Igår, 19:57
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Snipans förare uppfattade motorljud väldigt nära och lite till babord. Tittade då åt babordsidan och såg endast bulben.

Han girade då maximalt åt styrbord och gav full gas. En sådan manöver i sig torde göra att snipan kränger kraftigt och får slagsida åt babord. I det läget så träffas snipan av fartygets bogvåg och slår runt åt babord. Snipan trycks sedan ner av fartyget, dock ej av bulben. Katastrofen är ett faktum.

Om snipan inte hade girat så kraftigt så kanske bogvågen hade hjälpt, inte stjälpt, så att snipan kommit undan från fartyget.

Svårt att föreställa sig hur annars man själv hade agerat i den situationen. "Is i magen" och "känn lugnet" finns liksom inte.
Citera
Igår, 19:58
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euanthe
Jag kan inget om sjöfartsregler, men när jag läste fupen blev jag förvånad över att det läggs så lite vikt vid att pappan tycks ha haft noll koll på sin omgivning.

När jag var barn tillbringade jag många veckor på sjön med familjen varje sommar, mestadels i segelbåt men även mindre motorbåtar. Min pappa tjatade alltid om att inte räkna med att de stora fartygen ser oss och att de har svårt att väja. Håll koll på omgivningen åt alla håll och se till att flytta oss för fartyg, är nog det jag minns mest.

Oavsett regler verkar det ju smått självmordsbenäget att ligga i en farled med en snipa utan nån koll bakåt.

Därmed inte sagt att Misje Verdes kapten och lots är utan skuld, jag är bara uppriktigt förvånad över att pappan själv säger att han inte hade koll bakåt och både han själv och förhörsledare verkar tycka att det är helt rimligt.
Helt rätt. Din pappa hade gott omdöme. Han levde efter de rekommendationer sjöfartsverket ger.
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FC88VI0g1UnU
Citera
Igår, 20:02
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperbearing
En lots ska avsäga sig lotsningsuppdraget om denne finner att man inte säkert kan lotsa.

Då lotsen i detta fall inte gjort det har han bedömt att bristen på utkik och en kapten som kommer ikapp administrativt arbete på datorn och därmed inte heller håller utkik, är helt acceptabelt.

Det är där han skjuter sig i foten. Han kör. Ensam. För han är bäst, behöver ingen hjälp och kan ta kaptenens jobb som han ju skämtar om. Redan nu ser man konturerna av kraftig inflation.

Oavsett underbemanning och annat som
beskriver ”svåra verkligheten” i samband med detta, är ju inte lotsning ett arbete som har karaktären barmhärtig samarit. Inte avlastande för ombordfolket - tvärtom, en signal på att säkerhetskulturen ska steppa upp.

Det är hela vitsen. Samarbete, inte ensamarbete.

Förresten refererar lotsen till nordliga kurser i förhörsprotokollet fast resan gick sydvart. Kanske hjärnsläpp men ändå anmärkningsvärt.

Exakt detta jag tänkte på också. Fredrik hade ju kunnat öppna kakhålet och sagt att det inte var säkert att framföra helt på egen hand. Men det verkar som att han skulle tycka det var lite av en prestigeförlust, behöva be någon annan om hjälp när han själv var så duktig med sina 1200 lotsningar.

Säger också att fritidsbåten brutit mot regel 9 men kan inte kommentera om deras fartyg gjort något fel. Riktig pajas som bara försöker rädda sig själv.
Citera
Igår, 20:05
Medlem
Bergakungens avatar
Nu har jag tagit mig tid att studera FU-materialet och försökt bilda mig en uppfattning från detta.

När det gäller det straffrättsliga ansvaret skall man tänka på att för att straffas (rättsligt) så skall man i ett sådant här läge åtalas, prövas och dömas.

Därför blir snipans eventuella brott en ickefråga, ifall nu inte kan få någon åklagare med på ett åtal. Tänk här på att "ringa vårdslöshet i sjötrafik" inte är straffbar.

Som det förefaller av förhören och teknisk information gissar jag att fartygets befälhavare ligger litet extra illa till. kanske bara därför att han faktiskt alltid har det formella ansvaret. Att lotsen varit alltför tjänstvillig och inte funderat tillräckligt på vad hans verkliga uppgift är är ju också rätt uppenbart.
Att någon av dem kan fria sig från ansvar därför att den andre gjort fel tror jag inte rätten kommer att gå med på.

