2026-08-21, 18:28
Medlem
Ja, då var ännu en vecka lagd till handlingarna och förundersökningen går sannolikt in på sin sista vecka, då åtal förväntas senast fredag nästa vecka.

Då ska det bli intressant att se hur vårdslöst och rättsosäkert åklagaren till sist har agerat i det här fallet, om det är en bristfällig utredning rotad i en subjektiv och förutfattat mening om vem som är skyldig och inte och vem som borde åtalas och inte, eller om åklagaren ändå tog sig i kragen och genomförde en objektiv och komplett förundersökning. Tyvärr har ingenting framkommit som tyder på det senare, efter åklagarens rejäla klavertramp direkt vid inledningen av förundersökningen där han förekom såväl sig själv som polisens utredning och till och med domstolen.

Hur det är med den saken kan få stora konsekvenser för möjligheterna att få en fällande dom i målet.
Citera
2026-08-21, 18:55
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om man har använt en marin plotter (eller någon GPS) så vet man att noggrannheten inte är så god att man kan se exakt var i farleden de befinner sig. Det är inte ovanligt att plottern har dig på andra sidan ett sjömärke du passerar.

Som andra redan har påpekat, är det något allvarligt fel på din plotter. Ett så pass allvarligt fel, att du utgör en fara i våra farleder.

Jag har en noggrannhet på 1 m i min mobil.

När inte ryssarna jammar...

Både utanför och innanför Sandhamn.

Det skulle förvåna mig om inte noggrannheten var densamma vid Tjörn. Både utanför och innanför Tjörn, där olyckan skedde.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det säger sig självt från animeringen eftersom den sista positionen från plottern innan den dränks och slår av är väl SB om fartygets kurs vilket uppenbarligen inte kan stämma.

Vad får dig att tro att spåret i animeringen är från Albins 25:a?

Samtliga jag har pratat med är övertygade om att SVT har tolkat åklagarens beskrivning av det som han beskriver som "målspåret." Antagligen blev SVT inspirerade av skribenten i den här tråden, som tillsammans med sin AI, framställde detaljerade spårkartor för olyckan.

Om jag hittar ett bra exempel, återkommer jag med två andra mycket viktiga parametrar vid analys av GPX-spår -- samplingstid och interpolationsmetod.

Till er, som ser fram emot min minikurs om hur man återskapar GPS-spår:

Förbered er gärna genom att färska upp minnet av Nyqvists samplingsteorem.

Förutom sabrering, är nog samplingsteoremet det mest allmänbildande, man lär sig på Sjökrigsskolan...

Addendum:

Alldeles strax passerar

https://www.vesselfinder.com/?imo=9263588

Katten.

En bra förberedelse...
Senast redigerad av Ukko-Kokko 2026-08-21 kl. 18:57.
Citera
2026-08-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Hur kan en kapten med utbildning (kvalitet?) och år av erfarenhet (förmodade) inte se ut genom rutan eller titta på radarn?

Ja, det kan man undra. Spekulation: Olyckan hände ca 21.30. Lotsen steg av fartyget cirka 22.00. Kan de vara så att man, kl 21.30 var upptagna med att ta farväl av lotsen och tacka för gott samarbete, och därför tappade uppsikten framåt.
Citera
2026-08-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Menar du verkligen detta eller trollar du för att få diskutera?

Om du menar det så kan man nästan tro att du var den som styrde snipan

Jag citerar lagtexten rakt av, vad är det du inte förstår?

Ingenstans står det att man skall hålla utkik 360grader. Man skall hålla uppsikt utefter situation.

Kör jag utan att ha någon vattensportutövare bakom eller utan fiskeredskap så är 99% av min fokus/uppsikt framåt. Jag vågar påstå att jag inte är unik med detta.
Citera
2026-08-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu

Ingenstans står det att man skall hålla utkik 360grader. Man skall hålla uppsikt utefter situation.

Kör jag utan att ha någon vattensportutövare bakom eller utan fiskeredskap så är 99% av min fokus/uppsikt framåt. Jag vågar påstå att jag inte är unik med detta.

Snipans kapten överlevde, så nej, du är inte unik. Ni är två idioter, minst.
Tittar du inte bakåt vet du ju inte om det kommer en vattensportutövare, eller någon annan, där.
Denna gång var det snipakaptenens frus och dotters otur att dra det kortaste strået serverat av snipakaptenen. Blir det dina passagerares otur nästa gång, tro?

Av texten i regel 5 framgår med all önskvärd tydlighet att man är skyldig att ha utkik i alla riktningar. Att du inte fattar det, förändrar inte detta faktum.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-21 kl. 21:07.
Citera
2026-08-21, 21:24
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Om jag hittar ett bra exempel, återkommer jag med två andra mycket viktiga parametrar vid analys av GPX-spår -- samplingstid och interpolationsmetod.

Alldeles strax passerar

https://www.vesselfinder.com/?imo=9263588

Katten.

Ni, som med spänning, följde LURO på väg mot Danmark, noterade säkert att LURO inte sänkte farten för att släppa av lotsen vid Hätteberget. Man kan ha lite olika teorier om detta:
  • Lotsen åker med till Vinga.
  • Det är slut på lotsar, eftersom åklagaren har häktat alla Marstrandslotsarna.
  • Insatsstyrkans bordningshelikopter vinschade upp lotsen.

Jag lutar dock åt att LURO inte behöver ta ombord statliga lotsar.

