2026-09-06, 09:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Medlem i 10 år utan ett enda inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ingen har väl frikort att undgå kritik.

Men jag menar att kritiken bör hållas mer seriös i så fall och inte tramsa om oviktiga detaljer, där man dessutom förändrar innehåll. Som t ex det om PM och eventuellt från KÅ. Där ni själva citerar ”en” men ändå hävdar att han skrivit ”en del” samt påskiner att det skulle vara något identifierbart. Trots att det är tämligen uppenbart att det handlar om en sidospekulation/kommentar som egentligen är oviktig. På samma sätt som diskussionen om ”Gay i fönstret” började med en bisats. Blir som sagt bara trams att hålla på att diskutera sånt istället för själva fallet.

Får man PM från t ex 10 st olika användare som verkar trovärdiga, dessa vill vara anonyma, innehållet visar på att de har stor kunskap om personerna, så går det naturligtvis inte hänga ut samtliga användare här genom att publicera deras PM. För att Skaraborg i en bisats spekulerat lite runt att något av dom skulle kunna komma från en av de försvunna.

Eller kort sagt: Diskutera gärna fallet istället för att dyka ner i och kritisera oviktiga bisatser.

Mycket bra skrivet Burkgurka!

Jag minns idag ett specifikt PM. Detta kom från en person som hade varit medlem i 10 år på Flashback utan att ha skrivit ett enda inlägg. Det var på den tiden då det gick att göra så.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-09-06 kl. 09:48.
Citera
2026-09-06, 12:06
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Jättebra att du dök upp i tråden Skaraborg2. Då kan du nog svara på frågorna som uppstår av följande citat från ett av dina inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Anonyma UL finns det ett flertal av. Det finns t.ex. sådana som enbart har registrerat sig här på FB för att kunna skicka mig PM.
Åtminstone en av dessa anonyma kontakter skulle faktiskt kunna vara Kjell-Åke Johansson.

Enligt dej i citatet ovan har flera "UL" registrerat sej på Flashback enbart för att kunna skicka PM till dej.
Och att åtminstone EN av dessa "kontakter" kan vara Kjell-Åke Johansson som varit försvunnen i >50 år.
Du benämner denna kontaktperson "UL", dvs "uppgiftslämnare", dvs samma typ av källa som när du i andra inlägg påstår att uppgifter har blivit "bekräftade" av "UL".

De NATURLIGA FRÅGORNA till dej blir då:

Skrev presumtive Kjell-Åke något till dej om hur han övergav sin son och sin flickvän?
Skrev han om Holland? Kassaskåpssprängning? Maffian? Gaymord på bygge?
Eller vad skrev han som fick dej att tro det kan vara Kjell-Åke?

Är det dessa anonyma PM (från en presumtiv Kjell-Åke)
som är dina "UL" som du ofta anger som källor,
och som du påstår "bekräftar" olika uppgifter
i tråden?
Citera
2026-09-06, 22:16
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
....bör hållas mer seriös..... Som t ex det om PM och eventuellt från KÅ

Ditt svar till RFT tycks även handla om samma citat som jag tagit upp:
flashback.org/sp95867127
FRÅGORNA jag ställer där rörande KÅ är seriösa och högst relevanta för trådämnet (till skillnad från dina inlägg som handlar om vad andra ska skriva och inte skriva).

Skaraborg2 påstår att en av dessa "UL" ("uppgiftslämnare") i PM kan vara Kjell-Åke, till skillnad från andra PM.
SB2 hade självklart inte skrivit så om han INTE trott att just den "kontakten" kan varit Kjell-Åke.

Detta borde vara högintressant eftersom trådämnet handlar om Kjell-Åke & company.

För övrigt är det lite märkligt att se hur du i dina inlägg skriver om SB2 som om han själv inte kan svara för sej och sina påståenden i tråden (visserligen tyder en del på det, men ändå).
Senast redigerad av Svedalafoxtrot 2026-09-06 kl. 22:18.
Citera
2026-09-07, 06:16
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svedalafoxtrot
Jättebra att du dök upp i tråden Skaraborg2. Då kan du nog svara på frågorna som uppstår av följande citat från ett av dina inlägg.

