2026-08-20, 07:04
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tycker det låter osannolikt att man kan gå år efter år och få ut femton tusen i månaden. Kan förstå om ni har någon sjukdom som gör att ni inte kan utföra ett arbete.
Jag förstår att det låter osannolikt. Jag fick runt 14K som gradvis sänktes. Vill man komma upp i 14K igen får man jobba ett tag och sen börjar det om igen , A-kassa, AF/FK. Så kan man hålla på i evigheter.

Welcome to Sweden!
Citera
2026-08-20, 07:04
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Minns ni Folkhemmet? Det var en tid då samhällsbygget handlade om trygghet, gemenskap och full sysselsättning som det övergripande målet. När man råkade ut för sjukdom eller arbetslöshet fanns det ett skyddsnät som faktiskt bar, inte en byråkrati konstruerad för att misstänkliggöra.

Sedan kom 1990-talets nyliberala skifte då målet om full sysselsättning övergavs till förmån för inflationsbekämpning. Massarbetslösheten byggdes i praktiken in i systemet som en permanent tillsats för att hålla lönerna nere, och helt plötsligt förvandlades ett strukturellt samhällsproblem till en enskild individs misslyckande.

Sjukförsäkringen och a-kassan har monterats ner till nivåer där vanliga arbetare riskerar att gå från hus och hem om de blir sjuka eller tappar jobbet. Skolan, sjukvården och omsorgen har förvandlats till en marknad där riskkapitalister plundrar gemensamma skattepengar på vinst, medan personalen går på knäna och köerna bara växer.

Samtidigt som enorma förmögenheter samlats på toppen har det allmänna förfallit, och för att dölja skadverkan riktar högerpolitiken strålkastarljuset mot "lata bidragstagare" som dom själv bär ansvaret för. De behöver hitta på såna här uppförstorade skräckbilder för att folk ska slåss inbördes istället för att granska vart skattepengarna faktiskt tar vägen.

Att bemöta såna här uppenbara trollinlägg handlar därför inte om att diskutera om det är "skönt att slappa på soffan". Det handlar om att syna avledningsmanövern. Högern vill att du ska vara förbannad på en påhittad slacker på Flashback, så att du inte märker hur den reella tryggheten för helt vanligt folk har monterats ner bit för bit.
Det är blåögda typer som du som tillåter TS och alla kaoz"flyktingar" att gå på div bidrag år ut och år in.
Hade din typ varit i minoritet hade vi inte känt till orden bidragfuskare, gängkriminell, klankriminalitet, skenskrivning, skenskilsmässa etc etc etc etc.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-08-20 kl. 07:07.
Citera
2026-08-20, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
22000 rent??
Enl google är det 27200.

33% skatt och det är nere på 18

Men då måste han ha jobbat i 1 år mer 34000 i lön..
Skatt på skattefinansierade bidrag är sjukt.
Citera
2026-08-20, 07:39
Medlem
Citat:
22000 rent??
Enl google är det 27200.

33% skatt och det är nere på 18
27200 blir ungefär 22000 netto. Så inget fel på mina siffror.

Citat:
Men då måste han ha jobbat i 1 år mer 34000 i lön..
Okej, det visste jag inte. Trodde det räckte med några månader.

Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag förstår att det låter osannolikt. Jag fick runt 14K som gradvis sänktes. Vill man komma upp i 14K igen får man jobba ett tag och sen börjar det om igen , A-kassa, AF/FK. Så kan man hålla på i evigheter.

Welcome to Sweden!
Det låter som mer sannolikt.
Citera
2026-08-20, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Skatt på skattefinansierade bidrag är sjukt.
Om du får ut samma nettobelopp spelar det ingen roll. Eh, förutom att du inte kan göra några skatteavdrag, vilket är en nackdel.
Citera
2026-08-20, 07:58
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase

Welcome to Sweden!

Jag betalar gärna 0,001 kronor mer i månaden i skatt för att slippa jobba ihop med dessa muppar, så för mig gör det inget att de håller sig undan mig som vill tjäna mer än att ha råd med hyran och ICA Basic-varor.

Tänk er om alla dessa missanpassade människor skulle ut i arbetslivet och sitta och förstöra din dag. Nu betalar du lite extra för att slippa ens se människorna. De kan fortsätta sitta i sina mörka lägenheter
Senast redigerad av santos_deville 2026-08-20 kl. 08:01.
Citera
2026-08-20, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag betalar gärna 0,001 kronor mer i månaden i skatt för att slippa jobba ihop med dessa muppar, så för mig gör det inget att de håller sig undan mig som vill tjäna mer än att ha råd med hyran och ICA Basic-varor.

Det ger bara 10 000 kr om vi har 10 miljoner jobbande, du får nog betala lite mer för att slippa dem.
Citera
2026-08-20, 08:01
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
En kompis har levt på aktivitetsstöd i över 20 år. Han har fått ut mellan 10-11 tkr / mån, och det klarade han sig på. Det blev inga lyxresor till Karibien, eller ens en bussresa till Ullared, men det var inget som han kände att han saknade speciellt mycket. En typisk dag såg ut som så: vakna vid 10.00, ta en långfrukost framför datorn, ta en tupplur, surfa lite på datorn, köra ett långpass på gymmet, hem och äta och ta en tupplur, ta en promenad, surfa, ta en tupplur, pyssla lite i hemmet, surfa, och gå och lägga sig vid 02.00.

Han fick dock eld i baken när Tidö-regeringen sänkte aktivitetsstödet rejält. Tror han helt plötsligt bara fick ut dryga 7 tkr. Så med hjälp av AF så fick han anställning på en målerifirma med lönebidrag där han jobbar heltid idag.

Det ser dock ut som att vänstern kommer att ta makten under nästa mandatperiod, så de kommer med största sannolikhet att öka bidragen rejält, och då får vi se hur min kompis gör. Jag skulle gissa att han säger upp sig när han tjänat in A-kassa, och sedan återgår till sitt forna bidragsliv.

Kmr han inte få straffperiod från A-kassan när han självmant säger upp sig? (2mån)

Lever han då på besparingar innan bidragen trillar in? Hur gör ni allihopa?
Citera
2026-08-20, 08:01
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzafrukost
Det ger bara 10 000 kr om vi har 10 miljoner jobbande, du får nog betala lite mer för att slippa dem.

Du förstår vad jag menar!
Citera
2026-08-20, 08:03
Medlem
Citat:
Du förstår vad jag menar!

Ja, men jag hade en poäng också. Det är dyrt med pseudo-medborgarlön.
Citera
2026-08-20, 08:06
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Det låter som mer sannolikt.
Det skrev jag från början. Jag jobbade inte på fem år då jag körde på den lägsta summan.

Var som sagt ute och reste och såg det som extrapengar.
Citera
2026-08-20, 08:08
Medlem
BananKlases avatar
Citat:

Tänk er om alla dessa missanpassade människor skulle ut i arbetslivet och sitta och förstöra din dag. Nu betalar du lite extra för att slippa ens se människorna. De kan fortsätta sitta i sina mörka lägenheter
Satt inte i nån mörk lägenhet. Reste runt i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in