2026-08-25, 18:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med de ev. dokumenten?

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om killarna fått tag i dokument som skulle vara komprometterande för vissa högt uppsatta personer i Gbg.

Om så skedde gällande de här dokumenten så funderar jag över om de behöll dem eller lämnade kvar dem på platsen där de fann dem?

Kan de här då ha sett en ev. möjlighet till snabba stålar? OBS: Detta är enbart en fundering från min sida.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-08-25 kl. 18:53.
Citera
2026-08-25, 19:58
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om så skedde gällande de här dokumenten så funderar jag över om de behöll dem eller lämnade kvar dem på platsen där de fann dem?

Kan de här då ha sett en ev. möjlighet till snabba stålar? OBS: Detta är enbart en fundering från min sida.

Om killarna lämnade kvar dokumenten, varför blev de då så jagade av "undre världen"?

Att killarna kanske fått tag i dokument som skulle vara komprometterande för vissa högt uppsatta personer i Gbg. Är det en trådsanningen eller var kommer den uppgiften ifrån? Svaret finns väl i tråden men jag har 400 sidor kvar att läsa innan jag är ikapp.
Senast redigerad av Sculley 2026-08-25 kl. 20:03.
Citera
2026-08-25, 20:34
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Intressant att det nu är tre killarna, en bil och ett tält som försvann. De verkar ändå planerat att tälta - det har ifrågasatts.

Uppgiften om tält finns i Lampers bok "Göteborg 65-07-29" (från 2022),
det kommer väl därifrån in i tråden.
Citera
2026-08-25, 20:42
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Inga problem med att få ta del av polisutredningen.
Det är bara att begära att du själv önskar ta del av den hos Riksarkivet.

Frågan var om förundersökningen har länkats tidigare i tråden?
I så fall är det ju onödigt beställa den på nytt,
om den redan finns online eller om någon som har den kan ladda upp den igen.

Citat:
Roger Dahlsjö ljög så stor han var. Han la ut rökridåer och hela familjen Dahlsjö visste mycket väl vad som hade skett med den olycksdrabbade sonen/brodern. Inget av detta går förstås att bevisa.

Så allt det där att Dahlsjö ljög
finns bara i ditt huvud?
Senast redigerad av Svedalafoxtrot 2026-08-25 kl. 20:44.
Citera
2026-08-25, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Svedalafoxtrot
Uppgiften om tält finns i Lampers bok "Göteborg 65-07-29" (från 2022),
det kommer väl därifrån in i tråden.

Nej.
Citera
2026-08-25, 22:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
I s f inte någon längre sträcka.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Så om dessa möten skett, då kan de inte åkt iväg med bilen någon längre sträcka, utan istället kommit tillbaka.

Vem är det som kallar dessa cafesittningar
för möten? Är det du eller någon uppgiftslämnare.

Nej de kan då inte ha åkt iväg någon längre sträcka med den midnattsblå och sedan kommit tillbaka.

Ang. dessa båda möten så kommer det från en UL.
Citera
2026-08-26, 07:47
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Det fanns knappast tid att läsa dokumenten på plats. Om killarna medvetet tog dem med sig så måste de ju direkt ha förstått vad de handlade om. Och därvidlag är jag tveksam. Det är ju knappast så att det konkret i pappren stod t ex att politikern eller tjänstemannen eller företagsledaren NN fifflat med pengar. För att förstå vad dokumenten handlade om behövde man antagligen vara insatt i det de handlade om.

En fundering från min sida är om killarna fick med sig dokumenten ”på köpet” och de blev liggande, kanske i bilen.

Vart leder mitt resonemang?
Jo, till detta:
Det var inte skrivna dokument.
Det var bilder.

Det var bilder och kanske negativ på t ex höga tjänstemän, politiker och/eller företagsledare i speciella situationer. Alltså när de besöker prostituerade och bordeller. (Inte nödvändigtvis i Göteborg eller ens i Sverige.)

