2026-08-20, 09:00
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om jag bor i Avesta, är född 1995 och har 27200 före skatt, kommer jag få ut 22052 sek.

Källa: https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv/rakna-ut-din-skatt/

Om du jobbar betalar du lägre skatt jämfört med de som får bidrag från Försäkringskassan, t.ex. a-kassa eller sjukpenning. De som går på bidrag betalar högre skatt.
Citera
2026-08-20, 09:05
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Folk här verkar vara dumma i huvudet.

Jag är inte intresserad av att debattera hur mycket pengar jag får utan jag vill höra i från andra slackers. Så vi kan götta oss lite.

Alltså utbyta erfarenheter. Typ hur skönt det är att inte jobba, inte ha nån vidrig chef som talar om för dig vad du ska göra och bara leva på bidrag.

Sova till 10, käka en god frukost, se nån film, sen dra ut och köra lite bil/mc, kanske handla något gött? Jag gillar att motionera en hel del. Spenderar oftast minst en timma i skogen varje dag. Oftast blir det prommenad men ibland jogging.

Så kom igen nu slackers. Hur många är vi egentligen som bara softar oss igenom livet? Sverige är fan underbart! Har svårt att tänka mig att såna här upplägg fungerar någon annanstans på jorden?

Den enda som är dum i huvudet är du. Aktivitetsersättning betalas ut av Försäkringskassan, inte AF. Kass trolltråd.
Citera
2026-08-20, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Känns som en SD, kd eller M som skrivit ett inlägg för att locka väljare för att få folk att rösta för stramare regler. Men alla vet om att arbetslösa blir trakasserade och lever mycket svårt. Så sluta häda i trådar och sprida fake news för att locka tidö röstare.

Håller med.
Citera
2026-08-20, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Man får som arbetslös först akassa på 80% av sin grundlön och skatt på det och sedan sänks det till 70% och sedan till 65% förutsatt att man kvalificerat sig för akassa

Tidigare om man haft akassa blev man låst på 65% i aktivitetsstöd och kunde gå på det i evigheter med motprestationen att man var inskriven på af och AKTIVT deltog i något av deras åtgärdsprogram, du kan inte få aktivitetsstöd utan att deltaga i någon aktivitet.

Detta resulterade i att man skulle söka X-antal jobb samt delta på tex rusta och matcha eller gå nån arbetsnarknadsutbildning eller om man hade funktionsnedsättning så vara inskriven hos sius på af eller så kunde man tex även ha praktik/arbetsträna.

Aktivitetsrapportera gjorde man till af och utbetalning av aktivitetsstöd fick man från fk

Numera tack vare tidö så sjunker även aktivitetsstödet var 100:e dag och ist för att på lägsta nivån bli låst på 65% av sin tidigare lön så blir man numera låst på 365 kronor om dagen och då räknas endast måndag till fredag varje månad så i en månad med 23 dagar som genererar pengar får man numera 8395 och det är det högsta beloppet man kan få på lägsta nivån av aktivitetsstöd.

Man har på aktivitetsstöd heller inte rätt till bostadsbidrag eller bostadstillägg och vissa andra bidrag

Jag är ganska insatt i hur det funkar då jag har en barndomsvän som jobbar på fk.

Vill man ha fullt bidrag igen så gäller det att kvalificera sig för en ny akasseperiod som kommer sjunka var 100:e dag tills den når 65% av tidigare lön och går då över till aktivitetsstöd vilket även det sjunker var 100:e dag tills man är nere på 365 kronor dagen.

Det ska även dras skatt på dessa 365 kronor. Försörjningsstöd får man om pengarna/aktivitetsstödet inte räcker till.
Citera
2026-08-20, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag förstår att det låter osannolikt. Jag fick runt 14K som gradvis sänktes. Vill man komma upp i 14K igen får man jobba ett tag och sen börjar det om igen , A-kassa, AF/FK. Så kan man hålla på i evigheter.

Welcome to Sweden!

Vad är felet tycker du? Är det inte bra att det finns ett skyddssystem om man blir arbetslös?
Citera
2026-08-20, 09:36
Medlem
Firewaias avatar
En helt värdelös parasit, tillför ingenting för någon alls, eller en själv. Mentalt på nivå med en 18åring och verkar helt otroligt nog stolt över att vara en belastning för alla? Hoppas innerligt du råkar ut för en olycka så vi har en mindre belastning till untermensch att bry oss om. Tror nog fan jag har mer respekt för tattaren som sitter och tigger än TS.
Citera
2026-08-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Vad är felet tycker du? Är det inte bra att det finns ett skyddssystem om man blir arbetslös?
Problemet är att många fuskar (som ts). Särskilt era skyddslingar ni tagit in de senaste decennierna som skiter i all tänkbar moral.. du tror folk tycker det är kul att jobba när någon jävel sitter och får minst lika mycket eller mer av lathet och fusk? Bygg er egen buffert medan ni jobbar istället, detta "skyddssystem" är en potemkinkuliss.
Citera
2026-08-20, 09:45
Medlem
5 år måste nästan vara en bedrift. Det är nästan ingenting för en person på 50 år
Då arbetsförmedlingar ofta har en massa krav och åtgärder, tvingar ut folk för att betala ut a-kassa mm.

