2026-08-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkaAnka13
Två saker har stört mig länge, jag tycker hon har en förlegad kvinnosyn. Inte bara att hon romantiserar hushållsarbete osv, men framför allt att hon brukar skriva, för att rättfärdiga sin prenumerationstjänst, att ”kvinnor är så dåliga på att ta betalt för uträttat arbete” så därför skall hon gå i bräschen och göra det med betalblogg osv. Hon skall vara som männen, fast hon verkar inte riktigt veta hur det faktiskt ser ut i Sverige idag, utan baserat även det på det hon lärde sig/diskuterade med ”bästisarna” på gymnasiet när de stod på barrikaderna och skanderade om ”systerskap”. Eller vad de nu gjorde ihop i Frikyrkan.

Nu vet jag inte om det är för att jag är utbildad, jobbar i mansdominerad bransch och bor i storstad, men jag känner väldigt sällan igen det hon beskriver.
(Håller dock helt med om att skola och sjukvårdspersonal drar jättelass och får för lite betalt, men det gäller ju överlag, inte bara kvinnorna).

De företag jag arbetar med fokuserar på att överbygga lönegap mellan könen på systematiskt sätt, skapa förutsättningar för kvinnliga chefer (finns mycket kvar att göra) osv, men det är ingen som arbetar gratis.

Detta leder ju till nummer två, läsarna som fått för sig att de MÅSTE TACKA Clara för gratisinläggen. ”Tack för att vi får ta del av din fina outfit GRATIS!”.
Hallå, ni ger ju henne bloggstatistik som hon kan använda till annonsörer, det genererar ju pengar i slutändan. Hennes inlägg har aldrig varit ”gratis”.

Ja, visst är hon lite förlegad el svartvit i sin syn på detta. Jag är förvisso också boende i storstan och högskoleutbildad men känner inte igen mig i hennes beskrivning. Men undantag som du säger hemtjänst, vård etc men då tjänar ju även männen för lite i förhållande till jobbet de gör. De flesta företag arbetar aktivt med att jämna ut löneskillnader och det är ju fler kvinnor än Män på våra universitet numera. Rimligtvis påverkar detta arbetsmarknaden på sikt också.

En annan sak som stör mig är att om hon nu är feminist och står på kvinnornas sida borde hon inte acceptera att Marcus ”sviker” barn och förra fru genom att flytta långt bort och lämna henne att dra lasset själv. Vilken vettig man gör så? Och vilken vettig kvinna accepterar detta hos nya partnerna? Varför inte vara särbor under barnveckor och vara tillsammans den andra veckan?
Citera
2026-08-29, 11:36
Medlem
icons avatar
Citat:
Två saker har stört mig länge, jag tycker hon har en förlegad kvinnosyn. Inte bara att hon romantiserar hushållsarbete osv, men framför allt att hon brukar skriva, för att rättfärdiga sin prenumerationstjänst, att ”kvinnor är så dåliga på att ta betalt för uträttat arbete” så därför skall hon gå i bräschen och göra det med betalblogg osv. Hon skall vara som männen, fast hon verkar inte riktigt veta hur det faktiskt ser ut i Sverige idag, utan baserat även det på det hon lärde sig/diskuterade med ”bästisarna” på gymnasiet när de stod på barrikaderna och skanderade om ”systerskap”. Eller vad de nu gjorde ihop i Frikyrkan.

Nu vet jag inte om det är för att jag är utbildad, jobbar i mansdominerad bransch och bor i storstad, men jag känner väldigt sällan igen det hon beskriver.
(Håller dock helt med om att skola och sjukvårdspersonal drar jättelass och får för lite betalt, men det gäller ju överlag, inte bara kvinnorna).

De företag jag arbetar med fokuserar på att överbygga lönegap mellan könen på systematiskt sätt, skapa förutsättningar för kvinnliga chefer (finns mycket kvar att göra) osv, men det är ingen som arbetar gratis.

