2026-08-23, 11:47
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Inget gällande denna fråga förändras i grunden eller kunde förväntas göra det av att personen Palme försvinner.

Man tar sig alltså för det oerhörda att låta avrätta en statsminister i hopp om att det kanske ska innebära att det kan gå lite trögare i vissa förhandlingar?

Vilka individer bedömer att detta skulle vara värt att mörda för, att ta den extrema personliga risken för och att bygga en väldig apparat utan någon motsvarighet för sakens verkställande?

Förhandlingarna var troligen bara en av flera anledningar till att Palme måste bort. En väldig apparat fanns redan i form av Stay Behind.
Citera
2026-08-23, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Instämmer i att mordplatsen är uselt utredd/sammanställd, men här blir det för min del svårt att det finns utrymme för fler skott eller ytterligare skyttar.

Utöver detta med 2 rökmoln/mynningsflammor så har vi vidare också EN skottskada i Olof och EN i Lisbeths kappa.

Det är en del att förklara för att få plats med något mer/någon till GM.

När, eller vi kanske vi skall säga "om", PU offentliggör alla spaningsuppslag relevanta till mordet och mordplatsen så kommer situationen på mordplatsen att klarna till den grad att förklaringar inte blir nödvändiga.

Intill dess förbehåller jag mig rätten att inte slutgiltigt slå fast vilka som befann sig på mordplatsen och om det var en eller två skyttar.
Citera
2026-08-23, 13:27
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det bör nog preciseras vad som kunde förväntas bli radikalt annorlunda gällande denna sak av att individen Olof Palme inte fanns istället för fanns.

Om man kollar tidningsarkiven tycks diskussioner och förhandlingar i ärendet oförtrutet förts vidare efter februari 1986.

Ingenting fötändrades.

Under Ingvar Carlssons första statsbesök till Norge den 24:e april 1986 i egenskap av statsminister stod frågan högst upp på agendan.

I Året i Fokus 1986 beskrivs ämnet som ett "tvistefrö" länderna emellan.

Det är en konstruerad motivbild grundad på föreställningen att det var en fråga som helt var avhängig Olof Palme.

Bevisligen var så inte fallet.
Citera
2026-08-23, 13:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man kan dyfta de där skotten fram och tillbaka. Åsikter hit och åsikter dit. Men frågan är om det spelar någon roll, säger det egentligen någonting om mordet? Är det avgörande för om det är en konspiration eller en ensam gärningsman? Naturligtvis inte. En ensam galning kan tömma magasinet och släppa vapnet. Mördaren i en konspiration kan dra ett skott i ryggen.

Men här är min personliga tanke. Mördaren har bara bestämt sig, fantiserat hur han går fram och drar av några skott I Palme. Ögonblicklig död är inte målet, målet är få skjuta Palme.

Flykten är mer som en pliktskyldighet än en tro att kunna komma undan. Det verkar som att mördaren haft en hel del tur. För jag anser att det finns hyfsat tydliga observationer som säger att GM många kvarter sprang eller gick, inte hade tagit sig till något fordon.

Ser man på utländsk konspiration så är det egentligen bara Sydafrika som skulle ha något att vinna på mordet. Sverige var en stor del av ANC:s budget, några skulle kunna få för sig att pengarna stoppas om Palme försvinner. Men i verkligheten är det ju inte så enkelt, hade man spårat en konspiration till Sydafrika så hade pengarna från omvärlden till ANC ökat drastiskt. Sydafrika hade hamnat i en mer pressad sits än de var innan.

Chile hade lugnat ner sig, CIA hade större angelägenheter, RAF var i spillror, Sovjet trivdes förmodligen med en ledare som vågade säga ifrån mot USA.

Vad skulle en svensk konspiration vinna på att röja Palme ur vägen? Inrikespolitiken skulle inte förändras. Socialdemokraterna fick ökat stöd. Kvar blir en svensk konspiration som vill bli av med personen Palme. Och det måste ses som osannolikt jämfört med att någon ser Palme fredagen 28 februari och mejar ner honom av rent personliga skäl (psykisk sjukdom, misslyckanden, samhällshat eller liknande).

Eftersom jag intresserat mig för RAF, utan att på något sätt förespråka att det är den troliga lösningen, så låg de inte alls i spillror. Tvärtom var de vid just denna tid aktivare än någonsin, och man har fortfarande inte helt koll på vilka personer som utgjorde dess mytomspunna sk tredje generation.

Mordet på Gerold Braunmühl skedde något mer än ett halvår efter mordet på Olof Palme och mordvapnet var en Smith & Wesson .357, ett favoritvapen som RAF var utbildade på och hade ett närmare fetischiskt förhållande till.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gerold_Braunm%C3%BChl

Jag tvivlar på att man ens jämfört ammunitionen mellan dåden, i alla fall har inget sådant framkommit.

