2026-08-26, 17:33
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja UL betyder helt riktigt uppgiftslämnare.

Vi får ha i åtanke att då trådstarten gjordes 2009-04-22 så fanns det inget att gå efter - förutom det som Norlén skrev i sin bok från 1995.

Det är riktigt.
I dag får vi ta i beaktande att det finns personer som säger sig ha sett killarna på ett av haken i Haga just den kvällen.
Citera
2026-08-26, 17:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Då och nu.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är riktigt.
I dag får vi ta i beaktande att det finns personer som säger sig ha sett killarna på ett av haken i Haga just den kvällen.

Exakt.

Bl. a. den här uppgiften var totalt okänd när trådstarten gjordes - precis som allt annat som har framkommit under alla år som har gått sedan dess. De allra flesta hade inte ens hört talats om det här fallet då.
Citera
2026-08-26, 20:51
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Exakt.

Bl. a. den här uppgiften var totalt okänd när trådstarten gjordes - precis som allt annat som har framkommit under alla år som har gått sedan dess. De allra flesta hade inte ens hört talats om det här fallet då.

Nu fantiserar jag, men:
Om de var tvungna att gå under jorden. Hade JD körkort och pass. Kan han ha kört Volvon via Helsingör till Holland? Inte nödvändigtvis den 29 eller 30.
Citera
2026-08-26, 21:44
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Vad jag förstår är uppgiftslämnare (UL) en person som sagt någonting, men det personen säger går inte att bevisa.

Så "uppgiftslämnare" som källa betyder här i tråden
uppgift som är extremt osäker, går inte att verifiera, kan vara fantasi eller förvirring, eller "uppgiftslämnaren" kan fantiserat osv.

Vissa myndigheter kan använda ordet "uppgiftslämnare" när det är sekretess.
Då kan det uppfattas som en säker uppgift. Kan vara det man försökt utnyttja här.
Citera
2026-08-26, 21:52
Medlem
Citat:
Nu fantiserar jag, men:
Om de var tvungna att gå under jorden. Hade JD körkort och pass. Kan han ha kört Volvon via Helsingör till Holland? Inte nödvändigtvis den 29 eller 30.

Om vi skall spekulera i Danmark så kanske vägen Göteborg-Fredrikshamn är mer trolig. Bara 1 st färja till Europa istället för 2-3 st via Själland.

Har säkert skrivits innan men färjelinjen fick en ny färja 24 juni 1965, och som jag förstår det var det första bilfärjan på linjen. Skulle ju kunna ha varit en del uppmärksamhet runt det och då sått ett frö hos trion att åka färjan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stena_Danica_(1965%E2%80%931969)

https://www.mynewsdesk.com/se/stena_line/news/stena-danica-fyller-50-aar-120715

(men inte ett scenario jag väl tror på, men infon bör väl med i tråden ifall den saknades)

Tillägg: Sessanlinjen fanns också. Tog den bilar 1965? (letar info men hittar inte just nu, men lutar åt att de bara tog väldigt få bilar och därmed svårare att åka anonymt)
Senast redigerad av Burkgurka 2026-08-26 kl. 22:00.
Citera
2026-08-26, 21:58
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:

Vilka "personer" har påstått att de sett killarna där?
Hur har den uppgiften hittat hit?
Citera
2026-08-26, 22:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nederländerna.

Citat:
Nu fantiserar jag, men:

Dahlsjö hade pass och sjömansbok men de blev kvar i bostaden.

Har svårt att tänka mig att han skulle ha kört Volvon ända till Nederländerna utan körkort. Dessutom i vilket skick var bilen? Utöver det så var JD känd som en dålig bilförare och det skämtades om detta ibland i Haga. Skulle bilen ha hamnat i Nederländerna bör det ha varit någon annan person bakom ratten. Man kommer då att tänka på "Fjärde mannen" men han gick ut till sjöss en tid efteråt.
Citera
2026-08-26, 22:14
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svedalafoxtrot
Så "uppgiftslämnare" som källa betyder här i tråden
uppgift som är extremt osäker, går inte att verifiera, kan vara fantasi eller förvirring, eller "uppgiftslämnaren" kan fantiserat osv.

Vissa myndigheter kan använda ordet "uppgiftslämnare" när det är sekretess.
Då kan det uppfattas som en säker uppgift. Kan vara det man försökt utnyttja här.

Mycket av det som avhandlas i tråden är uppgifter som inte går att bekräfta. Skaraborg brukar vara tydlig med det.
Att KÅ skulle fått ny identitet via en kvinnlig kristen kurator är en uppgift som förekommer, men den går inte att bekräfta.
Lika lite går det att bekräfta att de skar upp kassaskåp. De kan ha gjort det, KÅ hade ibland gott om pengar.

Jag tror att det är bra att ha ett kritiskt förhållningssätt till allt som framkommit om killarna. Inte på så sätt att man avfärdar allt direkt, utan mera att man funderar på om det som framkommer om killarna verkar realistiskt.
Citera
2026-08-26, 22:16
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svedalafoxtrot
Vilka "personer" har påstått att de sett killarna där?
Hur har den uppgiften hittat hit?

Det vet inte jag. Uppgiften kommer från Skaraborg.
Citera
2026-08-26, 23:00
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Mycket av det som avhandlas i tråden är uppgifter som inte går att bekräfta.

Det inser jag mycket väl, men det är inte frågan.
Det är stor skillnad mellan att spekulera öppet, och att låtsas ha källor och uppgifter med substans.
Citera
2026-08-26, 23:07
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Det vet inte jag. Uppgiften kommer från Skaraborg.

Så du har ingen susning om det finns nån substans i den uppgiften som du förmedlade så säkert (och som inte är en spekulation för då hade frågan inte behövt ställas).

Kommer uppgiften från ett anonymt PM? En post i tråden?
Där någon påstått att "min UL sa att A sa' osv"?
Flera trådskribenter har praktiserat den strategin genom åren.
Senast redigerad av Svedalafoxtrot 2026-08-26 kl. 23:11.
Citera
2026-08-26, 23:41
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Om vi skall spekulera i Danmark så kanske vägen Göteborg-Fredrikshamn är mer trolig. Bara 1 st färja till Europa istället för 2-3 st via Själland.

Har säkert skrivits innan men färjelinjen fick en ny färja 24 juni 1965, och som jag förstår det var det första bilfärjan på linjen. Skulle ju kunna ha varit en del uppmärksamhet runt det och då sått ett frö hos trion att åka färjan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stena_Danica_(1965%E2%80%931969)

https://www.mynewsdesk.com/se/stena_line/news/stena-danica-fyller-50-aar-120715

(men inte ett scenario jag väl tror på, men infon bör väl med i tråden ifall den saknades)

Tillägg: Sessanlinjen fanns också. Tog den bilar 1965? (letar info men hittar inte just nu, men lutar åt att de bara tog väldigt få bilar och därmed svårare att åka anonymt)

Min fetning

Cirka 30 km från Åsa fanns även färjelinjen mellan Varberg och Grenå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in