Citat:
Ursprungligen postat av
Illuminatore
Normalsäkert i techbolagen? Njae. Jag håller inte riktigt med där. Jag tror att större investerare ser mer risk nu att ha massa kapital satsade i dessa fiktivt uppblåsta företagen. Det blir mer och mer allmänt känt att de finansierar/stöttar varandra med gigantiska belopp för att hålla värdet uppe på börsen. Med USA´s problem att finansiera sina uppdrag med treasurys, obligationer som ingen verkar vilja köpa, räntan var på topp 5,3%? Likt 2007... Det ser illa ut i bred front. Jag är ingen aktieägare. Jag bara håller i min foliehatt tills allt brakar samman.
Utvöver det, en väldigt viktig rapport i veckan när världens största bolag (fortfarande?) rapporterar, nämligen Nvidia.
Att rapporten kommer bli grym vet vi redan, så förväntningarna är givetvis därefter.
Men vad som blir ännu viktigare är i vanlig ordning guidningen, vilket kommer påverka hela techsektorn framöver.
Vi har också ett mellanårsval som kan ställa till det. Brukar kunna bli turbulent innan investerarna vet vad som gäller (marknaden hatat osäkerhet) fram mot senhösten.
Antingen kör man all in på börsen och mer därtill, och hoppas att fru fortuna löser det, eller så ser man till att ha ödet i egna händer.
Jag som tillhör loserskaran litar inte blint på turen, utan ser till att ha olika handlingsplaner beroende på vad som händer på börsen.
Det har lett till att jag är +50 (några år yngre än AA) och kunna köra riktig FIRE i snart 10 år.
PS: Precis som med internet så är AI givetvis här för att stanna och utvecklingen går rasande fort, men det betyder ju inte att vi är imuna mot kraftiga kursnedgångar under resans gång. Det har vi ju sett många gånger genom historien inte minst år 2000 när förväntningarna var på tok för uppskruvade. Även AI bolagen har ju åkt jojo senaste åren, men återhämtat varje nedgång väldigt snabbt så här långt.