Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Nej det var inledningen på ett resonemang som du klippte bort.
Nej, det som följde var ett citat, inget resonemang.
Jag klippte bort citatet därför att det inte styrkte påståendet.
Resten styrker heller inte påståendet. Visst, jag håller med om att många olika religioner, antika och nutida, beskriver en övre värld av gudar, men det innebär inte automatiskt att det betyder att en sådan annan övre värld faktiskt finns.
Det räcker med att tänka på hur många olika konstiga saker som samma religioner (antika och nutida) har hittat på skulle finnas som det sedan visat sig inte alls stämma. Att många kulturer och religioner har haft berättelser om en "annan värld" är ett belägg för att människor har en benägenhet att hitta på eller tro på sådana berättelser, inte att världarna faktiskt existerar.
Och, om det nu ens skulle vara så att det faktiskt finns en värld efter denna eller bortom denna, hur man nu ska säga, så är det heller inte automatiskt sant att den världen skulle vara fullkomlig. Såvitt jag vet så är det bara den abrahamitiske guden som senare hävdar att efterslivet skulle vara fullkomligt. Alla andra berättelser i andra religioner och kulturer om gudar i en annan värld är imperfekta med interna stridigheter mellan gudar och andra vanliga mänskliga relationsproblem, så nej, att en annan värld skulle vara
fullkomlig kan inte beläggas med historier från andra religioner och kulturer.
Något annat?