RAF hade alltså motiv - hämnd för ambassaddramat och Siegfried Hausner.

Någon som sade sig företräda gruppen erkände dådet per telefon till personal på svenska ambassaden i Bonn.

Mordvapnet är ett av deras favoritvapen de var utbildade på.

Det finns ett stort antal iakttagelser av tysktalande män runt mordplatsen under mordkvällen.

Deras modus operandi stämmer med en mindre grupp med begränsade resurser som utför dådet med en blandning av professionalism och viss amatörmässig improvisation. De har visat sig kunna hålla tyst om vad de gjort.
Citera
2026-08-23, 13:46
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
No, problem.

Jag försöker helt enkelt tänka utanför "boxen" men ändå ha stöd i materialet oavsett om materialet (dvs, av PU släppt material) är vinklat eller oavsiktligt "pekar fel". Dvs, mitt antagande kräver verifikation.

Materialstödet skulle i så fall vara kvinnan som gick bredvid Lisbeth Palme som framgår av förhören med https://wpu.nu/wiki/Anders_Björkman#Kvinna_som_gick_bredvid_Lisbeth_Pa lme

Hur man än läser eller "vrider och vänder" på polisens sammanfattningar så finns det utrymme för att det skulle finnas ytterligare en person, en kvinna, som "gick/promenerade" bredvid Lisbeth Palme, dvs till höger om henne och närmast Sveavägens vägbana, vilket Anders Björkman uppfattade som tre personer som gick framför honom.

Citat:
Finns det verkligen utrymme?
2 skott vittnar samtliga om (undantag för något enstaka vittne som uppfattar 3 resp. 1 skott)

2 rökmoln (AB), 2 mynningsflammor (IM) vid den enda personen som står i närheten av makarna Palme?

Citat:
Det finns säkert sammanfattningar som pekar på en gärningsman som sköt två skott.

Och, så finns det som du skriver personer som uppfattat tre skott, bla en man på Olofsgatan.

För min del ser jag omständigheterna på mordplatsen som bristfälligt utredda och att det finns utrymme för att inte alla på eller i omedelbar närhet till mordplatsen har redovisats offentligt av Palmeutredningen.

Edit: FUP Christer Pettersson och Krister Peterssons liggare ger inte en fullständig bild av mordplatsen.

Citat:
Instämmer i att mordplatsen är uselt utredd/sammanställd, men här blir det för min del svårt att det finns utrymme för fler skott eller ytterligare skyttar.

Utöver detta med 2 rökmoln/mynningsflammor så har vi vidare också EN skottskada i Olof och EN i Lisbeths kappa.

Det är en del att förklara för att få plats med något mer/någon till GM.

Citat:
När, eller vi kanske vi skall säga "om", PU offentliggör alla spaningsuppslag relevanta till mordet och mordplatsen så kommer situationen på mordplatsen att klarna till den grad att förklaringar inte blir nödvändiga.

Intill dess förbehåller jag mig rätten att inte slutgiltigt slå fast vilka som befann sig på mordplatsen och om det var en eller två skyttar.

Anders Björkman den 25 mars 1987: "Hans första tanke då han såg armrörelsen var att mannen till vänster var i sällskap med de två andra och att de två andra var kvinnor."

Någon sekund senare förstod Björkman att "kvinnan" som gick i mitten var en man.

Anders Björkman såg tre personer framför sig.

Gärningsmannen, Olof Palme (som Björkman för ett ögonblick trodde var en kvinna när GM höjde sin högra arm) och Lisbeth Palme.

Det fanns ingen kvinna som gick till höger om Lisbeth. Kvinnan till höger var Lisbeth. "Kvinnan" i mitten var Olof. Mannen till vänster var GM.

När GM höjde sin högra arm för att skjuta trodde Björkman för ett ögonblick att GM skulle lägga armen om Olof.

Det finns inga som helst tvivel att Olof och Lisbeth sköts av en och samma person.
Senast redigerad av Lebel 2026-08-23 kl. 13:57.
Citera
2026-08-23, 13:55
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Förhandlingarna var troligen bara en av flera anledningar till att Palme måste bort. En väldig apparat fanns redan i form av Stay Behind.

Stay Behind (Alvar Lindencronas och senare Curt-Steffan Gieseckes organisation) var några hundra utvalda modiga män och kvinnor vars syfte var att skydda kungen och regeringen om delar av landet ockuperades och inleda motstånd på ockuperad mark, inte att skjuta regeringschefen i fredstid.
Citera
2026-08-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Anders Björkman den 25 mars 1987: "Hans första tanke då han såg armrörelsen var att mannen till vänster var i sällskap med de två andra och att de två andra var kvinnor."

Någon sekund senare förstod Björkman att "kvinnan" som gick i mitten var en man.

Anders Björkman såg tre personer framför sig.

