2026-08-29, 11:15
Medlem
BrorGertruds avatar
I förhören låter det som att lotsen skyller allt ansvar på kaptenen. Men är han själv helt oförmögen att uppmana kaptenen till att vara delaktig i navigeringen?

Får intrycket av att han bara gjort det han skulle och sen skitit i resten. Fast nu har han ju inte heller gjort det han skulle så. Missat den lilla detaljen att kolla på radarn under minst 15 minuters tid. Om man nu är inkompetent till att kolla radar så kanske man borde uppmana kaptenen att stå där bredvid?
Citera
2026-08-29, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
I förhören låter det som att lotsen skyller allt ansvar på kaptenen. Men är han själv helt oförmögen att uppmana kaptenen till att vara delaktig i navigeringen?

Får intrycket av att han bara gjort det han skulle och sen skitit i resten. Fast nu har han ju inte heller gjort det han skulle så. Missat den lilla detaljen att kolla på radarn under minst 15 minuters tid. Om man nu är inkompetent till att kolla radar så kanske man borde uppmana kaptenen att stå där bredvid?
Verkar vara någon slags matchokultur inom lotsyrket. Lotsen hävdar sig mycket i förhören och framställs som mycket självsäker.

Han kan minsann sin grej och behöver ingen hjälp.
Citera
2026-08-29, 11:35
Medlem
Tror båda har skuld i det här men den tydliga ansvarsbördan bör ändå ligga på lotsen. Han säger ju själv att kaptenen sitter vid datorn. Han vet alltså att kaptenen inte håller utkik men ändå framför han fartyget. Han borde väll ändå ha försäkrat sig om att kaptenen skulle hålla utkik eller så skulle han ha bett kaptenen om personal som höll utkik. Har han då ändå framfört fartyget så är det ju han som är oaktsam. Helt rätt att åtala båda och båda kommer troligen bli dömda där lotsen blir den ytterst ansvariga och döms hårdare.
Citera
2026-08-29, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Verkar vara någon slags matchokultur inom lotsyrket. Lotsen hävdar sig mycket i förhören och framställs som mycket självsäker.

Man märker samma attityd hos vissa skribenter i denna tråd.
Citera
2026-08-29, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Möjligen, men kanske lite önsketänkande från din sida.

MV:s kapten kan iofs ha ett suveränt försvar med hjälp av jurister vid norska rederiet han är anställd av.

Edit: Kan du Veri kommentera att lotsen kan vara skyldig till brott?

Ja, jag förstår att det kan se ut som "önsketänkande" ur kaptenens perspektiv. Och jag tror att alla är överens om att det här har begåtts brott mot sjövägsreglerna. De som tittar med öppna ögon ser att det gäller båda fartygen.

MEN den riktigt stora frågan är inte om och vilka fartyg som bröt emot vilken sjövägsregeln.
Den riktigt stora frågan är om någon på skeppet har ett direkt rättsligt ansvar för mammans och dotterns död. Det vill säga, har de varit så grovt vårdslösa, att deras vårdslöshet har orsakat mammans och dotterns död.

Jag har tidigare tagit upp kausalitetskedjan och visat den, den är å ena sidan ganska rättfram, men den ska å andra sidan bevisas bortom varje rimligt tvivel i varje steg.

Sedan kommer en sak till, kanske den viktigaste, åklagarens åtal och hur det kan stjälpa hela åtalet. Jag har nämnt detta tidigare och ska skriva ett inlägg om det. Jag nämnde det kvällen innan åtalet kom, och åtalet hade precis de svagheter, den vårdslöshet från åklagaren, om jag uttrycker mig så, som jag var rädd att det skulle ha. Jag återkommer till det.