Det finns rätt bra belägg (tekniska och vittnesmål) som visar att båda gjort allvarliga fel, framförallt brustit i utkik, varefter sedan saker och ting utvecklats helt fel via ytterligare misstag. Det kommer att handla om var felen började uppstå, brister i befälhavaransvar (dvs, kaptenen, som gav vakten till lotsen och skötte pappersarbete - något helt annat än att låta lotsen "köra båten" för att förenkla ordergivning och "vara praktisk"), fördelning av arbetsuppgifter på bryggan (ingen dedikerad utkik), acceptans av att ha ensam vakt (från lotsen - som har fullt upp med och använder radarn till att lotsa fartyget och verkligen inte skall ta över befälhavarens ansvar för fartygets säkra framfart...) och konsekvenserna av dessa misstag.

Men det här är det straffrättsliga, enom till straff, androm till varnagel. Här skall rättsvården tala om vad man får, och inte får göra och utkräva ansvar av de inblandade i proportion till deras brott när de överbevisats. Att ett upphinnande fartyg inte får köra över fartyget som hinns upp är en så stark regel att den knappast kan mildras av snipans bristande utkik över aktern och den teoretiska möjligheten att kanske hinna undan, om nu man inte girar in i fartyget i stället för bort från det.

Sedan kommer haverikommissionen naturligtvis att ge alla de i tråden rätt, när de påpekar att man MÅSTE ha koll om man är "en liten snipa bland stora fartyg", så att säga.

Men här kommer de också att göra klart vilka stora anledningar till olyckan som finns. Då kommer de att reda ut vilka dåliga och mindre bra beslut alla inblandade tagit, berätta varför det var dumt och varför besluten skapade risker. Sedan beskriver man olika åtgärder som hade räddat situationen, och i slutet av den kedjan kommer man att framhålla att bättre uppsikt akteröver hade gett den sårbara snipan en bättre chans att rädda sig när kollisionen var nära förestående.
Citera
Igår, 20:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
De hade ju flera hundra meter i varje riktning. Om vi låtsas som att MV hade sett snipan så undrar jag om ett sånt stort fartyg driver så mycket att de inte hinner sluta gasa, tuta i nån halvminut, och sedan i värsta fall sätta i ankaret? Jag har framfört 30-fots båt som mest så jag är ingen expert naturligtvis, men vissa får det att låta som att när de väl börjat färdas i farleden så har de inget val annat än att dundra på, för annars riskerar de sina egna liv. Det låter för mig väldigt riskabelt om det är så. Det händer nästan aldrig olyckor med fartygen i dessa vatten, men logiken att de inte kan stanna eller väja ger bara en logisk slutsats; att man bör anlägga en stor hamn långt ute på kusten och låta lastbilar frakta båtarnas last ut till den kajen. Det vore naturligtvis löjligt.

Breaking News:

Fartyg har en hel del data runt sina egenskaper samlade i olika tabellverk ombord, till exempel girförmåga och kortqaste stoppsträcka, inklusive vilken avdrift man då får i sidled. Läser man den rätt digra FU:n får man se att det materialet har begärts som underlag. Vet man vad man letar efter hittar man ett diagram som visar att Misje Verde kan förväntas stanna på ca 620 meter eller så, med en förväntad avdrift på fyra fartygslängder till babord. Sådant SKALL befälhavaren och styrman känna till och lotsen förväntas ta reda på det.

Nu var ju knappast problemet att göra en sådan katastrofmanöver, utan att a) en slapptask till befälhavare tyckte att lotsen var en "gratis" styrman och b) en omdömeslös lots glatt tog på sig arbetsuppgifter han inte hann med och/eller klarade av ihop med lotsningen.

Breaking News 2:

Sveriges största hamn ÄR byggd långt ut på kusten, och godset och frakterna körs dit och från på lastbilar och tåg (!). Din ide är verkligen inte löjlig :-) .
Citera
Igår, 20:22
Medlem
En liten fråga till er som förfasar er över att lotsen "körde".

Förstår ni inte att lätt utan å blinka kommer minst 15-20st personer anställda som Lotsar av Sjöfartsverket ställa upp för Fredriks försvar att vittna om att han följt exakt praxis precis som han säger i förhör.

Dessa kollegor kommer vittna lojalt och ärligt "under ed" eller vad man ska säga även om det nu inte finns i Sverige att det han säger är sant och att ALLA dom själva gör precis samma varje dag året runt vid sina egna lotsningar.

Sjöfartsverket som arbetsgivare kan ju heller inte stoppa dom - dom kan ju ställa upp som vittnen som privatpersoner.

Så hela Von Ankas tes att detta är något jätteonormalt eller exceptionellt utöver det vanliga kommer krackelera dag1 i rättegången.

Sen kanske de är straffbart ändå och han kan få lotsen fälld (jag tror inte det men skall inte utesluta det). Om juridiken och SjöFV:s praxis vid lotsningar inte harmonerar får ju lagen ändras (kommer garanterat ske efter detta fallet är utagerat i HD).

