2026-08-20, 08:18
Medlem
mhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoMoskowitz
Kmr han inte få straffperiod från A-kassan när han självmant säger upp sig? (2mån)

Lever han då på besparingar innan bidragen trillar in? Hur gör ni allihopa?
Ja, han sparar ihop så att han klarar sig fram till att A-kassan kickar in. Men han klarar sig på ca 10 tkr i månaden, så det är inte så mycket pengar det rör sig om som han måste spara ihop.

När sedan A-kassan tar slut glider han över till aktivitetsstöd, som man kan få resten av livet (fram till att garantipensionen kickar in dvs) så länge man "söker" jobb och är med i någon "aktivitet" då och då. Men eftersom aktivitetsstödet är så lågt idag pga Tidö så kommer han att undvika det bidraget (fram till att vänstern höjer det igen).
Citera
2026-08-20, 08:22
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Klart jag snackar netto. Jag bifogade en skärmdump några sidor tillbaka. Så ser det ut för mig ungefär varje månad. Men som jag sa det sänks gradvis.

Jag tar ett jobb ungefär varannat år. Sen jobbar jag där i kanske 6mån. Oftast ledsnar jag eller så får kicken. Då skriver jag in mig på AF igen och så börjar det om med 15k / mån.

Förstår du nu? Det är som ett hjul som bara snurrar år efter år. Helt fantastiskt!

Jag gillar inte att arbeta om det inte är något jag verkligen trivs med. Så för mig känns det som jag vinner på lotto varje månad ungefär. Jag gör precis vad jag vill. Jag disponerar mina dagar precis som jag känner för det och pengarna rullar in.

Trodde det var fler här som levde som jag. Blir faktiskt chockad att det inte verkar vara så.

Jag har en fin bil. Jag dricker öl. Tar en charter då och då. Lirar en del på börsen. Tror ärligt talat inte att mitt liv är fattigare än någon annans. Och då gör jag ändå precis vad jag vill om dagarna och har ingen chef som säger åt mig vad jag ska göra.

Hur undviker du straffperioden med utbetalningar från A-kassa som man får om man

1. Säger upp sig själv
2. Får kicken pga av "misskötsamhet"

Eller brukar du alltid få kicken pga personliga skäl?
Lever du på besparingar från den dagen du skriver in dig som arbetssökande?
😧 svara mig gärna dude
Citera
2026-08-20, 08:26
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag förstår att det låter osannolikt. Jag fick runt 14K som gradvis sänktes. Vill man komma upp i 14K igen får man jobba ett tag och sen börjar det om igen , A-kassa, AF/FK. Så kan man hålla på i evigheter.

Welcome to Sweden!
Får man inte månaders straffperiod från dessa utbetalningar från A-kassan?

Det innebär ju att man måste vara smidig och spara pengar, och sen leva på dessa besparingar tills A-kassa utbetalningarna börjar?

Detta kan ju handla om 40K kronor i vissa fall?
Citera
2026-08-20, 08:32
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag förstår att det låter osannolikt. Jag fick runt 14K som gradvis sänktes. Vill man komma upp i 14K igen får man jobba ett tag och sen börjar det om igen , A-kassa, AF/FK. Så kan man hålla på i evigheter.

Welcome to Sweden!

Som sagt man kan inte slippa AMS/AF/FK evighetsmakin aka underliga möten med kufar och dålig betalda jobb.

Har alltid undrat varför man får så dåligt betalt av jobben som kommer ifrån AMS/AF/SOC (evighets gåta för min del) ty söker du själv jobbet och får det då för du helt plötsligt bra månadslön.
Citera
2026-08-20, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
27200 blir ungefär 22000 netto. Så inget fel på mina siffror.

Okej, det visste jag inte. Trodde det räckte med några månader.

Det låter som mer sannolikt.

27200x0.67 =18224
Citera
2026-08-20, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Skatt på skattefinansierade bidrag är sjukt.
Men så är det, det ska ju omfördelas igen.

Är ju samma med alla som får skatten man betalar från den privata sektorn.
Citera
2026-08-20, 08:36
Avstängd
pickalulus avatar
Citat:

Ni är ju fan dumma i huvudet allihopa. Vad skulle jag tjäna på att ljuga om att jag har gått på bidrag hela livet and love it.

