Citat:
Ursprungligen postat av
Bukharin
De hade ju flera hundra meter i varje riktning. Om vi låtsas som att MV hade sett snipan så undrar jag om ett sånt stort fartyg driver så mycket att de inte hinner sluta gasa, tuta i nån halvminut, och sedan i värsta fall sätta i ankaret? Jag har framfört 30-fots båt som mest så jag är ingen expert naturligtvis, men vissa får det att låta som att när de väl börjat färdas i farleden så har de inget val annat än att dundra på, för annars riskerar de sina egna liv. Det låter för mig väldigt riskabelt om det är så. Det händer nästan aldrig olyckor med fartygen i dessa vatten, men logiken att de inte kan stanna eller väja ger bara en logisk slutsats; att man bör anlägga en stor hamn långt ute på kusten och låta lastbilar frakta båtarnas last ut till den kajen. Det vore naturligtvis löjligt.
Breaking News:
Fartyg har en hel del data runt sina egenskaper samlade i olika tabellverk ombord, till exempel girförmåga och kortqaste stoppsträcka, inklusive vilken avdrift man då får i sidled. Läser man den rätt digra FU:n får man se att det materialet har begärts som underlag. Vet man vad man letar efter hittar man ett diagram som visar att Misje Verde kan förväntas stanna på ca 620 meter eller så, med en förväntad avdrift på fyra fartygslängder till babord. Sådant SKALL befälhavaren och styrman känna till och lotsen förväntas ta reda på det.
Nu var ju knappast problemet att göra en sådan katastrofmanöver, utan att a) en slapptask till befälhavare tyckte att lotsen var en "gratis" styrman och b) en omdömeslös lots glatt tog på sig arbetsuppgifter han inte hann med och/eller klarade av ihop med lotsningen.
Breaking News 2:
Sveriges största hamn ÄR byggd långt ut på kusten, och godset och frakterna körs dit och från på lastbilar och tåg (!). Din ide är verkligen inte löjlig :-) .