2026-08-23, 08:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Har AA lånat mer nu?

Ja det får vi väl anta, han måste ju låna pengar varje månad för att få ihop sin vardagsekonomi.
Citera
2026-08-23, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja det får vi väl anta, han måste ju låna pengar varje månad för att få ihop sin vardagsekonomi.

OM vänsterblocket vinner vale sjunker de svenska börskurserna.

Här är AA sårbar med Häxan men sitter normalsäkert med AMD o NVIDIA
Citera
2026-08-23, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
OM vänsterblocket vinner vale sjunker de svenska börskurserna.

Här är AA sårbar med Häxan men sitter normalsäkert med AMD o NVIDIA

Normalsäkert i techbolagen? Njae. Jag håller inte riktigt med där. Jag tror att större investerare ser mer risk nu att ha massa kapital satsade i dessa fiktivt uppblåsta företagen. Det blir mer och mer allmänt känt att de finansierar/stöttar varandra med gigantiska belopp för att hålla värdet uppe på börsen. Med USA´s problem att finansiera sina uppdrag med treasurys, obligationer som ingen verkar vilja köpa, räntan var på topp 5,3%? Likt 2007... Det ser illa ut i bred front. Jag är ingen aktieägare. Jag bara håller i min foliehatt tills allt brakar samman.
Citera
2026-08-23, 10:29
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Normalsäkert i techbolagen? Njae. Jag håller inte riktigt med där. Jag tror att större investerare ser mer risk nu att ha massa kapital satsade i dessa fiktivt uppblåsta företagen. Det blir mer och mer allmänt känt att de finansierar/stöttar varandra med gigantiska belopp för att hålla värdet uppe på börsen. Med USA´s problem att finansiera sina uppdrag med treasurys, obligationer som ingen verkar vilja köpa, räntan var på topp 5,3%? Likt 2007... Det ser illa ut i bred front. Jag är ingen aktieägare. Jag bara håller i min foliehatt tills allt brakar samman.

Utvöver det, en väldigt viktig rapport i veckan när världens största bolag (fortfarande?) rapporterar, nämligen Nvidia.
Att rapporten kommer bli grym vet vi redan, så förväntningarna är givetvis därefter.
Men vad som blir ännu viktigare är i vanlig ordning guidningen, vilket kommer påverka hela techsektorn framöver.
Vi har också ett mellanårsval som kan ställa till det. Brukar kunna bli turbulent innan investerarna vet vad som gäller (marknaden hatat osäkerhet) fram mot senhösten.
Antingen kör man all in på börsen och mer därtill, och hoppas att fru fortuna löser det, eller så ser man till att ha ödet i egna händer.
Jag som tillhör loserskaran litar inte blint på turen, utan ser till att ha olika handlingsplaner beroende på vad som händer på börsen.
Det har lett till att jag är +50 (några år yngre än AA) och kunna köra riktig FIRE i snart 10 år.

PS: Precis som med internet så är AI givetvis här för att stanna och utvecklingen går rasande fort, men det betyder ju inte att vi är imuna mot kraftiga kursnedgångar under resans gång. Det har vi ju sett många gånger genom historien inte minst år 2000 när förväntningarna var på tok för uppskruvade. Även AI bolagen har ju åkt jojo senaste åren, men återhämtat varje nedgång väldigt snabbt så här långt.
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-08-23 kl. 10:45.
Citera
2026-08-23, 10:42
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rain-or-Shine
Fredag kväll...många umgås med sina familjer efter lång vecka. På forumet ökar då aktiviteten e kl 20 ända fram till 03.00...
Är det ensamma frustrerade män som då loggar in på Flashback för att få lite gemenskap med likasinnade haters, genom att tillsammans håna AA:s liv och videos?
Ett klassiskt exempel på hur man flyttar en diskussion.
Tråden gäller huruvida AA ger dåliga råd och om hans strategi kommer att kollapsa. Inte om olika postares familjesituation.
Citera
2026-08-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiesnillet
Utvöver det, en väldigt viktig rapport i veckan när världens största bolag (fortfarande?) rapporterar, nämligen Nvidia.
Att rapporten kommer bli grym vet vi redan, så förväntningarna är givetvis därefter.
Men vad som blir ännu viktigare är i vanlig ordning guidningen, vilket kommer påverka hela techsektorn framöver.
Vi har också ett mellanårsval som kan ställa till det. Brukar kunna bli turbulent innan investerarna vet vad som gäller (marknaden hatat osäkerher) fram mot senhösten.
Antingen kör man all in på börsen och mer därtill, och hoppas att fru fortuna löser det, eller så ser man till att ha ödet i egna händer.
Jag som tillhör loserskaran litar inte blint på turen, utan ser till att ha olika handlingsplaner beroende på vad som händer på börsen.
Det har lett till att jag är +50 (några år yngre än AA) och kunna köra riktig FIRE i snart 10 år.