Gärningsmannen, Olof Palme (som Björkman för ett ögonblick trodde var en kvinna när GM höjde sin högra arm) och Lisbeth Palme.

Det fanns ingen kvinna som gick till höger om Lisbeth. Kvinnan till höger var Lisbeth. "Kvinnan" i mitten var Olof. Mannen till vänster var GM.

När GM höjde sin högra arm för att skjuta trodde Björkman för ett ögonblick att GM skulle lägga armen om Olof.

Så länge du inte citerar med hänvisning/länk till dina påståenden så tar jag dem som ditt önsketänkande, vilket jag inte betraktar som avgörande för min uppfattning.

Så, jag fortsätter att förbehålla jag mig rätten att inte slutgiltigt slå fast vilka som befann sig på mordplatsen och om det var en eller två skyttar.

Ha en bra dag.
Citera
2026-08-23, 14:16
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Stay Behind (Alvar Lindencronas och senare Curt-Steffan Gieseckes organisation) var några hundra utvalda modiga män och kvinnor vars syfte var att skydda kungen och regeringen om delar av landet ockuperades och inleda motstånd på ockuperad mark, inte att skjuta regeringschefen i fredstid.

Eftersom vi inte vet vilka personer som ingick vet vi inte heller hur de uppfattade sitt uppdrag. De kanske ansåg att det ingick att förebygga en ockupation och att Palme var en kommunistkramare som sålde ut Sverige.
Senast redigerad av Pinkeponken 2026-08-23 kl. 14:19.
Citera
2026-08-23, 14:31
Medlem
Citat:
Eftersom vi inte vet vilka personer som ingick vet vi inte heller hur de uppfattade sitt uppdrag. De kanske ansåg att det ingick att förebygga en ockupation och att Palme var en kommunistkramare som sålde ut Sverige.

Till detta vill jag lägga irreguljära subversiva element/grupperingar inom Stay Behind eller med anknytning till Stay Behind som verkade utanför Stay Behinds uppdrag.

Ulf Lingärde talar om en grupp benämnd AGAG och löjtnant Lars-Erik Nilsson var tidvis ledare/chef under övningar för en "hemvärnsgrupp" som enligt uppslag D9440-03-A, vad jag förstår deltog i https://wpu.nu/wiki/Gotlandsövningen.

Det framgår inte av övningsledarens övlt Torsten Sellins handbrev att de var där formellt på Försvarsmaktens uppdrag.

Jag har svårt att se att befälhavare inom Stay Behind skulle ta emot en order att likvidera Sveriges statsminister som är vald i demokratisk ordning.
Citera
2026-08-23, 14:39
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Så länge du inte citerar med hänvisning/länk till dina påståenden så tar jag dem som ditt önsketänkande, vilket jag inte betraktar som avgörande för min uppfattning.

Så, jag fortsätter att förbehålla jag mig rätten att inte slutgiltigt slå fast vilka som befann sig på mordplatsen och om det var en eller två skyttar.

Ha en bra dag.

Förhören med Anders Björkman.

Den 1 mars:

"På vägen upp mot Kungsgatan går det tre personer framför Björkman som ser ut att vara i sällskap med varandra."

Björkman beskriver paret Palme och GM när denne just har lämnat skyltfönstret strax söder om Dekorimas ingång och går ifatt paret bakifrån.

"Björkman uppfattar personerna framför sig som att det var en man som gick närmast husen och som höll om en kvinna som gick i mitten samt en kvinna som gick längst ut mot gatan."

När GM höjer högra armen för att skjuta tror Björkman för ett ögonblick att Olof är en kvinna och att GM ska lägga armen om Olof.

Den 3 mars:

"Den person som går längst till vänster, personerna går liksom i stort sett i bredd, har liksom lagt armen om en person som går i mitten och som just av att han har armen runt om axlarna på personerna drar Björkman slutsatsen att det är en kvinna som går. Till höger om den som har armen runt axlarna på sig och som senare faller omkull går en kvinna och då närmast gatan."

Efter skotten förstår Björkman att "kvinnan" som gick i mitten är en man.

"Han tittar sig omkring och kan inte riktigt lokalisera vad det är som har utlöst smällarna förrän han ser att den man som gick i mitten sedermera identifierad som Palme segnar ner och blir liggande i framstupa läge mitt i gatan. Han ser samtidigt den man som gått med armen runt Palme vända sig ett halvt varv runt i riktning mot Tunnelgatan."

Den 25 mars 1987:

"I skede då han befinner sig antingen stillastående eller möjligen gående tillbaka Sveavägen söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan. Han uppfattar hur personen som befinner sig s a s längst till vänster lyfter och sträcker upp sin högerarm - likt att man skall lägga armen om någon. I ögonblicket efteråt hör han hur det i följd smäller 2 gånger - dock icke speciellt högt."

