2026-08-31, 18:07
Medlem
Det finns säkert ateister som brister i logiskt tänkande. Det finns säkert troende som brister i logiskt tänkande.
Citera
2026-08-31, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det va inget.
Säg till om du vill att jag ska citera några av dina tokigheter. Det gör jag så mer än gärna.
Citera
2026-08-31, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag kan veta att jag t.ex sett något utan att behöva bevisa något. Om jag skulle berätta utan att bli trodd, så ändrar det inget.
Och där är vi överens, man kan absolut ha en personlig tro eller personliga bevis.

Sorry om jag blandade ihop dig med någon annan.
Citera
2026-08-31, 18:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Visst. Skribenten Megha Bagdai publicerade sin personliga berättelse på plattformen Medium om när hennes svåger drabbades av en akut, livshotande medicinsk kris. Mitt under den pågående nattliga operationen satte hon sig framför en bild av Lord Shiva och mässade Mahamrityunjaya-mantrat (ett helande- och skyddsmantra) oavbrutet fram till soluppgången. Läkarna meddelade därefter att operationen mot alla odds lyckats och att han var utom fara.
Var det Shiva som räddade honom? Om inte, varför inte?

Den 21 september 1995 spreds ett rykte i New Delhi om att en staty av elefantguden Ganesha hade "druckit" en sked mjölk som hållits fram av en präst. Inom några timmar spred sig fenomenet över hela Indien och världen (inklusive tempel i Storbritannien, USA och Kanada). Miljontals människor, inklusive skeptiker och journalister, erbjöd mjölk till Ganesha-statyer och vittnade i direktsänd tv om hur vätskan sögst upp och försvann spårlöst i stenen. För många hinduer blev denna synkroniserade händelse ett definitivt vittnesbörd om gudomlig närvaro.
Är detta ett tecken på gudomlig närvaro? Om inte, varför inte?

En användare på plattformen Reddit delade ett personligt och känslosamt vittnesmål om en vision som helt förändrade personens liv. Efter att ha sett sekvenser ur Krishnas och Ramas liv öppnade sig plötsligt en himmelsk port. Framför porten dök den gigantiska, gudomliga örnen Garuda (Vishnus riddjur) upp med enorma utsträckta vingar. På Garudas rygg satt Vishnu och hans gemål Lakshmi i fullständig glans. Användaren beskrev hur de alla flög upp i skyn och uppgick i Brahman (det universella världsalltet). Upplevelsen beskrevs som starkare och vackrare än någon jordisk känsla och fyller än i dag personen med tårar av lycka.
Flög de upp till himlen på Garuda? Om inte, varför inte?
Var ju lite detta jag menade, detta är ju inte direkt övertygande ur ett rent epistemiskt perspektiv.

Den första kan ju vara att inget övernaturligt hände överhuvudtaget, det var bara tur. Eller så var det 'gud' som hörde bönen. Gud kan utföra läkningsmirakel även inom andra religioner.

De mjölkdrickande statyerna hade en fysikalisk förklaring har jag för mig. Någon form av sugmekanism.

Ett enda vittnesmål från en anonym reddit-användare är ju ganska meningslöst. I huvudsak så är ensamma vittnesmål utan stöd inte betydelsefulla, det är bara om det är vittnesmål där flera ser samma sak eller det finns externa stödjande faktorer som det är värt att gå vidare med. Men jag skulle vilja se inlägget, kan du skicka länken till reddit-posten?

Jämför detta med kristna saker där du har riktigt svårt, om inte omöjligt att komma på en alternativ naturlig teori.
Citera
2026-08-31, 18:16
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Bara för att du inte vet så betyder det inte att det inte finns!
Sindonologi, NDU är två ämnen som direkt berör gud. Sen finns det delområden inom andra större områden.

