Citat:
Ursprungligen postat av
Bremerlyckan
Men hur ska Engströms varit i besittning av en av vapensamlarens revolvrar + ammo utan att vapensamlaren reagerat? Bara det att komma åt revolvern? De måste haft någon ömsesidig deal att Engström fick låna en revolver? Men det känns som en risk som vapensamlaren inte hade anledning att ta om han inte var omdömeslös bara för att.
Vapensamlare är stolta över sina vapen och tar nog varje tillfälle de får att diskutera vapen och impa på vänner genom att förevisa sina klenoder. Det är nog en situation som Engström och vapensamlaren ofta hamnade i. Men därifrån till att få låna ut ett vapen.
Engström kanske hade en av vapensamlarens revolvrar, men hur och på vilka premisser? Lånat ett lönndom ser jag som näst intill omöjligt.
När jag läser om vapensamlaren tycker jag inte alls det låter omöjligt att han hjälpt till och fixat ett vapen åt Stig.
Det känns däremot totalt ologiskt att SE skulle skjuta med ett vapen som denne lånat ut i god tro eller att SE hade stulit ett från honom och sedan använt det.
Jag vill inte ge mig in och spekulera exakt under vilka omständigheter och hur - det finns levande personer som kan ta illa upp att en släkting blir misstänkliggjord , men det finns massor med möjligheter.
När jag började kolla på detta fall lades det alltid fram som
- hur skulle SE kunna veta att OP skulle komma förbi
- varför skulle han ha vapen på sig
- vapnet passar inte i den lilla väskan etc.
Men man behöver inte låsa sig vid den första tanken (eller frågeställningen) som poppar upp i huvudet.
Det
måste inte vara ett vapen som vapensamlarens skaffat heller, men jag tänker mig att SE definitivt kan ha fått
idén där han satt och pimplade vin och spelade bridge med alla revolvrar framför sig på väggarna i vapensamlarens hus, någon dag efter att han åter stött på Palme.