2026-08-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsKali
En tanke; den av TR förordnade försvararen kan ha begärt entledigande om klienten har insisterat på en strategi som strider mot försvararens yrkesetik och därmed resulterat i en låst situation.

Eller erkänt brott för försvararen som han inte vill erkänna i rätten eller vägrat acceptera försvararens strategi eller inledningsvis accepterat den som rätten förordnat i brist på kunskap om vilka som är bra eller helt enkelt inte sett fördelarna med en kvinnlig försvarare när han är misstänkt för ett partnermord eller...
Citera
2026-08-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Med ev kontrollbehov (som jag inte vet om han hade - men OM) kan (ej belägg) kanske följa distans till alkohol o droger för att man är rädd att tappa kontrollen, tappa ansiktet osv om man nu byggt upp en fasad

Det kan du ha rätt i! Tänkte då att det hade med nåt i hans bakgrund att göra (Spekulation - en pappa som drack??)
Citera
2026-08-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KMBK
Det kan du ha rätt i! Tänkte då att det hade med nåt i hans bakgrund att göra (Spekulation - en pappa som drack??)

Den ”sortens” avsky brukar i min erfarenhet grunda sig i att personen utsatts för påverkade närstående/föräldrar som barn.

Edit: skulle vara svar till samma konto som du svarade, sorry ☺️
Senast redigerad av Kammusslan 2026-08-18 kl. 20:45.
Citera
2026-08-18, 21:44
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag antar att du sitter på rättsläkarens beslut, eller har autism.

Eftersom du spekulerar i att gärningspersonen haft en psykos så kan du väl argumentera för vad som talar för det istället för att bli kränkt när någon ifrågasätter dina påståenden?

Du kanske har kunskaper som vi andra saknar. Vore väldigt intressant om gärningspersonen hade en psykos och därmed kan dömas till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.

Om du har några vassa argument för psykos så ska jag gärna backa och erkänna att jag drog felaktiga slutsatser.

Det är inte viktigt för mig att ha rätt till varje pris och jag har inga problem med att medge att jag var fel ute (om jag nu var det).
Citera
2026-08-18, 21:50
Medlem
Ja, återkom gärna om det du skrev om '1 vecka'
[/quote]

Möjligt att det är texten i denna artikel jag läst och tolkat att det var en vecka de skulle tillbringa tillsammans på ön. Följande mening är inte så tydligt, så inser att det inte är ngt att förlita sig på. Lite svävande, behöver inte betyda ngn klar tidsangivelse : "Paret hade åkt till ön för att tillbringa veckan ihop". I min värld tar veckan slut på söndag och det är dags att åka hem !

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4a9kx/tiden-fore-skargardsmordet-han-hogg-ved-hon-klippte-gras
Citera
2026-08-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet

Möjligt att det är texten i denna artikel jag läst och tolkat att det var en vecka de skulle tillbringa tillsammans på ön. Följande mening är inte så tydligt, så inser att det inte är ngt att förlita sig på. Lite svävande, behöver inte betyda ngn klar tidsangivelse : "Paret hade åkt till ön för att tillbringa veckan ihop". I min värld tar veckan slut på söndag och det är dags att åka hem !

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4a9kx/tiden-fore-skargardsmordet-han-hogg-ved-hon-klippte-gras
[/quote]

Jag tror dock att ni här låter eder kalender bära en större betydelse än vad texten medger.

Att det står att de skulle ”tillbringa veckan ihop” betyder icke att söndagen därmed var utsatt såsom hemresedag. Det är en tämligen bokstavlig läsning av en vardaglig formulering.

Särskilt som samma artikel uppger att de redan vistats på ön i omkring två veckor. Någon säker uppgift om att just söndagen var dagen då de skulle fara hem finnes således icke här.

Jag skulle därför icke bygga någon teori på denna formulering. Den säger vad den säger, men icke riktigt det ni låter den säga.

Men jag tackar eder för ett tappert försök att få kalendern att vittna i saken. Den förefaller dock, tyvärr, hava vägrat.

Härtill är jag nödd och tvungen.
Citera
2026-08-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet

Bra att du hittade en källa!

Ur artikeln (13 aug):
"Den misstänkte mannen berättar själv i förhör att paret tidigare under veckan hade varit ute och paddlat kajak ihop.

– Vi har varit där ute och gjort saker tillsammans som man gör. Vi har paddlat och badat och tränat. (...) Det är väl det jag kan berätta, säger mannen i ett polisförhör som Aftonbladet har tagit del av.