Kanske inte så aktivt i dagens Tidö-regering, då man spar in på åtgärder som jobbsökarkurser mm
Jag hörde en del under 90-talskrisen som höll på att knäckas
Efter det kom FAS3 som var 100 ggr värre, som pågick ganska länge
Däremot vet jag inte hur det fungerar idag.
Men det måste ändå finnas något kvar
Även om det inte märks speciellt mycket. Många unga är hemma

Därför tror jag inte riktigt på din berättelse om hur lugnt det är
Kanske just idag. Men inte under hela din resa
Citera
2026-08-20, 09:48
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Vi som inte vill jobba.

Det måste finnas många fler än jag här. Jag har slackat mer eller mindre hela mitt liv. Jag ser verkligen ingen poäng i att jobba då jag är antisocial och ogillar folk i allmänhet. Jag gillar inte familjebildning, jag tycker barn är en jävla pina och jag skulle definitivt inte klara av en partner som har åsikter om ditten och datten. Jag ser andra mer eller mindre som hinder och stoppklossar. I synnerhet har jag problem med chefer och andra auktoriteter som är över mig i hierarkin.

Att ta order är inte min grej. Eller rättare sagt jag klarar det, men då är det oftast spel för galleriet. Det går ett tag, men det slutar alltid på samma vis - jag talar om vad jag egentligen tycker och så får jag sparken. Ha ha.

Men jag lär väl inte vara ensam att upptäcka (för länge länge sedan) att det går utmärkt att manipulera AF och leva på bidrag? Mer eller mindre så länge man vill. Jag har gjort det i över 20 år nu.

Så i den här tråden tänker jag att vi som är soffliggare och bara slackar oss igenom livet ska ventilera våra åsikter.

Jag är snart 50, och jag har väl jobbat ungefär 5år eller så i mitt liv. Det är min uppskattning. I vilket annat land än Sverige hade det gått tror vi? Jag har ändå utbildning och vissa behörigheter som värderas högt i samhället, så det är inte så att jag inte KAN få jobb. Men jag vill verkligen inte. Jag har insett att jag avskyr att arbeta. Jag har fullt upp med mina egna dagliga ritualer, och för mig är det inte värt att få ut 30k i månaden i stället för de 15k jag får nu genom att bara slacka och ligga på soffan och helt styra mina dagar själv.

Håller ni med eller tycker ni jag är en idiot? Jag är övertygad om att det måste finnas en jävla massa slackers precis som jag här. Dela med er av era erfarenheter. Kommer ni nånsin att jobba tror ni eller går ni all-in som jag och bara skiter i allt och lever på bidrag?

Du är väl inte 100% fri ? Om du har A-kassa måste du väl vara anmält på AF och redovisa jobb du ska ha sökt ?

Eller menar du att du vill bli fri AF och istället söka försörjningsstöd hos SOC ?
Citera
2026-08-20, 09:49
Medlem
Förstår inte riktigt varför man som svenne vill gå på bidrag för att sitta hela dagarna i sin lägenhet, på sin höjd ta lite promenader? Med tanke på att ts var och skrev i tråden klockan två i natt gissar jag att han sover bort halva dagarna också.. all släkt och vänner jobbar väl så inte särskilt kul och socialt. Särskilt inte i sverige med regn och mörker halva året.. ofta psykisk ohälsa i bakgrunden. ok om du är blatte, kan gömma dina pengar på typ irakiskt bankkonto, ha hus hemma, bo där eller jobba medan du går på bidrag (dubbla identiteter och allt vad det är..)
Citera
2026-08-20, 09:49
Medlem
CaLund89s avatar
Citat:
Klart jag snackar netto. Jag bifogade en skärmdump några sidor tillbaka. Så ser det ut för mig ungefär varje månad. Men som jag sa det sänks gradvis.

Jag tar ett jobb ungefär varannat år. Sen jobbar jag där i kanske 6mån. Oftast ledsnar jag eller så får kicken. Då skriver jag in mig på AF igen och så börjar det om med 15k / mån.

Förstår du nu? Det är som ett hjul som bara snurrar år efter år. Helt fantastiskt!

Jag gillar inte att arbeta om det inte är något jag verkligen trivs med. Så för mig känns det som jag vinner på lotto varje månad ungefär. Jag gör precis vad jag vill. Jag disponerar mina dagar precis som jag känner för det och pengarna rullar in.

Trodde det var fler här som levde som jag. Blir faktiskt chockad att det inte verkar vara så.

Jag har en fin bil. Jag dricker öl. Tar en charter då och då. Lirar en del på börsen. Tror ärligt talat inte att mitt liv är fattigare än någon annans. Och då gör jag ändå precis vad jag vill om dagarna och har ingen chef som säger åt mig vad jag ska göra.

Vet faktiskt flera stycken som lever som dig. MEN...du gäller det A-kassa. Dom jobbar 6månader sen går dom på AK och diverse bidrag tills det är slut.sen börjar dom om.
Citera
2026-08-20, 09:52
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
https://imgur.com/a/AX0D7My

Betalas ut via FK tydligen, men jag har aldrig haft något med dom att göra vad jag vet. Bara Arbetsförmedlingen.

Gudomligt. Men är du inte orolig för inflationen? Hur kommer du ha råd att leva på det där i framtiden? Säg om 5-10 år om inflationen fortsätter som den gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in