2026-08-19, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Seriöst. Jag trodde att jag skulle få massor av svar i från folk här som var som jag. Men ni verkar ju helt bortkomna och lost. Ni ifrågasätter utbetalningar och allt möjligt. Whää whää - mamma man kan inte få 15k i månaden! Whää whää!

Trodde det var proffs som hängde på flashback. Tydligen inte.
klapa snel hest
Citera
2026-08-19, 23:36
Medlem
Citat:
Seriöst. Jag trodde att jag skulle få massor av svar i från folk här som var som jag. Men ni verkar ju helt bortkomna och lost. Ni ifrågasätter utbetalningar och allt möjligt. Whää whää - mamma man kan inte få 15k i månaden! Whää whää!

Trodde det var proffs som hängde på flashback. Tydligen inte.
Erkänner att jag inte är proffs på att söka bidrag, det är inte heller något som jag har behov av att vara duktig på.

Är däremot nyfiken på hur du år efter år kan få ut 15k i månaden utan att arbeta. Antar det är netto. Nu skriver du ju att du ibland arbetar, så att du enbart går hemma stämmer inte riktigt.

Jag som verkligen trivs med mitt arbete har svårt att se tjusningen med att inte ha något att gå till, men alla är såklart inte som jag.

Vad är ditt mål i livet? Att bli sjukpensionär?
Citera
2026-08-19, 23:51
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Erkänner att jag inte är proffs på att söka bidrag, det är inte heller något som jag har behov av att vara duktig på.

Är däremot nyfiken på hur du år efter år kan få ut 15k i månaden utan att arbeta. Antar det är netto. Nu skriver du ju att du ibland arbetar, så att du enbart går hemma stämmer inte riktigt.

Jag som verkligen trivs med mitt arbete har svårt att se tjusningen med att inte ha något att gå till, men alla är såklart inte som jag.

Vad är ditt mål i livet? Att bli sjukpensionär?
Klart jag snackar netto. Jag bifogade en skärmdump några sidor tillbaka. Så ser det ut för mig ungefär varje månad. Men som jag sa det sänks gradvis.

Jag tar ett jobb ungefär varannat år. Sen jobbar jag där i kanske 6mån. Oftast ledsnar jag eller så får kicken. Då skriver jag in mig på AF igen och så börjar det om med 15k / mån.

Förstår du nu? Det är som ett hjul som bara snurrar år efter år. Helt fantastiskt!

Jag gillar inte att arbeta om det inte är något jag verkligen trivs med. Så för mig känns det som jag vinner på lotto varje månad ungefär. Jag gör precis vad jag vill. Jag disponerar mina dagar precis som jag känner för det och pengarna rullar in.

Trodde det var fler här som levde som jag. Blir faktiskt chockad att det inte verkar vara så.

Jag har en fin bil. Jag dricker öl. Tar en charter då och då. Lirar en del på börsen. Tror ärligt talat inte att mitt liv är fattigare än någon annans. Och då gör jag ändå precis vad jag vill om dagarna och har ingen chef som säger åt mig vad jag ska göra.
Senast redigerad av RarPonny 2026-08-19 kl. 23:57.
Citera
2026-08-19, 23:53
Medlem
Vad är meningen med uppenbara trolltrådar som denna?
Citera
2026-08-20, 00:02
Medlem
Citat:
Klart jag snackar netto. Jag bifogade en skärmdump några sidor tillbaka. Så ser det ut för mig ungefär varje månad. Men som jag sa det sänks gradvis.

Jag tar ett jobb ungefär varannat år. Sen jobbar jag där i kanske 6mån. Oftast ledsnar jag eller så får kicken. Då skriver jag in mig på AF igen och så börjar det om med 15k / mån.

Förstår du nu? Det är som ett hjul som bara snurrar år efter år. Helt fantastiskt!
Hur kommer det att gå nu när ersättningen stegvis trappas ner? Kommer du behöva ta arbete oftare? Och vad händer om du inte får något arbete?

Citat:
Jag gillar inte att arbeta om det inte är något jag verkligen trivs med.
Varför försöker du då inte få ett arbete som du trivs med?

Citat:
Så för mig känns det som jag vinner på lotto varje månad ungefär. Jag gör precis vad jag vill. Jag disponerar mina dagar precis som jag känner för det och pengarna rullar in.
Det är inte speciellt mycket du får. Vilket som helst arbete på heltid ger dig tio tusen till i månaden.

Citat:
Trodde det var fler här som levde som jag. Blir faktiskt chockad att det inte verkar vara så.
Tror faktiskt att de flesta verkligen vill kunna försörja sig själva.
Citera
2026-08-20, 00:03
Medlem
Citat:
Vi som inte vill jobba.

Det måste finnas många fler än jag här. Jag har slackat mer eller mindre hela mitt liv. Jag ser verkligen ingen poäng i att
Håller ni med eller tycker ni jag är en idiot? Jag är övertygad om att det måste finnas en jävla massa slackers precis som jag här. Dela med er av era erfarenheter. Kommer ni nånsin att jobba tror ni eller går ni all-in som jag och bara skiter i allt och lever på bidrag?
Jag tycker du är en idiot, 50 bast och snackar som en 18 åring, fattar er du hur schysst det är och lägga undan 10k i månaden
Citera
2026-08-20, 00:33
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Jag tycker du är en idiot, 50 bast och snackar som en 18 åring, fattar er du hur schysst det är och lägga undan 10k i månaden
Det står dig helt fritt att tycka. Själv värderar jag friheten framför att dra in max inkomst.

Senaste jobbet jag hade var 2024. Då hade jag 29 netto in varje månad. Myndighetsutövning. Men då fick jag jag pendla 4mil till jobbet. Jag hade en gammal idiotkärring till chef. En rabiat neger till kollega som det ofta blev konflikter med. Med mera. Und so weider.