Paret hade åkt till ön för att tillbringa veckan ihop."
Märkligt ändå hur Aftonbladet skriver "veckan ihop" (13 aug) när dom två dagar tidigare refererar till mannens uppgifter i förhör, där reporten har tagit del av t ex TV4s publicering.

Aftonbladet länkar alltså, den 11 aug, till TVs publicering om förhörsuppgifterna, där mannen säger "två veckor". Men sen skriver deras reporter (som följer fallet): "tillbringa veckan ihop".

TV4 11 aug:
"Berättar i förhör: ”Allt är bara fruktansvärt”
Pojkvännen berättar att han har haft en relation, som han beskriver som kärleksfull, med kvinnan i omkring åtta månader och att de firat semestern på ön tillsammans.
Jag har varit där i dryga två veckor."
Tre olika medier - tre exempel på slarv i mord-rapporteringen:
1.
Omni (som oftast skriver notiser utifrån andra mediers rapporteringar):
Omni refererar till Expressen och skriver i sin notis att den gemensamma festen skulle ske på ön. På vanligt Omni-vis länkas till original-artikeln (Expressen den 6 aug) - men Expressen har inte skrivit något alls om VAR den gemensamma festen skulle anordnas. (vi skrev om detta igår, t ex här)

2.
Expressen
Expressen slarvade ganska ordentligt (tycker jag) i en artikel den 11 aug. Man skrev t ex om "exfrun" i bodelningstviste, trots att det handlade om exsambon. Sen påstods att bodelningstvisten slutade med att domstol ska ha bedömt att kvinnan skulle få lägenheten - när parterna i själva verket förlikades och man bytte till två lägenheter. Jag skrev om det här.

3.
Aftonbladet
Har tidigare refererat till förhören, där mannen uppger att han vistats på ön i drygt två veckor, men bara någon dag senare skriver Aftonbladet 13 aug "veckan ihop" (om vistelsen med BO på ön).
Jag vet, det är kanske inte jätteallvariga fel/slarv. Men man kan inte riktigt lita på deras rapportering. och det kan vara bra att ha i åtanke om man ser t ex att uppgifterna skiljer sig åt mellan olika redaktioner.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-18 kl. 22:53. Anledning: tillägger
Citera
2026-08-18, 23:12
Medlem
Citat:

Ur artikeln (13 aug):
"Den misstänkte mannen berättar själv i förhör att paret tidigare under veckan hade varit ute och paddlat kajak ihop.

– Vi har varit där ute och gjort saker tillsammans som man gör. Vi har paddlat och badat och tränat. (...) Det är väl det jag kan berätta, säger mannen i ett polisförhör som Aftonbladet har tagit del av.

Märkligt ändå hur Aftonbladet skriver "veckan ihop" (13 aug) när dom två dagar tidigare refererar till mannens uppgifter i förhör, där reporten har tagit del av t ex TV4s publicering.

Aftonbladet länkar alltså, den 11 aug, till TVs publicering om förhörsuppgifterna, där mannen säger "två veckor". Men sen skriver deras reporter (som följer fallet): "tillbringa veckan ihop".

TV4 11 aug:
Pojkvännen berättar att han har haft en relation, som han beskriver som kärleksfull, med kvinnan i omkring åtta månader och att de firat semestern på ön tillsammans.
1.
Omni refererar till Expressen och skriver i sin notis att den gemensamma festen skulle ske på ön. På vanligt Omni-vis länkas till original-artikeln (Expressen den 6 aug) - men Expressen har inte skrivit något alls om VAR den gemensamma festen skulle anordnas. (vi skrev om detta igår, t ex här)

2.
Expressen
Expressen slarvade ganska ordentligt (tycker jag) i en artikel den 11 aug. Man skrev t ex om "exfrun" i bodelningstviste, trots att det handlade om exsambon. Sen påstods att bodelningstvisten slutade med att domstol ska ha bedömt att kvinnan skulle få lägenheten - när parterna i själva verket förlikades och man bytte till två lägenheter. Jag skrev om det här.

3.
Aftonbladet
Har tidigare refererat till förhören, där mannen uppger att han vistats på ön i drygt två veckor, men bara någon dag senare skriver Aftonbladet 13 aug "veckan ihop" (om vistelsen med BO på ön).
Jag vet, det är kanske inte jätteallvariga fel/slarv. Men man kan inte riktigt lita på deras rapportering. och det kan vara bra att ha i åtanke om man ser t ex att uppgifterna skiljer sig åt mellan olika redaktioner.

