2026-08-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Oj. Tack för att du berättar.
Kan TN ha fejkat - delvis? (eller helt?)

Det jag själv reagerade på är att det i TNs framställan till domstolen beskrivs som att arbetsgivarens rekommendation (om advokat Nilsson) skulle ha skett på något slags "eget initiativ" från arbetsgivarens sida.

Märkligt det här.

"Medvetet hotfull"? Förstår om det kanske inte går att berätta för mycket, men är det något du kan utveckla om medvetet hotfull?

Lägger in framställan igen, i spoiler:

Om man läser om Robert Ohlsson juridiska kompetens och inriktning ligger det nära att tro att han samarbetat med familjen Weil:

Citat:
Robert Ohlsson har en allmän affärsjuridisk praktik med särskild inriktning på kapitalmarknad, bolagsrätt, bolagsstyrning, generationsskiften och stiftelser.
https://nordadvokater.se
Citera
2026-08-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
I övrigt har jag läst kommentarer om att jag inte skulle tala sanning och att jag uttrycker mig mycket svepande och generiskt. Jag hoppas på förståelse för att jag försöker värna om både min och andras integritet genom att inte dela för många identifierande detaljer, då jag är uppriktigt oroad för konsekvenser både yrkesmässigt och i händelse av att T ej döms i rätten.
Jag har förståelse och stor respekt för dina avvägningar. Tacksam för det som berättas av dig och av andra som har kännedom om den misstänkte personen.
Fortsätt gärna om du vill, med de balanserade inläggen, utan att det blir obekvämt för dig.

Som sagt: Mycket tacksam till er som bidrar med reflektioner utifrån er kännedom.

Tips/info: Nya konton ges PM-access efter en månad samt 50 inlägg (inläggen kan ju publiceras i olika trådar).
Mer om detta: (FB) Begränsad möjlighet att skicka PM för nya användare
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-20 kl. 22:57.
Citera
2026-08-20, 22:49
Medlem
Citat:
Oj. Tack för att du berättar.
Kan TN ha fejkat - delvis? (eller helt?)

Det jag själv reagerade på är att det i TNs framställan till domstolen beskrivs som att arbetsgivarens rekommendation (om advokat Nilsson) skulle ha skett på något slags "eget initiativ" från arbetsgivarens sida.

Märkligt det här.

"Medvetet hotfull"? Förstår om det kanske inte går att berätta för mycket, men är det något du kan utveckla om medvetet hotfull?

Lägger in framställan igen, i spoiler:
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Om man läser om Robert Ohlsson juridiska kompetens och inriktning ligger det nära att tro att han samarbetat med familjen Weil:
"Robert Ohlsson har en allmän affärsjuridisk praktik med särskild inriktning på kapitalmarknad, bolagsrätt, bolagsstyrning, generationsskiften och stiftelser."
https://nordadvokater.se

Kan det vara så att TN medvetet framställer det som att arbetsgivaren skulle ha tagit initiativ till att rekommendera Tomas Nilsson, så att läsaren uppfattar det som någon slags personlig rekommendation till den häktade?
Medan det i själva verket är så att TN har tidigare kännedom om att arbetsgivaren kan ha anlitat RO, samt eventuellt för arbetsgivarens privata tvist (som TN råkar känna till?): Tomas Nilsson?
Ligger hotet däri?

Ber om ursäkt för att jag spekulerar om detta jag har INGET att göra med arbetsgivarens eventuella egna uppdrag åt advokater.
Men det är så märkligt det här!
Citera
2026-08-20, 22:50
Medlem
Citat:
I framställan om att få byta offentlig försvarare till Tomas Nilsson nämner TN arbetsgivarens rekommendation. Det finns alltså ingen skriftlig rekommendation från själva arbetsgivaren inlämnad till tingsrätten (kanske inte ens till TN själv, det kanske är en muntlig rekommendation som förmedlats till TN i arrest eller häkte).

Klistrar in texten i framställan:

Aktbilalaga 16 - Begäran om byte av offentlig försvarare (ankomststämplad 2026-08-18):
Till Nacka tingsrätt

Målkansli allmänna, Målnr B 6571-26

Hemställan om byte av offentlig försvarare

Jag önskar att rätten förordnar advokaten Tomas Nilsson vid Sju Advokater i Stockholm som offentlig försvarare för mig att ersätta advokaten Daniella Zanetta.

