2026-08-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Håller helt med, det är på gränsen till helt uteslutet. Men han kommer säkert försöka, vilket såklart inte är så konstigt :/
Lite konstigt kan jag tycka det är ifall han väljer den vägen. Precis lika konstigt som att han flydde.

Nu är det svårt att sätta sig in i en sjuk persons skalle men jag tänker att om jag skulle bli så provocerad att jag använde så grovt våld att någon dog eller blev allvarligt skadad. Så skulle jag ringa polisen och säga typ "jag sitter här och är obeväpnad". Sedan skulle jag svara på alla frågor och berätta allt jag kommer ihåg.

Skulle det vara jobbigt? Jo, det kan jag tänka mig. Men det skulle ju inte bli bättre av att jag påstod att jag inte kunde tala om det.

Han är ett jävla märkligt människoexemplar.
Citera
2026-08-11, 16:02
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Man kan ju dock ha en kärleksfylld relation trots att det förekommer bråk i perioder. Sen handlar ju vistelsen på ön om lite drygt två veckor. Det betyder inte att det måste varit bråk under denna period, det kan lika gärna ha varit en bråkfri period. Tycker inte det låter motsägelsefullt.

Jag tror och hoppas att han kommer berätta vad som hänt. Skulle det vara en förskönad historia så hoppas jag att utredningen kan motbevisa detta.

Jag tror du missar min poäng. Bråkar gör alla någon gång. Men att en åtta månader lång relation beskrivs som ”bråkig i perioder", i deras ålder, samtidigt som åklagaren säger att det inte funnits några uppgifter om våld i relationen och när han själv är så ambivalent i sina svar? Jag tycker det osar katt här och tycker att hans ånger käns ”spelad”. Han kan ju vara den enda av dom som varit bråkig i relationen, men han beskriver relationen som bråkig. Väljer att ha hans ord om hennes bråkghet med en nypa salt eftersom han har ett intresse i att få henne att framstå som delaktig i bråkandet.
Citera
2026-08-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, hon blev utsatt för både trubbigt och vasst våld.
Han borde ha avbrutit efter det ena och inte övergått till det andra.
Det kommer nog att ses som försvårande.
Absolut. ett eller kanske två slag/hugg i snabb följd skulle kunna ses som dråp tänker jag. Speciellt om man avbryter och ringer 112. Men att slå och hugga ett bra tag och sedan lämna någon antingen redan död eller att dö, solklart mord.
Citera
2026-08-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Fast man råkar väl inte hugga ihjäl någon med kniv? Har folk inget bättre för sig än att försvara mördare? Evigt daltande.
Jag försvarar inte mördare, jag förklarar bara något som du uppenbarligen fått om bakfoten.

Dråp betyder inte att man råkar döda någon. Dråp kan vara att avsiktligt och medvetet hugga ihjäl en annan människa med en kniv. Det är omständigheterna som avgör om det är mord eller dråp. Jag tror du ska läsa på lite innan du fortsätter diskutera detta.
Citera
2026-08-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helrolog
En tanke är att han smygläst meddelande i hennes mobil, där hon skrivit till någon nära att hon är färdig med relationen med Thomas.
Det skulle det kunna vara men svårt att säga i nuläget, man kan räkna upp 100 olika möjliga orsaker men det skulle vara rena gissningar då vi har för lite info i nuläget.
Citera
2026-08-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Jag tror du missar min poäng. Bråkar gör alla någon gång. Men att en åtta månader lång relation beskrivs som ”bråkig i perioder", i deras ålder, samtidigt som åklagaren säger att det inte funnits några uppgifter om våld i relationen och när han själv är så ambivalent i sina svar? Jag tycker det osar katt här och tycker att hans ånger käns ”spelad”. Han kan ju vara den enda av dom som varit bråkig i relationen, men han beskriver relationen som bråkig. Väljer att ha hans ord om hennes bråkghet med en nypa salt eftersom han har ett intresse i att få henne att framstå som delaktig i bråkandet.
Jo det blir nog viktigt att titta noga på hans tidigare relationer för att bilda sig en uppfattning om hur han är och hur han beter sig. Jag menar mer att det är nog massvis med par som har det bråkigt i perioder även i början av förhållandet. Det betyder dock inte att man hugger ihjäl den andra. Oavsett hur bråkigt det har varit. Så jag tror och hoppas att det inte kommer förmildra något för honom.
Citera
2026-08-11, 16:14
Medlem
Citat:
Jag försvarar inte mördare, jag förklarar bara något som du uppenbarligen fått om bakfoten.

Dråp betyder inte att man råkar döda någon. Dråp kan vara att avsiktligt och medvetet hugga ihjäl en annan människa med en kniv. Det är omständigheterna som avgör om det är mord eller dråp. Jag tror du ska läsa på lite innan du fortsätter diskutera detta.

Fast om det bara var att hävda att man inte hade planerat mordet så skulle väl nästan ingen dömas för mord. Alla kan hävda att det var oplanerat.