Jag håller helt med dig. Vi vet inte vilka fakta som är sant. Reportrar som skriver gör säkert, omedvetet, egna tolkningar, av det lilla de vet. Summan av detta är att vi inte vet hur länge han var där; 1v-2v? Vad var planerat från början, och hur blev det ?; "Kom o stanna hur länge du vill, vi är tillsammans hela semestern, det är vi två nu för alltid" eller " Du är välkommen att hälsa på mig vecka XY, veckan före kommer XX, veckan efter kommer XXY. 1 v blir lagom nu i början av vår relation."
Det leder ingen vart att vi fortsätter spekulera i hur det var eller vilken tidning som rapporterat rätt. Vi lär få svaret så småningom. Men, man är nyfiken om han höll sig till ursprungsplanen eller ej. Känns viktigt, tycker jag , för utgången. Dröjde han sig kvar, eller hände ngt som gjorde att hon "oplanerat" ville att han skulle åka hem. Att hon låg på att han skulle åka, men att han inte ville det, känns tämligen säkert.
Senast redigerad av nyigemet 2026-08-18 kl. 23:18.
Citera
2026-08-18, 23:13
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Ur artikeln (13 aug):

TV4 11 aug:
1.

2.
Expressen

3.
Aftonbladet
Men TN överklagade väl att hon skulle få bostaden.
Citera
2026-08-18, 23:30
Medlem
Citat:
Expressen
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Men TN överklagade väl att hon skulle få bostaden.
Det var en bodelningsförrättare som bedömde att kvinnan skulle tilldelas lägenheten. TN då väckte talan i domstol. Där skickades inlagor och yttranden fram och tillbaks (och under tiden pågick en enligt X påfrestande periode av att dela lägenhet) och till slut ingick parterna en egen överenskommelse (där man bytte till två lägenheter). Domstolen avskrev därför målet i dec 2022. Ungefär.
Citera
2026-08-19, 10:55
Medlem
Märkligt att inte media har uppmärksammat TNs begäran om byte av advokat och lämnat spekulationer om orsaken. Med den personlighetstyp som allt tydligare framträder så ska vi nog inte förvånas om ytterligare byte sker om en tid igen. Enligt TNs synsätt så är det förmodligen han själv som är det största offret och som nu förtjänar samhällets samlade resurser och omgivningens djupa förståelse. Inte osannolikt så har TN redan fått igenom att han som ende intagna på Sollentunahäktet ska ha tempurmadrass och extra kudde. Kanske byte till andra glödlampor också eftersom han får huvudvärk av det vita ljuset. Personalen vill ju inte bli JO-anmälda.
Citera
2026-08-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Märkligt att inte media har uppmärksammat TNs begäran om byte av advokat och lämnat spekulationer om orsaken. Med den personlighetstyp som allt tydligare framträder så ska vi nog inte förvånas om ytterligare byte sker om en tid igen. Enligt TNs synsätt så är det förmodligen han själv som är det största offret och som nu förtjänar samhällets samlade resurser och omgivningens djupa förståelse. Inte osannolikt så har TN redan fått igenom att han som ende intagna på Sollentunahäktet ska ha tempurmadrass och extra kudde. Kanske byte till andra glödlampor också eftersom han får huvudvärk av det vita ljuset. Personalen vill ju inte bli JO-anmälda.

Jag skulle dock icke ännu förordna vare sig tempurmadrass eller annan särskild ynnest åt TN, hur muntert det än må vara att föreställa sig saken. Det vore att spänna hästen framför vagnen.

Själva bytet av försvarare är däremot ett verkligt förhållande och ett intressant sådant. Vad som föranlett det vet vi ännu icke. Att däremellan genast måla upp särskilda kuddar, lampor och andra kungliga bekvämligheter vore att göra en höna av en fjäder.

Men om den personlighet som nu träder fram även visar sig i hans förhållande till sitt försvar, då förvånar det mig föga om även nästa ombud en dag får finna sin hatt och gå sin väg.

Och vad gäller föreställningen att TN i varje läge lyckas placera sig själv i rollen som den främst kränkta parten, så måste jag medgiva att det börjar finnas fler vedträn på den brasan än vad som först syntes.

Men låt oss icke döma glödlampan innan vi funnit strömbrytaren.

Härtill är jag nödd och tvungen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in