Citat:
Ursprungligen postat av
ExtremaMitten
Det är faktiskt det här som bekymrar mig mest i hela historien. Inte tanken att polis, åklagare, socialtjänst och media sitter i något gemensamt rum och konspirerar, utan att de börjar mata varandra med samma berättelse tills den ser ut som fyra oberoende sanningar.
Först kommer anonyma tipset med anklagelsen. Sedan blir den polisens arbetshypotes, åklagarens case, socialtjänstens riskbild och till sist medias färdiga dramaturgi. Då blir det väldigt svårt för alternativa förklaringar att ens få luft.
Och här finns ändå konstigheter som borde ha granskats hårt. Hennes andra telefon som aldrig tömdes. Digitala spår. Samtida sms. Senare vittnesuppgifter. Uppgifterna om väldigt många män, ibland beskrivet som omkring hundra – vad är faktiskt dokumenterat och vad är efterhandsberättelse eller medial förstoring? Igår skrev C att det egentligen var hundra kvinnor… (hundra kvinnor som tar sig till den lilla staden sent om kvällarna för att delta i BDSM?)
BDSM och frivilligt sex med andra bevisar förstås inte samtycke till varje enskild handling. Men om det var en etablerad del av relationen kan man inte bara läsa dominanta sms som självklara bevis på kontroll och övergrepp. Då måste hela kontexten med.
Det riktigt obehagliga är den alternativa hypotesen, tänk om delar av berättelsen faktiskt varit överdrivna eller falska och samtidigt gett C rejäla fördelar i separationen, ekonomin och framför allt kontrollen över barnen? Det är inte bevisat. Men just därför måste den hypotesen prövas lika hårt som våldtäktshypotesen med samtycket som togs tillbaka efter nio år för hon varit så dominerad. Jag tror hon ville hämnas för att han lämnade henne.
Annars kan ett system byggt för att skydda utsatta bli ett verktyg för den som manipulerar bäst.
Och när media sedan gör samma berättelse till global underhållning blir ett möjligt misstag omöjligt att reparera.
Det är det som känns riktigt obehagligt här.
Jag misstänker starkt att situationen är en helt annan än vad som målats upp av C, och det grundar jag inte minst på hennes egna uttalanden om cucking och att hon sökte spänning och sexuella kickar som gift 3 barns mamma
Jag tror också att en bild och narrativ om situationen målats upp tidigt och att man helt enkelt gjort allt man kan för att sätta dit Håkan eftersom man aldrig övervägde att det kunde finnas en annan version av det här, man antog helt enkelt att kvinnans version måste vara sann helt och hållet
Jag är ganska övertygad om att ”Ann Britt och Örjan” på polisen inte har en susning av vad ett dom/sub förhållande är för något utan är simpla svensson människor och då utgått från att Håkans sms var förtäckta hot och kontroll, när det antagligen i själva verket var en del av deras dynamik som C förmodligen älskade varje sekund av
Tex om Håkan skriver något i stil med ”Kom hit efter 22.00 din lilla slyna så ska du få” då fattar la vem som helst att det är ett sexuellt dominant sms, inte maktutövande över en ”sexslav” men dom gamla feta gubbarna och kärringarna på polisen och myndigheterna förstår nog inte skillnaden
Om C dessutom gått ut med och sagt att det var hundra KVINNOR så förändrar ju det situationen helt och hållet, detta är ju förfan något som hon VARIT MED PÅ, det finns par som ligger med andra kvinnor, ovanligt ja, men det finns. C själv ville ju fan ha ”gang bang” med 5-6 män som 3 barns mamma enl Håkan, det är ju helt sjukt förfan, och jag tror på det med tanke på hennes tidigare uttalanden
Jag säger, gör ett avsnitt 3 och 4 av dokumentären, Håkan är medgörlig och har chattarna, TÖM ALLT, fram med allt till ytan