2026-09-01, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Nu är det känslor och moral som gäller och om trollen känner något så övertrumfar det till och med reglerna. Om man likt dem inte är känslostyrd så blir man nu en paragrafryttare.

Om du på allvar tror att det är troll du har att göra med så borde du svälta ut dem, eller hur?

Sjöfarten behöver regler. Regler måste följas.
Brott mot regler skall beivras.
Så långt är det enkelt.

För min del handlar det varken om känslor eller moral. Däremot ifrågasätter jag självbevarelsedriften hos två läppspelare med ansvar för andra som diagonalar över en farled i två badbaljor som inte är sjödugliga, utan att ens se sig om.

Beteendet kanske inte är straffbart, men det borde det vara. Det ligger på samma nivå som att skjuta ut barnvagnen på övergångsstället och hävda "zebralag" no matter what eller att halsstarrigt hålla på högerregeln mot en lastbil när man själv kör motorcykel.

Snubben har förlorat halva sin familj och vi skall inte prata om hur, "för han har redan blivit straffad"...?

Klåpare skall inte vara på sjön, så enkelt är det.
Citera
2026-09-01, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Ja det kan man ju kalla det, nonchalans är ett annat ord man kan använda. Dock var ju inkompetensen/nonchalansen än värre på fartyget.

Ja det var den helt klart.
Men har svårt att förstå att brodern är kapten, han borde väl veta faran med att vara i farleden med en båt som kan gå sönder och stanna mitt i?
"Ut i bögda" skrev nån annan. Båda bröder hade passat bra i den serien.
Citera
2026-09-01, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Fartygets ägare eller redare betalar ju lotsavgift den är ju inte gratis för fartygen.
Vad bra, då är det inte gratis arbetskraft. Men frågan kvarstår ändå, behövs lotsen om kaptenen kan pyssla med annat och fartygets ordinarie personal går och lägger sig?

Då fungerar inte lotsen som en vägvisare utan en vikarierande kapten, styrman och utkik på samma gång.

Är det ett etablerat arbetssätt som är satt i system? Om det är på det sättet så förstår jag upprördheten när fritidsbåtar använder farleder. Ska lotsarna helt solo framföra dessa stora fartyg så är det nog fan säkrast att de får helt exklusiva farleder där all annan trafik är strängt förbjuden.

En del verkar leva i tron att det är så redan idag.
Citera
2026-09-01, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Om du på allvar tror att det är troll du har att göra med så borde du svälta ut dem, eller hur?

Så långt är det enkelt.

För min del handlar det varken om känslor eller moral. Däremot ifrågasätter jag självbevarelsedriften hos två läppspelare med ansvar för andra som diagonalar över en farled i två badbaljor som inte är sjödugliga, utan att ens se sig om.

Beteendet kanske inte är straffbart, men det borde det vara. Det ligger på samma nivå som att skjuta ut barnvagnen på övergångsstället och hävda "zebralag" no matter what eller att halsstarrigt hålla på högerregeln mot en lastbil när man själv kör motorcykel.

Snubben har förlorat halva sin familj och vi skall inte prata om hur, "för han har redan blivit straffad"...?

Vållande borde han dömas för. Det gör de som kör bil och orsakar en olycka även om de känner personerna i bilen de dödar.
Citera
2026-09-01, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Så långt är det enkelt.

Om det hade varit som du beskriver så hade du haft lite fog för dina känslor. Men nu baserar du dina känsloutbrott på fria fantasier. Det är lite enfaldigt, tycker du inte det själv?

Alla andra kan liksom inte utgå ifrån att samtliga lastbilar körs av förare som inte bryr sig om lagar eller regler. Man kan inte heller begära att andra inte får använda gator och vägar på grund av risken att en vikarierande lastbilschaufför kan råka sitta och kolla på favoritserien på sin Ipad medans han kör.
Citera
2026-09-01, 06:31
Medlem
Något som dyker upp i tråden är den matchokultur som lotsen verkar ha anammat. Det är slående hur han försöker mästra förhörsledare och åklagare.

En något mer ödmjuk attityd hade kanske gynnat honom. Hans attityd är dock inte helt ovanlig bland sjöfolk. Att vare sig han eller befälhavaren inte har skött sina arbetsuppgifter är uppenbart.

