2026-08-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illiad1
Haha ja lägg ner gravidspekulationerna. Om Clara mot förmodan varit gravid hade det varit en riskgraviditet och hon hade gömt undan den till varje pris för att ta eventuella beslut i fred. Kanske öppnat upp om eventuella såna beslut (eller missfall) långt senare. Men aldrig att hon skulle via upp magen utom inom ramen för ett kontrollerat avslöjande långt in i graviditeten.

Hon fyllde 40 i år, det är ingen extrem ålder att bli gravid i. Hade hon varit 45+ hade jag hållit med. I detta läge är inget av dem omöjligt men hon är knappast vid risk för missfall för varje steg om det är så. Hon är ändå i rätt bra fysisk trim och har fött tre barn tidigare.
Citera
2026-08-28, 16:33
Medlem
Eller hur! På 1800-talet var det många kvinnor som fick barn mellan 40-50.

Citat:
Ursprungligen postat av ellalella
Hon fyllde 40 i år, det är ingen extrem ålder att bli gravid i. Hade hon varit 45+ hade jag hållit med. I detta läge är inget av dem omöjligt men hon är knappast vid risk för missfall för varje steg om det är så. Hon är ändå i rätt bra fysisk trim och har fött tre barn tidigare.
Citera
2026-08-28, 22:42
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illiad1
Nej jag vet inget om hur separationen gick till. Men mitt intryck av anekdoten är att Jakob är osocial och fyrkantig på vissa sätt. Och mitt intryck av Clara (via bloggen) är att hon vill ha omtanke, uppvaktning och uppskattning. En partner som är inkännande och omhändertagande när hon känner sig skör, och lyssnar på hennes känslor istället för att bara föreslå lösningar för att bli av med problemet.

En annan sak jag spekulerar friskt i är att hon känt att hon lagt för mycket tid och energi på relationen och känslor kring skav i den, som hon "borde" lagt på karriären, för med facit i hand skulle det gett mer. Och den frustrationen bidrog till uppbrottet. "Aldrig mer leva med en man" som hon lovade sig själv (men sen kom ju Marcus, "själsfränden", som verkar ge uppskattning och uppvaktning och allt hon vill ha).
Håller med om din take. Tycker att det framgått ganska tydligt i bloggen hur olika Jakob och Clara är, både i personlighet och hur de vill leva sina liv. Medan Marcus verkar trivas både framför och bakom kameran och säkert är mer snackig och social också.

Sen tittar jag fortsatt sidledes på det faktum att Marcus flyttade 10ish mil från sina barn och att han och Clara blev sambos efter mindre än ett år ihop. Men med tanke på hur utsvulten Clara lär ha känt sig som du beskriver är det kanske inte så konstigt att hon rusade in i en ny relation.
Citera
2026-08-28, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Håller med om din take. Tycker att det framgått ganska tydligt i bloggen hur olika Jakob och Clara är, både i personlighet och hur de vill leva sina liv. Medan Marcus verkar trivas både framför och bakom kameran och säkert är mer snackig och social också.

Sen tittar jag fortsatt sidledes på det faktum att Marcus flyttade 10ish mil från sina barn och att han och Clara blev sambos efter mindre än ett år ihop. Men med tanke på hur utsvulten Clara lär ha känt sig som du beskriver är det kanske inte så konstigt att hon rusade in i en ny relation.

Men vem vill ha en kille som gör så mot sina barn. Så äckligt när Clara stoltserar om hur förtjust han är i hennes barn. Han kommer lämna henne lika snabbt men det passade väl bra att bo där ett tag. Och hennes kompis "kärn-familjs-Malin" vågar inte säga något. Heja heja och förklä det till systerskap medan de sitter och snackar skit om alla andra.
Citera
2026-08-28, 23:07
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Men vem vill ha en kille som gör så mot sina barn. Så äckligt när Clara stoltserar om hur förtjust han är i hennes barn. Han kommer lämna henne lika snabbt men det passade väl bra att bo där ett tag. Och hennes kompis "kärn-familjs-Malin" vågar inte säga något. Heja heja och förklä det till systerskap medan de sitter och snackar skit om alla andra.
Lyssnar ibland på podden och Malin har absolut uttryckt sig skeptiskt flera gånger. Oklart dock om det är äkta eller bara en pose för podden, formatet är ju rätt tjafsigt.

Undrar också hur Claras vänner och familj har reagerat på hur hon rusat in i relationen med Marcus? Misstänker att flera varit tveksamma, men Clara lär ju inte lyssna på det örat.
Citera
2026-08-28, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Lyssnar ibland på podden och Malin har absolut uttryckt sig skeptiskt flera gånger. Oklart dock om det är äkta eller bara en pose för podden, formatet är ju rätt tjafsigt.

Undrar också hur Claras vänner och familj har reagerat på hur hon rusat in i relationen med Marcus? Misstänker att flera varit tveksamma, men Clara lär ju inte lyssna på det örat.

