Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Om man har använt en marin plotter (eller någon GPS) så vet man att noggrannheten inte är så god att man kan se exakt var i farleden de befinner sig. Det är inte ovanligt att plottern har dig på andra sidan ett sjömärke du passerar.
Som andra redan har påpekat, är det något allvarligt fel på din plotter. Ett så pass allvarligt fel, att du utgör en fara i våra farleder.
Jag har en noggrannhet på 1 m i min mobil.
När inte ryssarna jammar...
Både utanför och innanför Sandhamn.
Det skulle förvåna mig om inte noggrannheten var densamma vid Tjörn. Både utanför och
innanför Tjörn, där olyckan skedde.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Det säger sig självt från animeringen eftersom den sista positionen från plottern innan den dränks och slår av är väl SB om fartygets kurs vilket uppenbarligen inte kan stämma.
Vad får dig att tro att spåret i animeringen är från Albins 25:a?
Samtliga jag har pratat med är övertygade om att SVT har tolkat åklagarens beskrivning av det som han beskriver som "målspåret." Antagligen blev SVT inspirerade av skribenten i den här tråden, som tillsammans med sin AI, framställde detaljerade spårkartor för olyckan.
Om jag hittar ett bra exempel, återkommer jag med två andra mycket viktiga parametrar vid analys av GPX-spår --
samplingstid och interpolationsmetod.
Till er, som ser fram emot min minikurs om hur man återskapar GPS-spår:
Förbered er gärna genom att färska upp minnet av Nyqvists samplingsteorem.
Förutom sabrering, är nog samplingsteoremet det mest allmänbildande, man lär sig på Sjökrigsskolan...
Addendum:
Alldeles strax passerar
https://www.vesselfinder.com/?imo=9263588
Katten.
En bra förberedelse...