Detta leder ju till nummer två, läsarna som fått för sig att de MÅSTE TACKA Clara för gratisinläggen. ”Tack för att vi får ta del av din fina outfit GRATIS!”.
Hallå, ni ger ju henne bloggstatistik som hon kan använda till annonsörer, det genererar ju pengar i slutändan. Hennes inlägg har aldrig varit ”gratis”.
Alltså det där är vi många som reagerat på så jag är glad att du lyfter hennes ignorans och skenhelighet igen. Hon framställer sig bara korkad om hon på riktigt tror att hon kan fortsätta använda kvinnolojalitet som något hon värnar om. Bara se hur hon skriver om tjejer och kvinnor på sin blogg. I senaste inlägget skriver hon utan att blinka i en bisats om att hennes söner pratar om jobbiga högstadietjejer med sina kusiner.
jobbiga högstadietjejer
Jag ska inte ens börja varför det ser så illa ut att hon som, enligt sig själv är den största bloggen och därmed når ut till väldigt många, väljer att sprida vidare den sortens förminskande och problematiska formuleringar om tjejer. Extra löjeväckande när hon i närtid stoltserar med att hon tagit emot Ellen Keys-stipendium. Istället för att inse att hon knappast egentligen tillhör den gruppen Ellen Key avsåg om man läser hennes önskemål. Clara har råd med råge att bekosta liknande vistelse själv och kunde avstått platsen för någon som inte är lika gynnsam sits som henne själv. Finns andra sökande tänker jag som har större nytta av det än hon. Pinsamt att hon tjänar pengar på att tala ner andra tjejer och kvinnor och samtidigt kan dra såna fördelar.
Hon är helt klart förlegad och eftersatt i sin intellektuella utveckling på så många plan och borde begränsa sin blogg till fina bilder, recept och loppisfynd. Hon gör mer skada än nytta med sina sk politiska inlägg eftersom hennes vardagsinlägg avslöjar hur grunt och skadligt hon tänker om framförallt det kvinnliga könet.
Citera
2026-08-29, 12:24
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarellisten
Kikade in på Malins blogg och såg att även hon har skaffat sig en betaltjänst, inspirerad av Clara förmodligen. 5 euro i månaden alternativt 40 euro för ett helt år. Jag fattar inte vad dessa båda kvinnor har för självbild egentligen som gör att de tror att de är värda så mycket av människors surt förvärvade pengar…?!
Men det kan man väl säga om det mesta som är till salu? Jag tycker det är bra att de vågar ta betalt och ingen är ju tvingad att betala.

Har aldrig förstått den grejen att kritisera bloggare som tar betalt. Varför görs det skillnad mellan en blogg, en tidning eller en bok av en författare? Varför är den förstnämnda mer lätt att kritisera?

Edit: Jag har periodvis betalat för både podden och bloggen. Gör det inte nu, men endast pga att jag inte gillar innehållet tillräckligt mycket. Att betala är jag fine med.
Senast redigerad av RayOfLight 2026-08-29 kl. 12:27.
Citera
2026-08-29, 12:41
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Men det kan man väl säga om det mesta som är till salu? Jag tycker det är bra att de vågar ta betalt och ingen är ju tvingad att betala.

Har aldrig förstått den grejen att kritisera bloggare som tar betalt. Varför görs det skillnad mellan en blogg, en tidning eller en bok av en författare? Varför är den förstnämnda mer lätt att kritisera?

