2026-08-23, 07:56
Medlem
Har ni sett att det görs en film?
https://balladfilm.se/project/palme
Citera
2026-08-23, 08:56
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Ingvar Carlsson.

Der var en intressant länk. Första meningen i motionen bekräftar synen att Olof Palmes död var en stor motgång för nedrustningsförhandlingarna.
Citera
2026-08-23, 08:59
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det bör nog preciseras vad som kunde förväntas bli radikalt annorlunda gällande denna sak av att individen Olof Palme inte fanns istället för fanns.

Om man kollar tidningsarkiven tycks diskussioner och förhandlingar i ärendet oförtrutet förts vidare efter februari 1986.

Palme hade stort anseende i USA och kunde pressat Reagan på ett annat sätt än t ex Ingvar Carlsson.
Citera
2026-08-23, 09:02
Medlem
Citat:
Någon som förstår hur Sonny Björk tänker när han säger att båda skotten kan ha varit avsedda för Olof?

Hur kunde Lisbeth få den skada hon fick om även andra skottet var avsett för Olof?

Hur tänker sig Sonny att Lisbeths placering och kroppsställning var när andra skottet gick av?

Rikoschetten vid trottoarkanten var Lisbeth-kulan. Blodstänken var utandat blodstänk, inte skottstänk (som Lange trodde). Hur kunde GM rikta vapnet mot trottoarkanten och tro att han skulle träffa Olof? Det blir mycket fumligt. Har jag missat något?

Ingvar Carlsson.

Hur kunde Lisbeth få den skada hon fick om även andra skottet var avsett för Olof?

Två skyttar varav en med ljuddämpad 9 mm pistol.
Citera
2026-08-23, 09:41
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Två skyttar varav en med ljuddämpad 9 mm pistol.

Jepp.

Vi vet alla vem den andra skytten var.
Citera
2026-08-23, 09:51
Medlem
Citat:
Jepp.

Vi vet alla vem den andra skytten var.

Raljera på bara, det bjuder jag på.
Citera
2026-08-23, 10:05
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Raljera på bara, det bjuder jag på.

Förlåt, menade du allvar? Jag trodde att du raljerade själv.

Det verkar svårt att tro att en annan skytt uppehöll sig i närheten av Dekorima. När ingen såg honom. Varken Lisbeth eller vittnen. Med tanke på Lisbeth-kulans skottriktning måste den osynlige skytten ha stått vid eller alldeles i närheten av Dekorimas avfasning.
Citera
2026-08-23, 10:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Palme hade stort anseende i USA och kunde pressat Reagan på ett annat sätt än t ex Ingvar Carlsson.

Inget gällande denna fråga förändras i grunden eller kunde förväntas göra det av att personen Palme försvinner.

Man tar sig alltså för det oerhörda att låta avrätta en statsminister i hopp om att det kanske ska innebära att det kan gå lite trögare i vissa förhandlingar?

Vilka individer bedömer att detta skulle vara värt att mörda för, att ta den extrema personliga risken för och att bygga en väldig apparat utan någon motsvarighet för sakens verkställande?
Citera
2026-08-23, 10:32
Medlem
Citat:
Förlåt, menade du allvar? Jag trodde att du raljerade själv.

Det verkar svårt att tro att en annan skytt uppehöll sig i närheten av Dekorima. När ingen såg honom. Varken Lisbeth eller vittnen. Med tanke på Lisbeth-kulans skottriktning måste den osynlige skytten ha stått vid eller alldeles i närheten av Dekorimas avfasning.

No, problem.

Jag försöker helt enkelt tänka utanför "boxen" men ändå ha stöd i materialet oavsett om materialet (dvs, av PU släppt material) är vinklat eller oavsiktligt "pekar fel". Dvs, mitt antagande kräver verifikation.

Materialstödet skulle i så fall vara kvinnan som gick bredvid Lisbeth Palme som framgår av förhören med https://wpu.nu/wiki/Anders_Björkman#Kvinna_som_gick_bredvid_Lisbeth_Pa lme

Hur man än läser eller "vrider och vänder" på polisens sammanfattningar så finns det utrymme för att det skulle finnas ytterligare en person, en kvinna, som "gick/promenerade" bredvid Lisbeth Palme, dvs till höger om henne och närmast Sveavägens vägbana, vilket Anders Björkman uppfattade som tre personer som gick framför honom.
Citera
2026-08-23, 10:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
No, problem.

Jag försöker helt enkelt tänka utanför "boxen" men ändå ha stöd i materialet oavsett om materialet (dvs, av PU släppt material) är vinklat eller oavsiktligt "pekar fel". Dvs, mitt antagande kräver verifikation.

Materialstödet skulle i så fall vara kvinnan som gick bredvid Lisbeth Palme som framgår av förhören med https://wpu.nu/wiki/Anders_Björkman#Kvinna_som_gick_bredvid_Lisbeth_Pa lme

Hur man än läser eller "vrider och vänder" på polisens sammanfattningar så finns det utrymme för att det skulle finnas ytterligare en person, en kvinna, som "gick/promenerade" bredvid Lisbeth Palme, dvs till höger om henne och närmast Sveavägens vägbana, vilket Anders Björkman uppfattade som tre personer som gick framför honom.

Finns det verkligen utrymme?
2 skott vittnar samtliga om (undantag för något enstaka vittne som uppfattar 3 resp. 1 skott)

2 rökmoln (AB), 2 mynningsflammor (IM) vid den enda personen som står i närheten av makarna Palme?
Citera
2026-08-23, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Finns det verkligen utrymme?
2 skott vittnar samtliga om (undantag för något enstaka vittne som uppfattar 3 resp. 1 skott)

2 rökmoln (AB), 2 mynningsflammor (IM) vid den enda personen som står i närheten av makarna Palme?

Det finns säkert sammanfattningar som pekar på en gärningsman som sköt två skott.

Och, så finns det som du skriver personer som uppfattat tre skott, bla en man på Olofsgatan.

För min del ser jag omständigheterna på mordplatsen som bristfälligt utredda och att det finns utrymme för att inte alla på eller i omedelbar närhet till mordplatsen har redovisats offentligt av Palmeutredningen.

Edit: FUP Christer Pettersson och Krister Peterssons liggare ger inte en fullständig bild av mordplatsen.
Citera
2026-08-23, 11:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det finns säkert sammanfattningar som pekar på en gärningsman som sköt två skott.

Och, så finns det som du skriver personer som uppfattat tre skott, bla en man på Olofsgatan.

För min del ser jag omständigheterna på mordplatsen som bristfälligt utredda och att det finns utrymme för att inte alla på eller i omedelbar närhet till mordplatsen har redovisats offentligt av Palmeutredningen.

Edit: FUP Christer Pettersson och Krister Peterssons liggare ger inte en fullständig bild av mordplatsen.

Instämmer i att mordplatsen är uselt utredd/sammanställd, men här blir det för min del svårt att det finns utrymme för fler skott eller ytterligare skyttar.

Utöver detta med 2 rökmoln/mynningsflammor så har vi vidare också EN skottskada i Olof och EN i Lisbeths kappa.

Det är en del att förklara för att få plats med något mer/någon till GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in