Skälet för min önskan att få byta offentlig försvarare är att jag inte har någon tidigare erfarenhet av brottmålsadvokater och därför inte kunde framföra ett speciellt önskemål om advokat när den frågan ställdes till mig. Jag har dock ett stort förtroende för det initiativ om advokatsval som har föreslagits av min arbetsgivare i samråd med advokat Robert Ohlsson i bilagda brev. Jag har samma uppfattning. Jag anser att det är viktigt att få gehör för mitt egna önskemål i frågan om vem som ska biträda mig i denna allvarliga sak. Det ska beaktas att utredningen är i sin inledning. Några större kostnader kan därför rimligen inte ha uppstått för den förordnade försvararen.

Jag har fått information om att den ytterst meriterade och erfarna advokaten Tomas Nilsson har ställt sig beredd att åta sig uppdraget som offentlig försvarare för mig.

Stockholm 8 augusti 2026
Denna allvarliga sak ?? Får känslan av att han alienerar sig från brottet och intar nån slags förnekelsefas ?
Citera
2026-08-20, 23:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Kan det vara så att TN medvetet framställer det som att arbetsgivaren skulle ha tagit initiativ till att rekommendera Tomas Nilsson, så att läsaren uppfattar det som någon slags personlig rekommendation till den häktade?
Medan det i själva verket är så att TN har tidigare kännedom om att arbetsgivaren kan ha anlitat RO, samt eventuellt för arbetsgivarens privata tvist (som TN råkar känna till?): Tomas Nilsson?
Ligger hotet däri?

Ber om ursäkt för att jag spekulerar om detta jag har INGET att göra med arbetsgivarens eventuella egna uppdrag åt advokater.
Han är väl borta från jobbet utan giltig anledning efter semestern och då har han ingen arbetsgivare längre. Han kan stoppa upp snacket om arbetsgivarens initiativ att fixa bästa advokaten å hans vägnar.
Citera
2026-08-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Denna allvarliga sak ?? Får känslan av att han alienerar sig från brottet och intar nån slags förnekelsefas ?

Kanske. Det var även en formulering av honom på Blanketten om försvarsbyte, där han i stället för "när jag var gripen", "i samband med anhållandet" - skrev

"Jag hade ingen möjlighet att ange någon försvarare inledningsvis när jag fick frågan".

Jag kan väl i och för sig ha förståelse för ett man väljer att formulera sig neutralt och avskalat och väljer bort alla ord som "förundersökning" "häktning, "anhållen", "brott".

Eller där man nästan kan få intrycket av "Nu har vi hamnat i en situation angående en mycket allvarlig sak"...

Det finns ändå en del formuleringar som man kan fundera över.
Citera
2026-08-20, 23:16
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:

Ligger hotet däri?

Det är ju lite märkligt att det brev han refererar till inte finns med utan bara ytterligare ett dokument som säger i princip samma sak som det maskinskrivna. Så det skulle inte vara helt omöjligt att det ligger till på det sättet.. Vi är hursomhelst väldigt överens om att det hela är högst märkligt och skrämmande om det inte skulle vara sant att arbetsgivaren varit involverad för det visar på att han tror att han är smart och kan spela ett spel vilket inte bådar gott för utredningen (att han inte kommer vara speciellt samarbetsvillig).
Citera
2026-08-20, 23:31
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Kanske. Det var även en formulering av honom på Blanketten om försvarsbyte, där han i stället för "när jag var gripen", "i samband med anhållandet" - skrev

"Jag hade ingen möjlighet att ange någon försvarare inledningsvis när jag fick frågan".

Jag kan väl i och för sig ha förståelse för ett man väljer att formulera sig neutralt och avskalat och väljer bort alla ord som "förundersökning" "häktning, "anhållen", "brott".

Eller där man nästan kan få intrycket av "Nu har vi hamnat i en situation angående en mycket allvarlig sak"...

