2026-08-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, han är inte alls ansvarig för fartygets handling. Deras ansvar är helt separerat från misstag från hans sida. Hans misstag gör inte fartygets ansvar mindre. I deras ansvar ingår också att hantera andras misstag.

Något som uppenbarligen är oerhört svårt att acceptera, inte minst att den övergripande juridiken och logiken innebär att det inte finns något delat ansvar där förövaren/skyldig part kan skylla ifrån sig en del av ansvaret med hänvisning till andras misstag.

Enligt din logik kan man endast åtala enbart lotsen eller kaptenen, inte båda.

Det rimliga vore att alla tre åtalades

Albin är givetvis inte ansvarig för Misje Verdes misstag. Albin är ansvarig för sina egna misstag.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-29 kl. 18:42.
Citera
2026-08-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Man kan inte utgå från statistik i det enskilda fallet, om det är något som är förvirrat trams, så är det det.

En åklagare får inte väcka åtal om han inte anser att han har tillräckliga bevis för en fällande dom. Så statistiken borde visa 100%, men det gör den inte.

Den gör inte det för att det finns domare som bär sig åt som denna idiot, detta svin, faktiskt.

Nu är det min åsikt att det har begåtts brott här och att det borde bli fällande dom, och att fler borde åtalats än som faktiskt skett. Men det hindrar inte mig från att analysera olyckan, utredningen och åtalet, och påtala det jag ser och uppfattar.

Att ditt starkaste argument emot det är "statistiken säger" är nog det bästa betyget du kan ge mig. Så det tackar jag för!

Om du tycker att föraren av snipan har begått ett brott så borde du kanske vända dig till polisen och anmäla det?

Vi får väl se vem som har rätt. Jag är tämligen övertygad om att kaptenen kommer att dömas. Dina förvirrade inlägg i tråden kan därmed få tala för sig själva.
Citera
2026-08-29, 18:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nu handlade detta om att man har ett ansvar att signalera om man tar sitt ansvar och är uppmärksamma som man måste vara och upptäcker en mindre båt i farleden. Här är problemet ju att man inte varit uppmärksamma och upptäckt båten och därmed är vållande till olyckan.

Det var exakt det jag skrev.
Citera
2026-08-29, 18:47
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast nu såg de ju inte den mindre båten överhuvudtaget så då är det svårt att tuta.

Frågan gällde inte Misja Verde, utan generellt hur man bör bete sig OM man ser en mindre båt när man är ett stort fartyg. Exemplet jag svarade på gällde en stor passagerarfärja.
Citera
2026-08-29, 18:49
Avslutad
En lots ska avsäga sig lotsningsuppdraget om denne finner att man inte säkert kan lotsa.

Då lotsen i detta fall inte gjort det har han bedömt att bristen på utkik och en kapten som kommer ikapp administrativt arbete på datorn och därmed inte heller håller utkik, är helt acceptabelt.

Det är där han skjuter sig i foten. Han kör. Ensam. För han är bäst, behöver ingen hjälp och kan ta kaptenens jobb som han ju skämtar om. Redan nu ser man konturerna av kraftig inflation.

Oavsett underbemanning och annat som
beskriver ”svåra verkligheten” i samband med detta, är ju inte lotsning ett arbete som har karaktären barmhärtig samarit. Inte avlastande för ombordfolket - tvärtom, en signal på att säkerhetskulturen ska steppa upp.

Det är hela vitsen. Samarbete, inte ensamarbete.

Förresten refererar lotsen till nordliga kurser i förhörsprotokollet fast resan gick sydvart. Kanske hjärnsläpp men ändå anmärkningsvärt.
Citera
2026-08-29, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Frågan gällde inte Misja Verde, utan generellt hur man bör bete sig OM man ser en mindre båt när man är ett stort fartyg. Exemplet jag svarade på gällde en stor passagerarfärja.

Du får vara tillräckligt kall att välja att grundstöta med det stora fartyget om du ser att en familj tex fått motorstopp mitt i farleden.

För detta krävs enorm iskyla i sådant läge. Men stål går att ersätta. Däremot inte människoliv.
Citera
2026-08-29, 18:59
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperbearing
Du får vara tillräckligt kall att välja att grundstöta med det stora fartyget om du ser att en familj tex fått motorstopp mitt i farleden.

