2026-08-22, 15:50
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Är situationen unik för GM, dvs att denna är en helt ovan mördare..så kan alltihopa förklaras av lite naturligt adrenalinansamling.
Det är inte bara möjligt, det är till och med mänskligt.
Att skjuta på måltavlor är en sak, även satt under tävlingsmässig press.
Att för första och möjligen enda gången skjuta på levande individ, särskilt kanske medveten om att det är Sveriges statsminister man skjuter på..så åker alla tidigare nervscenarios i papperskorg.

Slutsats ter sig relativt tydlig tycker jag personligen..Van skytt, ovan mördare.

Det är en variant som kan förklara omständigheterna.

Det jag vänder mig mot är att vapenvana skulle påvisas av själva dådet. Det gör det inte. Däremot är god vapenvana kompatibelt med dådet om GM exempelvis blev väldigt nervös eller dålig på att hantera press.

Då skulle det kunna förklara fumlet med det andra skottet. Som blir ganska klantigt om båda skotten var avsedda för OP.
Citera
2026-08-22, 18:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
En avacerad konspiration tänker inte bara på hur man kan ta Olof Palme av daga utan även på hur utredarna kommer resonera baserat på mordets natur. En syndabock finns redan med i planen.

Att vänta i porten och skjuta kan bara ske sent på kvällen då Västerlånggatan annars är full av folk.

Telefonavlyssning dygnet runt är inget problem om man har resurser till det.

Du torgför alltså idén att den kvalificerade insatsen förkläs till något betydligt enklare än vad det i själva verket är frågan om. Det innebär att göra ett mycket omfattande antagande vilket måste kunna ges goda skäl för. Den enkla idén är annars att insatsen är enkel av den enkla anledningen att den är enkel.

Det är vidare så att klär man ut något kvalificerat till något tafatt, så får man alla nackdelar den enkla insatsen innebär på köpet. Skytten kan inte vänta sig att komma undan och utfallet gällande det tilltänkta offret överlämnas åt slumpen. Osv.

Och vad är det för unik typ av anstiftare och attentatsgrupp som fipplar på detta vis och tänker sig att hela denna apparat ska gå i lås? Är tillvaron så praktiskt förutsägbar?

Ja, sent på kvällen är väl en utmärkt idé, om än inte nödvändig (eller har attentatsmännen fackliga regler mot kvällsarbete?). Och det var just vid ankomst från engagemang kvällstid, vilka ofta kunde förutses i hans offentliga agenda, som Säpo lämnade honom vid Apotekshörnan varifrån han gick hem själv. Mycket hanterbart att hålla uppsikt över för att skicka signal till den "exekutiva funktionen" att gå in i porten.

Det krävdes inte en särskilt kvalificerad insats för att kunna organisera verkställandet inne i bostaden och vänta där istället. Det hade jag som attentatskonsult föreslagit.

Ja, om det är fråga om en väldig insats med obegränsade resurser, så kan man ju ha attentatsgrupper som i skift sitter redo dygnet runt och väntar på att avlyssnarna i sina holkar i Gamla stan, eller hur det nu är ordnat, plötsligt, efter vad som måste kunna bli många veckor eller ännu mer, hör när Palme berättar att nu ska han minsann ut och cirkulera i city.

Det är vidare så att avlyssning inte var någon enkel apparat, långt därifrån.
Citera
2026-08-22, 18:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Okej, då låter det som att den i praktiken var olåst. Det var nog det jag försökte minnas i så fall. Bra att du är noga med detaljer.

Poängen är att det är ett förhållande bland andra gällande bostaden som utan större svårighet hade kunnat utrönas av en "normalfungerande" grupp som kartlägger, rekognoserar och planerar en effektiv och så enkel och för egen del så säker insats som möjligt.

Gällande säkerhetsarrangemangen i statsministerns bostad, så ingick den i den privata sfär som enligt hans överenskommelse med Säpo skulle tillhöra privatlivet och hållas utanför säkerhetsinsatser. Det innebar att han satt bakom pansarglas på sitt kontor för att sedan gå hem till en bostad en vanlig inbrottstjyv hade kunnat ta sig in i. Nå, jag respekterar verkligen hans inställning, men det är väl så att han i högre grad borde respekterat att han var ett ämbete.

Att det förhöll sig på detta vis torde varit vida känt inom polisen och i allra högsta grad så inom Säpo. I detta finns avgörande information för en sådan GM.

Citat:
Även i skottögonblicket blir det väl långsökt att GM skulle ha ingående anatomiska kunskaper om exakt var i höjdled på ryggen man bör träffa för maximal skada. Om kulan tar i ryggraden först blir det dessutom oförutsägbart vart kulan tar vägen i kroppen.

