Citat:
Oj. Tack för att du berättar.
Kan TN ha fejkat - delvis? (eller helt?)
Det jag själv reagerade på är att det i TNs framställan till domstolen beskrivs som att arbetsgivarens rekommendation (om advokat Nilsson) skulle ha skett på något slags "eget initiativ" från arbetsgivarens sida.
Märkligt det här.
"Medvetet hotfull"? Förstår om det kanske inte går att berätta för mycket, men är det något du kan utveckla om medvetet hotfull?
Lägger in framställan igen, i spoiler:
Kan TN ha fejkat - delvis? (eller helt?)
Det jag själv reagerade på är att det i TNs framställan till domstolen beskrivs som att arbetsgivarens rekommendation (om advokat Nilsson) skulle ha skett på något slags "eget initiativ" från arbetsgivarens sida.
Märkligt det här.
"Medvetet hotfull"? Förstår om det kanske inte går att berätta för mycket, men är det något du kan utveckla om medvetet hotfull?
Lägger in framställan igen, i spoiler:
Aktbilalaga 16 - Begäran om byte av offentlig försvarare (ankomststämplad 2026-08-18):
Till Nacka tingsrätt
Målkansli allmänna, Målnr B 6571-26
Hemställan om byte av offentlig försvarare
Jag önskar att rätten förordnar advokaten Tomas Nilsson vid Sju Advokater i Stockholm som offentlig försvarare för mig att ersätta advokaten Daniella Zanetta.
Skälet för min önskan att få byta offentlig försvarare är att jag inte har någon tidigare erfarenhet av brottmålsadvokater och därför inte kunde framföra ett speciellt önskemål om advokat när den frågan ställdes till mig. Jag har dock ett stort förtroende för det initiativ om advokatsval som har föreslagits av min arbetsgivare i samråd med advokat Robert Ohlsson i bilagda brev. Jag har samma uppfattning. Jag anser att det är viktigt att få gehör för mitt egna önskemål i frågan om vem som ska biträda mig i denna allvarliga sak. Det ska beaktas att utredningen är i sin inledning. Några större kostnader kan därför rimligen inte ha uppstått för den förordnade försvararen.
Jag har fått information om att den yttrest meriterade och erfarna advokaten Tomas Nilsson har ställt sig beredd att åta sig uppdraget som offentlig försvarare för mig.
Stockholm 8 augusti 2026
Om man läser om Robert Ohlsson juridiska kompetens och inriktning ligger det nära att tro att han samarbetat med familjen Weil:
Citat:
https://nordadvokater.se
Robert Ohlsson har en allmän affärsjuridisk praktik med särskild inriktning på kapitalmarknad, bolagsrätt, bolagsstyrning, generationsskiften och stiftelser.