2026-08-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayleigh
Bertil bor väl i stan hos farmor på veckorna?
Farmodern har väl kommit ut och hjälpt till nästan varje helg innan skilsmässan? Hon verkar ju vara den trygga punkten för barnen. Brukade tycka det lät mysigt, men nu tänker jag att hon ställde upp för barnbarnen. Kanske hennes närvaro lugnade ner tillvaron, det verkar ju iaf vara fysiskt kaos i huset och vem vet hur de haft det bakom kulissen i ”bondidyllen” med bråk osv? Eller surmulen tystnad känns mer som Claras grej.
Citera
2026-08-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarellisten
Har nån koll på om Marcus bodde i Tvärålund när Clara började träna och gjorde sin sk hälsoresa? Det vill säga i ungefär samma veva när hon började lägga ut träningsbilder i tid och otid och för varje vecka blev det mindre och mindre plagg på bilderna. Jag tänkte på det redan då att det knappast var för Jakobs eller för andra kvinnors skull hon skulle visa upp sin kropp för på bloggen. För att inte nämna alla nakenbadsbilderna, både när hon badade i sjön men också när hon visade upp sig naken (bakifrån förvisso) i zinkbaljan. Jag undrade redan då vad Jakob egentligen tyckte om det beteendet. Så här med skilsmässan som facit i hand så är jag inte förvånad om det hela hänger ihop, och det blir tyvärr en fördom som besannas lite grann när en medelålders kvinna eller man för den delen plötsligt börjar träna och bli väldigt kroppsfixerad, så är det bara en tidsfråga innan hon eller han börjar tycka sig vara förtjänt av lite mer än det som erbjuds där hemma i vardagslivet. Dessutom när hon före skilsmässan flera gånger i podden pratade om hur hon gillade när andra män tittade på henne…och hur hon noterat att par som blivit ihop tidigt som tonåringar bråkar och tjafsar mer än par som träffats i vuxen ålder. Alla tecken och varningsklockor fanns där hela tiden så skilsmässan kändes inte ett dugg överraskande.

Stämmer säkert! Träffsäker iakttagelse. Det var ju en tid där man kände att något inte riktigt stämde. Jag som alltid tyckt att de haft som härlig relation till farmor, hoppas det stämmer.
Senast redigerad av Murmlan1- 2026-08-27 kl. 22:38.
Citera
2026-08-27, 22:33
Medlem
Det säger också en del att Jakob bytte efternamn snabbt efter skilsmässan. Vill man inte heta som barnen? El var allt så infekterat? Kanske vill han vara mer anonym?
Citera
2026-08-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkaAnka13
Vet du om det var Jakob, Clara eller gemensamt beslut att skiljas? Är de vänner eller är det bara en falsk idyll? Har Jakob någon ny?
Var Marcus bidragande orsak till skilsmässan?

Så många frågor som jag tänker en lokalbo kan svara på! 😂

Nej jag vet inget om hur separationen gick till. Men mitt intryck av anekdoten är att Jakob är osocial och fyrkantig på vissa sätt. Och mitt intryck av Clara (via bloggen) är att hon vill ha omtanke, uppvaktning och uppskattning. En partner som är inkännande och omhändertagande när hon känner sig skör, och lyssnar på hennes känslor istället för att bara föreslå lösningar för att bli av med problemet.

En annan sak jag spekulerar friskt i är att hon känt att hon lagt för mycket tid och energi på relationen och känslor kring skav i den, som hon "borde" lagt på karriären, för med facit i hand skulle det gett mer. Och den frustrationen bidrog till uppbrottet. "Aldrig mer leva med en man" som hon lovade sig själv (men sen kom ju Marcus, "själsfränden", som verkar ge uppskattning och uppvaktning och allt hon vill ha).
Senast redigerad av illiad1 2026-08-27 kl. 23:47.
Citera
2026-08-27, 23:27
Medlem
Tror verkligen inte Marcus bidrog på något sätt, litar på hennes beskrivning av hur det gick till (men tycker som alla andra att bilden med handen utan ring var tacky).