Möjligen att GM siktade på ryggraden, men att träffa den från någon decimeters håll renderar inga utmärkelser i prickskytte. Han hade också i så fall hjälp av mittsömmen på Palmes rock.

Ja, det kan ha funnits en tanke om att skjuta i ryggraden. GM tror kanske, liksom oroväckande många andra gör, att skott i spinalkanalen är direkt dödliga. Det är väl den enda tanke bakom tillvägagångssättet som är rimligen möjlig att föreställa sig. Att en kvalificerad GM föresatt sig att träffa specifika kärl i kroppen med sitt skott är givetvis befängt.
Citera
2026-08-22, 18:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man kan dyfta de där skotten fram och tillbaka. Åsikter hit och åsikter dit. Men frågan är om det spelar någon roll, säger det egentligen någonting om mordet? Är det avgörande för om det är en konspiration eller en ensam gärningsman? Naturligtvis inte. En ensam galning kan tömma magasinet och släppa vapnet. Mördaren i en konspiration kan dra ett skott i ryggen.

Men här är min personliga tanke. Mördaren har bara bestämt sig, fantiserat hur han går fram och drar av några skott I Palme. Ögonblicklig död är inte målet, målet är få skjuta Palme.

Flykten är mer som en pliktskyldighet än en tro att kunna komma undan. Det verkar som att mördaren haft en hel del tur. För jag anser att det finns hyfsat tydliga observationer som säger att GM många kvarter sprang eller gick, inte hade tagit sig till något fordon.

Ser man på utländsk konspiration så är det egentligen bara Sydafrika som skulle ha något att vinna på mordet. Sverige var en stor del av ANC:s budget, några skulle kunna få för sig att pengarna stoppas om Palme försvinner. Men i verkligheten är det ju inte så enkelt, hade man spårat en konspiration till Sydafrika så hade pengarna från omvärlden till ANC ökat drastiskt. Sydafrika hade hamnat i en mer pressad sits än de var innan.

Chile hade lugnat ner sig, CIA hade större angelägenheter, RAF var i spillror, Sovjet trivdes förmodligen med en ledare som vågade säga ifrån mot USA.

Vad skulle en svensk konspiration vinna på att röja Palme ur vägen? Inrikespolitiken skulle inte förändras. Socialdemokraterna fick ökat stöd. Kvar blir en svensk konspiration som vill bli av med personen Palme. Och det måste ses som osannolikt jämfört med att någon ser Palme fredagen 28 februari och mejar ner honom av rent personliga skäl (psykisk sjukdom, misslyckanden, samhällshat eller liknande).

Det finns mycket i tillvägagångssätt och omständigheter som är mycket informativa om man inte väljer att krångla till det och lasta antagande på antagande. Men jag håller med att de omfattande teoretiska studier i skottordningslära som bedrivs är meningslösa. Hur de där skotten kom iväg osv är helt enkelt inte informativt, hur skottförloppet ter sig pekar inte mot något särskilt.

Intressant är däremot att leta möjliga, och givetvis tunga, motiv hos en saklig anstiftare. Jag har vid flera tillfällen efterfrågat förslag på väsentliga faktiska förhållanden som radikalt ändrades av att individen Olof Palme inte fanns snarare än fanns. Några sådana lite tafatta försök till förslag har lämnats. Men inget, av det jag tagit del av, håller efter nagelfaring. Ett fundamentalt förhållande att ta till sig är att i en stabil demokrati puttrar saker på tämligen oberoende av person.

Allt talar för att vi har att göra med en GM med personliga och dunkla motiv som inte är särskilt uppenbara för omvärlden. Och inte med en funktion och anstiftare som på saklig grund beslutar om det oerhörda att eliminera statsministern av välavvägda strategiska skäl. Det är också tydligt vilken av dessa två typer närmast samtliga omständigheter vid genomförandet otvetydigt pekar mot.
Citera
2026-08-22, 19:17
Medlem
Knattarnas avatar
MOP lever ofta i sin egen lilla värld, med föreställningar som bara platsar där och inte i den verkliga världen.

De som tycker att det är ”proffsigt” och tyder på oerhörd skicklighet att träffa Palme från en decimeter och sedan missa Lisbeth, kan ju till exempel jämföra med mordet på John F Kennedy. Fullträff i huvudet från 80 meter – mot ett mål i en bil i rörelse på ett annat horisontalplan. Dessförinnan en bra träff i halsen från uppemot 60 meter.