Gällande lotsen så tror jag bestämt att jag var den första i tråden att förklara att lotsen visst har ett ansvar och kan fällas till ansvar för det. Inget snack om den saken. Frågan är vilket ansvar det kan bevisas att han har haft. Men visst, jag har också ifrågasatt hur åklagaren ska få lotsen fälld för vållande till annans död, baserat på antagandet att lotsen INTE tagit på sig ansvaret för framförandet av fartyget. Det kan i den situation som beskrivs i FUP ifrågasättas vilket ansvar lotsen tagit. Både han och kapten var på bryggan. Vem hade ansvar för vad? Det kan bli en svår nöt. Det är åklagaren som ska bevisa att lotsen var ansvarig för "allt" om lotsen ska kunna fällas för vållande. Jag har svårt att se ett scenario där både kapten och lots döms, vilket är vad åklagaren försöker med. Jag menar att detta visar på en allvarlig brist i förundersökningen. Åklagaren har inte kunnat utreda vem på bryggan som ansvarar för vad, och därför åtalar han bägge och hoppas att domstolen ska reda ut detta och peka ut en av dem. Detta är också en detalj som kan stjälpa åtalet. Det kan sluta med att domstolen säger - Åklagaren har inte visat bortom rimligt tvivel vem som hade ansvaret för utkiken och ingen av dem kan därför dömas till ansvar för detta. Dom behöver inte ens skylla på varandra, dom kan vara säga, jag hade inte det ansvaret. Kaptenen ryker antagligen i det fallet till sist. Men det är en allvarlig brist i utredningen att den inte klart och tydligt presenterar vem som är ansvarig för vad på bryggan, utan chansar och kör en helgardering.
Citera
2026-08-29, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Fast det håller inte fullt ut.

Du får ursäkta att jag inte läst hela ditt inlägg, ännu, jag kanske återkommer.

Kort bara. Det är åklagarens åtal som måste hålla hela vägen ut.
För försvaret räcker det att väcka rimligt tvivel.
Detta är en mycket viktig princip att ha i åtanke.

Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Om du som vakthavande på bryggan uppmärksammar två medgångare på radarn, och du senare får regn som både stör den visuella sikten samt stör radarn. Måste du så klart förvissa dig om vart dessa två medgångare tagit vägen, innan du fortsätter.
De syns t.ex. tydligt på S-bands radarn men den är det ingen som tittar på. Lotsen är helt tydlig med tanke på att han går över till sitt navigationsstöd på Ipaden enbart intresserad av att framföra fartyget navigatoriskt och inte i förhållande till annan trafik, för den uppmärksammar han inte fullt ut.

BFH har å sin sida avgått från hamn utan att tillse att fartyget är bemannat på rätt sätt, de har t.ex. ingen utkik posterad vilket innebär att han bryter mot fartygssäkerhetslagen om sin skyldighet som BFH.

BFH har som vakthavande brutit mot lagen genom att utföra andra arbetsuppgifter som stör hans roll som vakthavande. Oavsett om BFH går med på att lotsen kör, är det han som är vakthavande och har det ansvaret, både för hur fartyget framförs samt vad han gör i sin roll. Att sitta och göra administrativa uppgifter samtidigt som han är vakthavande är inte förenligt med den rollen, lots ombord eller inte. Speciellt inte i ett område inomskärs.
BRH som vakthavande har i sin roll även brutit mot kravet på att fullgod utkik är tillsatt på bryggan. Enligt förhören är han inte ens medveten om detta krav då han verkar tro att det är svenska särregler.

Redan före vi ens kan börja diskutera vilka sjövägsregler som gäller, om det är 5, 6, 13, 9 eller 19 så har vi redan en serie med fel, lagbrott, som begåtts ombord på fartyget i olika led.

Har den som framför snipan ett ansvar, absolut har han det men det blir ganska litet, lagmässigt, i det stora hela med tanke på alla de fel de gör på MV. Sedan har han som framför snipan ett annat ansvar, moraliskt, för de som finns ombord i hans snipa. Men det är som sagt en annan rättsskipning där.
Citera
2026-08-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickesnacki
Det är inte speciellt komplicerat. Kaptenen borde ha hållit uppsikt men gjorde inte det.

Du vet väl att de allra flesta som åtalas också döms? Statistiskt är det troligt att åtminstone kaptenen ryker.

Resten av ditt inlägg är, i princip, förvirrat trams.

Man kan inte utgå från statistik i det enskilda fallet, om det är något som är förvirrat trams, så är det det.

En åklagare får inte väcka åtal om han inte anser att han har tillräckliga bevis för en fällande dom. Så statistiken borde visa 100%, men det gör den inte.

Den gör inte det för att det finns domare som bär sig åt som denna idiot, detta svin, faktiskt.

