2026-08-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stella6
Det räcker att mamman har sagt till barnet att nu kommer polisen och hämtar dig och du kommer aldrig mer att få se din mamma, för att barnet ska bli livrädd och komma i panik.
Hämtningen tog 7,5 timme. Det som syns på videon är mindre än en minut. Uppenbarligen har man försökt lösa det i samförstånd men mamman har vägrat.

Så kan det absolut vara,jag undrar mest vad hände under 7,5 timme? De är lång tid, försökte de ha dialog? Vad hände i huset under alla dessa timmar innan polisen till sist genomförde verkställigheten?
Citera
2026-08-30, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"kunde påvisa hur mammans försök till överlämningar gick till"
På Facebook verkar denna kamera som till hans nackdel, men överlämningarna var ... inte bra från mammans sida?

Det jag förstår det som när man läser domar är att pappan ej fått lära känna sin son, dvs bygga en relation där han anses som en trygg omsorgsperson och räknas som pappa i hans ögon, att hon hållit undan sonen tills han kände sig tvungen att kräva via tingsrätten umgänge för att lära känna sin son samt att om sonen inte då känner sin pappa och mamman inte följer med och tryggar situationen utan mamman har sina åsikter, sina känslor emot pappan. Pappan har även uttalat att mamman ser sin sambo som sonens pappa, att hon vägrar säga pappa om honom utan säger hans namn i konversationer i närheten av sonen samt att de umgänget som fungerade en kort period med överlämning så hade de bor umgängen när sonen väl varit hos pappan. Så länge mamman tror att hon kan utestänga pappan kan hon påverka sonen som hans tryggaste omsorgsperson, varför domstolen till sist kände sig tvungen ge ensam vårdnad är för att sonen ska ha rätt att känna sin pappa och ha en trygg relation med båda föräldrarna. Pappan har själv sagt att han vill att sonen ska ha växelvis boende mellan de men att nu vid ensam vårdnad måste han få en bra relation ifred med sonen för att sedan låta mamman ha umgängen trots han fått ensam vårdnad. Men de är så jag tolkar domstolsbesluten rent objektivt utan känslor.
Citera
2026-08-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Så kan det absolut vara,jag undrar mest vad hände under 7,5 timme? De är lång tid, försökte de ha dialog? Vad hände i huset under alla dessa timmar innan polisen till sist genomförde verkställigheten?

Om man gör bedömningen att mamman inte kommer att samarbeta, överhuvudtaget, till hämtningen, utan snarare försöka sabotera den, så blir det inte bättre av att försöka vid ett senare tillfälle. Det blir bara ett utdraget lidande för barnet. Bättre då att göra processen kort.

Om jag har förstått det hela rätt, så fanns det personal både från soc och polis i huset. Jag vet inte vad som har hänt men jag hoppas och tror att dessa professionella personer har försökt få till en så smidig överlämning som möjligt.
Citera
2026-08-30, 16:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastKajarn
Ska vara någon typ av vårdnadstvist mellan föräldrarna där pappan fått vårdnaden.

Men hur agerar egentligen polisen?
Går det alltid till så här?
Gör de rätt?

Video på omhändertagandet finns i artikeln. Där även polisens kommentar eller snarare icke kommentar.

Källa: https://www.skaraborgsnyheter.se/gotene/filmen-pa-pojken-vacker-starka-reaktioner-nu-uttalar-sig-polisen/

Det kan vara svårt att bilda sig en uppfattning om situationen utan hela bakgrunden, men generellt gör polisen bara sitt uppdrag varken mer eller mindre. Det hela verkar handla om en vårdnadstvist där två föräldrar har hamnat i luven på varandra, och där den ena vägrar följa ett domstolsbeslut om umgänge. Då måste polisen kallas in för att verkställa beslutet. I grunden beror allt på föräldrarna, som sätter sin egen konflikt före barnets bästa.

Visst kan man vinna sympatier genom att filma en sådan händelse, men i själva verket skadar det bara barnet. Hade föräldrarna faktiskt satt barnet i främsta rummet hade polisen aldrig behövt vara där från första början.
Citera
2026-08-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca
Barnet är fött 2020 så det verkar inte stämma.

