2026-08-30, 06:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är som om du aldrig faktiskt inkluderar möjligheten att någonting övernaturligt faktiskt kan vara sant, utan du är som en AI som fått uppgiften: "ge de bästa motargumenten mot [x]"

Att vara öppensinnad är väl en bra sak?

Ja, att vara öppensinnad är bra, men du verkar helt ha missförstått vad det innebär och hur det fungerar.

Att vara öppensinnad innebär att vara beredd att utvärdera bevis om de läggs fram – inte att godta vilket påstående som helst utan bevis, som du verkar göra så länge som det stämmer med din redan etablerade uppfattning, vilket ju bara är confirmation bias eftersom du samtidigt blundar helt för allt som påvisar motsatsen. Du vill inte ens diskutera det som säger emot, utan avfärdar det genom att hänvisa till andra källor som stärker din åsikt. Alltså helt utan att ens bemöta invändningen, bara omdirigera. Det är inte att vara öppensinnad, det är att blunda och peka i en annan riktning.

Om du verkligen själv varit öppensinnad så skulle du ha tittat på alla invändningar och sedan undersökt dem tillräckligt för att kunna ge ett informerat bemötande.

Titta istället på hur jag har argumenterat hela tiden. Jag börjar med att titta på vad argumentationen är, sedan utvärderar jag om det stämmer eller inte och om jag har invändningar så förklarar jag utförligt varför jag anser att det finns problem med det ursprungliga påståendet eller efterföljande argumentationen.

Det är att vara öppensinnad. Man kan aldrig vara öppensinnad om man inte tittar på ett påstående eller en situation från alla tänkbara håll och riktningar.

Därför är det betydligt enklare för en ateist att vara öppensinnad än en troende eftersom ateisten saknar fastslagna tankemönster och då alltså kan se på religionsfrågor betydligt mer öppensinnat än en verkligt troende.

Jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att de troende som själva hävdar att de är öppensinnade ljuger för sig själva, men det är stor risk att det skulle vara på det viset.

Om det nu hade varit så enkelt som att ge en AI prompten: "ge de bästa motargumenten mot [x]" så måste det ju vara lika enkelt att be AI att "ge de bästa argumenten för [x]", men det verkar ju finnas en väldig brist på argument för i alla diskussioner om till exempel ifall det skulle finnas en "en fullkomlig värld" efter detta liv eller inte, så prova använda AI själv på det viset först för att se om det hjälper något.

Att vara öppensinnad är inte alls att villigt acceptera allt som sägs eller skrivs, utan att vara öppen för att verkligen se det som sägs eller skrivs från alla tänkbara vinklar och en villighet att fatta ett eget opåverkat beslut om informationens riktighet eller bristande riktighet.
Citera
2026-08-30, 08:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Du har alltså inget svar på frågan, men kallar religiösa som har ett svar ”korkade”. Som att jag frågar dig vad 7*6 är och du svarar ”Jag vet inte, men matematiker är korkade”.

Det är du som är korkad. Gräv ner dig själv i en grop din jävla skitstövel.

Nej, liknelsen är isf mera att jag frågar dig vad 7+6 är och du säger att det är 548 och jag säger att jag inte vet.

Att inte ha något svar är bättre än ha ett korkat svar.
Citera
2026-08-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, att vara öppensinnad är bra, men du verkar helt ha missförstått vad det innebär och hur det fungerar.

Att vara öppensinnad innebär att vara beredd att utvärdera bevis om de läggs fram – inte att godta vilket påstående som helst utan bevis, som du verkar göra så länge som det stämmer med din redan etablerade uppfattning, vilket ju bara är confirmation bias eftersom du samtidigt blundar helt för allt som påvisar motsatsen. Du vill inte ens diskutera det som säger emot, utan avfärdar det genom att hänvisa till andra källor som stärker din åsikt. Alltså helt utan att ens bemöta invändningen, bara omdirigera. Det är inte att vara öppensinnad, det är att blunda och peka i en annan riktning.

Om du verkligen själv varit öppensinnad så skulle du ha tittat på alla invändningar och sedan undersökt dem tillräckligt för att kunna ge ett informerat bemötande.

Titta istället på hur jag har argumenterat hela tiden. Jag börjar med att titta på vad argumentationen är, sedan utvärderar jag om det stämmer eller inte och om jag har invändningar så förklarar jag utförligt varför jag anser att det finns problem med det ursprungliga påståendet eller efterföljande argumentationen.

Det är att vara öppensinnad. Man kan aldrig vara öppensinnad om man inte tittar på ett påstående eller en situation från alla tänkbara håll och riktningar.

Därför är det betydligt enklare för en ateist att vara öppensinnad än en troende eftersom ateisten saknar fastslagna tankemönster och då alltså kan se på religionsfrågor betydligt mer öppensinnat än en verkligt troende.

Jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att de troende som själva hävdar att de är öppensinnade ljuger för sig själva, men det är stor risk att det skulle vara på det viset.