Killarna kanske inte kände igen personerna på bilderna, men de såg vad som försiggick på bilderna.

(Vi ska dessutom ta i beaktande att den som anlitade ”undre världen” för att få tillbaka bilderna och/eller dokumenten själv kommer i en beroendeställning till ”undre världen”.)
Senast redigerad av RFT 2026-08-26 kl. 07:50.
Citera
2026-08-26, 07:57
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Om killarna lämnade kvar dokumenten, varför blev de då så jagade av "undre världen"?

Att killarna kanske fått tag i dokument som skulle vara komprometterande för vissa högt uppsatta personer i Gbg. Är det en trådsanningen eller var kommer den uppgiften ifrån? Svaret finns väl i tråden men jag har 400 sidor kvar att läsa innan jag är ikapp.

Läs mitt inlägg nr 7784.
Jag hävdar inte att de fick tag i några komprometterande dokument, jag hävdar inte att de ens skar upp kassaskåp.
Men om de gjorde det så kan förhållandena ha varit så som jag funderar i mitt inlägg.
Citera
2026-08-26, 09:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dokument.

Citat:
Det fanns knappast tid att läsa dokumenten på plats. Om killarna medvetet tog dem med sig så måste de ju direkt ha förstått vad de handlade om. Och därvidlag är jag tveksam. Det är ju knappast så att det konkret i pappren stod t ex att politikern eller tjänstemannen eller företagsledaren NN fifflat med pengar. För att förstå vad dokumenten handlade om behövde man antagligen vara insatt i det de handlade om.

En fundering från min sida är om killarna fick med sig dokumenten ”på köpet” och de blev liggande, kanske i bilen.

Jo, till detta:
Det var bilder.

Det var bilder och kanske negativ på t ex höga tjänstemän, politiker och/eller företagsledare i speciella situationer. Alltså när de besöker prostituerade och bordeller. (Inte nödvändigtvis i Göteborg eller ens i Sverige.)

Killarna kanske inte kände igen personerna på bilderna, men de såg vad som försiggick på bilderna.

(Vi ska dessutom ta i beaktande att den som anlitade ”undre världen” för att få tillbaka bilderna och/eller dokumenten själv kommer i en beroendeställning till ”undre världen”.)

Kan ha varit på det sättet.

De förstod förstås mycket väl vad det i s f handlade om. Det var ju pengar de var ute efter och dokumenten skulle han kunnat få följa med "på köpet".

Det finns inget som motsätter att det skulle kunna ha handlat foton. Det enda som har framkommit via dessa rykten i Haga är att det handlade om dokument. Det har heller aldrig framkommit exakt när i tiden detta kassaskåp "togs"? Det skulle i s f ha kunnat handla om flera veckor innan den 29 juli? Om det nu var på det sättet så kan trion ha gjort något som oftast ha visat sig vara mycket farligt - utpressning? Alltså återigen enbart en spekulation från min sida.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-08-26 kl. 10:00.
Citera
2026-08-26, 10:03
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jag ser inte kopplingen.

Citat:

[---]

Jo, till detta:
Det var bilder.

Citat:
Läs mitt inlägg nr 7784.
Jag hävdar inte att de fick tag i några komprometterande dokument, jag hävdar inte att de ens skar upp kassaskåp.
Men om de gjorde det så kan förhållandena ha varit så som jag funderar i mitt inlägg.

Då kanske du nu förstår den eventuella kopplingen med Baker Street-rånet 1971?
Citera
2026-08-26, 10:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rykten i Haga.

Citat:

Jättebra att du håller på med att läsa igenom tråden vilket tar sin tid.

Den här uppgiften om dokumenten härstammar från rykten som florerade i dessa kretsar under 1965-66.
Citera
2026-08-26, 10:21
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jättebra att du håller på med att läsa igenom tråden vilket tar sin tid.

Den här uppgiften om dokumenten härstammar från rykten som florerade i dessa kretsar under 1965-66.

Tack för klargörandet, jag läser vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in