Precis som internet så är AI är här för att stanna, men det betyder ju inte att vi är imuna mot kraftiga nedgångar under resans gång, det har vi ju sett många gånger genom historien inte minst år 2000.

Jag har inte satt mig in i vad FIRE är. Jag har dock haft ett gott sparande sedan typ 24 årsåldern och tangerar 60 snart. Jag har aldrig vågat satsa på aktier. Hade breda fonder hela tiden, Japan och Kina, pacific och metaller. Sålde allt som hade med fonder att göra och satte in på ips eller vad det kallas. Plockar nu ut allt under 5 år. Förtroendet för dollarn är ju det som ställer till större oreda i världens ekonomi och säkerheten i dessa områden som USA vill tygla/erövra/plundra/utnyttja... Att som AA ha stora lån då räntan sakta kryper uppåt är för mig en gåta. Jag tror han har sin apati att tacka för hans riskabla beteende. Synd bara att han kommer att dra ner hela familjen ifall börsen dyker.
Har man tillräckligt så kan jag inte förstå varför man tar risker för att "få mer" pengar. Finns ju ingen möjlighet att återhämta sig ifall en krasch kommer och AA ska behöva söka arbete igen. Hans YouTube kanaler torde inte vara så långlivade heller då alla är nästan likadana. Kanske psykologistuderande har nytta av att analysera dennes irrationella beteende... nåväl.
Citera
2026-08-23, 10:57
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:
Har man tillräckligt så kan jag inte förstå varför man tar risker för att "få mer" pengar. Finns ju ingen möjlighet att återhämta sig ifall en krasch kommer och AA ska behöva söka arbete igen.

Spänningssökning och en form av spelberoende om jag får ställa en kvasidiagnos.

Hans kanaler är en gåta i sig.
I början kunde jag lyssna på hela videos.
Sen övergick det till att snabbspola.
Sista gångerna så hoppade jag 10 minuter i taget.
Numera orkar jag inte ens starta hans videos (räcker så bra med figurens sammanställning)
Det är ju nästan bara upprepningar av, kan jag tycka, sjävklara saker (pension, tänk själv, osv) om det inte handlar om hans fordon eller ångest när han måste träffa någon IRL.
Det är ok, vi är alla olika, men att folk betalar medlemsavgift för det övergår mitt förstånd.
Jag har trott länge att antalet medlemmar skulle sjunka så där har jag haft gruvligt fel.
Kul för AA såklart, och en nödvändighet för att han ska kunna fortsätta slå dank på dagarna
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-08-23 kl. 11:00.
Citera
2026-08-23, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiesnillet
Spänningssökning och en form av spelberoende om jag får ställa en kvasidiagnos.

Hans kanaler är en gåta i sig.
I början kunde jag lyssna på hela videos.
Sen övergick det till att snabbspola.
Sista gångerna så hoppade jag 10 minuter i taget.
Numera orkar jag inte ens starta hans videos.
Det är ju nästan bara upprepningar av, kan jag tycka, sjävklara saker (pension, tänk själv. osv) om det inte handlar om hans fordon eller ångest när han måste träffa någon IRL.
Det är ok, vi är alla olika, men att folk betalar medlemsavgift övergår mitt förstånd.
Jag har trott länge att antalet medlemmar skulle sjunka så där har jag haft gruvligt fel.
Kul för AA såklart och en nödvändighet för att han ska kunna fortsätta slå dank på dagarna