För detta krävs enorm iskyla i sådant läge. Men stål går att ersätta. Däremot inte människoliv.

De hade ju flera hundra meter i varje riktning. Om vi låtsas som att MV hade sett snipan så undrar jag om ett sånt stort fartyg driver så mycket att de inte hinner sluta gasa, tuta i nån halvminut, och sedan i värsta fall sätta i ankaret? Jag har framfört 30-fots båt som mest så jag är ingen expert naturligtvis, men vissa får det att låta som att när de väl börjat färdas i farleden så har de inget val annat än att dundra på, för annars riskerar de sina egna liv. Det låter för mig väldigt riskabelt om det är så. Det händer nästan aldrig olyckor med fartygen i dessa vatten, men logiken att de inte kan stanna eller väja ger bara en logisk slutsats; att man bör anlägga en stor hamn långt ute på kusten och låta lastbilar frakta båtarnas last ut till den kajen. Det vore naturligtvis löjligt.
Citera
2026-08-29, 18:59
Medlem
1200 lotsningar och har aldrig använt S-bandet.. Bara det uttalandet borde få lotsen att bli av med lotscertifikatet.
Citera
2026-08-29, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
1200 lotsningar och har aldrig använt S-bandet.. Bara det uttalandet borde få lotsen att bli av med lotscertifikatet.
Sjöfisverket
Citera
2026-08-29, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Pratas i fupen mycket om att kapten och lots ska hålla utkik från kommandobryggan. Men även skepparen på fritidsbåten har ett ansvar att hålla utkik - bakåt. Definitivt när man harvar i en vältrafikerad farled med stora fartyg.
Jag kan inget om sjöfartsregler, men när jag läste fupen blev jag förvånad över att det läggs så lite vikt vid att pappan tycks ha haft noll koll på sin omgivning.

När jag var barn tillbringade jag många veckor på sjön med familjen varje sommar, mestadels i segelbåt men även mindre motorbåtar. Min pappa tjatade alltid om att inte räkna med att de stora fartygen ser oss och att de har svårt att väja. Håll koll på omgivningen åt alla håll och se till att flytta oss för fartyg, är nog det jag minns mest.

Oavsett regler verkar det ju smått självmordsbenäget att ligga i en farled med en snipa utan nån koll bakåt.

Därmed inte sagt att Misje Verdes kapten och lots är utan skuld, jag är bara uppriktigt förvånad över att pappan själv säger att han inte hade koll bakåt och både han själv och förhörsledare verkar tycka att det är helt rimligt.
Citera
2026-08-29, 19:25
Medlem
Fartyget såg inte snipan överhuvudtaget.

Snipans förare uppfattade motorljud väldigt nära och lite till babord. Tittade då åt babordsidan och såg endast bulben.

Han girade då maximalt åt styrbord och gav full gas. En sådan manöver i sig torde göra att snipan kränger kraftigt och får slagsida åt babord. I det läget så träffas snipan av fartygets bogvåg och slår runt åt babord. Snipan trycks sedan ner av fartyget, dock ej av bulben. Katastrofen är ett faktum.

Om snipan inte hade girat så kraftigt så kanske bogvågen hade hjälpt, inte stjälpt, så att snipan kommit undan från fartyget.

Observera att detta är en spekulation efter att ha läst förhör med de inblandade.
Citera
2026-08-29, 19:57
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Snipans förare uppfattade motorljud väldigt nära och lite till babord. Tittade då åt babordsidan och såg endast bulben.

Han girade då maximalt åt styrbord och gav full gas. En sådan manöver i sig torde göra att snipan kränger kraftigt och får slagsida åt babord. I det läget så träffas snipan av fartygets bogvåg och slår runt åt babord. Snipan trycks sedan ner av fartyget, dock ej av bulben. Katastrofen är ett faktum.

Om snipan inte hade girat så kraftigt så kanske bogvågen hade hjälpt, inte stjälpt, så att snipan kommit undan från fartyget.

Svårt att föreställa sig hur annars man själv hade agerat i den situationen. "Is i magen" och "känn lugnet" finns liksom inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in