Det jag gillar med att rageläsa Clara är ju att hon har så många kvinnliga egenskaper och beteenden man kan känna igen hos sig själv eller andra, som man kan bli galen på. Starskörheten t.ex. Det räcker för mig, jag behöver inte hitta på en massa ytterligare drama om graviditeter och otrohet.
Citera
2026-08-28, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murmlan1-
Det säger också en del att Jakob bytte efternamn snabbt efter skilsmässan. Vill man inte heta som barnen? El var allt så infekterat? Kanske vill han vara mer anonym?
Fast det är inte så jättekonstigt egentligen då det var Claras flicknamn. Däremot kanske det omedvetet har skavt ända sedan dess, att hon tvingade honom att byta till hennes efternamn när de gifte sig och att han fått leva i skuggan av henne lite som på nåder i takt med att hennes kändisskap växte? Nog för att han förmodligen inte trivdes i rampljuset heller och inte ville synas på bloggen, men jag tror inte det är nyttigt för ett förhållande i längden med en sån obalans, särskilt när det sker inför allmän beskådan.
Det var ytterst sällan hon skrev något positivt om Jakob ens långt innan de skilde sig.
En sak jag däremot funderar över är om det kan vara så att Jakob kan ha fått uppmärksamhet och bekräftelse från Claras läsare…och kanske fått hjälp med att inse att det finns bättre kvinnor för honom där han kan få känna sig lite mer manlig…? Han jobbade väl i alla fall ett tag som fysioterapeut och hade yogakurser om jag minns rätt? Med tanke på hur singelkvinnor kan bete sig mot gifta män när de vill visa att männen gått miste om just dem, så skulle jag inte bli förvånad om han har blivit förförd av någon av hennes läsare.
Men som sagt, det var inte konstigt att han ville bort från hennes efternamn och känna att han äntligen får stå på egna ben och inte bli förminskad av henne även efteråt.
Citera
2026-08-28, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkaAnka13
Farmodern har väl kommit ut och hjälpt till nästan varje helg innan skilsmässan? Hon verkar ju vara den trygga punkten för barnen. Brukade tycka det lät mysigt, men nu tänker jag att hon ställde upp för barnbarnen. Kanske hennes närvaro lugnade ner tillvaron, det verkar ju iaf vara fysiskt kaos i huset och vem vet hur de haft det bakom kulissen i ”bondidyllen” med bråk osv? Eller surmulen tystnad känns mer som Claras grej.
Precis min tanke också! Jag fattade aldrig hur ”gammor” annars skulle komma dit varje helg för att vara med barnen och hur Clara då oftast gick och vilade mitt på dagen i flera timmar. Även när minstingen inte ens längre var någon bebis. Snacka om ego! Det normala hade väl varit att hon och Jakob borde ha gjort något tillsammans när de fick lyxen med barnvakt, men jag tror inte jag läste nån gång att de skulle ha gjort något romantiskt ihop bara de två.
Det har nog varit långt ifrån idylliskt i det där huset under många år och till slut sprack fasaden.
Citera
2026-08-28, 06:43
Medlem
B´stards avatar
Hon skatteplanerar ser jag, som den vänstermänniska hon är. Tar ut en inkomst som ligger under gränsen för statlig inkomstskatt, och unnar sig sen en nätt liten utdelning om 725 papp och så en extrautdelning om 120 papp (2024)
Citera
2026-08-28, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illiad1
Tror verkligen inte Marcus bidrog på något sätt, litar på hennes beskrivning av hur det gick till (men tycker som alla andra att bilden med handen utan ring var tacky).

Det jag gillar med att rageläsa Clara är ju att hon har så många kvinnliga egenskaper och beteenden man kan känna igen hos sig själv eller andra, som man kan bli galen på. Starskörheten t.ex. Det räcker för mig, jag behöver inte hitta på en massa ytterligare drama om graviditeter och otrohet.

Jag tror som du, att det gick till som Clara beskrivit det. Tror inte ett dugg på otrohet osv. Hon nämnde ju i podden en gång (minns ej vilket avsnitt) att när hon gick ut med att de skulle skiljas förra sommaren var det redan bestämt sedan mer än ett år tillbaka. Förmodligen har då förhållandet varit på upphällningen under flera år. Så hennes hälsoresa och träning och ”visa upp”-bilder är ju då säkert bara ett tecken på att hon förberedde sig för ett liv på egen hand.
Citera
2026-08-28, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarellisten
Precis min tanke också! Jag fattade aldrig hur ”gammor” annars skulle komma dit varje helg för att vara med barnen och hur Clara då oftast gick och vilade mitt på dagen i flera timmar. Även när minstingen inte ens längre var någon bebis. Snacka om ego! Det normala hade väl varit att hon och Jakob borde ha gjort något tillsammans när de fick lyxen med barnvakt, men jag tror inte jag läste nån gång att de skulle ha gjort något romantiskt ihop bara de två.
Det har nog varit långt ifrån idylliskt i det där huset under många år och till slut sprack fasaden.