Nej, inget av detta är bevis för din gud. Både svepningen och ndu är intressant men definitivt inga bevis för den bibliske guden.
Citera
2026-08-31, 18:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, inget av detta är bevis för din gud. Både svepningen och ndu är intressant men definitivt inga bevis för den bibliske guden.
Enligt vem? Dig? Många som är involverade i dessa områden verkar tycka det.
Citera
2026-08-31, 18:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Var ju lite detta jag menade, detta är ju inte direkt övertygande ur ett rent epistemiskt perspektiv.
Ingen överraskning direkt.

Citat:
Den första kan ju vara att inget övernaturligt hände överhuvudtaget, det var bara tur. Eller så var det 'gud' som hörde bönen. Gud kan utföra läkningsmirakel även inom andra religioner.
Aha, så även om man ber till Vishnu så är det Jahve som agerar. Låter lite desperat.

Citat:
De mjölkdrickande statyerna hade en fysikalisk förklaring har jag för mig. Någon form av sugmekanism.
Naturlig förklaring. Är det något du eftersöker i de kristna berättelserna också?

Citat:
Ett enda vittnesmål från en anonym reddit-användare är ju ganska meningslöst. I huvudsak så är ensamma vittnesmål utan stöd inte betydelsefulla, det är bara om det är vittnesmål där flera ser samma sak eller det finns externa stödjande faktorer som det är värt att gå vidare med. Men jag skulle vilja se inlägget, kan du skicka länken till reddit-posten?

https://www.reddit.com/r/hinduism/comments/1sr7bwm/an_experience_with_lord_vishnu/

Citat:
Jämför detta med kristna saker där du har riktigt svårt, om inte omöjligt att komma på en alternativ naturlig teori.
Try me.
Citera
2026-08-31, 18:24
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Enligt vem? Dig? Många som är involverade i dessa områden verkar tycka det.

Nej, enligt de kriterier som utgör ett bevis. Jag tror säkert att många involverade TYCKER att det är bevis, men ska man anamma definitionen på bevis så spelar det ingen roll vad man tycker.
Citera
2026-08-31, 18:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ingen överraskning direkt.

Aha, så även om man ber till Vishnu så är det Jahve som agerar. Låter lite desperat.

Naturlig förklaring. Är det något du eftersöker i de kristna berättelserna också?

https://www.reddit.com/r/hinduism/comments/1sr7bwm/an_experience_with_lord_vishnu/

Try me.
Ja, det är ju just om det finns en rimlig naturlig teori som skulle kunna förklara datan som är hela grejen. Finns det en sådan så är vittnesmålet eller händelsen meningslös även om den naturliga teorin inte är bevisad. Det är bara när alla möjliga naturliga teorier är uteslutna eller grovt osannolika som det börjar bli intressant.

I ditt helningsmirakel så var det inte ens säkert om någon blev helad, det kan lika gärna varit tur. Det finns kristna fall där hjärntumörer försvunnit från en dag till nästa med ateistiska läkare som blivit galna i deras sökande efter en förklaring.

Du kan försöka med our lady of zeitoun, our lady of fatima, hela padre pios livshistoria eller joseph of cupertinos mirakulösa saker. Kanske miracle of calanda också, eller de eukaristiska miraklena i tixtla eller legnica. Du kan googla alla dessa saker och försöka hitta någon naturlig förklaring som skulle kunna vara svaret.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-31 kl. 18:30.
Citera
2026-08-31, 18:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och där är vi överens, man kan absolut ha en personlig tro eller personliga bevis.

Sorry om jag blandade ihop dig med någon annan.
Man kan veta utan annat än personliga bevis.
Citera
2026-08-31, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud hade kunnat bota deras barn och skydda deras dotter.

och varför gjorde han inte det då?
Citera
2026-08-31, 18:41
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.
All vetenskap bygger på att man kan bevisa och sedan kunna upprepa försöket. Guds existens har fortfarande inte bevisats rent fysiskt och definitivt inte återupprepats.

Vi ateister håller oss till vetenskap därför tror vi att vi är smarta. Det som inte går att bevisa konkret finns med stor sannolikhet inte.

Kristna är ofta dumma. Otäcka varelser som fixar till sekter, lurar gubbar på hus och alltid hungriga på pengar eller flera damer. Kristnas IQ är under 100. Det imponerar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in