2026-08-24, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Att du reagerar så starkt och kallar TS för en ”parasit” beror på att hans livsstil hotar hela din existentiella grund. Din världsbild vilar tungt på en traditionell luthersk arbetsmoral, där människan finner sitt värde enbart genom arbete, plikt och att ”göra rätt för sig” i systemet. För dig är arbete ett självändamål, och därför blir den som väljer bort ekorrhjulet automatiskt en syndare eller en förlorare i dina ögon. Du har blivit lärd att man måste lida och prestera för att räknas.

När du ser någon som har frigjort sig från detta, kickar det Friedrich Nietzsche kallade för slavmoral in hos dig. Slavmoralen föds ur ressentiment – en djupt rotad avundsjuka och maktlöshet inför de som lever fritt och sätter sina egna regler (herremoralen). Eftersom du själv är fängslad i lönearbetets träldom, kan du inte hantera att TS har valt en annan väg. För att skydda ditt eget ego måste du därför vända på begreppen: du upphöjer ditt eget slaveri till en dygd (att vara en "bidragande medborgare") och stämplar TS frihet som något fegt, fattigt och parasitärt.

Du hånar hans 45 kvadratmeter och tv-spel för att du mäter frihet i materiell konsumtion – vilket är det enda tröstpris systemet ger dig i utbyte mot din tid. Men TS äger det absolut värdefullaste en människa kan äga: sin egen tid på jorden. Det spelar ingen roll hur mycket du skriker om att han missar livet; det är du som står kvar på fabriksgolvet och vaktar din egen bur.

Oklart hur pass efterbliven du igentligen är. Arbete är sättet man sätter mat på sitt bord. Och tak över sitt huvud. Det kan naturligtvis vara så mycket mer för den som har matchat jobb med intresse.

Men det är plågsamt hur lättvindigt du anser det är icke parasiterande att helt och fullt leva på andras arbete och ge inget tillbaka?
Oklart hur pass vänsterbliven du är men detta är fan höjden av dumhet från din sida.

TS är en parasit. Systemet byggdes för att ge trygghet när folk av olika skäl inte klarade av att på egen hand överleva . En trygghet många behöver någon gång i våra liv och som vi önskar våra barn och kära oxå ska ha i ryggen.

Min skatt på mitt arbete skapar denna trygghet. Det är mina och andras arbete som bygger detta.
Det är sannolikt så att vi kan minska skatten. Då kan ju jag arbeta mindre eller glassa i Maldiverna lite oftare eller hur?
Skattetrycket är uppenbart för högt i Sverige. Importen av negrer och sen parasiter som TS bevisar det.
Citera
2026-08-24, 15:59
Medlem
Wyrdkins avatar
Skriv hur du gör det annars ljuger du bara.för att väcka känslor.
Citera
2026-08-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Exakt!

TS kan inte leva på dom här pengarna så länge. Hans ersättning kommer sakta att minska för varje 100:e dag och till slut kommer han att behöva tömma sitt ISK konto för att klara hyran.

Ja. Han tror att när pengarna tar slut tar han bara ett jobb och "börjar om" på a-kassan. För det första fungerar inte a-kassan så då det finns karens och för det andra vilken arbetsgivare anställer en 50-årig gubbe som varit arbetslös i decennier?! Utan referenser får han inte jobb på Samhall ens.

Citat:
TS har rätt i att det går att leva bra på en liten inkomst, men då krävs det att man har noll skulder och extremt billig boende kostnad. Det är nog inte många som är runt 40-50 års åldern som har det så TS ville nog bara framföra en dold agenda...

Beror nog på hur man definierar "bra". Boendekostnaden i de flesta större städer överstiger lätt 7 tkr vilket ger 5 ktr kvar av ens bidrag på 12 tkr (enkel matematik). Det går att överleva på 5 tkr/mån om man snålar som fan men någon lyxig tillvaro är det knappast.

Sedan nöjer sig knappast dagens handläggare med sex fejkade ansökningar i månaden. De pressas av sina chefer att pressa sina klienter. De kontrollerar med arbetsgivarna att ansökningarna skickats, kallar till meningslösa möten i tid och otid och skickar klienterna på jobbsökarkurser.