Edit: Jag har periodvis betalat för både podden och bloggen. Gör det inte nu, men endast pga att jag inte gillar innehållet tillräckligt mycket. Att betala är jag fine med.
Kritiken riktad till Clara i samband med att hon införde premiumtjänst handlade om hur hon lade fram det. Hon spelade på skuld och skam hos de som läst henne troget många år och använde fulknep som att det vore illojalt som kvinna att inte stötta en annan professionell kvinna och allt vad hon försökte ta till för att få sin vilja igenom. Totalt oprofessionellt i kontrast med vad hon försökte framställa det som. Hur Malin lägger fram det är mer relevant i hennes tråd. Clara förtjänar all kritik med tanke på hur oproffsigt hon betett sig mot sina läsare i samband med att hon förtydligade att de är inget annat än hennes kunder som måste göra rätt för sig för att få tillgång till hennes produktion. Det hade varit en sak om hon därefter faktiskt levt upp till det hon utlovade men det har inte verkat som hon gjort det. Stor i orden liten på jorden kan man sammanfatta professionella Underbara Clara-personan så här ett år efter premium-införandet. Ser man förbi pengar hon tjänat under året är det verkligen ett rejält magplask för hennes varumärke.
Citera
2026-08-29, 13:00
Medlem
icons avatar
Är det något jag kommit fram till är det att jag inte kommer stötta en enda livstilsbloggare som Clara att kunna livnära sig helt och hållet på sin blogg. Det gynnar inte bloggarens personliga utveckling och i förlängningen innehållet i bloggen. Vilket rent egoistiskt inte är positivt för mig som läsare.

Är det någon som upplever att förändringarna på Claras blogg sedan premiumtjänsten gjort att bloggen är mer läsvärd?
Citera
2026-08-29, 14:21
Medlem
Citat:

Självklart ska man ta betalt för jobb man utför, men det är storhetsvansinnet jag vänder mig mot när bloggare tror att just deras banala inlägg om vad de åt till frukost, vilka badplatser de besökt eller hur de städat (eller låtit bli att städa), är värt att betala såna belopp för i jämförelse med andra streamingtjänster eller mediaskatten för public service med tanke på vad man får för pengarna för de olika tjänsterna. Med Spotify Premium för 70 kr får man ju utöver miljontals låtar även tillgång till ljudböcker. Alla gör ju så klart vad de vill för sina egna pengar, men jag hoppas att fler inser precis som du har gjort att hennes innehåll inte är värt 49kr/mån när man bara får läsa EN blogg. Sen har hon mage att kalla sina icke-prenumeranter för snyltare.
Citera
2026-08-29, 14:33
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icon
Är det någon som upplever att förändringarna på Claras blogg sedan premiumtjänsten gjort att bloggen är mer läsvärd?
Inte jag i alla fall. Jag hade hoppats på mer genomarbetade och längre texter, typ krönikor. Men det är mest bildkavalkader samt korta, och ofta ganska poänglösa, texter som inte berör mig alls. Synd för jag betalar gärna för bra innehåll.

Sen kan man förstås inte betala för alla skribenter samtidigt, samma problem som med streamingtjänsterna. Men det går ju alltid att växla mellan olika och läsa och titta ikapp.
Citera
2026-08-29, 15:07
Medlem
icons avatar
Citat:
Inte jag i alla fall. Jag hade hoppats på mer genomarbetade och längre texter, typ krönikor. Men det är mest bildkavalkader samt korta, och ofta ganska poänglösa, texter som inte berör mig alls. Synd för jag betalar gärna för bra innehåll.

