2026-08-17, 19:16
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ok.

Och enligt poddaren Jessica så har en person på ön uppgett att hon ska ha sett paret gå på en väg på måndagskvällen. Tror det även beskrivits i medier att paret sågs på måndagskvällen. Så man får ju anta att när det kommit uppgifter från flera håll, inklusive från dig, att BO levde på måndagen.

Utesluter du att brottet begicks på natten mot tisdag/tidig tisdag morgon?

Feststilade: Vi är några som har spekulerat i alternativen: övervakningskamera/ljudupptagning.

Om ljudupptagning gjord av från BO där ljudet i så fall sparades direkt i moln så skulle en sån ljudupptagning utgöra mycket stark bevisning.

Förstår att du inte vill uppge detaljer om bevisningen och det är bra gjort av dig. Förunderskningen kan få fortgå utan läckor om vissa väsentliga detaljer.

Edit: PS: Även om det är många (äldre) därute som kanske inte har övervakningskameror så kanske BO/delägare JE hade en.
Om mordet hände på natten eller dagen har jag inte den blekaste om. Men för er som spekulerar kan det vara bra att veta att det är större chans att någon ska ha hört något på natten än dagen. Delvis för det är ofta vindstilla och det är lugnt på sjön.

Finns säkerligen massor med kameror men om man är hemma så lär de ju vara avstängda.
Citera
2026-08-17, 19:24
Medlem
Citat:
Välkommen! Intressanta spekulationer du bidrar med. Kommenterar lite. Några av mina kommentarer handlar om små detaljer bara, men för att motverka eventuelal trådsanningar så.

Byteslägenheten till Hagagatan var inte en 5a utan en 4a.

Har inte sett uppgift om att den planerade vistelsetiden för MGM på ön skulle varit just 1 vecka men om du kan hitta uppgiften så länka gärna.
Min spekulation: Medierna rapporterade tidigt om en kalenderanteckning man hittat i MGMs lägenhet, där det stod något om "landet". Kanske diskuterades i tråden (minne ej detaljerna), utifrån vad som var aktuellt just den veckan (mordet). Uppgifterna om "två veckor" på ön blev ju inte kända förrän en vecka efter mordet. Men om du sett en uppgift om att planen skulle varit " 1 vecka" så länka gärna, jag kanske har missat något?

Kanske en tokningsfråga angående "borde ha åkt hem", men jag uppfattar inte förhörsuppgiften precis så. Enligt Expressen (2026-08-13) ska det i förhör ha framkommit att upprinnelsen till bråket är en diskussion om MGMs
"vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem.
– Jag skulle väl åka hem, säger han."
Uppfattar alltså inte detta som att MGM avsåg att han 'borde åkt hem', utan att "skulle väl åkt hem" handlar om att det var så upplägget såg ut, att när BOs närstående skulle komma ut till ön så "skulle" MGM ha åkt hem.
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Ord är intressant, kan tolkas olika. "Skulle väl åkt hem" är säkert rätt ord han sa. Andemeningen blir densamma: ÅÅ ville att han skulle åka hem, men han ville inte. Huruvida det var planen från början eller om det uppstod för att hon tröttnade på honom, tycker jag är intressant. Mordet hade inte skett om han åkt hem, så han borde ha åkt hem istället för att få frispel och slå ihjäl henne. Att spekulera i "varför" ÅÅ ville att han skulle åka hem, om det var en ändring i ursprungsplanen, känns för långsökt. Kan finnas många olika anledningar, som lär komma fram. Närmast tills hand, för mig, är att hon inte ville tillbringa hela semestern med honom, och att det var planen från början. Ngt han inte accepterade.

Jag ska se om jag hittar länk till var jag uppfattat att han skulle vara där 1 v. Det är bara en fråga hur mkt tid jag vill lägga ned på att leta upp.
Citat:
Ang lgh skrev jag att byteslgh var en 4:a och lgh på Hagagatan en 5:a. Spelar ingen roll, men jag tror att du missuppfattade mig. När jag skrev "attraktiv" menade jag Hagagatan. Adresser och storlek på tidigare lgh är oväsentligt, det viktiga är hans beteende för att nästla sig in där.
Har inte missuppfattat. Såg du skrev attraktiv, och det är ett begrepp jag själv refererat till i tråden (om t ex Hagagatan och X tidigare lägenhet).
Visst kan det vara väsentligt att diskutera MGM beteende, även i bodelningstvisten mm.
Men jag håller inte med om att det är oväsentligt om man skriver n 5a i stället för en 4a (Hagagatan). Min erfarenhet av sådana här trådar, med många detaljer och en förmodat ganska lång lagföringsprocess, är att det kan underlätta om även detaljer blir ganska korrekta. Risken är annars att användare börjar ställa frågor t ex om det fanns YTTERLIGARE någon lägenhet (t ex 5a) inblandad. Så jag nämner då och då, som t ex nu, att "det var 4 r ok". Inte för att anmärka på att någon råkat skriva fel - utan för att undvika att det fortsätter (min erfarenhet).