"Hans första tanke då han såg armrörelsen var att mannen till vänster var i sällskap med de två andra och att de två andra var kvinnor."

Björkman uppgav att han såg tre personer framför sig. GM, Olof Palme (som Björkman först trodde var en kvinna) och Lisbeth Palme.

Björkman har inte påstått att han såg fler än tre personer framför sig.
Senast redigerad av Lebel 2026-08-23 kl. 15:00.
Citera
2026-08-23, 14:57
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Att skjuta en regeringschef som uppfattades som en kommunistkramare i tron att det skulle förebygga en ockupation kan vem som helst ha gjort. Oavsett om den som sköt tillhörde Stay Behind eller inte.

Att den som sköt tillhörde Stay Behind skulle inte på något sätt skydda den personen.
Citera
2026-08-23, 15:25
Medlem
Citat:
Förhören med Anders Björkman.

Den 1 mars:

"På vägen upp mot Kungsgatan går det tre personer framför Björkman som ser ut att vara i sällskap med varandra."

Björkman beskriver paret Palme och GM när denne just har lämnat skyltfönstret strax söder om Dekorimas ingång och går ifatt paret bakifrån.

"Björkman uppfattar personerna framför sig som att det var en man som gick närmast husen och som höll om en kvinna som gick i mitten samt en kvinna som gick längst ut mot gatan."

När GM höjer högra armen för att skjuta tror Björkman för ett ögonblick att Olof är en kvinna och att GM ska lägga armen om Olof.

Den 3 mars:

"Den person som går längst till vänster, personerna går liksom i stort sett i bredd, har liksom lagt armen om en person som går i mitten och som just av att han har armen runt om axlarna på personerna drar Björkman slutsatsen att det är en kvinna som går. Till höger om den som har armen runt axlarna på sig och som senare faller omkull går en kvinna och då närmast gatan."

Efter skotten förstår Björkman att "kvinnan" som gick i mitten är en man.

"Han tittar sig omkring och kan inte riktigt lokalisera vad det är som har utlöst smällarna förrän han ser att den man som gick i mitten sedermera identifierad som Palme segnar ner och blir liggande i framstupa läge mitt i gatan. Han ser samtidigt den man som gått med armen runt Palme vända sig ett halvt varv runt i riktning mot Tunnelgatan."

Den 25 mars 1987:

"I skede då han befinner sig antingen stillastående eller möjligen gående tillbaka Sveavägen söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan. Han uppfattar hur personen som befinner sig s a s längst till vänster lyfter och sträcker upp sin högerarm - likt att man skall lägga armen om någon. I ögonblicket efteråt hör han hur det i följd smäller 2 gånger - dock icke speciellt högt."

"Hans första tanke då han såg armrörelsen var att mannen till vänster var i sällskap med de två andra och att de två andra var kvinnor."

Björkman uppgav att han såg tre personer framför sig. GM, Olof Palme (som Björkman först trodde var en kvinna) och Lisbeth Palme.

Björkman har inte påstått att han såg fler än tre personer framför sig.

Tack för att du citerar och klargör vad som är citat och dina slutsatser/påståenden.

I https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00 står följande

Anders Björkman omtalar att han är säker på att sällskapet hade gått framför honom i minst fem meter och såg ut att ha trevligt och småpratade med varandra.

Plötsligt hörde Anders Björkman två stycken smällar som lät som "påsksmällare" ifrån sällskapet framför honom på cirka tre (3) meters avstånd och ser då hur den person som går i mitten plötsligt segnar ner på gatan, samtidigt som kvinnan som går längst ut skriker något som Anders Björkman uppfattade som utländskt språk.
Vad jag förstår handlar det om två moment.

Moment 1) En man, Olof Palme, två kvinnor varav en naturligtvis är Lisbeth Palme har gått framför Anders Björkman "i minst fem meter", hur länge och långt de gått framför Anders Björkman framgår inte, kan vara 10 meter exv.

Moment 2) Efter att ha hört skott såg Anders Björkman på tre meters avstånd hur Olof Palme "plötsligt segnar ner på gatan".

Den sammanfattande polismannen skrivet

"samtidigt som kvinnan som går längst ut skriker något som Anders Björkman uppfattade som utländskt språk"

vilket skiljer henne från Lisbeth Palme som gick i mitten.

Gärningsmannen som kliver ut från snedfönstret från Dekorima, enligt Inge Morelius, hamnar nu till vänster om Olof Palme, som ur Anders Björkmans synvinkel då befinner sig "i mitten", dvs mellan gärningsmannen och de två kvinnorna.

Polisens sammanfattningar är gjorda så att de kan tolkas lite hur som helst och jag avslutar denna diskussion med att jag förbehåller mig rätten att inte slutgiltigt slå fast vilka som befann sig på mordplatsen och om det var en eller två skyttar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in