Visserligen gillade jag det kneget. Kan tänka mig något liknande framöver, men jag levde ändå ett sämre liv totalt sätt mot nu. Pengar är typ det som betyder minst för mig. Så länge jag har så jag klarar mig, och det gör jag lätt på 15k. Jag har fasta räkningar på 6k. Allt över det är rena spenderarpengar.

Inga lån förutom csn. Men de betalar jag alltid av cash i januari. Brukar bli ca 15k och det slänger jag in på ett bräde så är jag av med skiten på ett år.

Nä jag lever livet. Att slippa att jobba är lätt värt 15k i månaden. Tänk dig. Jag spenderar 365 dagar varje år precis hur jag vill. Du måste gå till ditt skitjobb varje dag. Göra dina timmar. Bli hunsad av din chef och dina kollegor. Och vad har du ut av det? Att du kan hålla hög svansföring och säga att du ”jobbar”?

No one is impressed.

Jag säger inte att det är värdelöst att jobba. Alltså ni som pallar med det all makt åt er. Men det är seriöst inget för mig. I sverige så går det utmärkt att inte jobba och leva gött i alla fall.

Undrar om vi är unika på det sättet? Det är inte så att jag hittat något obskyrt loophole direkt. Det är så här systemet fungerar för alla.
Senast redigerad av RarPonny 2026-08-20 kl. 00:36.
Citera
2026-08-20, 00:39
Medlem
Citat:
Det står dig helt fritt att tycka. Själv värderar jag friheten framför att dra in max inkomst.

Senaste jobbet jag hade var 2024. Då hade jag 29 netto in varje månad. Myndighetsutövning. Men då fick jag jag pendla 4mil till jobbet. Jag hade en gammal idiotkärring till chef. En rabiat neger till kollega som det ofta blev konflikter med. Med mera. Und so weider.

Visserligen gillade jag det kneget. Kan tänka mig något liknande framöver, men jag levde ändå ett sämre liv totalt sätt mot nu. Pengar är typ det som betyder minst för mig. Så länge jag har så jag klarar mig, och det gör jag lätt på 15k. Jag har fasta räkningar på 6k. Allt över det är rena spenderarpengar.

Inga lån förutom csn. Men de betalar jag alltid av cash i januari. Brukar bli ca 15k och det slänger jag in på ett bräde så är jag av med skiten på ett år.

Nä jag lever livet. Att slippa att jobba är lätt värt 15k i månaden. Tänk dig. Jag spenderar 30 dagar precis hur jag vill. Du måste gå till ditt skitjobb varje dag. Göra dina timmar. Bli hunsad av din chef och dina kollegor. Och vad har du ut av det? Att du kan hålla hög svansföring och säga att du ”jobbar”?

No one is impressed.

Jag säger inte att det är värdelöst att jobba. Alltså ni som pallar med det all makt åt er. Men det är seriöst inget för mig. I sverige så går det utmärkt att inte jobba och leva gött i alla fall.

Undrar om vi är unika på det sättet? Det är inte så att jag hittat något obskyrt loophole direkt. Det är så här systemet fungerar för alla.
Ja alla är vi olika, om jag inte jobbat ur mig energi kan jag sova, hitta på grejer att göra går ju bra på sommaren,, men Näe jag gillar att jobba,,,, numera annat när man var 20
Citera
2026-08-20, 00:39
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Riktigt dålig deal. Svagt upplägg från din sida.
Hade du varit långtidssjukskriven hade du fått mycket mer i plånboken.
Han är inskriven med kod 14 (arbetssökande med förhinder) på Arbetsförmedlingen. Då har han mist rätten till sjukpenning. Därför är han en soffpotatis idag som inte har några krav på sig.
Citera
2026-08-20, 01:03
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Han är inskriven med kod 14 (arbetssökande med förhinder) på Arbetsförmedlingen. Då har han mist rätten till sjukpenning. Därför är han en soffpotatis idag som inte har några krav på sig.
Det är jag verkligen inte. Har också universitetsutbildning inom bristyrke, så jobb finns. Är helt normalt inskriven hos AF.
Citera
2026-08-20, 01:25
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Det är jag verkligen inte. Har också universitetsutbildning inom bristyrke, så jobb finns. Är helt normalt inskriven hos AF.
Jag snackade med AF nyligen och det var väldigt fint hur det samtalet gick, nästan som ett samtal med en terapeut. Då lärde jag mig att det går runt runt som du säger.

Det man behöver göra är att uppfylla kravet för A-kassan för en ny period och sedan börjar det om och om igen som du säger med lönen. (Lönen som betalas ut baseras på den totala intjäningen 12 månader tillbaka i tiden. )

Ja, livet känns lite annorlunda när man är ute och promenerar och man funderar en del på de som jobbar hur dem har det. Det är sant.
Citera
2026-08-20, 01:35
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag snackade med AF nyligen och det var väldigt fint hur det samtalet gick, nästan som ett samtal med en terapeut. Då lärde jag mig att det går runt runt som du säger.

Det man behöver göra är att uppfylla kravet för A-kassan för en ny period och sedan börjar det om och om igen som du säger med lönen. (Lönen som betalas ut baseras på den totala intjäningen 12 månader tillbaka i tiden. )

Ja, livet känns lite annorlunda när man är ute och promenerar och man funderar en del på de som jobbar hur dem har det. Det är sant.
”Hur dem har det”? Du menar nog hur de har det. Varje gång jag ser det svenska språket våldtas så här så spyr jag lite i halsen. För fan lär dig att stava och skriva korrekt.

Angående din post så fattar jag inte vad du vill ha sagt. Är du full?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in