Där kan man med fog hävda att själva skotten tyder på en skicklig skytt som dessutom kan prestera under press.

Och mycket riktigt visade sig GM vara en före detta yrkesmilitär med mycket god vapenvana, som uppnått graden ”Sharpshooter” vid skytteprov.
Citera
2026-08-22, 19:57
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns mycket i tillvägagångssätt och omständigheter som är mycket informativa om man inte väljer att krångla till det och lasta antagande på antagande. Men jag håller med att de omfattande teoretiska studier i skottordningslära som bedrivs är meningslösa. Hur de där skotten kom iväg osv är helt enkelt inte informativt, hur skottförloppet ter sig pekar inte mot något särskilt.

Intressant är däremot att leta möjliga, och givetvis tunga, motiv hos en saklig anstiftare. Jag har vid flera tillfällen efterfrågat förslag på väsentliga faktiska förhållanden som radikalt ändrades av att individen Olof Palme inte fanns snarare än fanns. Några sådana lite tafatta försök till förslag har lämnats. Men inget, av det jag tagit del av, håller efter nagelfaring. Ett fundamentalt förhållande att ta till sig är att i en stabil demokrati puttrar saker på tämligen oberoende av person.

Allt talar för att vi har att göra med en GM med personliga och dunkla motiv som inte är särskilt uppenbara för omvärlden. Och inte med en funktion och anstiftare som på saklig grund beslutar om det oerhörda att eliminera statsministern av välavvägda strategiska skäl. Det är också tydligt vilken av dessa två typer närmast samtliga omständigheter vid genomförandet otvetydigt pekar mot.

Vem fortsatte förhandlingarna med Gorbatjov om en kärnvapenfri zon efter Palmes frånfälle?
Citera
2026-08-22, 22:48
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det är en variant som kan förklara omständigheterna.

Det jag vänder mig mot är att vapenvana skulle påvisas av själva dådet. Det gör det inte. Däremot är god vapenvana kompatibelt med dådet om GM exempelvis blev väldigt nervös eller dålig på att hantera press.

Då skulle det kunna förklara fumlet med det andra skottet. Som blir ganska klantigt om båda skotten var avsedda för OP.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Någon som förstår hur Sonny Björk tänker när han säger att båda skotten kan ha varit avsedda för Olof? Hur kunde Lisbeth få den skada hon fick om även andra skottet var avsett för Olof? Hur tänker sig Sonny att Lisbeths placering och kroppsställning var när andra skottet gick av?

Rikoschetten vid trottoarkanten var Lisbeth-kulan. Blodstänken var utandat blodstänk, inte skottstänk (som Lange trodde). Hur kunde GM rikta vapnet mot trottoarkanten och tro att han skulle träffa Olof? Det blir mycket fumligt. Har jag missat något?

Citat:
Vem fortsatte förhandlingarna med Gorbatjov om en kärnvapenfri zon efter Palmes frånfälle?

Ingvar Carlsson.
Citera
2026-08-22, 23:21
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Någon som förstår hur Sonny Björk tänker när han säger att båda skotten kan ha varit avsedda för Olof? Hur kunde Lisbeth få den skada hon fick om även andra skottet var avsett för Olof? Hur tänker sig Sonny att Lisbeths placering och kroppsställning var när andra skottet gick av?

Rikoschetten vid trottoarkanten var Lisbeth-kulan. Blodstänken var utandat blodstänk, inte skottstänk (som Lange trodde). Hur kunde GM rikta vapnet mot trottoarkanten och tro att han skulle träffa Olof? Det blir mycket fumligt. Har jag missat något?

Ingvar Carlsson.

Sonny tror eller misstänker att skytten blev bländad av sin egen mynningsflamma i mörkret. Det kan vara väldigt desorienterande, och skulle kunna förklara en knasig kulbana.

Det förmodat amatörmässiga i det blir väl att inte vara beredd på det, utan bara dra iväg ett skott till i blindo på vinst och förlust. Att det snuddade vid Lisbeth var en slump.

Det i sig är ju bara en möjlighet, men det som personligen får mig att betrakta det som sannolikt är att GM inte reagerar på att Lisbeth står upp och verkar helt oskadd. Det rimmar väl med att Olof var det enda tänkta målet och att GM eventuellt tror att han träffat honom med båda skotten.

Leif GW exempelvis totalhavererar ju när han ska ”förklara” GM:s icke-reaktion. Han tror att GM är övertygad om att Lisbeth är dödligt sårad och kommer att falla ihop och dö när som helst. Trots att GM kan se med egna ögon att Lisbeth verkar helt opåverkad.

