som yngre.
Lika lite som att JA också pekat ut JÅS, vilket ingen har motsatt sig.

Sedan kan vi spekulera kring om det var en bild på JÅS och inte SE han fick se, att JA minns fel o.s.v.
Likväl som hans uppgift i TR om den 50-60 åriga gubben med keps.

Men fortsätt du att påstå det du gör och tro att teorin blir starkare...

Det har dessvärre ALLT att göra med det.

JA:s beskrivning den 8:e april låg till grund för att man uppfattade SE som kvarvarande på platsen. Den 14:e maj gjorde han om samma beskrivning, när polisen åkte ut för att kontrollera med honom om det verkligen var SE.

Dessvärre fanns det bara en passande man med glasögon att peka ut i fotomaterialet: SE.

Hade bilden på JÅS funnits med i mappen hade JA antagligen pekat ut denne, pekat ut rätt person.

Och då är det mycket möjligt att SE blivit inplockad och vi vetat mer om honom som eventuell GM.

Den här tråden hade inte funnits, och ett stort antal människor hade haft ett annat fritidsintresse?
Citera
2026-08-30, 11:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Den retoriken behöver du.

Att man inte kan ta för givet att allt som står i alla referat är korrekt återgivet och att alla rekonstruktionsfoton är godkända av vittnena.

I sak håller vi med varandra kring denna uppgift, mitt raljerande smeknamn här avsåg detta med att dra slutsatser om "vad personer missuppfattat" o.s.v.

Ditt sista påpekande här är en självklarhet, men inget som gör att dessa "slutsatser" går att dra.
Det rimmar således ytterst illa med både dina och Dalulvens slutsatser.
Citera
2026-08-30, 11:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det har dessvärre ALLT att göra med det.

JA:s beskrivning den 8:e april låg till grund för att man uppfattade SE som kvarvarande på platsen. Den 14:e maj gjorde han om samma beskrivning, när polisen åkte ut för att kontrollera med honom om det verkligen var SE.

Dessvärre fanns det bara en passande man med glasögon att peka ut i fotomaterialet: SE.

Hade bilden på JÅS funnits med i mappen hade JA antagligen pekat ut denne, pekat ut rätt person.

Och då är det mycket möjligt att SE blivit inplockad och vi vetat mer om honom som eventuell GM.

Den här tråden hade inte funnits, och ett stort antal människor hade haft ett annat fritidsintresse?

Det är och förblir en spekulation från din sida... och ett försöka med att ljuga upp misstankegraden på din kära GM.
50-60 årig gubbe med keps är heller ingen uppgift som är förenlig med JÅS.

Du gör bäst i att vara öppen med det om du vil ha någon trovärdighet tillika för teorin.
Citera
2026-08-30, 11:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Grova klippningar i citat brukar tyda på att argumentationen är slut. Dessutom är det kutym att meddela om klippningar utförs.

Det förevisades 15 foton, Andersson reagerade på två.

Och det framkom att Engström var på platsen eftersom Andersson kände igen honom.

Upoföljning av Engström avklarad.

Nej, det framkom att JA pekade ut en annan person än den han beskrev den 8:e april och 14:e maj.

Det var mannen som han beskrev som fotovisningen gällde.

Samme man som precis efter att LL hade parkerat kom förbi chevan och växlade några ord.

Den mannen var inte SE.

Att uppföljningen var avklarad var Holmérs och Ströms uppfattning. Den är som bekant fel.

Att stå kvar och stampa i 1986 hjälper inte SE-tråden framåt.
Citera
2026-08-30, 11:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är och förblir en spekulation från din sida... och ett försöka med att ljuga upp misstankegraden på din kära GM.
50-60 årig gubbe med keps är heller ingen uppgift som är förenlig med JÅS.

Du gör bäst i att vara öppen med det om du vil ha någon trovärdighet tillika för teorin.

Med den logiken har du två gubbar i keps: Gubben i keps i rätten 1989 är som sagt en annan person än den som beskrivningarna den 8:e april och 14:e maj 1986, och fotovisningen den 14:e maj, gäller.

Den förste "gubben i keps", som egentligen är JÅS, är med i skildringen redan från början 1986.

Den andre gubben i keps, som kan vara vem som helst, dyker upp först 1989, så den uppgiften är inte så tillförlitlig.

Om du vill ha trovärdighet så får du lära dig grundläggande källkritik, Mopp.

De skildringar som ligger närmare i tid är mer tillförlitliga. Tre år senare ... not so much.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in