Ja, typ samma reaktioner får jag av hans ångestladdade videos. Hans självgodhet och överlägsna attityd får ens nackhår att krulla sig. Orkar inte se mannen än mindre höra hans djupa suckar. Vill egentligen radera bort allt jag sett och hört av denne tragiska filur. Sittandes på en parkbänk med sin moped och prisa sitt liv, efter att ha käkat en hamburgare igen... Ja, lyx för vissa är vardag för vilken kille i orten. ÄNDÅ så går man in och kollar HTRO, Nelly, Nobia, Nvidia, AMD... vad det något mer han hade? Skulle bara vilja se dessa dyka som en falk som synat en sork.
Citera
2026-08-23, 11:16
Medlem
Aktiesnillets avatar
På tal om Nvidia så kom en nyhet precis på DI gällande prishöjningar , och vad det kan ge för konsekvenser på sikt.
Spännande vecka väntar
PS. Och Alibaba ska göra en rekord emission, hmm
Citera
2026-08-23, 12:18
Medlem
X3treams avatar
Analytikern postar 2 videos inatt på sin andra kanal, han njuter av livet som arbetsfri miljonär. Ni njuter av att följa honom, winn winn för alla helt enkelt, är inte det bra? Aktieanalytikern blir som eran mentor kan man säga.
Citera
2026-08-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Analytikern postar 2 videos inatt på sin andra kanal, han njuter av livet som arbetsfri miljonär. Ni njuter av att följa honom, winn winn för alla helt enkelt, är inte det bra? Aktieanalytikern blir som eran mentor kan man säga.

Han har även postat två medlemsfilmer på huvudkanalen. Bara för att anspela på frågeställningen som dök upp i tråden att tillbringa helgen med familjen o sambon som är ledig. Men så är livet för en egen företagare, brödfödan måste in, det är oftast jobb sju dagar i veckan. Speciellt i AAs desperata situation som måste få bankerna att bevilja fler o högre lån.

AA borde byta namn på kanalen du nämner till "Livet som Svensson med jobb, husbil o mc"
Citera
2026-08-23, 14:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag har inte satt mig in i vad FIRE är. Jag har dock haft ett gott sparande sedan typ 24 årsåldern och tangerar 60 snart. Jag har aldrig vågat satsa på aktier. Hade breda fonder hela tiden, Japan och Kina, pacific och metaller. Sålde allt som hade med fonder att göra och satte in på ips eller vad det kallas. Plockar nu ut allt under 5 år. Förtroendet för dollarn är ju det som ställer till större oreda i världens ekonomi och säkerheten i dessa områden som USA vill tygla/erövra/plundra/utnyttja... Att som AA ha stora lån då räntan sakta kryper uppåt är för mig en gåta. Jag tror han har sin apati att tacka för hans riskabla beteende. Synd bara att han kommer att dra ner hela familjen ifall börsen dyker.
Har man tillräckligt så kan jag inte förstå varför man tar risker för att "få mer" pengar. Finns ju ingen möjlighet att återhämta sig ifall en krasch kommer och AA ska behöva söka arbete igen. Hans YouTube kanaler torde inte vara så långlivade heller då alla är nästan likadana. Kanske psykologistuderande har nytta av att analysera dennes irrationella beteende... nåväl.

AA har inte tillräckligt, han är egenföretagare och arbetar i princip varenda dag med att producera nätkontent. Utöver de inkomsterna så är han beroende av en ständigt ökande belåning för att få vardagsekonomin att gå ihop.

Hans plan för hur han ska bli så rik som han tror att han är är en enkel servettskiss där han funderat ut hur mycket pengar han vill ha och hur mycket Hexatronic ska stiga för att han ska få så mycket pengar

Det är en lite udda strategi att leva ständiga uttag från aktiekrediten istället för avkastning/utdelningar. AA:s strategi skulle väl kunna funka om han inte hade så orimliga förväntningar på hur mycket cash man realistiskt kan krama ur hans i dassa samanhang rätt blygsamma nettoförmögenheten, bruttoförmögenheten är ju större men den betalar han ju 5,13% ränta på viilket hade varit en normal nettoavkastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in