2026-05-09, 13:53
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icon
Vi lever verkligen i en absurd tid. Vi erbjuds alltså att prenumerera på någons liv och ska lockas in i "Clara-sektens" hemliga delar av att få veta mer intima saker. Vad är skillnaden mot OF? Om man ska dra det till sin spets. Jag vet att det är hennes jobb och vi inte får veta allt. Men vart går gränsen? Vad är det man prenumererar på egentligen? Väl valda delar av livet som inte är för privat men ändå intimare än innan. Märkligt upplägg från en person som levt länge på att skildra sina barns hela uppväxt i otroliga mängder av foton och beskrivningar för alla att ta del av men hittills kommit lindrigt undan vad gäller kritik för det. Har länge tänkt sluta läsa bloggen och nu är det hög tid. Jag tillhör uppenbarligen inte hennes målgrupp. Har följt egoina ungefär lika länge och hon har också utvecklat sin blogg för att få betalt för det arbete hon lägger på den. Föredrar det sättet. Tycker att reklamen påminner en om att personen faktiskt ser det som ett jobb och inte delar med sig för att vara bjussig. Jag som läser är endast en konsument av ett material. Betalar med min tid osv när jag läser. Det är mer uppriktigt än att skapa någon slags låtsasgemenskap som utesluter de som inte kan betala rena pengar. Läser i Claras kommentarsfält att några nästan ber om ursäkt för att de inte vill lägga 600 om året på en enda blogg när de lever på föräldrapenning eller existensminimum. Tur att de får hålla till godo med några gratisinlägg då och då så de överlever utan att behöva gå miste helt om Claras visdom.

Citerar mig själv från 12/7. Och undrar om hon svarar på det i podden. Ett avsnitt som nu lagts ut likt en drogförsäljare som försöker ragga nya kunder genom att första silen är "gratis".
Citera
2026-05-09, 14:25
Medlem
Citat:
Citerar mig själv från 12/7. Och undrar om hon svarar på det i podden. Ett avsnitt som nu lagts ut likt en drogförsäljare som försöker ragga nya kunder genom att första silen är "gratis".
Ja, men den silen gjorde en inte påtänd, snarare avtänd. Jösses vilken låg kvalitet på den podden.
Citera
2026-05-09, 15:38
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensteeth
Ja, men den silen gjorde en inte påtänd, snarare avtänd. Jösses vilken låg kvalitet på den podden.
Nej den var ingen höjdare sist jag lyssnade men det var ett bra tag sedan.

Gissar att Clara inte fått tillräckligt mycket hejarop och rätt uppmärksamhet i frågan från de som betalar för podden och nu vill öka chanserna att få det från fler. Den betalande klicken verkar inte vara tillräckligt stor för hennes behov när allt kommer omkring. Hon både vill ha och äta kakan.
Citera
2026-05-09, 20:21
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Eller hur! I ett annat avsnitt nyligen så hintades det lite om Claras nya samboskap, men att de inte ville gå in på det för mycket eftersom avsnittet var gratis.

Å ena sidan fattar jag grejen, Malin och Clara förstår nyfikenheten och då kan de lika gärna slå mynt på det. Å andra sidan funderar jag på om det i längden kan leda till en emotionell baksmälla? Eftersom de nu hintar om mer skvallrigt och intimt innehåll bakom betalväggen. Istället för att fokusera på att göra en intressant och rolig podd som folk vill betala för.
Citera
2026-05-10, 11:14
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Eller hur! I ett annat avsnitt nyligen så hintades det lite om Claras nya samboskap, men att de inte ville gå in på det för mycket eftersom avsnittet var gratis.

Å ena sidan fattar jag grejen, Malin och Clara förstår nyfikenheten och då kan de lika gärna slå mynt på det. Å andra sidan funderar jag på om det i längden kan leda till en emotionell baksmälla? Eftersom de nu hintar om mer skvallrigt och intimt innehåll bakom betalväggen. Istället för att fokusera på att göra en intressant och rolig podd som folk vill betala för.
Märks att de inte är så pålästa och förstår psykologi särskilt väl för i så fall borde de vilja i den riktningen som du beskriver i sista meningen. Eller så är de medvetet ute efter snabba kickar (pengar, bekräftelse osv) i närtid och inte bryr sig om hur det påverkar möjligheter på sikt. Det kanske är värt att riskera missnöje bland de som ställt upp och troget betalat prenumerationer och nu ser det "smaskiga" erbjudas gratis till alla.
Citera
2026-05-10, 13:08
Medlem
Lyssnar på podden nu. Alltså vad är det här? Jättedåliga analyser varför folk har åsikter om UC:s liv. Skratt kring saker som absolut inte är roliga. Betalar folk för det här?
Citera
2026-05-11, 05:16
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosentry
Lyssnar på podden nu. Alltså vad är det här? Jättedåliga analyser varför folk har åsikter om UC:s liv. Skratt kring saker som absolut inte är roliga. Betalar folk för det här?