Men Von Ankas påstående att det är en onormal lotsning kommer komma på skam - frågan är om han vet om det själv eller inte 🤷🏻‍♂️
Citera
Igår, 20:23
Medlem
Nationalromantiks avatar
Det hemska här är att lotsen kommer dömas, men till typ 2 år. Ett jävla skämt! Har vi namn på honom? Om vi har det så PM gärna
Citera
Igår, 20:25
Medlem
Nationalromantiks avatar
Det jag provoceras av är lotsens jävla attityd under förhören..
Citera
Igår, 20:27
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu har jag tagit mig tid att studera FU-materialet och försökt bilda mig en uppfattning från detta.

När det gäller det straffrättsliga ansvaret skall man tänka på att för att straffas (rättsligt) så skall man i ett sådant här läge åtalas, prövas och dömas.

Därför blir snipans eventuella brott en ickefråga, ifall nu inte kan få någon åklagare med på ett åtal. Tänk här på att "ringa vårdslöshet i sjötrafik" inte är straffbar.

Som det förefaller av förhören och teknisk information gissar jag att fartygets befälhavare ligger litet extra illa till. kanske bara därför att han faktiskt alltid har det formella ansvaret. Att lotsen varit alltför tjänstvillig och inte funderat tillräckligt på vad hans verkliga uppgift är är ju också rätt uppenbart.
Att någon av dem kan fria sig från ansvar därför att den andre gjort fel tror jag inte rätten kommer att gå med på.

Det finns rätt bra belägg (tekniska och vittnesmål) som visar att båda gjort allvarliga fel, framförallt brustit i utkik, varefter sedan saker och ting utvecklats helt fel via ytterligare misstag. Det kommer att handla om var felen började uppstå, brister i befälhavaransvar (dvs, kaptenen, som gav vakten till lotsen och skötte pappersarbete - något helt annat än att låta lotsen "köra båten" för att förenkla ordergivning och "vara praktisk"), fördelning av arbetsuppgifter på bryggan (ingen dedikerad utkik), acceptans av att ha ensam vakt (från lotsen - som har fullt upp med och använder radarn till att lotsa fartyget och verkligen inte skall ta över befälhavarens ansvar för fartygets säkra framfart...) och konsekvenserna av dessa misstag.

Men det här är det straffrättsliga, enom till straff, androm till varnagel. Här skall rättsvården tala om vad man får, och inte får göra och utkräva ansvar av de inblandade i proportion till deras brott när de överbevisats. Att ett upphinnande fartyg inte får köra över fartyget som hinns upp är en så stark regel att den knappast kan mildras av snipans bristande utkik över aktern och den teoretiska möjligheten att kanske hinna undan, om nu man inte girar in i fartyget i stället för bort från det.

Sedan kommer haverikommissionen naturligtvis att ge alla de i tråden rätt, när de påpekar att man MÅSTE ha koll om man är "en liten snipa bland stora fartyg", så att säga.

Men här kommer de också att göra klart vilka stora anledningar till olyckan som finns. Då kommer de att reda ut vilka dåliga och mindre bra beslut alla inblandade tagit, berätta varför det var dumt och varför besluten skapade risker. Sedan beskriver man olika åtgärder som hade räddat situationen, och i slutet av den kedjan kommer man att framhålla att bättre uppsikt akteröver hade gett den sårbara snipan en bättre chans att rädda sig när kollisionen var nära förestående.
De kommer få så korta straff att det är pinsamt, jag tycker dock ryssen ger ett sympatiskt intryck i FUP.
Citera
Igår, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Det hemska här är att lotsen kommer dömas, men till typ 2 år. Ett jävla skämt! Har vi namn på honom? Om vi har det så PM gärna

Lotsen kommer bli helt frikänd i HR/HD.
Vill du betta en resa till kanarieöarna emot?
Citera
Igår, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Det står ju i fup.
Citera
Igår, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Lotsen kommer bli helt frikänd i HR/HD.
Vill du betta en resa till kanarieöarna emot?

Min första tanke också. Helt klart att han hade ansvar, om inte moraliskt. Okaj, jag kör när kapten fyller i lite mer felaktiga rapporter, men det är han som är kapten och jag som kör enligt hans order. Naturligtvis skulle han sagt, men vem håller utkik? Han såg väl inte skit. Å andra sidan kollade han inte på radarn tillräckligt nogrannt heller, uppenbart. Men, kaptenen var befäl, och om lotsen körde så var hans främsta uppgift att navigera, inte hålla utkik. Han missade snipan på radarn, ok, det behövdes uppenbarligen mer personal på bryggan, då all övrig personal fyllde i felaktika rapporter. Vad är det för skit radar system de använder 2026 som inte varnar för en kollision? Det är inget gammalt fartyg detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in