2026-08-30, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Vad är det för brott han dömts till? Varför delas vissa urklipp bara om man ska visa sanningen?

Domstolen har offentliga handlingar och var enkelt att få ut domar och det enda som i senaste vårdnadstvisten där han fick ensam vårdnad finns den enda anklagelsen att pappan är psykiskt sjuk och kan inte röra pojken pga OCD påstående från mamman. Men ingen mer information som bekräftar hennes påstående?
Bidragsbrott.... han tog ut vab och föräldrapenning när han arbetade. Vet inte hur systematiskt det var, men Försäkringskassan kan vara petiga som fan.

Jag har gjort fel några gånger, hade även ett företag som rapporterade min förväntade arbetstid och inte vad jag faktiskt arbetade...

Så det var 8 8 8 8 8 hela tiden, orimligt - men inte fn ändrade Försäkringskassan sig. Så de kan verkligen göra lite som de vill.
Och jag hade slutat på det företaget, det hade mer eller mindre dött under pandemin så ingen där orkade väl bry sig och leta tidrapporter. Var bara någon dag med så...

Iallafall, inte direkt en hemskt kriminell person....
Citera
2026-08-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Bidragsbrott.... han tog ut vab och föräldrapenning när han arbetade. Vet inte hur systematiskt det var, men Försäkringskassan kan vara petiga som fan.

Jag har gjort fel några gånger, hade även ett företag som rapporterade min förväntade arbetstid och inte vad jag faktiskt arbetade...

Så det var 8 8 8 8 8 hela tiden, orimligt - men inte fn ändrade Försäkringskassan sig. Så de kan verkligen göra lite som de vill.
Och jag hade slutat på det företaget, det hade mer eller mindre dött under pandemin så ingen där orkade väl bry sig och leta tidrapporter. Var bara någon dag med så...

Så inga domar? Polisenanmälningar? Historik med soc? Utan enbart de som domen ger information om att tillgången till sonen bröts direkt de gick isär när han var lite, at hon sökte ensam vårdnad 1 månad efter och trots att de var överens först så blev det inget umgänge förrän han kände tvunget gå via tingsrätten för att lära känna sin son? Som sen fungerat sådär och domar med viten för ej genomfört umgänge? Eller vad är det han gjort enligt mamman? Och andra?

Sedan om han hade varit sjuk är det inget giltigt skäl till ensam vårdnad. Han är väl rätt oprövad som förälder dessutom då han ej fått chansen? Att hans ambition är att sonen ska känna båda sina föräldrar men måste ha en trygg relation först med honom som omsorgsperson och pappa innan de kan ha honom båda som jag förstår velat att de ska vara så innan.
Citera
2026-08-30, 14:15
Medlem
Citat:

Så anklagelserna från mamman om sexuella fantasier och våld är helt påhittat? Eller vad är grunden till detta?
Citera
2026-08-30, 14:24
Medlem
Enligt domen finns det inget våld inblandat mer än beskyllningar från modern. Socialtjänst konstaterar år av umgängessabotage och barnet skall haft det bra när han väl varit med pappan. Då tingsrätten utdömde om vite om 15000 per tillfälle kom anklagelser om våld från mammans sida men det lades ned. Redan vid andra umgänget villkorat med vite startade beskyllningar. Pappan installerade sedan en kamera i huset och kunde påvisa hur mammans försök till överlämningar gick till. Utifrån detta material fick hon flera 100 000 i vite och tingsrätten tröttnade på hennes beteende då de ansåg det var skadligt för barnet.
Citera
2026-08-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stella6
Enligt domen finns det inget våld inblandat mer än beskyllningar från modern. Socialtjänst konstaterar år av umgängessabotage och barnet skall haft det bra när han väl varit med pappan. Då tingsrätten utdömde om vite om 15000 per tillfälle kom anklagelser om våld från mammans sida men det lades ned. Redan vid andra umgänget villkorat med vite startade beskyllningar. Pappan installerade sedan en kamera i huset och kunde påvisa hur mammans försök till överlämningar gick till. Utifrån detta material fick hon flera 100 000 i vite och tingsrätten tröttnade på hennes beteende då de ansåg det var skadligt för barnet.

