Citat:
Ja, att vara öppensinnad är bra, men du verkar helt ha missförstått vad det innebär och hur det fungerar.
Att vara öppensinnad innebär att vara beredd att utvärdera bevis om de läggs fram – inte att godta vilket påstående som helst utan bevis, som du verkar göra så länge som det stämmer med din redan etablerade uppfattning, vilket ju bara är confirmation bias eftersom du samtidigt blundar helt för allt som påvisar motsatsen. Du vill inte ens diskutera det som säger emot, utan avfärdar det genom att hänvisa till andra källor som stärker din åsikt. Alltså helt utan att ens bemöta invändningen, bara omdirigera. Det är inte att vara öppensinnad, det är att blunda och peka i en annan riktning.
Om du verkligen själv varit öppensinnad så skulle du ha tittat på alla invändningar och sedan undersökt dem tillräckligt för att kunna ge ett informerat bemötande.
Titta istället på hur jag har argumenterat hela tiden. Jag börjar med att titta på vad argumentationen är, sedan utvärderar jag om det stämmer eller inte och om jag har invändningar så förklarar jag utförligt varför jag anser att det finns problem med det ursprungliga påståendet eller efterföljande argumentationen.
Det är att vara öppensinnad. Man kan aldrig vara öppensinnad om man inte tittar på ett påstående eller en situation från alla tänkbara håll och riktningar.
Därför är det betydligt enklare för en ateist att vara öppensinnad än en troende eftersom ateisten saknar fastslagna tankemönster och då alltså kan se på religionsfrågor betydligt mer öppensinnat än en verkligt troende.
Jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att de troende som själva hävdar att de är öppensinnade ljuger för sig själva, men det är stor risk att det skulle vara på det viset.
Om det nu hade varit så enkelt som att ge en AI prompten: "ge de bästa motargumenten mot [x]" så måste det ju vara lika enkelt att be AI att "ge de bästa argumenten för [x]", men det verkar ju finnas en väldig brist på argument för i alla diskussioner om till exempel ifall det skulle finnas en "en fullkomlig värld" efter detta liv eller inte, så prova använda AI själv på det viset först för att se om det hjälper något.
Att vara öppensinnad är inte alls att villigt acceptera allt som sägs eller skrivs, utan att vara öppen för att verkligen se det som sägs eller skrivs från alla tänkbara vinklar och en villighet att fatta ett eget opåverkat beslut om informationens riktighet eller bristande riktighet.