Det är sms från 2017 på Facebook.
edit: Sant, det verkar vara för ett annat case. Varför detta kaos?
Senast redigerad av Garre74 2026-08-30 kl. 16:46.
Citera
2026-08-30, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det kan vara svårt att bilda sig en uppfattning om situationen utan hela bakgrunden, men generellt gör polisen bara sitt uppdrag varken mer eller mindre. Det hela verkar handla om en vårdnadstvist där två föräldrar har hamnat i luven på varandra, och där den ena vägrar följa ett domstolsbeslut om umgänge. Då måste polisen kallas in för att verkställa beslutet. I grunden beror allt på föräldrarna, som sätter sin egen konflikt före barnets bästa.

Visst kan man vinna sympatier genom att filma en sådan händelse, men i själva verket skadar det bara barnet. Hade föräldrarna faktiskt satt barnet i främsta rummet hade polisen aldrig behövt vara där från första början.

FöräldrarNA? Hur menar du att pappa ska göra här? Mamma ställer sig som jag förstått det över lagen. Pappan har gått den rättsliga vägen och använt de möjligheter som står till buds? Det är väl inte han som lagt ut en film på ungen som fått två miljoner visningar? Hur kan det vara att sätta sitt barns bästa i främsta rummet?
Citera
2026-08-30, 17:42
Medlem
ErikBlodyxs avatar
Varit ett jäkla drev kring detta i helgen. Är det bara jag som inte alls finner nått anmärkningsvärt i polisernas agerande? Dom utförde ju ett omhändertagande och använde inte mycket våld.

Att barn kan reagera på det sättet kan ju vara av flera anledningar, och jag skulle väldigt gärna vilja läsa den dom där pappan tilldömdes ensam vårdnad. Vad var orsaken till det? Hur har mammam agerat.

Något säger mig att det här finns saker som inte kommer fram riktigt.
Citera
2026-08-30, 18:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca
FöräldrarNA? Hur menar du att pappa ska göra här? Mamma ställer sig som jag förstått det över lagen. Pappan har gått den rättsliga vägen och använt de möjligheter som står till buds? Det är väl inte han som lagt ut en film på ungen som fått två miljoner visningar? Hur kan det vara att sätta sitt barns bästa i främsta rummet?

Jag vet inte vem som är boven i denna konflikt, men generellt kan man kan inte klandra polisen för att det blir så här traumatiskt. Det beror oftast på föräldrar och att de sätter sig emot beslut fattade av domstol. Och i det här fallet verkade det röra sig om ett umgänge som en förälder försökte stoppa och polisen fick kallas in.
Citera
2026-08-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikBlodyx
Varit ett jäkla drev kring detta i helgen. Är det bara jag som inte alls finner nått anmärkningsvärt i polisernas agerande? Dom utförde ju ett omhändertagande och använde inte mycket våld.

Att barn kan reagera på det sättet kan ju vara av flera anledningar, och jag skulle väldigt gärna vilja läsa den dom där pappan tilldömdes ensam vårdnad. Vad var orsaken till det? Hur har mammam agerat.

Något säger mig att det här finns saker som inte kommer fram riktigt.

Jag kan nog lägga upp domen, måste bara kolla så känsliga saker är maskat. Man vill inte hänga ut en sådan känslig dom. Jag ska läsa de äldsta domarna också.
Citera
2026-08-30, 20:24
Medlem
ErikBlodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Jag kan nog lägga upp domen, måste bara kolla så känsliga saker är maskat. Man vill inte hänga ut en sådan känslig dom. Jag ska läsa de äldsta domarna också.

Schysst. Det vore mkt intressant.
Citera
2026-08-30, 21:26
Medlem
herrtrattkantarells avatar
Ja intressant, o de första damarna och sammanställa allt, Tack

Citat:
Ursprungligen postat av ErikBlodyx
Schysst. Det vore mkt intressant.
Citera
2026-08-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkot87
Det finns massor av material tllgängligt i det här fallet: utredningar, pappans sms, mammans sms, inspelningar på pappans agerande, mammans försök till tryggare umgängen m m. Det handlar i mångt och mycket om skyddande av våldsutövare. Ett enormt samhällsproblem. Läs gärna mer på sidor som Skaraborgsbarnen (finns fler fall i samma kommun, samma domare m m)

Skaraborg tingsrätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in