Kan du snälla lägga upp domen?
Citera
2026-08-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Så inga domar? Polisenanmälningar? Historik med soc? Utan enbart de som domen ger information om att tillgången till sonen bröts direkt de gick isär när han var lite, at hon sökte ensam vårdnad 1 månad efter och trots att de var överens först så blev det inget umgänge förrän han kände tvunget gå via tingsrätten för att lära känna sin son? Som sen fungerat sådär och domar med viten för ej genomfört umgänge? Eller vad är det han gjort enligt mamman? Och andra?

Sedan om han hade varit sjuk är det inget giltigt skäl till ensam vårdnad. Han är väl rätt oprövad som förälder dessutom då han ej fått chansen? Att hans ambition är att sonen ska känna båda sina föräldrar men måste ha en trygg relation först med honom som omsorgsperson och pappa innan de kan ha honom båda som jag förstår velat att de ska vara så innan.

Som jag förstått det så har de ändå haft delad vårdnad, växelvis boende som sedan spårat ut av olika anledningar. Det hela började 2017(!)

Jag kan nog helt ärligt säga att man kan inte riktigt säga att den ena eller andra parten är "skyldig".
Vi ser bara hennes sida, och då vinklas det ju förstås mot honom, hur han är narcissist osv.

Det kan lika gärna vara hon som har diagnoser, eller för all del barnet med....
Citera
2026-08-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattakomben
Kan du snälla lägga upp domen?
"kunde påvisa hur mammans försök till överlämningar gick till"
På Facebook verkar denna kamera som till hans nackdel, men överlämningarna var ... inte bra från mammans sida?
Citera
2026-08-30, 14:57
Medlem
Citat:
"kunde påvisa hur mammans försök till överlämningar gick till"
På Facebook verkar denna kamera som till hans nackdel, men överlämningarna var ... inte bra från mammans sida?

Uppenbarligen tolkar inte Tingsrätten detta på samma sätt som mamman.
Citera
2026-08-30, 15:17
Medlem
Det räcker att mamman har sagt till barnet att nu kommer polisen och hämtar dig och du kommer aldrig mer att få se din mamma, för att barnet ska bli livrädd och komma i panik.
Hämtningen tog 7,5 timme. Det som syns på videon är mindre än en minut. Uppenbarligen har man försökt lösa det i samförstånd men mamman har vägrat.
Citera
2026-08-30, 15:21
Medlem
Citat:
Som jag förstått det så har de ändå haft delad vårdnad, växelvis boende som sedan spårat ut av olika anledningar. Det hela började 2017(!)

Jag kan nog helt ärligt säga att man kan inte riktigt säga att den ena eller andra parten är "skyldig".
Vi ser bara hennes sida, och då vinklas det ju förstås mot honom, hur han är narcissist osv.

Det kan lika gärna vara hon som har diagnoser, eller för all del barnet med....
Barnet är fött 2020 så det verkar inte stämma.
Citera
2026-08-30, 15:24
Medlem
Citat:
Finns rätt mycket att läsa från Facebook gruppen "Barnen i Skaraborg".
Detta har tydligen pågått ända sedan 2017(!), pappan nämner i ett utdrag att barnet har uttryckt en rädsla över att mamman ska försvinna. Därför inte vill barnet lämna henne.

Som sagt vi ser bara hennes version, mammans valda sms, utdrag från utredningar osv.
Det finns antydningar om våld, men trots detta pågått i snart 10 finns det inget bevis för det alls.

Pappan har även en sambo, som vittnar till hans fördel (förstås).
Men hur skulle det vara om man fick läsa alla hans sms med? Det läggs fram som hans fel när han inte ville hämta hos en kusin. Kusinen kanske bor på landet, och det fanns inte möjlighet att lösa det.
Vi ser bara hennes version.

Tyvärr tänker jag på Jocke Lundell, där otydliga gränssättningar skapade kaos och en vilja att inte lämna sin mamma. Han rymde ju också hem hela tiden. Fick han inte tydliga gränser agerade han utåt. Han slogs.

Skulle allt material läggas fram så kanske det inte alls är speciellt uppseendeväckande.
Men man vet ju inte.

Facebookgruppen "Barnen i Skaraborg" handlar främst om ett annat fall med två bröder i Skövdetrakten, jag har bara skummat igenom ytligt men jag tror att sms:en du hänvisar till berör det fallet.
Citera
2026-08-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca
Barnet är fött 2020 så det verkar inte stämma.

Tvisten började 2021 enligt domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in