Väldigt möjligt att TS faktiskt är långtidsarbetslös. Men att han söker sociala kontakter på Flashback tyder ju knappast på att hans tillvaro är särskilt rolig...
Citera
2026-08-24, 19:24
Medlem
Onan-erarens avatar
Min kusin blåser arbetsförmedlingen med att säga att han jobbar som försäljare (han säljer knark) å arbetsförmedlingen går ju på det efter som inga instanser eller A-kassa behövs, så de är nöjda. Ska bli intressant att se hur länge han lyckas med "säljarjobbet" innan han åker fast, visst han har klarat sig i 4 år, kanske klarar han sig i 4 år till.
Citera
2026-08-25, 17:28
Medlem
RarPonnys avatar
Imorrn kommer cashen in. 12.300 nånting. Sweet!

Det har dock sjunkit en del. Men det är bara för jag gått arbetslös nu i dryga två år.

Har precis fått AF att betala mitt nya YKB så jag ska nog ta nåt lastbilsjobb så jag kommer tillbaka till mina normala 15-16k. Visst jag kan leva på 12 också men jag tar hellre 15k.
Citera
2026-08-25, 18:03
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Imorrn kommer cashen in. 12.300 nånting. Sweet!

Det har dock sjunkit en del. Men det är bara för jag gått arbetslös nu i dryga två år.

Har precis fått AF att betala mitt nya YKB så jag ska nog ta nåt lastbilsjobb så jag kommer tillbaka till mina normala 15-16k. Visst jag kan leva på 12 också men jag tar hellre 15k.
Läste precis att de som arbetar och måste byta jobb så att säga inte har heltid, tar ut mindre sjukersättning. Frågan är då rakt av vem som slösar och blåser mest på systemet i pengar? Rent statistiskt går det att få fram men hur är en annan femma.

Låter bra. De utreder fortfarande min första ersättning. Tror jag ska få betalt/bidrag för 4 eller 5 dagar.
Citera
2026-08-25, 18:21
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Läste precis att de som arbetar och måste byta jobb så att säga inte har heltid, tar ut mindre sjukersättning. Frågan är då rakt av vem som slösar och blåser mest på systemet i pengar? Rent statistiskt går det att få fram men hur är en annan femma.

Låter bra. De utreder fortfarande min första ersättning. Tror jag ska få betalt/bidrag för 4 eller 5 dagar.
Vilka förutsättningar har du hos AF? Kör du på all-in som en bohem likt mig, eller?

Jag vet att du och jag inte har dragit jämt i tråden förut. Vilket jag tycker är trist - men du skriver så kryptiskt, att det är svårt att veta om du är seriös med dina inlägg eller om du trollar.
Citera
2026-08-25, 18:46
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Vilka förutsättningar har du hos AF? Kör du på all-in som en bohem likt mig, eller?

Jag vet att du och jag inte har dragit jämt i tråden förut. Vilket jag tycker är trist - men du skriver så kryptiskt, att det är svårt att veta om du är seriös med dina inlägg eller om du trollar.
Jag tar inte illa upp.

Jag kommer inte få någon hjälp från AF.

Jag ser det som ett vetenskapligt test. Jag vet att resultatet landar i jobb men frågan är vilket och hur det blir och hur jag känner när jag kommer dit.

Min gissning var att det skulle gå snabbt men verkar gå lite långsammare än jag trodde. Det får ta den tid det tar att landa ett jobb helt enkelt.

Det känns lite som dejting när man letar efter ett jobb. Jag har redan varit med om ghostning i jobbsökandet. Mitt första sökta jobb också. Så helt sjukt. Jag fattar att det är ett anomali men att inte få ett svar från någon som har ute fem olika jobb som alla passar mig är det sjukast jag varit med om i hela mitt liv.
Citera
2026-08-25, 19:57
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Jag tar inte illa upp.

Jag kommer inte få någon hjälp från AF.

Jag ser det som ett vetenskapligt test. Jag vet att resultatet landar i jobb men frågan är vilket och hur det blir och hur jag känner när jag kommer dit.

Min gissning var att det skulle gå snabbt men verkar gå lite långsammare än jag trodde. Det får ta den tid det tar att landa ett jobb helt enkelt.