Nu är det min åsikt att det har begåtts brott här och att det borde bli fällande dom, och att fler borde åtalats än som faktiskt skett. Men det hindrar inte mig från att analysera olyckan, utredningen och åtalet, och påtala det jag ser och uppfattar.

Att ditt starkaste argument emot det är "statistiken säger" är nog det bästa betyget du kan ge mig. Så det tackar jag för!
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-29 kl. 11:51.
Citera
2026-08-29, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Snubben har kollat bakåt så sällan att han vet inte ens att det sitter ett fönster där

Inte heller visste han vilken brytare som tände akterlanternan.

Inte heller har man utrett om lanternorna faktiskt var påslagna. Ännu en brist i utredningen som kan nyttjas av försvaret för att bygga ett berg av tvivel kring en extremt illa skött utredning.

Däremot gjorde pappan klart väldigt tydligt att han vet hur man lägger till.......
Citera
2026-08-29, 11:59
Medlem
Jo men det är helt orimligt att då välja en trafikerad farled när det finns bättre och säkrare alternativ. Om nu inte Albin var medveten om fartygstrafiken så lär ju brodern varit fullt medveten om hur mycket fartyg som trafikerar leden.
Albin hade även kunnat be sin fru öppna dragkedjan bak vid enstaka tillfälle för att hålla utkik men framförallt själv sticka upp huvudet ur luckan nån gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen
Hade A*bin varit ute själv hade jag som du lutat åt att gå närmare land, men nu hade brodern haft problem med sin båt och då är det rimligt att vilja hålla ut från land. Brodern fick sedermera brand i maskin kort efter påkörningen och blev drivande nordost i farleden i ungefär en timme innan fadern kom ut och bogserade undan honom i lä strax norr om Älgön. (sid 87 FUP)

Sedan kan man tycka att A*bin borde ha lagt sig närmare land på styrbordssidan. På sidan 80 i FUP ser man dödssnipans GPS-spår och det finns rejält med utrymme på styrbordssidan, utan några grund eller andra faror att tala om.
Citera
2026-08-29, 11:59
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker

Lite så. Tänker mig att det var ungefär såhär det såg ut när han steg ombord och tog över spakarna.

Men samtidigt får jag intrycket av att pappan varit lite oaktsam också. Som påstår att det inte är prioriterar att titta bakåt när man kör båt. Bör väl vara rätt prioriterat när man kör en så långsamtgående båt som en snipa? Kikar själv bakåt innan jag svänger kraftigt åt något håll med både motorbåt och vattenskoter.
Senast redigerad av BrorGertrud 2026-08-29 kl. 12:03.
Citera
2026-08-29, 12:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är slående vilken skillnad det är mellan kaptenen som det första han gör när han informeras om att en barnfamilj förolyckats är att be om ursäkt:

FUP s.278-279

Såvitt jag kan se visar lotsen däremot ingen ånger eller känsla av skuld trots att han stod vid ”rodret”.

Tråkigt nog för vår ryske kapten så kastar lotsen honom under bussen omgående så snart han själv blivit misstänkt (innan dess är kaptenen en ”mycket kompetent befälhavare”). I förhör 2 kan vi läsa:
FUP s.326-331

Kaptenen har alltså möjlighet att hålla utkik från sin plats (vilket lotsen såklart vet att han inte gjorde) men ägnar sig åt att läsa sjökort, föra loggbok, gå ut och röka och hämta kaffe.
”Mycket kompetent befälhavare”, alltså.

I förhör 3 har lotsen sannolikt snackat med sin advokat, och nu sparkas kaptenen in lite länge under bussen:

FUP s.355

I was only doing my job…

Kan det inte vara så då, i meningen att det egentligen fortfarande borde finnas en besättningsman som utkik att tillgå, men att det numera inte finns det på moderna fartyg?

Jag vill förstås åt rederiets och myndigheternas ansvar att se till så inte för många arbetsuppgifter ges till samma person. Att den som skall leda arbetet också skall utföra det verkar inte alls lyckat.
Citera
2026-08-29, 12:19
Avslutad
Hårresande att i förhöret på sid 358 läsa hur lotsen menar att ansvaret för sjövägsregler vilar på i princip alla utom lots.

Vilket jävla uttalande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in