Varför skulle Clara lyssna på någon annan ? Hon har ju alltid rätt, är bäst, snyggast och störst. Tror Malin är lite rädd för henne precis som hon är rädd för sin syrra och den där märkliga kompisen. Två personer som alltid sparkar nedåt, hårt.
Citera
2026-08-29, 09:13
Medlem
Kikade in på Malins blogg och såg att även hon har skaffat sig en betaltjänst, inspirerad av Clara förmodligen. 5 euro i månaden alternativt 40 euro för ett helt år. Jag fattar inte vad dessa båda kvinnor har för självbild egentligen som gör att de tror att de är värda så mycket av människors surt förvärvade pengar…?!
Citera
2026-08-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarellisten
Kikade in på Malins blogg och såg att även hon har skaffat sig en betaltjänst, inspirerad av Clara förmodligen. 5 euro i månaden alternativt 40 euro för ett helt år. Jag fattar inte vad dessa båda kvinnor har för självbild egentligen som gör att de tror att de är värda så mycket av människors surt förvärvade pengar…?!

Fast Malin är ju iallafall utbildad journalist och skribent. Hon skriver (ofta) väldigt bra och kan gott få betalt för det hon gör, tycker jag. Det är Substack hon kommer vara på. Fler og fler går över dit. En plattform, som i utgångspunkt är till för just journalister och skribenter (sen att det nog håller på att urvattnas är en annan sak…).
Citera
2026-08-29, 10:42
Medlem
Två saker har stört mig länge, jag tycker hon har en förlegad kvinnosyn. Inte bara att hon romantiserar hushållsarbete osv, men framför allt att hon brukar skriva, för att rättfärdiga sin prenumerationstjänst, att ”kvinnor är så dåliga på att ta betalt för uträttat arbete” så därför skall hon gå i bräschen och göra det med betalblogg osv. Hon skall vara som männen, fast hon verkar inte riktigt veta hur det faktiskt ser ut i Sverige idag, utan baserat även det på det hon lärde sig/diskuterade med ”bästisarna” på gymnasiet när de stod på barrikaderna och skanderade om ”systerskap”. Eller vad de nu gjorde ihop i Frikyrkan.

Nu vet jag inte om det är för att jag är utbildad, jobbar i mansdominerad bransch och bor i storstad, men jag känner väldigt sällan igen det hon beskriver.
(Håller dock helt med om att skola och sjukvårdspersonal drar jättelass och får för lite betalt, men det gäller ju överlag, inte bara kvinnorna).

De företag jag arbetar med fokuserar på att överbygga lönegap mellan könen på systematiskt sätt, skapa förutsättningar för kvinnliga chefer (finns mycket kvar att göra) osv, men det är ingen som arbetar gratis.

Detta leder ju till nummer två, läsarna som fått för sig att de MÅSTE TACKA Clara för gratisinläggen. ”Tack för att vi får ta del av din fina outfit GRATIS!”.
Hallå, ni ger ju henne bloggstatistik som hon kan använda till annonsörer, det genererar ju pengar i slutändan. Hennes inlägg har aldrig varit ”gratis”.
Citera
2026-08-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betre
Fast Malin är ju iallafall utbildad journalist och skribent. Hon skriver (ofta) väldigt bra och kan gott få betalt för det hon gör, tycker jag. Det är Substack hon kommer vara på. Fler og fler går över dit. En plattform, som i utgångspunkt är till för just journalister och skribenter (sen att det nog håller på att urvattnas är en annan sak…).
Förvisso är hon det, men hon får väl redan betalt från Femina där hon skriver sina artiklar och har sin blogg. Hon skriver absolut mer underhållande och bjuder på sina tillkortakommanden i betydligt högre grad än Clara. Men tillräckligt bra för att man ska betala för det? Nä.
Citera
2026-08-29, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarellisten
Förvisso är hon det, men hon får väl redan betalt från Femina där hon skriver sina artiklar och har sin blogg. Hon skriver absolut mer underhållande och bjuder på sina tillkortakommanden i betydligt högre grad än Clara. Men tillräckligt bra för att man ska betala för det? Nä.

😉 Jag kommer inte prenumerera på det själv, alltså, hehe. Men, jag är själv utövande musiker (men låååång utbildning och verksamhet) och har lite extra sympati med seriösa kreativa människor som får sämre och sämre villkor. Men, jo, du har ju rätt i att hon redan får betalt från Femina. Fast hur mycket, och hur stor frihet hon har, det är en annan fråga.
Citera
2026-08-29, 11:14
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Varför skulle Clara lyssna på någon annan ? Hon har ju alltid rätt, är bäst, snyggast och störst. Tror Malin är lite rädd för henne precis som hon är rädd för sin syrra och den där märkliga kompisen. Två personer som alltid sparkar nedåt, hårt.
Är Malin rädd för sin syster och en märklig kompis?

Tror inte Malin och Clara hade varit kompisar längre om podden inte gått med vinst. Malin kan vara duktig med ord men handlingar säger mer och de verkar inte umgås utöver sina jobbresor och poddrelaterade kontakter. Hon kom inte heller på Claras 40årsfest så det är tydligt att hon har Clara placerad i ett särskilt jobbkompis-fack att ha på en armlängds avstånd. Och det är begripligt om Malin egentligen är lite rädd för men nu beroende av Clara. Kompisskap baserat på massa skitsnack om andra skapar knappas en trygghet för längre och djupare vänskaper. Tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in