Citat:
Ursprungligen postat av
Nietzschesson
Pratas i fupen mycket om att kapten och lots ska hålla utkik från kommandobryggan. Men även skepparen på fritidsbåten har ett ansvar att hålla utkik - bakåt. Definitivt när man harvar i en vältrafikerad farled med stora fartyg.
Jag kan inget om sjöfartsregler, men när jag läste fupen blev jag förvånad över att det läggs så lite vikt vid att pappan tycks ha haft noll koll på sin omgivning.
När jag var barn tillbringade jag många veckor på sjön med familjen varje sommar, mestadels i segelbåt men även mindre motorbåtar. Min pappa tjatade alltid om att inte räkna med att de stora fartygen ser oss och att de har svårt att väja. Håll koll på omgivningen åt alla håll och se till att flytta oss för fartyg, är nog det jag minns mest.
Oavsett regler verkar det ju smått självmordsbenäget att ligga i en farled med en snipa utan nån koll bakåt.
Därmed inte sagt att Misje Verdes kapten och lots är utan skuld, jag är bara uppriktigt förvånad över att pappan själv säger att han inte hade koll bakåt och både han själv och förhörsledare verkar tycka att det är helt rimligt.