Citat:
Ursprungligen postat av
Svedalafoxtrot
Du frågade om källa och fick svaret att det är "en UL".
Är det ordet ("uppgiftslämnare" eller "UL") i denna tråd ett kodord för en viss källa? Vad betyder det?
Jag försöker bedöma trovärdigheten i vissa påståenden i tråden, kolla substansen (ser tunt ut hittills).
Men att en källa anges som "en UL" låter mest som nonsens i ett sånt här forumsammanhang på flashback. (Om det inte är ett kodord?)
Det är inte ett kodord.
Vad jag förstår är uppgiftslämnare (UL) en person som sagt någonting, men det personen säger går inte att bevisa.
Tyvärr finns det hos vissa i tråden en tendens att ta det som en uppgiftslämnare säger, för sanning. Speciellt om det stämmer överens med den egna bilden av hur något gått till.
Ett exempel är trådsanning den om att KÅ skulle ha fått ny identitet av en kvinnlig kristen kurator. Hur KÅ övertalade denne kurator finns det olika teorier om. Skaraborg t ex menar att KÅ skulle ha erbjudit kuratorn sexuella tjänster. Detta motiverar Skaraborg med att KÅ var ”en kvinnornas man”.
Jag har genom att ta reda på hur folkbokföringen fungerade på den tiden, visat att ett olagligt identitetsbyte genom fiffel, var praktisk taget omöjligt och skulle ha behövt involvera ett antal människor, anställda på bl a skattemyndigheten. Varför dessa människor skulle vara beredda att riskera sin anställning för att fiffla så att KÅ fick annan identitet, det kan ingen i tråden svara på.
Skaraborg har otvivelaktigt gjort ett bra forskningsarbete. Tyvärr är han lite för snabb att dra slutsater som passar hans narrativ.
Tråden kommer fel redan i inlägg nr 1. Där står att killarna åkte iväg i Volvon. Det finns dock ingen som sett dem göra det. Att de åkte iväg är en trådsanning.