Sedan borde på något sätt även fartygsägaren göras ansvarig. Dennes fartyg har varit föremål för ett antal anmärkningar och borde startlistan.

Om man kan säga någonting så är den viktigaste lärdomen från denna tragiska händelse att lotsväsendet måste skärpa sina krav på lotsarna och att anmärkningar på fartyg får ett mer direkt genomslag såsom nekat tillträde till våra farvatten. NIS registreringar och liknade internationella register gör dock att mycket släpps igenom.
Citera
2026-09-01, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Jag tror att de allra flesta i denna tråd skiter i det i detta fallet, ta och starta en egen tråd om brottet och straffet.

Tråden handlar om en brottsutredning med nu tillhörande åtal vare sig du vill det eller inte.

Övrigt svammel och hur du kör bil passar inte ens i en annan tråd. Så irrelevant är det.
Citera
2026-09-01, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja det var den helt klart.
Men har svårt att förstå att brodern är kapten, han borde väl veta faran med att vara i farleden med en båt som kan gå sönder och stanna mitt i?
"Ut i bögda" skrev nån annan. Båda bröder hade passat bra i den serien.
Håller med dig har fortfarande svårt att tänka mig att han är det.
Citera
2026-09-01, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad bra, då är det inte gratis arbetskraft. Men frågan kvarstår ändå, behövs lotsen om kaptenen kan pyssla med annat och fartygets ordinarie personal går och lägger sig?

Då fungerar inte lotsen som en vägvisare utan en vikarierande kapten, styrman och utkik på samma gång.

Är det ett etablerat arbetssätt som är satt i system? Om det är på det sättet så förstår jag upprördheten när fritidsbåtar använder farleder. Ska lotsarna helt solo framföra dessa stora fartyg så är det nog fan säkrast att de får helt exklusiva farleder där all annan trafik är strängt förbjuden.

En del verkar leva i tron att det är så redan idag.

Nej det är inte gratis kostar en hel del, över 70% av sjöfartsverket finansieras av lotsavgift/farledsavgift/hamnavgift etc så direkt skattefinansierat är det ju inte.

Det andra har jag inte sagt något om men i det här fallet verkar det ha varit en ovanligt korkad lots med kraftiga machokomplex. Naturligtvis ska ju han ställa de krav till befälhavaren som gäller.
Istället så tar han välvilligt över kommandot när befälet frågar om han vill köra, vilket iofs inte är fel, men han borde då ha påpekat att han behövde utkik istället för att själv börja försöka titta på båda sidorna samtidigt och dessutom hålla koll på radarn etc, om inte annat så borde han ha sagt det när han behövde sätta på vindrutetorkarna.
Nu försöker han istället skylla ifrån sig på att befälhavaren höll på med annat och att om denne hade tyckt att det behövts extra utkik så hade han ju naturligtvis hållit utkik, vilket ju iofs befälhavaren borde ha gjort om inte annat för att se om lotsen verkligen sköter sig för det är ju ändå befälhavaren som har ansvaret över sitt skepp.
Problemet för lotsen är ju när han skyller på befälet att han faktiskt frågade honom om det var ok om han gjorde lite annat arbete vilket ju lotsen sa ja till istället för nej, en riktig stjärna det där.
Citera
2026-09-01, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Han säger olika saker vid olika tidpunkter. Ju senare i förhören det blir desto mer tillrättalagda blir svaren. Det framgår av FUP att pappan i samband med räddningen säger att mamman och barnet INTE hade flytväst. Där kan du räkna med att sanningen kom fram.

När han senare på sjukhuset får frågan igen säger han att flickan hade flytväst på sig och sedan kommer utan vidare frågor en lång bortförklaring om varför hon inte hade det, och då är hon inte ens hittad ännu. Men han visste att hon inte hade flytväst.

Men sen vet han inte, då heter det att de "borde" haft flytvästar på sig.

Ja, det borde dom ha haft ...

Det är helt uppenbart att han inledningsvis berättar sanningen och sedan ljuger, och det är den sämsta lögnen jag sett på länge, med den långa bortförklaringen om både det ena och det andra.