Sen kan man förstås inte betala för alla skribenter samtidigt, samma problem som med streamingtjänsterna. Men det går ju alltid att växla mellan olika och läsa och titta ikapp.
Tråkigt att höra. Tycker att du och alla andra som faktiskt betalat pengar till henne, och därmed gett henne en fantastisk möjlighet att ha friheten att använda sina kreativa förmåga att producera inlägg av god kvalitet, förtjänat bättre. Jag hade kunnat betala en skribent som verkligen genuint verkar kunna förvalta den möjligheten på ett sätt att bloggen utvecklades åt det håll jag vill stötta. Inläggen jag ändå läst senaste året hos Clara och därmed betalat med klick, min tid och uppmärksamhet har inte förtjänat det egentligen. Vore det inte givande att ha diskussion kring fenomenet i den här tråden hade bloggen förpassats bland andra jag slutar läsa och till slut glömmer.
Citera
2026-08-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icon
Alltså det där är vi många som reagerat på så jag är glad att du lyfter hennes ignorans och skenhelighet igen. Hon framställer sig bara korkad om hon på riktigt tror att hon kan fortsätta använda kvinnolojalitet som något hon värnar om. Bara se hur hon skriver om tjejer och kvinnor på sin blogg. I senaste inlägget skriver hon utan att blinka i en bisats om att hennes söner pratar om jobbiga högstadietjejer med sina kusiner.
jobbiga högstadietjejer
Jag ska inte ens börja varför det ser så illa ut att hon som, enligt sig själv är den största bloggen och därmed når ut till väldigt många, väljer att sprida vidare den sortens förminskande och problematiska formuleringar om tjejer. Extra löjeväckande när hon i närtid stoltserar med att hon tagit emot Ellen Keys-stipendium. Istället för att inse att hon knappast egentligen tillhör den gruppen Ellen Key avsåg om man läser hennes önskemål. Clara har råd med råge att bekosta liknande vistelse själv och kunde avstått platsen för någon som inte är lika gynnsam sits som henne själv. Finns andra sökande tänker jag som har större nytta av det än hon. Pinsamt att hon tjänar pengar på att tala ner andra tjejer och kvinnor och samtidigt kan dra såna fördelar.
Hon är helt klart förlegad och eftersatt i sin intellektuella utveckling på så många plan och borde begränsa sin blogg till fina bilder, recept och loppisfynd. Hon gör mer skada än nytta med sina sk politiska inlägg eftersom hennes vardagsinlägg avslöjar hur grunt och skadligt hon tänker om framförallt det kvinnliga könet.
Word! Hon vill verkligen spegla sin egen högstadie/gymnasietid i sina syskonbarn där. Sen är det intressant, för jag har alltid fått känslan av att hon skulle viljat haft en dotter. Klä ut sina ganska stora barn till påskkärringar och klä i klänning/kjol känns tillgjort. (Man behöver inte följa normen, men jag får inte direkt känslan av att hennes barn väljer kjol själva annars).

När hon skrev att hon fått Ellen Key stipendiet så blev jag så besviken på EK stiftelsen, kändes som om Clara fick stipendiet så de får gratisreklam av henne i bloggen igengäld.

En sak till som jag undrar över, för barnen känns inte som de florera i lika många inlägg längre, men det kanske är massa kort på dem i premium? Har Jacob satt ner foten och sagt att han inte är OK med att de visas upp som rekvisita längre nu när de är skilda?
Citera
2026-08-29, 21:45
Medlem
Citat:
Word! Hon vill verkligen spegla sin egen högstadie/gymnasietid i sina syskonbarn där. Sen är det intressant, för jag har alltid fått känslan av att hon skulle viljat haft en dotter. Klä ut sina ganska stora barn till påskkärringar och klä i klänning/kjol känns tillgjort. (Man behöver inte följa normen, men jag får inte direkt känslan av att hennes barn väljer kjol själva annars).

När hon skrev att hon fått Ellen Key stipendiet så blev jag så besviken på EK stiftelsen, kändes som om Clara fick stipendiet så de får gratisreklam av henne i bloggen igengäld.

En sak till som jag undrar över, för barnen känns inte som de florera i lika många inlägg längre, men det kanske är massa kort på dem i premium? Har Jacob satt ner foten och sagt att han inte är OK med att de visas upp som rekvisita längre nu när de är skilda?

Ja, jag tänkte också så om Ellen Key stipendiet. Att stiftelsen vill ha gratisreklamen. Clara har ju dessutom råd att hitta på något annat om hon mest var ute efter att komma hemifrån och få två veckors ostörd skrivtid. Hon har väl råd att hyra ett ställe nånstans.
Citera
2026-08-30, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Ja, jag tänkte också så om Ellen Key stipendiet. Att stiftelsen vill ha gratisreklamen. Clara har ju dessutom råd att hitta på något annat om hon mest var ute efter att komma hemifrån och få två veckors ostörd skrivtid. Hon har väl råd att hyra ett ställe nånstans.
Hon kan ju åka till sommarstugan helt gratis dessutom.
Citera
2026-08-30, 09:49
Medlem
Ja eller till Maryhill med Malin igen. Visst skriver hon på en skönlitterär bok nu?

Vet någon om Jakob dejtar? Hur lever han nu? Hur ser relationen mellan Marcus och Jakob ut? Vet någon lokalbo detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in