Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Nej, vi kan inte vara överens om det. Att tro att man kan greppa det väsentliga i en människas personlighet baserat på några få sakuppgifter och skvaller är väldigt naivt.
Människors personligheter innehåller motsättningar. Många är t.ex. toleranta i största allmänhet, men har vissa grejer som triggar dem. Andra är godmodiga och vänliga för det mesta, men kan nån gång ibland få enorma ilskeutbrott. Även i grunden generösa människor har som regel en gräns där man börjar se till sina egna intressen istället. Svartsjuka tror jag kan triggas hos de flesta, även hos oss som normalt inte har det här kontrollerande personlighetsdraget.
Vi känner inte TN. Men suggestionens makt är alltid stark när något sånt här händer. För mig är det också uppenbart att många har ett psykologiskt behov av att skapa en bild av TN som en kontrollerande, våldsam narcissist. En man dominerad av kontrollbehov, statustänkande och med liten eller ingen empati för andra människor. Det verkar på något vis kännas tryggare att tänka att mördaren är en särskild sort, i princip helt väsensskild från oss andra. Trots att mycket lite i forskningen tyder på att så skulle vara fallet.
Inget av det jag skrivit ovan ska tolkas som att jag menar att TN INTE skulle ha narcissistiska och/eller kontrollerande drag i sin personlighet.
Bra inlägg.
Nåt säger mig att det inte fanns en ”plot”, utan en öm punkt, eller flera, som tex BO råkade trycka på. Just blandning av svartsjuka, alkohol och ev mindervärdeskomplex kan säker utlösa våldsamma utbrott hos rätt många, som normalt flyger under radarn.
Jag gissar att extremt framgångsrika människor, även om TN inte var det kan drivas av komplex och om stjärnorna står rätt blir framgång.
Jag tror TN är brutalt förvånad över det han åstadkommit, men någonstans kan han säkert vara den enda som kan lägga pusslet som förklarar förloppet.
Det som jag tycker är märkligt att man vid 57 år kan bli så upprörd för något annat än tex nån som vill skada ens barn, men i regel borde man ”frigjort” sig i den åldern och ser hyfsat nyktert på vad man har kapacitet för och vad man inte klarar.
Jag tycker just att det handlar om en 57 åring och inte en 37-åring gör hela affären så jäkla märkligt.