Tänk nu ett varv extra, om du är kapabel till det.

När A lyckats ta sig upp till ytan ser han sin son (i flytväst) och en tom flytväst (den dottern haft på sig). Då kan han naturligtvis informera om att dottern också saknar flytväst - eftersom den åkt av henne i tumultet.
Citera
2026-09-01, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Kan tänkas att den flytväst som pappan i ett förhör säger sig ha funnit på vattenytan fanns i snipan men inte på dottern vid olyckan.

Pappan ger ett väldigt förvirrat intryck överlag i förhören.

Jag tror det är ganska svårt att vara helt klar i skallen när man precis förlorat halva sin familj och varit nära att stryka med själv.
barnen hade flytväst på sig, det har framgått med all önskvärd tydlighet att de var stenhårda med flytväst på barnen hela tiden - därav att barnen ibland hellre åkte med brodern där de inte var lika hårda.
Citera
2026-09-01, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffloplopp
Va är du för troll eller saknar du bara läsförståelse, empati och ödmjukhet. Lite självinsikt vore inte fel...hakar upp dig konstant på detta med flytvästarna... Du läser Fup och tar enbart in sånt du kan vinkla till din fördel av alla konstiga slutsatser och antagande du gjort genom denna tråd.

På mammans instagram innan den vart privat var det en hel del bilder på barnen med flytväst även på land när de hade turer ut med båten. Min uppfattning är att han förklarar väldigt förvirrat i förhöret. Högst troligt med anledning av det trauma han precis varit med om. Han vart dessutom kraftigt nedkyld och hamna på sjukhus under flera dagar vilket också kan påverka minnet. Han har precis mist sin kärlek och sin dotter i en tragisk olycka där han med all säkerhet kommer beskylla sig själv för resten av sitt liv, fast han inte borde. Han förklarar att de alltid var noga med flytväst på barnen, vilket även bilderna på instagram bekräftade. Han kommer upp ur vattnet och ser en tom flytväst på ytan som han själv tar hjälp med.

" Jag vet inte hur länge jag varit där.
Jag har till och med hunnit sluta simma en gång och andats in vatten. Men jag fortsatte upp
och ser två flytvästar, mina barn hade flytvästar på sig. Simmar bort mot flytvästarna, ett barn
endast. Den andra är tom. Jag tar den tomma och blåser i visselpipan. tar min son. Båtar
kommer."

Han beskriver sedan som du tolkar som ursäkter

"Jag och Ramona hade inte det och Idun och Ebbe hade det och ja jag har inte riktigt
förstått hur inte Idun hade det alltså hon hade ju uppenbarligen inte på sig flytvästar när jag
hittade den flytande på havet men , men jag vet inte jag vet att hon hade haft problem med
den här och det finns ett band som man sätter mellan benen för att den inte ska åka ifrån en så
eventuellt har den gått upp men jag vet inte jag har inte sett det hända men jag var väldigt
noga med att man skulle ha flytväst på barnen hela tiden."

Det är inte helt ovanligt med felaktig storlek på flytväst till ett växande barn. vet inte om detta var fallet denna gång. Jag minns själv när man var liten att grenbandet på div flytvästar inte alltid var det bästa och om något krånglade så var det alltid just grenbandet. Vi vet genom FUP att båten utsattes för stor kraft och det är inte orimligt att kraften gjorde att barnet slits ur västen. Han beskriver också att dottern var i bakre delen av båten då hon inte gillade att det skumpade. Jag misstänker att hon kan ha blivit utsatt för hårdare kraft än sonen som var fram. Tidigare under dagen hade det varit bättre väder och det började duggregna innan olyckan. Det är inte helt orimligt att modern tillfälligt tagit av flytvästen för att sätta på dottern nya och/eller varmare kläder. Vi vet inte vad som skedde men faderns förklaringar och förvirring kring varför han hittade en tom flytväst är helt realistisk i detta tragiska läge. Att han ändå i denna chock kan berätta så mycket kring olyckan är beundransvärt.

Hur i hela friden kan du vara så jäkla dömande i denna tråd...det är för mig helt obegripligt.

Tack för detta inlägg!
Veri är fan inte klok nånstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in