Om det nu hade varit så enkelt som att ge en AI prompten: "ge de bästa motargumenten mot [x]" så måste det ju vara lika enkelt att be AI att "ge de bästa argumenten för [x]", men det verkar ju finnas en väldig brist på argument för i alla diskussioner om till exempel ifall det skulle finnas en "en fullkomlig värld" efter detta liv eller inte, så prova använda AI själv på det viset först för att se om det hjälper något.

Att vara öppensinnad är inte alls att villigt acceptera allt som sägs eller skrivs, utan att vara öppen för att verkligen se det som sägs eller skrivs från alla tänkbara vinklar och en villighet att fatta ett eget opåverkat beslut om informationens riktighet eller bristande riktighet.

På vilket sätt menar du att en ateist "saknar fastslagna tankemönster"? Utveckla gärna..
Citera
2026-08-30, 09:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nej, jag argumenterade emot att du påstod att "Det finns en ofullkomlig och en fullkomlig värld".

Det är för det första inte säkert att det ens finns en "annan värld". Det är steg ett att påvisa, och observera att jag inte skriver "bevisa", utan "påvisa".

Först därefter kan man börja diskutera ifall det skulle vara rimligt om en sådan "annan värld" över huvud taget skulle kunna vara "fullkomlig" när det stora antalet berättelser i andra religioner och tidigare kulturer som du hänvisade till ens antyder något om att en sådan annan värld skulle vara fri från fel, utan snarare tvärtom beskriver även denna andra värld som full av avundsjuka, intriger och andra mänskliga ofullkomligheter.
Jag vet bättre än dig vad jag avsåg med formuleringen: "Det finns en ofullkomlig och en fullkomlig värld".

Ja berättelserna visar en svårtolkad värld av makt och ofullkomlighet som möjligen kan jämföras med Satan makt och ofullkomlighet, men de berättar om en annan värld. Jesus talade om en evig tillvaro utan orättfärdighet, vilken ju kan upprätthållas genom att de orättfärdiga kastas ut.
Citera
2026-08-30, 17:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Aha, jag förstår. Då har jag alltså valt "inget svar". Vad är problemet med det menar du?
Tänk 3 personer som aldrig träffat sin pappa. En säger "jag tror vår pappa är fransk", en annan säger "jag tror vår pappa är målare för jag gillar måla", den tredje säger "jag tror inte vi har en pappa". Den tredje är ateisten.
Citera
2026-08-30, 17:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Tänk 3 personer som aldrig träffat sin pappa. En säger "jag tror vår pappa är fransk", en annan säger "jag tror vår pappa är målare för jag gillar måla", den tredje säger "jag tror inte vi har en pappa". Den tredje är ateisten.

Jaha.
Citera
2026-08-30, 17:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jaha.
Är du mållös nu? Sådan visdom är inte för alla.
Citera
2026-08-30, 18:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Vilken är din åsikt om de berättelser, t.ex om tidigare liv, som kan komma fram vid auditering inom scientologin?
Citera
2026-08-30, 18:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
På vilket sätt menar du att en ateist "saknar fastslagna tankemönster"? Utveckla gärna..

Jag menade att det inte finns några regler för hur en ateist ska tänka om världen. Alla tankemönster är alltså fria att kunna ändras om det visar sig vara befogat.

Man kan inte säga samma om troende om de ska fortsätta att vara troende. De har en bok att följa.
Citera
2026-08-30, 18:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag menade att det inte finns några regler för hur en ateist ska tänka om världen. Alla tankemönster är alltså fria att kunna ändras om det visar sig vara befogat.

Man kan inte säga samma om troende om de ska fortsätta att vara troende. De har en bok att följa.
Ursäkta? Ateister måste tänka att inget övernaturligt finns, att alla mirakelberättelser, historier och vittnesmål är falska och att det enda som finns är materia och energi. Det är en ganska grov begränsning.
Citera
2026-08-30, 18:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag vet bättre än dig vad jag avsåg med formuleringen: "Det finns en ofullkomlig och en fullkomlig värld".

Ja berättelserna visar en svårtolkad värld av makt och ofullkomlighet som möjligen kan jämföras med Satan makt och ofullkomlighet, men de berättar om en annan värld. Jesus talade om en evig tillvaro utan orättfärdighet, vilken ju kan upprätthållas genom att de orättfärdiga kastas ut.

Och ändå kunde du tydligen inte svara på frågan om hur du vet det.

Om du svarar att det är så därför att Jesus sa att det är så så betyder det ju bara att du tror blint på Jesus ord.

Frågan kvarstår. Det är för det första inte ens säkert att det finns en "annan värld". Så hur vet du att det finns en "fullkomlig värld" efter detta när vi egentligen inte ens vet att det finns något alls efter detta?
Citera
2026-08-30, 18:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Är du mållös nu? Sådan visdom är inte för alla.

Nej. Jag fattar bara inte relevansen, du kommer med konstiga exempel på något som inte diskuteras och sedan tror du antagligen att du vunnit en poäng.
Jag har ingen aning om vad du vill säga med ditt senaste inlägg. Det finns inget i det som relaterar.

Visdom är inte ordet för vad du håller på med.

Mitt påstående är att det är bättre att sväva i ovisshet än att låsa sig vid ett svar som inte går att belägga eller verifiera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in