Det finns ändå en del formuleringar som man kan fundera över.
Om jag fått ett sådant psykbryt att jag dödat någon hade jag inte velat ha något försvar alls. Jag hade känt att mitt straff inte kunnat bli hårt nog.
Citera
2026-08-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Om jag fått ett sådant psykbryt att jag dödat någon hade jag inte velat ha något försvar alls. Jag hade känt att mitt straff inte kunnat bli hårt nog.

Min gode herre. Det är förvisso en hedervärd tanke, men jag fruktar att ni här låter er egen samvetsfrid bli måttstock för en annan människas psyke. Om jag själv i ett anfall av fullständigt vansinne hade tagit en människas liv, skulle jag kanske också önska mig galgen, stupstocken och hela den juridiska arsenalen. Men det säger framför allt något om mig, och kanske är så fallet även för det herrskap jag besvarar, emellertid föga om den som faktiskt står anklagad.

TN har dessutom, av det som hittills framkommit, lämnat efter sig ett antal omständigheter som gör att jag icke utan vidare skulle placera honom i samma skåp som den genomsnittlige medborgaren som en dag mister besinningen. Det är dock en sak att notera ett mönster och en helt annan att sitta här som en annan Linné och artbestämma människan efter några fjädrar.

Och försvararen är inte någon belöning som rätten delar ut till den som förtjänar den. Även en skyldig människa måste få sitt ärende prövat ordentligt. Annars hamnar vi snart i den gamla tidens rättskipning, där man först fann syndaren och därefter började leta efter synden.

Jag skulle därför vara synnerligen försiktig med tanken att ”jag hade inte velat ha något försvar”. Sokrates må ha druckit sin skål med gift frivilligt, men det betyder icke att varje anklagad bör lämna rättssalen med samma bägare i handen.

Låt honom få sitt försvar. Låt sedan rätten och dess rådmän väga gärningen, bevisningen och ansvaret på sin våg.

Ty rättvisan skall icke vara ett hämndens svärd, utan den våg med vilken även den mest förhatlige får sin dom mätt.
Citera
2026-08-20, 23:50
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
I övrigt har jag läst kommentarer om att jag inte skulle tala sanning och att jag uttrycker mig mycket svepande och generiskt. Jag hoppas på förståelse för att jag försöker värna om både min och andras integritet genom att inte dela för många identifierande detaljer, då jag är uppriktigt oroad för konsekvenser både yrkesmässigt och i händelse av att T ej döms i rätten.

En normalintelligent människa har givetvis förståelse för att somliga behöver uttrycka sig ”svepande och generiskt”.

Du behöver inte försvara dina avväganden gentemot människor som påstår att du inte talar sanning.

Det är lätt för oss som inte känner MGM att slänga ur oss den ena och den andra gissningen. Om man har någon personlig kännedom om MGM och BO så är det självklart att man inte kan uttrycka sig lika lättvindigt.

Vi är många som uppskattar dina inlägg!
Citera
2026-08-21, 00:14
Medlem
Hur det här advokatbytet gått till och hur arbetsgivaren kan tycka att TNs formulering är ”medvetet hotfull” är förstås lite av en gåta. Hotet måste vara väldigt subtilt och lär handla om något som inte har med detta fall att göra. När det gäller själva bytet är det ändå så att det är väldigt vanligt att häktade byter advokat i ett tidigt skede, just av den anledning TN anger. Brukar aldrig nekas av rätten. Senare byten nekas dock ofta om än inte alltid.
Citera
2026-08-21, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Hur det här advokatbytet gått till och hur arbetsgivaren kan tycka att TNs formulering är ”medvetet hotfull” är förstås lite av en gåta. Hotet måste vara väldigt subtilt och lär handla om något som inte har med detta fall att göra. När det gäller själva bytet är det ändå så att det är väldigt vanligt att häktade byter advokat i ett tidigt skede, just av den anledning TN anger. Brukar aldrig nekas av rätten. Senare byten nekas dock ofta om än inte alltid.
Hotet ligger väl i att han nämner en advokat som verkar haft någon koppling till arbetsgivaren. TN kanske försöker anspela på något som han vet och som arbetsgivaren inte vill ska komma ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in