Tja, vad förväntar du dig när en genomkorkad människa som Wollin är med...
Citera
2026-05-11, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensteeth

Ja, låg kvalitet! Verkar ligga öppet för att icke-betalande Sanna Lundell ska kunna lyssna på det. Deras inbördes tjafs. Kanske i hopp om att tjafset ska fortsätta, hon tänker väl att det kan ge ökat intresse med kändisbråk och därmed ökade inkomster. Håller med om att det här inte ger en någon lust att bli betalande, jösses…
Citera
2026-05-11, 12:36
Medlem
icons avatar
Ingen munter läsning för Clara om hon skulle titta i kommentarsfältet på gårdagens Öppet spår inne hos Bloggbevakning.

Undrar mer och mer vilka läsare och lyssnare hon riktar sig till egentligen. Känns väldigt splittrat i innehållet från henne beroende om en tittar på insta, lyssnar på podden och läser bloggen. Känns som hon gapar över lite för mycket (att ha många olika professionella identiteter) men det kanske är ett vinnande koncept i längden, vem vet.
Citera
2026-05-11, 13:38
Medlem
Jag har identifierat orsaken till varför jag känner en så stark motvilja mot att betala för Claras blogg, trots att jag läst och uppskattat den i många år. Det är inte alls det att hon tar betalt för bloggen och arbetet som skaver, utan för mig är det hur hon så uppenbart lockar med smaskigt, privat innehåll för att fånga in prenumeranter. Hon är såklart i sin fulla rätt att göra det om hon vill. Personligen är jag dock helt ointresserad av hennes nya snubbe och deras hopflytt och förälskelse och bonusbarn och hela den biten. Det lockar mig inte alls. Men, och det är detta som skaver mest för mig, OM jag skulle prenumerera så skulle jag vara en sån människa som ser ut att ”falla” för hennes clickbaitande, som att jag klickar på ”prenumerera” bara för att få läsa intima detaljer om privatlivet som det lockas med. Och en sådan människa är jag inte och vill absolut inte vara. Därför faller hela denna prenumerationsgrejen bort för mig när hon gör den på detta sätt och jag tror att jag nog inte är ensam om det.
Citera
2026-05-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilythepixie
Jag har identifierat orsaken till varför jag känner en så stark motvilja mot att betala för Claras blogg, trots att jag läst och uppskattat den i många år. Det är inte alls det att hon tar betalt för bloggen och arbetet som skaver, utan för mig är det hur hon så uppenbart lockar med smaskigt, privat innehåll för att fånga in prenumeranter. Hon är såklart i sin fulla rätt att göra det om hon vill. Personligen är jag dock helt ointresserad av hennes nya snubbe och deras hopflytt och förälskelse och bonusbarn och hela den biten. Det lockar mig inte alls. Men, och det är detta som skaver mest för mig, OM jag skulle prenumerera så skulle jag vara en sån människa som ser ut att ”falla” för hennes clickbaitande, som att jag klickar på ”prenumerera” bara för att få läsa intima detaljer om privatlivet som det lockas med. Och en sådan människa är jag inte och vill absolut inte vara. Därför faller hela denna prenumerationsgrejen bort för mig när hon gör den på detta sätt och jag tror att jag nog inte är ensam om det.

Håller med dig. Jag hade hellre sett att det var riktigt arbete bakom betalväggen, såsom loppistips, recept, boktips, diy-tips, odling och trädgård.. ja sånt som hon en gång byggde upp sitt varumärke med. Att läsa om hennes familjeliv har alltid varit sekundärt (även om bildkavalkaderna varit vackra) och ju äldre barnen har blivit, desto mer har hon ju undvikit att ha med dem i bloggen (rimligt). Helt plötsligt ska det ut, men mot att folk ska betala för att få läsa? Det känns osmakligt på något vis. Jag förstår resonemanget att hon inte vill bjuda på privatlivet gratis, men plocka bort de delarna helt då och jobba med ditt varumärke istället?

Jag är faktiskt inte intresserad av att läsa om hennes förälskelse eller hennes barn, för det var inte därför jag kom till bloggen från början.

Men ja, hon har väl en identitetskris/40-årskris och är säkert inte så sugen på att fortsätta i samma banor som förr, då är det här ett sätt att köpa sig tid medan hon luskar ut vad det är hon vill göra. En trygg inkomst under en period genom att ta betalt för snasket i hennes vardag. Men några nya läsare lockar hon knappast till sig, för varför skulle de vilja läsa om hennes nyförälskelse och barn? Det är ingen bra USP direkt.
Citera
2026-05-11, 22:14
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Håller med dig. Jag hade hellre sett att det var riktigt arbete bakom betalväggen, såsom loppistips, recept, boktips, diy-tips, odling och trädgård.. ja sånt som hon en gång byggde upp sitt varumärke med.
Jag tror Erica, hennes tidigare redaktör, gjorde ett hästjobb bakom kulisserna. Bloggen var verkligen som bäst när hon höll i trådarna. Som ett magasin i bloggformat blandat med personliga reflektioner. Clara anlitar ju Erica ibland fortfarande och förhoppningsvis kan hon knuffa Clara i rätt riktning.

För annars lär det som sagt bli svårt att både behålla och attrahera nya prenumererater, i synnerhet när nyfikenheten på livet efter skilsmässan, nya killen, kändis"bråk", etc lagt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in