Farmor är Jakobs mamma, ”Gammor” är Jakobs farmor el mormor.
Citera
2026-08-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Hon skatteplanerar ser jag, som den vänstermänniska hon är. Tar ut en inkomst som ligger under gränsen för statlig inkomstskatt, och unnar sig sen en nätt liten utdelning om 725 papp och så en extrautdelning om 120 papp (2024)

Förvånar mig inte ett dugg. Det är som med allt annat, alla andra ska bidra till en bättre värld, men hon själv föregår aldrig med goda exempel. Bara pekpinnar. Trovärdigheten blir noll.

Hon skrämmer snarare väljare till högerkanten, eftersom hon inte konkret kan visa på hur man faktiskt kan leva i den värld som hon förespråkar. Det blir bara tomma ord. Jag börjar faktiskt tro att hon trollar oss även där, att hon egentligen är höger men vill förstöra för vänstern/mp. Sorgligt är det.
Citera
2026-08-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illiad1
Nej jag vet inget om hur separationen gick till. Men mitt intryck av anekdoten är att Jakob är osocial och fyrkantig på vissa sätt. Och mitt intryck av Clara (via bloggen) är att hon vill ha omtanke, uppvaktning och uppskattning. En partner som är inkännande och omhändertagande när hon känner sig skör, och lyssnar på hennes känslor istället för att bara föreslå lösningar för att bli av med problemet.

En annan sak jag spekulerar friskt i är att hon känt att hon lagt för mycket tid och energi på relationen och känslor kring skav i den, som hon "borde" lagt på karriären, för med facit i hand skulle det gett mer. Och den frustrationen bidrog till uppbrottet. "Aldrig mer leva med en man" som hon lovade sig själv (men sen kom ju Marcus, "själsfränden", som verkar ge uppskattning och uppvaktning och allt hon vill ha).

Tack, intressant. Jag har samma bild av Jacob (enbart baserat på bloggen då). En man som absolut inte skulle försöka med smicker eller onödig uppmuntran, och säkert ”har svårt” att hänga med i Claras svängningar. Men gärna kommer med praktiska lösningar på hennes/deras problem. Som hon dock inte egentligen vill lösa. Att behöva gå till botten med sina problem och hitta en lösning kan verkligen vara jättesvårt och smärtsamt. Istället vill hon ha uppmuntran och inkännande. Och någon som köper hennes ursäkter. (Eller det tror hon att hon vill ha. Alla kvinnor med en sådan man börjar ju alltid förakta honom för toffelbeteendet till slut.)

Och allt detta får hon via sitt jobb. Jag brukar aldrig läsa kommentarer, men har förstått att det är ett oändligt smicker. Att dessutom få hundratals (antar jag) likes på Instagram osv. Hon får ju så mycket beröm dygnet runt av andra hela tiden! Varför kan inte Jacob ge henne en liten komplimang och smicker också? Hon förtjänar ju det!

Det är farligt att få så mycket beröm för så ytliga saker. Då tror man till slut att man inte behöver jobba för någonting. Varför jobba på sig själv och för äktenskapet? Hurrarop och hyllningar strömmar ju in från andra håll. Det måste vara maken som inte förstår hur fantastisk jag är. Otacksamme, fyrkantige typ!

Jag tror att en känslosam kvinna och en fyrkantig man kan passa jättebra ihop. Så den (ofta naturliga) skillnaden i sig är inget problem. Snarare tvärt om. Men om kvinnan har hybris och en väldigt uppblåst självbild på grund av ständigt smicker ”utifrån” - då finns en stor risk att hon blir… ja, outhärdlig. Och mannen i sin tur blir än mer fokuserad på att lösa problemet. Och den dåliga spiralen är igång. Svår att stoppa. Men det går!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in