Enligt dej i citatet ovan har flera "UL" registrerat sej på Flashback enbart för att kunna skicka PM till dej.
Och att åtminstone EN av dessa "kontakter" kan vara Kjell-Åke Johansson som varit försvunnen i >50 år.
Du benämner denna kontaktperson "UL", dvs "uppgiftslämnare", dvs samma typ av källa som när du i andra inlägg påstår att uppgifter har blivit "bekräftade" av "UL".

De NATURLIGA FRÅGORNA till dej blir då:

Skrev presumtive Kjell-Åke något till dej om hur han övergav sin son och sin flickvän?
Skrev han om Holland? Kassaskåpssprängning? Maffian? Gaymord på bygge?
Eller vad skrev han som fick dej att tro det kan vara Kjell-Åke?

Är det dessa anonyma PM (från en presumtiv Kjell-Åke)
som är dina "UL" som du ofta anger som källor,
och som du påstår "bekräftar" olika uppgifter
i tråden?

Du kommer nog tyvärr inte att få något svar.

Jag får heller inte svar på min fråga om varför ett antal personer; den kvinnliga kristna kuratorn och anställda vid skattemyndigheten skulle vara beredda att riskera sina anställningar för just honom.
Jo, kuratorn ”betalade” han ju med sex.

En annan sak man kan fundera över är hur effektivt skydd ett identitetsbyte är. Om han fick namnet Ove Karlsson t ex, så hade han fortfarande kvar sitt utseende.
Citera
2026-09-07, 06:42
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Kjell-Åke var med den allra största sannolikhet i livet hösten 2012. Därefter har det inte framkommit några som helst uppgifter och mycket kan ha hänt under dessa 11 år.

Skulle Kjell-Åke vara bosatt i Sverige så är detta helt klart under en annan identitet. Om så skulle vara fallet så håller han definitivt en låg profil och gör inget väsen av sig som pensionär.

Citat:
Ja det fanns verkligen en anledning till att Kjell-Åke skulle ha befunnit sig i Vänersborg i september 2012.

Hans mor hade då avlidit och arvet skulle delas mellan syskonen. Kjell-Åke själv kunde inte få ut något eftersom han var ju obefintlig. Däremot kunde hans äldre bror vara honom behjälplig med detta och som bodde i just Vänersborg.

Jag vidhåller att det med mycket stor sannolikhet var Kjell-Åke som vittnena såg vid Torpahallen 2012. Det skedde vid två olika tillfällen. Det var totalt tre vittnen och ett av dessa kom att se "Cykelmannen" båda gångerna. Dessa tre vittnen hade aldrig träffat honom personligen men däremot hans far, mor, äldre bror, syster och yngre bror.

(Min fetning)

”Vittnesmål” om att KÅ
synts i Vänersborg 2012.

Enligt ovanstående citat hade KÅ alltså kontakt med sin äldre bror.
Finns något belägg för det?

Är det verkligen bara jag som ser det orimliga i detta resonemang.
Hans syster har vid flera tillfällen framträtt i media och berättat om sin sorg och sina funderingar kring vad som hände med KÅ.
Men hans äldre bror ska alltså ha haft kontakt med honom.
Senast redigerad av RFT 2026-09-07 kl. 07:21.
Citera
2026-09-07, 21:52
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Uppgiften om att Janne Dahlsjö kom att hamna i Holland är faktiskt bekräftad.
.......... Jag och flera med mig känner till två personer som ännu är i livet. Detta är Kjell-Åkes äldre bror och hans dåvarande flickvän. Dessa har nu tigit som muren i snart 56 år. Den f. d. flickvännen vägrar t. o. m. att berätta för Kjell-Åkes egen syster. Varför tiga om detta om misstankarna hade varit att de alla tre tillsammans med den midnattsblå hade försvunnit i vatten? .........

Du påstår att "uppgiften" om Dahlsjö är "faktiskt bekräftad".
Men det finns väl ingen trovärdig bekräftelse? Det är bara fantasier?

