Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Förhören med
Anders Björkman.
Den 1 mars:
"På vägen upp mot Kungsgatan går det tre personer framför Björkman som ser ut att vara i sällskap med varandra."
Björkman beskriver paret Palme och GM när denne just har lämnat skyltfönstret strax söder om Dekorimas ingång och går ifatt paret bakifrån.
"Björkman uppfattar personerna framför sig som att det var en man som gick närmast husen och som höll om en kvinna som gick i mitten samt en kvinna som gick längst ut mot gatan."
När GM höjer högra armen för att skjuta tror Björkman för ett ögonblick att Olof är en kvinna och att GM ska lägga armen om Olof.
Den 3 mars:
"Den person som går längst till vänster, personerna går liksom i stort sett i bredd, har liksom lagt armen om en person som går i mitten och som just av att han har armen runt om axlarna på personerna drar Björkman slutsatsen att det är en kvinna som går. Till höger om den som har armen runt axlarna på sig och som senare faller omkull går en kvinna och då närmast gatan."
Efter skotten förstår Björkman att "kvinnan" som gick i mitten är en man.
"Han tittar sig omkring och kan inte riktigt lokalisera vad det är som har utlöst smällarna förrän han ser att den man som gick i mitten sedermera identifierad som Palme segnar ner och blir liggande i framstupa läge mitt i gatan. Han ser samtidigt den man som gått med armen runt Palme vända sig ett halvt varv runt i riktning mot Tunnelgatan."
Den 25 mars 1987:
"I skede då han befinner sig antingen stillastående eller möjligen gående tillbaka Sveavägen söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan. Han uppfattar hur personen som befinner sig s a s längst till vänster lyfter och sträcker upp sin högerarm - likt att man skall lägga armen om någon. I ögonblicket efteråt hör han hur det i följd smäller 2 gånger - dock icke speciellt högt."
"Hans första tanke då han såg armrörelsen var att mannen till vänster var i sällskap med de två andra och att de två andra var kvinnor."
Björkman uppgav att han såg tre personer framför sig. GM, Olof Palme (som Björkman först trodde var en kvinna) och Lisbeth Palme.
Björkman har
inte påstått att han såg fler än tre personer framför sig.
Tack för att du citerar och klargör vad som är citat och dina slutsatser/påståenden.
I
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00 står följande
Anders Björkman omtalar att han är säker på att sällskapet hade gått framför honom i minst fem meter och såg ut att ha trevligt och småpratade med varandra.
Plötsligt hörde Anders Björkman två stycken smällar som lät som "påsksmällare" ifrån sällskapet framför honom på cirka tre (3) meters avstånd och ser då hur den person som går i mitten plötsligt segnar ner på gatan, samtidigt som kvinnan som går längst ut skriker något som Anders Björkman uppfattade som utländskt språk.
Vad jag förstår handlar det om två moment.
Moment 1) En man, Olof Palme, två kvinnor varav en naturligtvis är Lisbeth Palme har gått framför Anders Björkman "i minst fem meter", hur länge och långt de gått framför Anders Björkman framgår inte, kan vara 10 meter exv.
Moment 2) Efter att ha hört skott såg Anders Björkman på tre meters avstånd hur Olof Palme "plötsligt segnar ner på gatan".
Den sammanfattande polismannen skrivet
"samtidigt som kvinnan som går längst ut skriker något som Anders Björkman uppfattade som utländskt språk"
vilket skiljer henne från Lisbeth Palme som gick i mitten.
Gärningsmannen som kliver ut från snedfönstret från Dekorima, enligt Inge Morelius, hamnar nu till vänster om Olof Palme, som ur Anders Björkmans synvinkel då befinner sig "i mitten", dvs mellan gärningsmannen och de två kvinnorna.
Polisens sammanfattningar är gjorda så att de kan tolkas lite hur som helst och jag avslutar denna diskussion med att jag förbehåller mig rätten att inte slutgiltigt slå fast vilka som befann sig på mordplatsen och om det var en eller två skyttar.