Det känns lite som dejting när man letar efter ett jobb. Jag har redan varit med om ghostning i jobbsökandet. Mitt första sökta jobb också. Så helt sjukt. Jag fattar att det är ett anomali men att inte få ett svar från någon som har ute fem olika jobb som alla passar mig är det sjukast jag varit med om i hela mitt liv.
Jag förstår.

Men låt mig få ställa en fråga. Vore du OK med att ta ett jobb? Om det var något vettigt som du tycker låter intressant. Eller är du helt anti-arbete?

För jag personligen kan känna att det är en rätt stor skillnad mellan de två.
Citera
2026-08-25, 21:54
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Jag förstår.

Men låt mig få ställa en fråga. Vore du OK med att ta ett jobb? Om det var något vettigt som du tycker låter intressant. Eller är du helt anti-arbete?

För jag personligen kan känna att det är en rätt stor skillnad mellan de två.
Jag vill nog jobba mer än dig. Jag är öppen för nya saker. Jag är också intresserad av din frågeställning.

Systemet är ju ändå ganska bra. Det finns nog sätt att förbättra det men det kunde också varit mycket sämre.

Jag har en jag känner som varit arbetslös länge i högre yrke. Jag har rekommenderat ett toppjobb att söka till som hen kan få direkt men ansökan skickas inte in. Jag undrar lite varför? Förstår du. Det finns även andra anledningar till att maska eller så att säga inte vilja ta ett jobb och jobba.
Citera
2026-08-25, 22:04
Medlem
Förlåt men det här måste vara ett rage bait. Vad skulle det vara för bidrag du snackar om?

Du vet att en fulltids aktivitetsersättning ligger på runt 7500.- /mån innan skatt?

A-kassa får du ju max ett eller två år. Sedan försäkras du ut.

Jag har inte stenkoll på vad det som tidigare kallades socialbidrag, ligger på men, efter en snabb googling ligger ett sk.”försörjningsstöd”
(Som det tydligen heter nu) på ca 5500.-/mån för en ensamstående.

Du får antingen aktivitetsstöd om du söker arbete eller försörjningsstöd om du inte kan arbeta (men det finns en rad krav som ska uppnås då, du får tex inte äga en bostad, bil el likn). Så antingen 7500.-/mån eller 5500.-/mån.

Vad kommer de här 30.000.- ifrån som du babblar om? Är det din a-kassa som du pratar om så? Alltså en försäkring du tidigare betalat för? Som sagt, den får du enligt avtal till försäkringperioden är över.

Det här är ju bara hittepå. All fakta finns ju bara en sökning bort.

Du vill ju bara skapa en lynch mot arbetslösa troligtvis. Du vet ju inte vad du snackar om.
Citera
2026-08-26, 14:13
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Jag vill nog jobba mer än dig. Jag är öppen för nya saker. Jag är också intresserad av din frågeställning.

Systemet är ju ändå ganska bra. Det finns nog sätt att förbättra det men det kunde också varit mycket sämre.

Jag har en jag känner som varit arbetslös länge i högre yrke. Jag har rekommenderat ett toppjobb att söka till som hen kan få direkt men ansökan skickas inte in. Jag undrar lite varför? Förstår du. Det finns även andra anledningar till att maska eller så att säga inte vilja ta ett jobb och jobba.
Jo men öppen för nya saker är jag också. Herregud om du visste hur mycket jag pluggat och utbildat mig genom åren.

Jag har två fil.kand, så gott som alla truckbehörigheter man kan ha, CE-körkort, jag är utbildad att köra CNC, jag har licens för svets, ordningsvakt, med mera. Med mera.

Grejen med mig är att jag tycker det är mycket roligare att utbilda mig och prova nya saker än att faktiskt jobba. Jag avskyr när nån säger åt mig vad jag ska göra.

Visst jag kan spela spelet men det håller liksom aldrig i längden. Oftast är jag spy-less på jobbet efter tre månader. Ibland lyckas jag hålla mig kvar i nåt halvår eller lite mer, men sen slutar det med att det ballar ur på något sätt för jag slutar helt att bry mig. Eller talar om för chefen vilket rövhål jag tycker hen är. Ungefär så.
Senast redigerad av RarPonny 2026-08-26 kl. 14:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in