Visst kan man så klart föreställa sig andra varianter som att GM ville skjuta Lisbeth men ångrade sig efter missen. Det går inte att motbevisa. Men själv föredrar jag lite mer av en röd tråd i agerandet, och det är nog därför jag fastnat för samma förklaringsmodell som Sonny.
Citera
2026-08-23, 01:15
Medlem
En militärt tränad kan sätta skottet precis där han gör. I närstrid kan de vara tränade att inte ha pipan så högt att målet kan sträcka sig bakåt och störa avfyrning. Dessutom sätter man skottet lågt för att inte riskera skador på egna fingrar om man har ett grepp om målets axel. Det är fullt möjligt och enligt mig troligt. Sen kan det givetvis vara nästan vem som helst som bara skjuter. Jag tror inte på CA, CP eller men det är fullt möjligt. Kan vara galning, missbrukare eller någon med vapenvana. Jag har sett storstjärnor missa straffar i fotboll. När jag lirade i division sex så satte jag alla fyra år i rad. Är jag en bättre straffskytt än Messi? Det enda jag känner att man kan räkna bort är en verklig lönnmördare som är tränad för att just döda. Att skjuta på 18000 pappfigurer är som att skjuta en straff på träning.
Citera
2026-08-23, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Gissningsvis: eftersom OP faller ihop som en säck potatis när ryggraden skjuts av så dras LP med i fallet ned på marken, snett framåt åt vänster, och hamnar då i skottsektorn. Detta stämmer dock ganska dåligt med ett skott som stryker skulderbladen, som ju snarare tyder på att LP vrider sig mot OP och inte förflyttar sig särskilt långt åt vänster.

Totalt tycker jag därför att det verkar rimligt att skott två faktiskt var avsett för LP. Skytten måste förflytta pipan en hel del i sidled för att kunna träffa LP på det sätt som skedde. Det är i så fall en miss, men den är inte extrem. Kulan passerar trots allt ganska nära LP:s vitala organ. Att skjuta ett skott mot en kollapsad OP men istället träffa LP är dock en ganska extrem miss.
Citera
2026-08-23, 07:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Sonny tror eller misstänker att skytten blev bländad av sin egen mynningsflamma i mörkret. Det kan vara väldigt desorienterande, och skulle kunna förklara en knasig kulbana.

Det förmodat amatörmässiga i det blir väl att inte vara beredd på det, utan bara dra iväg ett skott till i blindo på vinst och förlust. Att det snuddade vid Lisbeth var en slump.

Det i sig är ju bara en möjlighet, men det som personligen får mig att betrakta det som sannolikt är att GM inte reagerar på att Lisbeth står upp och verkar helt oskadd. Det rimmar väl med att Olof var det enda tänkta målet och att GM eventuellt tror att han träffat honom med båda skotten.

Citat:
Leif GW exempelvis totalhavererar ju när han ska ”förklara” GM:s icke-reaktion. Han tror att GM är övertygad om att Lisbeth är dödligt sårad och kommer att falla ihop och dö när som helst. Trots att GM kan se med egna ögon att Lisbeth verkar helt opåverkad.

Ja, det är ett bedårande skolboksexempel på det vilseledande fenomenet att bedöma saker efter utfall och att efterhandskonstruera utifrån en på förhand given föreställning.

Hans kapacitetsstarka skytt skjuter sitt enda och mycket precisa skott och kontrollerar därefter att statsministern faller på rätt sätt, det vill säga att det blir "kortslutning" när skottet tagit i ryggraden. Lisbeth missar han ryggraden på, men när hon sjunker ned på knä över maken så bedömer han, med sakligt fog, att hon är skjuten genom lungan "och då handlar det om ett par minuter". Nöjd med förrättat värv avgår han därmed från den oerhört väl valda platsen och anträder den optimala flyktvägen, det vill säga lufsar in i fullständigt okända förhållanden.

Detta kan inte betraktas som annat än stollerier.

Citat:
Visst kan man så klart föreställa sig andra varianter som att GM ville skjuta Lisbeth men ångrade sig efter missen. Det går inte att motbevisa. Men själv föredrar jag lite mer av en röd tråd i agerandet, och det är nog därför jag fastnat för samma förklaringsmodell som Sonny.
Citera
2026-08-23, 07:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Det bör nog preciseras vad som kunde förväntas bli radikalt annorlunda gällande denna sak av att individen Olof Palme inte fanns istället för fanns.

Om man kollar tidningsarkiven tycks diskussioner och förhandlingar i ärendet oförtrutet förts vidare efter februari 1986.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in