Ledtråd: Sök på det som kallas för lotsstyrman på Åland.

Jag har nu hittat ett tillräckligt pedagogiskt GPS-spår, tack vare lotsbåtens spår:

https://www.vesselfinder.com/?mmsi=265511430

För att se spåret, välj först "Track" och sedan "Speed-Colored Track".

Om ni inte har något skoj för er, kan ni kanske fundera på vad lotsbåten har sysslat med det senaste dygnet...

Jag återkommer strax med ett pedagogiskt exempel, som beskriver samplingsfrekvensens och interpolationsmetodens betydelse för att återskapa ett GPS-spår, som man inte behöver skämmas för när det visas i SVT.
Senast redigerad av Ukko-Kokko 2026-08-21 kl. 21:47.
Citera
2026-08-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Finns officiella uppgifter som säger att föraren av fritidsbåten var helt nykter vid olyckstillfället?

Tänker att den kan ha nyktrat till någorlunda under tiden i vattnet innan räddningen. 48 minuter. Kanske ytterligare under den tid det tog att transportera honom till sjukhus. Man kan iofs ha kollat status på honom direkt när sjukvård tog hand om honom för vidare transport.

Man nyktrar inte till varken i kallt vatten eller bastu. Endast tid, och det bör inte varit så lång tid så atten märkbar berusning gått ut. Så om de officiella uppgifterna stämmer så var han nykter.
Citera
2026-08-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Snipans kapten överlevde, så nej, du är inte unik. Ni är två idioter, minst.
Tittar du inte bakåt vet du ju inte om det kommer en vattensportutövare, eller någon annan, där.
Denna gång var det snipakaptenens frus och dotters otur att dra det kortaste strået serverat av snipakaptenen. Blir det dina passagerares otur nästa gång, tro?

Av texten i regel 5 framgår med all önskvärd tydlighet att man är skyldig att ha utkik i alla riktningar. Att du inte fattar det, förändrar inte detta faktum.

Att navigera på sjön är ganska likt skidåkning. Man fokuserar sin huvudsakliga uppmärksamhet på underlaget framför en och ser till att inte köra över andra, likaså förutsätter man att andra inte kör över en själv bakifrån. Om alla följer reglerna så funkar det fint. Regel 13 trumfar ju regel 4-19 i alla förhållanden.
Citera
2026-08-21, 21:46
Bannlyst
Citat:

Då förstår jag vem du är. Har man din kunskap och utgångspunkt så blir allting väldigt fyrkantigt.

Som du borde förstå så resonerar man så då går allt åt h-e precis som för pappan som körde snipan.

Fundera lite på dig själv och om det är vettigt att resonera så som du gör när man inte har någon kunskap alls i ämnet.
Citera
2026-08-21, 22:17
Medlem
https://www.dn.se/debatt/tjornolyckan-visar-vad-som-star-pa-spel-i-sjoraddningen/
Citat:
DN Debatt. ”Tjörnolyckan visar vad som står på spel i sjöräddningen" I över 100 år har vi räddat liv till sjöss. Nu föreslås att ett väl fungerande system ska slås sönder, och räddningsansvaret hamna hos Kustbevakningen. Men våra frivilliga är inte en statlig resurs som man kan flytta på hur som helst. Kom ihåg det, skriver Lars Samuelsson och Rolf Westerström för Sjöräddningssällskapet.
Citera
2026-08-21, 22:29
Medlem
Citat:
Att navigera på sjön är ganska likt skidåkning. Man fokuserar sin huvudsakliga uppmärksamhet på underlaget framför en och ser till att inte köra över andra, likaså förutsätter man att andra inte kör över en själv bakifrån. Om alla följer reglerna så funkar det fint. Regel 13 trumfar ju regel 4-19 i alla förhållanden.

det var bland det mest korkade jag hört. Du är som den där norrmannen som fick vattenskidor i julklapp och hela påföljande sommar letade efter en sjö med backe i

På sjön krävs uppsikt åt alla håll hela tiden. Sådan är lagen. Och den bröt såväl snipakaptenen som fartygskaptenen emot.

Regel 13 trumfar inte regel 9b, den gäller däremot, som jag redan visat, före regel 13.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-21 kl. 22:34.
Citera
2026-08-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
det var bland det mest korkade jag hört. Du är som den där norrmannen som fick vattenskidor i julklapp och hela påföljande sommar letade efter en sjö med backe i

På sjön krävs uppsikt åt alla håll hela tiden. Sådan är lagen. Och den bröt såväl snipakaptenen som fartygskaptenen emot.

Regel 13 trumfar inte regel 9b, den gäller däremot, som jag redan visat, före regel 13.

Nej.
Den 9b gäller inte före 13.
Hur mycket du än vill det.

“This Rule does not relieve the overtaking vessel of her obligation under Rule 13.”

Det är helt situationsanpassat och för X situation upp till tolkning. Båda situationerna kan i teorin existera samtidigt. Men hindrandet händer i princip aldrig. Att befinna sig på en plats, är inte att hindra. Det är inte det regeln menar. För att hindra krävs något aktivt. Inte att köra på rätt sätt enligt rätt kurs, t ex. Görs det, är 13 alla gånger tyngre. 9 inte ens relevant.

Du har lite för tjock skalle för att vika dig dock. Förmodligen inte för korkad.
Även om man har god lust att påtala det.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-21 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in