Sedan påstår du att Kjell-Åkes äldre bror med dåvarande flickvän har "tigit som muren" i 56 år.
Och att dom har "vägrat berätta" för KÅs syster.
VAD har dom "tigit" om och inte berättat för Kjell-Åkes syster? Dahlsjö? Kjell-Åke? Gay?

Därefter skriver du:
"Varför tiga om detta om misstankarna hade varit att de alla tre tillsammans med den midnattsblå hade försvunnit i vatten?"
Obegripligt. Kan du förklara hur du tänker?
Om de inte vet vad som hände finns ju inget att berätta?
Senast redigerad av Svedalafoxtrot 2026-09-07 kl. 21:56.
Citera
2026-09-08, 06:30
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Det finns faktiskt bevis på detta när det gäller Janne Dahlsjö.

Tre av varandra oberoende UL har lämnat den uppgiften att han kom att bosätta sig i Holland efter den 29 juli 1965.

Så mycket rykten som det tydligen florerat kring killarna så är det kanske fullt naturligt att tre personer som inte känner varandra har hört samma rykte.
Citera
2026-09-08, 16:01
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Det finns faktiskt bevis på detta när det gäller Janne Dahlsjö.

Tre av varandra oberoende UL har lämnat den uppgiften att han kom att bosätta sig i Holland efter den 29 juli 1965.
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Så mycket rykten som det tydligen florerat kring killarna så är det kanske fullt naturligt att tre personer som inte känner varandra har hört samma rykte.

Dessa "UL" är sannolikt anonyma PM på Flashback. (Det nämns i tråden att de flesta "UL" är av den typen).

Att det kallas "bevis" här i tråden är lite skrattretande (dvs "bevis" för att Dahlsjö "kom att bosätta sig i Holland").
När det har påtalats av andra skribenter att det inte är bevis har det runnit av som vatten på en smällfet gås.
Citera
2026-09-08, 20:04
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Dessa "UL" är sannolikt anonyma PM på Flashback. (Det nämns i tråden att de flesta "UL" är av den typen).

Att det kallas "bevis" här i tråden är lite skrattretande (dvs "bevis" för att Dahlsjö "kom att bosätta sig i Holland").
När det har påtalats av andra skribenter att det inte är bevis har det runnit av som vatten på en smällfet gås.

Det jag tycker är märkligt är att tre personer som aldrig träffat KÅ, men som kände igen hans närmaste familj, år 2012 i Vänersborg ska ha varit övertygade om att det var KÅ de såg komma cyklande två gånger.
Och detta tar Skaraborg som bevis på att han levde då.
Är det verkligen ingen mer än jag som inser det orimliga i detta.
Citera
2026-09-08, 21:57
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Det jag tycker är märkligt är att tre personer som aldrig träffat KÅ, men som kände igen hans närmaste familj, år 2012 i Vänersborg ska ha varit övertygade om att det var KÅ de såg komma cyklande två gånger.
Och detta tar Skaraborg som bevis på att han levde då.
Är det verkligen ingen mer än jag som inser det orimliga i detta.

Dom flesta normalt funtade inser nog att det inte är ovanligt med såna villfarelser när en person försvunnit, och att det heller inte är "bevis".

Även KÅs mamma inbillade sej, men hon kunde fastställa att det inte var sonen.

Var kommer den cykeluppgiften ifrån?
Ännu en anonym "UL"?
Citera
2026-09-08, 22:40
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Dom flesta normalt funtade inser nog att det inte är ovanligt med såna villfarelser när en person försvunnit, och att det heller inte är "bevis".

Även KÅs mamma inbillade sej, men hon kunde fastställa att det inte var sonen.

Var kommer den cykeluppgiften ifrån?
Ännu en anonym "UL"?

Läs mitt inlägg nr 7877.
Citera
2026-09-08, 23:31
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
... tre personer som aldrig träffat KÅ, men som kände igen hans närmaste familj, år 2012 i Vänersborg ska ha varit övertygade om att det var KÅ de såg komma cyklande två gånger. ......

Vem/vad är källan till uppgiften att några "vittnen" tyckt sej se KÅ på cykel?
Ännu en anonym "UL"? eller vad? Feta gåsen?

Reflektion:
cykeln antyder att cykelmannen var en lokalbo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in