Citat:
Ursprungligen postat av
v.D.-182
På tal om Västerlånggatan…
Så undrar jag varför så många tycker att slå till just i Gamla Stan hade varit det naturliga för en konspiration? Om man bortser från att en sofistikerad konspiration nog skulle föredra att planera ett attentat utifrån tanken att deras offer förr eller senare skulle befinna sig nära sin bostad är väll Gamla Stan en urusel plats att slå till på.
Först och främst är det en ö, som i sig innebär att möjligheterna att ta sig därifrån i viss grad är begränsade. Det finns ju defacto bara x antal sätt att ta sig från Gamla Stan. Samtidigt är ju området väldigt litet, det går ju inte att bara ge sig av bort i stadens vimmel på samma sätt som det gör på Norrmalm. Det är trånga gator som för den obevandrade är svåra att navigera osv.
Är inte Sveavägen och området runt Brunkebergsåsen ett bättre alternativ? Särskilt för en mer opportunistisk konspiration.
Det handlar mindre om tyckande och mer om att saker ser ut på så vis att organiserade attentat skyr oberäknelighet och att styras av omständigheter snarare än att styra över dessa själv. MOP utförs på en på förhand okänd plats, med okänd flyktväg och inför publik mitt i ett myllrande och kaotiskt city fullt med polisfordon. Alla fel.
Att Gamla Stan är en isolerad plats man knappt kommer ut ur är en efterhandskonstruktion för att komma runt att attentatet inte sker på ett för en organiserad GM rimligt vis. Det vill säga inne i eller i anslutning till bostaden. I fallet Palme erbjöds synnerligen goda sådana möjligheter. Han företog även regelbundna utfärder vid vilka saken kunde verkställas diskret och effektivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pinkeponken
Det kan vara så att ursprungsplanen var att mörda Palme vid bostaden. En omfattande konspiration har dock möjlighet att avlyssna Palmes telefon. När man fick information om att han kommer befinna sig på en mer lätttillgänglig plats vid en viss tid valde man att ändra planerna.
Så att stå inne i porten och vänta på statsministern när Säpo, vid förutsägbara tidpunkter lämnat av honom vid Apotekshörnan, eller ännu hellre inne i bostaden och vänta, avbryts när man blir varse att det tilltänkta offret ska ut och cirkulera i fredagskvällens cityvimmel?
Det finns inget som antyder att det förekommit telefonavlyssning, vilket i och för sig är mindre intressant eftersom hela den apparaten framstår som orimlig. Men om man nu lyckats etablera avlyssningen, vilket är otroligt, så ska attentatsmännen alltså sitta dygnet runt och direktavlyssna linjen i väntan på att statsministern skall ringa ringa någon för att meddela att "nu ska jag ut och cirkulera i city" och då slå till med en väntande insatsberedskap?
Återigen, efterhandskonstruktioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Även med telefonavlyssning vore det optimalt att slå till när Palme återvände till bostaden. Den var inte bevakad. Porten var öppen. Gatan var öde och många låg och sov. En mer perfekt och lättillgänglig plats att slå till är svår att hitta.
Palme hade sannolikt lägre säkerhet kring sin bostad än du har idag. Olåsta portar är ovanliga i nutid.
Och som sagt: om inte enda grannen märker något direkt dröjer det flera timmar innan någon ens märker att han är död.
Porten var låst, men den gick att trycka upp utifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
Simora
Jag har alltid tyckt att skottet som dödade OP var lite för bra för att vara avsiktligt placerat där. Aortabågen är en liten träffyta, och om skottet missar och går lite för högt eller vid sidan av så är chansen stor att offret överlever. Dessutom är det svårt att förutsäga kulans bana efter att den träffat ryggraden, som ju består av hårt ben. Kulan kan hamna lite var som helst.
Ja, det innebär ett kardinalexempel på efterhandskonstruerande att skottet var ämnat att med millimeterprecision träffa viss exakt vital struktur i dunkel, under gång, genom tjocka vinterkläder och i en kaotisk situation. För att sedan stå kvar och göra en medicinsk bedömning av fallet och av klinisk bild på den liggande för att säkerställa skottet fått avsedd verkan.
Den enkla och rimliga förklaringen är GM inte tänkt något särskilt och att det blev som det blev eftersom det råkade bli så.
Citat:
Ursprungligen postat av
v.D.-182
Fast, jag håller nog fast vid mitt initiala resonemang på båda punkter.
Om GM inte visste vad han gjorde så skulle han väll bara göra som de gör på film och skjuta OP i huvudet. Men jag tror att GM visste vad han gjorde, eventuellt hade han dragit lärdom av mordförsöket på Bernardo Leighton.
Varför plocka ut ett vid tiden över tio år gammalt undantagsfall där någon lyckats överleva ett skott i huvudet som inspiration för GM? Han kunde i sådana fall samtidigt passat på att ta ledning av skottet som vid samma attentat träffar frun i bröstryggen och genom kotpelaren, vilket hon överlever.
Om GM "visste vad han gjorde" eller leddes av sakliga överväganden så kan han långt ifrån räkna med att offret avlider av ett skott i ryggen. Ett skott i huvudet är däremot nästan säkert. Men inte helt och det torde vara skälet till att det i verkligheten sköts "som på film" vid organiserade politiska attentat. Det vill säga många och kallblodiga skott och det bland annat i huvudet. I fallet som hänvisades till sköts för övrigt många skott, det var bara så att man vid detta organiserade attentat, i anslutning till offrets bostad, lyckades missa med de allra flesta.
Att hela situationen på Sveavägen var otänkbar för en kvalificerad insats är nog det man främst bör ta intryck av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Rimligaste förklaringen. Gm var mest sannolikt i ögonblicket inställd på att skjuta två skott i snabb följd på målet. På min tid i det militära benämnde instruktörerna detts jaktskott.
Men denna typ av revolver sparkar ordentligt och gör det svårt att hålla kvar riktningen efter den första avfyrningen.
F ö var det ett perfekt mål enligt Kari Ormstad som undersökte kroppen. Kulan hade varit direkt dödande även om den träffat decimeter vid sidan.
Du menar "perfekt träff"? Ja, enligt resonemanget att alla skott som är dödliga, det vill säga allvarligt skadar en eller flera vitala strukturer, så var den det. Tankegången är dock kvalificerat orimlig. Att få en projektil genom överkroppen är givetvis förenat med omedelbar livsfara. Ett slumpskott varsomhelst i den är ofta dödande av skälet att det träffar vitala strukturer. Det innebär inte att samtliga dödande skott kan beskrivas som välplacerade, enligt hennes bedömning.
Nej, det finns inget sådant område stor som en planka i ryggen att träffa och vara söker på utgången som professorn i rättsmedicin påstår. Det kan enkelt vederläggas av folk ofta överlever skott i ryggen. Inte heller hennes uppgift att offer plägar överleva huvudskott är i närheten av riktig.
Jag tror professorn hade fått en släng av MOP-sjuka och av farsoten att bedöma saker efter utfall och inte utifrån hur saker tedde sig på förhand.