Kolla, hon är lika död oavsett. Svenskt rättsväsende överhuvudtaget skulle behöva fokusera mer på offren och mindre på gärningsmännen. Det finns ingen hejd på hur mycket de får vika ut sig, älta och kosta skattebetalarna pengar. Sen döms de till ett kort straff, släpps efter halva tiden och redan efter någon månad börjar permissioner med restaurang och bio ute bland folk.

Han har dödat henne med kniv, i hennes hem, och fortsatt att vara våldsam långt efter att hon var helt oskadliggjord och försvarslös. Allt det är försvårande. Sen sitter massa folk här och säger att han inte ska dömas för mord, eller om han gör det max få 8 år i fängelse. Vet du vad, trots hans miljoner på banken så kommer han få en försvarsadvokat betald av folket. Dvs alla vanliga människor utan miljoner på banken. Så du behöver inte ta på dig rollen som hans försvarsadvokat, han kommer få en ändå som valt att att ägna sitt liv åt att försvara mördare.
Citera
2026-08-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja du, jag vet mycket väl vad det innebär. Jag har gedigen kunskap och erfarenhet om just detta ämne.

Men skulle inte sätta en diagnos så lättvindigt. Det kan alltså du göra av att googla och sedan skriva av dig här om någon du aldrig ens har sett?

Några drag en malignant narcissist har som gör dom extremt farliga: ( Obs, Säger inte att MGM är det)

Vi kanske tror att de är lätta att upptäcka, och mestadels finns i fängelser
men det är fel.
De kan vara din bästa vän, make till dina släktingar,
din charmige partner.
De är inte ovanliga, finns ofta i framgångsrika positioner,
när dom håller på att bli lämnade, får motstånd,
när någon som står upp,
säger ifrån,
vägrar bli misshandlad,
bli ekonomiskt ruinerad osv

Det är då det blir farligt, extremt farligt, livesfarligt helt enkelt

Personen spelar inte efter dina eller någon annans regler.
Ingen empati för din smärta, ingen skuld, ånger eller skam.

Det kommer inte att förändras.

Du kan inte vinna,
bara hålla dig ur vägen
Senast redigerad av VilloVet9 2026-08-11 kl. 16:46.
Citera
2026-08-11, 16:17
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Jo det blir nog viktigt att titta noga på hans tidigare relationer för att bilda sig en uppfattning om hur han är och hur han beter sig. Jag menar mer att det är nog massvis med par som har det bråkigt i perioder även i början av förhållandet. Det betyder dock inte att man hugger ihjäl den andra. Oavsett hur bråkigt det har varit. Så jag tror och hoppas att det inte kommer förmildra något för honom.

Konflikter har alla, men att massvis med par skulle ha det bråkigt i perioder och även i början av förhållandet tycker jag pekar på hur långt vi gått som samhälle i normaliseringen av destruktiva relationer. Det är inte normalt att bråka mycket i början av ett förhållande. Att ha perioder av konflikter och bråk efter lång tid tillsammans, okej. Men i början av ett förhållande? När man är över 50? I min värld är bråkighet i vuxna relationer något som kännetecknar personer som är omogna.
Citera
2026-08-11, 16:18
Medlem
Citat:
Det skulle det kunna vara men svårt att säga i nuläget, man kan räkna upp 100 olika möjliga orsaker men det skulle vara rena gissningar då vi har för lite info i nuläget.
När jag läser det som framkommit och hör hans undvikanden får jag en stark känsla av att upprinnelsen till dödandet har att göra med något mycket personligt intimt för mannen i fråga. Han vet motivet till mordet, men det är så pinsamt att offentliggöra det så han är inte beredd. Tankarna går till vissa anatomiska förutsättningar.
Citera
2026-08-11, 16:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Han hotade ju exet så att hon fick larma polis när de skulle göra bodelning... så det verkar nog sannolikt att det är något liknande som utlöst detta dåd.
För läser man hans beskrivning av deras kärleksfulla förhållande så framstår det ju inte alls som kärleksfullt, utan han som ganska elak åtminstone verbalt.

Om exet
Aftonbladet har tagit del av handlingar som beskriver hur mannen för några år sedan uppträdde hotfullt mot en kvinna i samband med en bodelning efter att relationen tagit slut. "NN uppträdde så hotfullt att YY tillkallade polis", står det i handlingarna.
[...]
I materialet sammanfattas också situationen: "NN har sammanfattningsvis uppträtt hotfullt, är elak och säger kränkande saker till YY vilket gör att hon konstant känner sig otrygg hemma". Kvinnan ska också ha uppgett att hon upplevde psykiskt våld, med kontrollerande beteenden och härskartekniker.
https://www.tv4.se/artikel/5Wie4MCGknFyWPAM3Mq4H7/misstaenkte-skaergardsmoerdarens-ex-sambo-larmade-polisen
Citera
2026-08-11, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja, hon blev utsatt för både trubbigt och vasst våld.
Han borde ha avbrutit efter det ena och inte övergått till det andra.
Det kommer nog att ses som försvårande.
Undra vilket han gjorde först. Om han slog henne så hon föll omkull och sen gick lös med kniven ? Låter helt galet! Eller om han knivade henne föst så hon segnade ner och sen slog henne, låter också helt galet! Han borde besinnat sig efter första våldet. Fy fan vilket svin asså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in