Nä att nån skulle få en kick av att sitta och ljuga för att reta upp folk anonymt på nätet, det ju verkligen helt osannolikt och har aldrig hänt.
Citera
2026-08-20, 08:38
Medlem
Citat:
Vi som inte vill jobba.

Det måste finnas många fler än jag här. Jag har slackat mer eller mindre hela mitt liv. Jag ser verkligen ingen poäng i att jobba då jag är antisocial och ogillar folk i allmänhet. Jag gillar inte familjebildning, jag tycker barn är en jävla pina och jag skulle definitivt inte klara av en partner som har åsikter om ditten och datten. Jag ser andra mer eller mindre som hinder och stoppklossar. I synnerhet har jag problem med chefer och andra auktoriteter som är över mig i hierarkin.

Att ta order är inte min grej. Eller rättare sagt jag klarar det, men då är det oftast spel för galleriet. Det går ett tag, men det slutar alltid på samma vis - jag talar om vad jag egentligen tycker och så får jag sparken. Ha ha.

Men jag lär väl inte vara ensam att upptäcka (för länge länge sedan) att det går utmärkt att manipulera AF och leva på bidrag? Mer eller mindre så länge man vill. Jag har gjort det i över 20 år nu.

Så i den här tråden tänker jag att vi som är soffliggare och bara slackar oss igenom livet ska ventilera våra åsikter.

Jag är snart 50, och jag har väl jobbat ungefär 5år eller så i mitt liv. Det är min uppskattning. I vilket annat land än Sverige hade det gått tror vi? Jag har ändå utbildning och vissa behörigheter som värderas högt i samhället, så det är inte så att jag inte KAN få jobb. Men jag vill verkligen inte. Jag har insett att jag avskyr att arbeta. Jag har fullt upp med mina egna dagliga ritualer, och för mig är det inte värt att få ut 30k i månaden i stället för de 15k jag får nu genom att bara slacka och ligga på soffan och helt styra mina dagar själv.

Håller ni med eller tycker ni jag är en idiot? Jag är övertygad om att det måste finnas en jävla massa slackers precis som jag här. Dela med er av era erfarenheter. Kommer ni nånsin att jobba tror ni eller går ni all-in som jag och bara skiter i allt och lever på bidrag?

Känns det inte tråkigt att vara en parasit?

I våra ögon är du värd lika mycket som en bandmask
Citera
2026-08-20, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
27200x0.67 =18224
Om jag bor i Avesta, är född 1995 och har 27200 före skatt, kommer jag få ut 22052 sek.

Källa: https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv/rakna-ut-din-skatt/
Citera
2026-08-20, 08:45
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Tror inte kretinerna fattar att du bara vill ha lite tips om hur man kan snika åt sig ytterligare deg!
Men efter några hundra sidor så kanske, sluta aldrig hoppas!

Citat:
Jag har ett ord för dig min vän. Garantipension. Den är väl typ på 12k?

Räcker gott och väl för mig. Har dessutom en halvmiljon på ISK-konto jag kan dryga ut med.

Jag har fasta räkningar på ungefär 6k. Allt över det är rena lustpengar.
Du är en simpel amatörfuskare.

Proffsen:
Hur fusket går till i praktiken

Skenanställningar i "bolagsfabriker": En person startar ett skalbolag eller köper ett vilande aktiebolag. Företaget rapporterar in att personen (eller kompisar/kriminella kontakter) har en hög månadslön, trots att företaget inte har någon faktisk verksamhet eller riktiga kunder.

Falska inkomstuppgifter: Man skickar in arbetsgivardeklarationer till Skatteverket med påhittade lönebelopp. Syftet är att skapa en digital "historik" i Skatteverkets system som gör att personen direkt uppfyller det nya inkomstvillkoret för a-kassa.

Karusell med "svarta" pengar: För att lura granskningar sätter vissa in pengar på bolagets konto, betalar ut det som "lön" till sig själva, skattar på det, och ansöker sedan om 80 % i a-kassa baserat på den påhittade lönen.
Citera
2026-08-20, 08:46
Medlem
Citat:
Vi som inte vill jobba.

