Citat:
Ursprungligen postat av
SnutteFia03
Håller helt med dig. Är tyvärr inte förvånad över all victim-blaming som nu kommer. Det är tyvärr en klassiker att försöka få det att framstå som att det är kvinnans fel och att hon får "skylla sig själv" i någon mån när det förekommer den här typen av relationsdynamik. Bara för att hon råkar vilja ha en "traditionell" man (vilket Urban inte är) och det anses vara kontroversiellt idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
honn
Håller med om att det är riktigt illa när en partner börjar begränsa ens umgänge. Dammvippan trodde jag var på skoj. Hon vill kanske vara hemmafru, men att bli kontrollerad och begränsad förstår jag inte hur någon vill. Att förminska och sudda ut sig själv för någon annans skull. Ja, det verkar oroväckande och hon är naiv.
Skönt att ni såg samma sak som jag! Blev helt mörkrädd när jag kollade på updejt och de satt där och victim-blamade Olivia. Man undrar ju var SVT's gräns går för att faktiskt plocka ut ett par ur produktionen? Den borde verkligen ha gått vid Urbans försök att stoppa Olivia från att umgås med sin nära vän som hon känt sedan årskurs 6. Vilken helt sjuk signal detta sänder till andra unga kvinnor som kanske också har "people pleasing-tendencies".
Jag tolkade för övrigt inte ens dammvippan som ett skämt. Men det kanske var menat som det? Man såg ju att Olivia blev ledsen även fast hon inte ville säga något som den people pleaser hon är. Att få ett fint smycke och samtidigt en dammvippa blir som ett sätt att förnedra henne. Det kan verka som en skitgrej, men det är sånt här som bryter ned folk med tiden.
Exakt, Urban är inte en "traditionell" man. Han framstår inte som maskulin, konservativ eller traditionell utan bara som ett wannabe och en riktigt obehaglig person. Att vilja ha ett "traditionellt förhållande" och bli hemmafru handlar om att uppvärdera moderskapet. Olivia har ju jobb och karriär nu. Hon kan träffa en bra man nu och skaffa 2-3 barn och vara hemma i kanske 10-15 år. Sen har hon minst 20-25 år kvar att jobba. Nu för tiden är vi i arbetsför ålder i ca 50 år, så jag förstår inte varför kvinnor inte skulle kunna lägga 10-15 år på att vara mammor. Det finns massa år kvar till arbete, karriär och egen utveckling ändå. Istället förväntas vi dubbeljobba i ett j-vla ekorrhjul och bli utbrända på köpet.
Asså, blir så sjukt arg av att se fina och godhjärtade kvinnor bli så illa behandlade.