2026-08-29, 18:00
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EN123
Jag förstår att MV har gjort många fel men aningen konstig kan man ändå tycka lagen är om att fartyg, oavsett storlek eller farled, ska väja om de kommer bakifrån.

Så ponera att jag har en liten segelbåt och ligger och guppar fram i några knop inne i Stockholms skärgård. Om ett Silja Galaxy då kommer bakom mig i en trång passage ska den kapten väja med hela den giganten, med risk att gå på grund, för att jag är för ouppmärksam för att titta bakåt? Känns ju aning ologiskt enligt mig.
"Silja Galaxy" ska i det fallet uppmärksamma dig på att den behöver plats (tuta), så att du kan flytta på dig.
Och ja, hellre än att köra ihjäl någon så är det nog ett bättre alternativ att riskera att gå på grund.
Citera
2026-08-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fululf
Jag är så oerhört frustrerad över klimatet som var ledande i denna tråds tidiga skeende där pappan pekades ut som ansvarig för olyckan. Alla ni som uttryckte detta och använde AI-bilder och texter för att försöka styrka er tes:

SKÄMMES.

Han är ju delvis ansvarig. Han har inte haft uppsikt bakåt och han har inte gjort erfoderlig undanmanöver. Alltså två brott mot sjövägsreglerna

Den som borde skämmas är du för att du inte förstår sjörätt och sjävägsreglerna men ändå låter kakluckan glappa!
Citera
2026-08-29, 18:05
Medlem
Citat:
Jag förstår att MV har gjort många fel men aningen konstig kan man ändå tycka lagen är om att fartyg, oavsett storlek eller farled, ska väja om de kommer bakifrån.

Så ponera att jag har en liten segelbåt och ligger och guppar fram i några knop inne i Stockholms skärgård. Om ett Silja Galaxy då kommer bakom mig i en trång passage ska den kapten väja med hela den giganten, med risk att gå på grund, för att jag är för ouppmärksam för att titta bakåt? Känns ju aning ologiskt enligt mig.
Reglerna säger att Galaxy är skyldig att signalera och en mindre båt är.skyldig att vara behjälplig till en säker passage. Galaxy har skyldigheter men så även den mindre båten. Man får segla i en led och skall hålla väl styrbord (vilket snipan delvis gjorde). Men nu vat ju hela problemet att lastfartyget inte hade utkik.
Citera
2026-08-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Det är ju bristen på utkik som är den springande punkten i detta fall. Inte att fartygen körde för fort.

Leder vid Vinga är speciell för Stenafärgorna eftersom den har begränsat djupgående. Den måste ligga exakt i den djupa delen och kan inte manövrera sig åt sidorna. Det är för att den inte ska riskera att gå på grund.
Ja, betydligt tuffare navigering för den än en liten 90 meters torrlastare på en I princip öppen fjord. Men Stena håller lägre fart p g a ökad risk med fritidsbåtar. Och säkerligen mer varsam utkik.
Citera
2026-08-29, 18:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det beror på att du är ologisk och har en stor allmän benägenhet att skylla på offret för ett handlande istället för den som handlar. Troligen patologiskt, där du har svårt med frågor om ansvar och konsekvenser av dina handlingar och gärna vill skylla ifrån dig.

Om du skadat någon så är det deras fel pga att de inte gjort ditten och datten, för då hade du låtit bli att skada dem. Om din flickvän bara låtit bli att skrika åt dig och hållit åt höger i farleden eller vardagsrummet eller vad det nu var så hade din knytnäve aldrig träffat henne. Hon borde och kunde undvikit henne så minst 50 % av ansvaret är hennes.

Du är inte ensam om att resonera så och anse att det är fritidsbåtens förare som bär ansvaret för att bli överkörd. Men i den verkliga världen med vedertagen moral är det inte brottsoffrets fel och detta behöver inte ta ansvar för andras handlingar och beslut brottsoffret inte kan påverka. Att brottsoffret inte aktat sig tillräckligt för förövaren är kanske en anledning till självrannsakan, men det ursäktar inte förövaren.
Citera
2026-08-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Kanske blir användbart när han sitter bakom lås och bom? Fast, det är fortfarande väldigt oklart hur ansvaret kan fördelas på lotsen. Befälhavaren är kokt, men lotsen kan mycket väl komma undan.

Tror inte någon av dem kommer sitta bakom lås och bom? Alltså ens om de döms. Straffvärdena är väl inte så värst höga för de brott som det är fråga om. Man har åtalat för normalgraden av de aktuella brotten, om jag inte missminner mig.
Citera
2026-08-29, 18:18
Medlem
frippe95s avatar
Från förhör med lotsen:
Citat:
MT: För fartyg under 20 meters ska hålla sig så långt som styrbord är möjligt i farled.
ÅK: Och applicerat på den här situationen, vad menar du? Hur menar du? Har något fartyg
brutit mot någon sjövägsregel?
MT: Ja, de små fritidsbåtarna har ju definitivt brutit mot regel 9.
ÅK: Ja. Och Misje Verde, har det fartyget framförts på ett sätt som inneburit brott mot någon
sjövägsregel?
MT: Det är inte upp till mig att definiera det.
ÅK: Det vill du inte svara på, eller?
MT: Nej, det... Det är väl inte min uppgift att definiera vem som har brutit mot någon regel.

Vilken tratt . Skämigt för Chalmers att ha en sån på alumnilistan.
Citera
2026-08-29, 18:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
De ska först sluta gasa, sedan eventuellt bromsa (lägga i backen). Hade jag varit kapten på den båten hade jag först och främst tutat.

Fast nu såg de ju inte den mindre båten överhuvudtaget så då är det svårt att tuta.
Citera
2026-08-29, 18:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Han är ju delvis ansvarig. Han har inte haft uppsikt bakåt och han har inte gjort erfoderlig undanmanöver. Alltså två brott mot sjövägsreglerna

Den som borde skämmas är du för att du inte förstår sjörätt och sjävägsreglerna men ändå låter kakluckan glappa!

Nej, han är inte alls ansvarig för fartygets handling. Deras ansvar är helt separerat från misstag från hans sida. Hans misstag gör inte fartygets ansvar mindre. I deras ansvar ingår också att hantera andras misstag.

Något som uppenbarligen är oerhört svårt att acceptera, inte minst att den övergripande juridiken och logiken innebär att det inte finns något delat ansvar där förövaren/skyldig part kan skylla ifrån sig en del av ansvaret med hänvisning till andras misstag.
Citera
2026-08-29, 18:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast nu såg de ju inte den mindre båten överhuvudtaget så då är det svårt att tuta.

Nu handlade detta om att man har ett ansvar att signalera om man tar sitt ansvar och är uppmärksamma som man måste vara och upptäcker en mindre båt i farleden. Här är problemet ju att man inte varit uppmärksamma och upptäckt båten och därmed är vållande till olyckan.
Citera
2026-08-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Stena håller en lägre fart ut till Vinga i semestertider.

Fråga vilken finöandsbåtsskeppare som helst om vilka åtgärder de tar i sommartider. Om inte fart så mer seriös utkik...Det kanske finns någon här i tråden?

Nej. Det gör de inte
Citera
2026-08-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
De ska först sluta gasa...

Om dom nu ens hade sett fritidsbåtarna i farleden, så menar du att handelsfartyget skall börja med att avhända sig större delen av sin manöverförmåga...?

Intressant sätt att tackla en allvarlig situation.

Hur mycket tid har du tillbringat på sjön?
Senast redigerad av boboboxbox 2026-08-29 kl. 18:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in