Det måste finnas många fler än jag här. Jag har slackat mer eller mindre hela mitt liv. Jag ser verkligen ingen poäng i att jobba då jag är antisocial och ogillar folk i allmänhet. Jag gillar inte familjebildning, jag tycker barn är en jävla pina och jag skulle definitivt inte klara av en partner som har åsikter om ditten och datten. Jag ser andra mer eller mindre som hinder och stoppklossar. I synnerhet har jag problem med chefer och andra auktoriteter som är över mig i hierarkin.

Att ta order är inte min grej. Eller rättare sagt jag klarar det, men då är det oftast spel för galleriet. Det går ett tag, men det slutar alltid på samma vis - jag talar om vad jag egentligen tycker och så får jag sparken. Ha ha.

Men jag lär väl inte vara ensam att upptäcka (för länge länge sedan) att det går utmärkt att manipulera AF och leva på bidrag? Mer eller mindre så länge man vill. Jag har gjort det i över 20 år nu.

Så i den här tråden tänker jag att vi som är soffliggare och bara slackar oss igenom livet ska ventilera våra åsikter.

Jag är snart 50, och jag har väl jobbat ungefär 5år eller så i mitt liv. Det är min uppskattning. I vilket annat land än Sverige hade det gått tror vi? Jag har ändå utbildning och vissa behörigheter som värderas högt i samhället, så det är inte så att jag inte KAN få jobb. Men jag vill verkligen inte. Jag har insett att jag avskyr att arbeta. Jag har fullt upp med mina egna dagliga ritualer, och för mig är det inte värt att få ut 30k i månaden i stället för de 15k jag får nu genom att bara slacka och ligga på soffan och helt styra mina dagar själv.

Håller ni med eller tycker ni jag är en idiot? Jag är övertygad om att det måste finnas en jävla massa slackers precis som jag här. Dela med er av era erfarenheter. Kommer ni nånsin att jobba tror ni eller går ni all-in som jag och bara skiter i allt och lever på bidrag?
Räknar med att du är fattig som en lus, grattis eller not
Citera
2026-08-20, 08:49
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Man får som arbetslös först akassa på 80% av sin grundlön och skatt på det och sedan sänks det till 70% och sedan till 65% förutsatt att man kvalificerat sig för akassa

Tidigare om man haft akassa blev man låst på 65% i aktivitetsstöd och kunde gå på det i evigheter med motprestationen att man var inskriven på af och AKTIVT deltog i något av deras åtgärdsprogram, du kan inte få aktivitetsstöd utan att deltaga i någon aktivitet.

Detta resulterade i att man skulle söka X-antal jobb samt delta på tex rusta och matcha eller gå nån arbetsnarknadsutbildning eller om man hade funktionsnedsättning så vara inskriven hos sius på af eller så kunde man tex även ha praktik/arbetsträna.

Aktivitetsrapportera gjorde man till af och utbetalning av aktivitetsstöd fick man från fk

Numera tack vare tidö så sjunker även aktivitetsstödet var 100:e dag och ist för att på lägsta nivån bli låst på 65% av sin tidigare lön så blir man numera låst på 365 kronor om dagen och då räknas endast måndag till fredag varje månad så i en månad med 23 dagar som genererar pengar får man numera 8395 och det är det högsta beloppet man kan få på lägsta nivån av aktivitetsstöd.

Man har på aktivitetsstöd heller inte rätt till bostadsbidrag eller bostadstillägg och vissa andra bidrag

Jag är ganska insatt i hur det funkar då jag har en barndomsvän som jobbar på fk.

Vill man ha fullt bidrag igen så gäller det att kvalificera sig för en ny akasseperiod som kommer sjunka var 100:e dag tills den når 65% av tidigare lön och går då över till aktivitetsstöd vilket även det sjunker var 100:e dag tills man är nere på 365 kronor dagen.

Tack för informationen!

Men om den nya låga a-kassan inte räcker till hyran och fasta utgifter, får man bidrag från Soc då eller hur funkar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in