Men visst kan det vara så att det är själva beteendet som är det mest intressanta!
Citat:
Jag letar länk ang 1 v. Det pratas mkt här om ngn fest. Det har jag inte läst ngn stans. Vart kommer den infon från?
Fest nämns t ex i Expressen, 2026-08-06:
"– De hade nyligen bjudit in till en gemensam fest, så det här kom väldigt oväntat, säger en nära vän till den nu mordmisstänkte mannen."
.
Ja, återkom gärna om det du skrev om '1 vecka'
Citera
2026-08-17, 19:29
Avstängd
vichy6s avatar
Har också frågat om denna fest.

Stod i i gm:s kalender, var skulle den hållas och vem läckte den infon..?
Citera
2026-08-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6

Jag svarade nyss en annan användare, men kan skriva här också

Det stod i Expressen, 2026-08-06:
"– De hade nyligen bjudit in till en gemensam fest, så det här kom väldigt oväntat, säger en nära vän till den nu mordmisstänkte mannen."
.
Citera
2026-08-17, 19:35
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:

En vän tilll MGM har sagt det. Stod i en artikel i Expressen, och det togs sedan även upp på Omni.
Citat:
Den mördade kvinnan och mannen som misstänks för mordet hade nyligen bjudit in till en gemensam fest på skärgårdsön där kvinnan hittades död i tisdags. Det uppger en nära vän till mannen för Expressen.
https://omni.se/kvinnan-och-hennes-misstankte-mordare-hade-bjudit-in-till-fest/a/XMzGlE
Citera
2026-08-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack, jag har läst det. Kan inte riktigt se varför TN skulle försöka ljuga om en sådan sak, men samtidigt har jag sett så många gm ljuga och manipulera sina svar i förhör, vilket förstås har som syfte att förminska eller lägga villospår osv.

Jag har inte följt så många fall, men ännu aldrig sett en gm som talat sanning hela vägen.

T ex kan ju en gm vilja försöka få det att se ut som att det är mer impulsivt än det är, att händelserna inte skedde på det vis som det skett. Gm kan ha städat, arrangerat, försökt få det att se ut på visst sätt som skulle kunna tolkas som förmildrande eller inte lika allvarligt.

Men jag håller med, att det skedde påförmiddagen kan stämma nu när det framkommit samstämmig uppgift från en trådanvändare också.

Däremot tänker jag att avstängning av mobil vid 11:55 inte nödvändigtvis tyder på att brottet skett i nära anslutning till den tidepunkten. Det kan finnas andra skäl till varför den stängdes av då.

Dels tänker jag att efter ett våldsamt mord, kanske man inte i första hand tänker på mobilen direkt, särskilt om det inte är planerat.

Jag tänker också att man kanske inte vill med bilodiga händer ta i en mobil, och så lite som möjligt lämna spår efter sig. Vilket borde i princip vara omöjligt i den här sitsen...

Och varför skulle man vilja stäng av sin mobil? En anledning är väl tt om man ska göra sig av med grejor och fly, vill man inte att spåren ska lämnas och synas. Men så länge man är kvar i huset, ingen vet om brottet, finns det en anledning att stänga av den?
Jo du har helt rätt i det, såklart finns det en möjlighet att han ljuger även om sanningen ändå kommer komma fram gällande tidpunkt. Har dock en känsla efter att ha följt tråden att det kan stämma att det skedde på förmiddagen. Men du har rätt, man kan inte lita blint på att han talar sanning om det.

När det gäller telefonen så antar jag att han antingen stängt av den i panik och inte tänkt på att polisen ändå kommer kunna se vilken mast den va uppkopplad till innan den stängdes av. Eller har han velat ha med sig telefonen på sin flykt av någon anledning och då stängt av den för att inte bli spårad. Ingen av förklaringarna är logiska egentligen och troligtvis har han inte tänkt klart men jag ser ingen annan anledning han skulle ha att stänga av den. Möjligtvis om han slagit sönder den eller kastat den i vattnet för att försöka dölja ev material som skulle vara till hans nackdel om polisen fått gå igenom den.
Citera
2026-08-17, 19:38
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:

.

Ok, tack.
Fest på ön?

Tänker faktiskt ingenting om den uppgiften. Inget mer har framkommit.

Kanske bara någon som blev inbjuden till ön och inget mer hände. Inte lätt att svara när media ringer.
Senast redigerad av vichy6 2026-08-17 kl. 19:42.
Citera
2026-08-17, 19:45
Medlem
Citat:

Citat:
Ok, tack.
Fest på ön?

Tänker faktiskt ingenting om den uppgiften. Inget mer har framkommit.

Kanske bara någon som blev inbjuden till ön och inget mer hände. Inte lätt att svara när media ringer.
Jag har inte sett någon mer information i medierna (eller tråden) om t ex var den här festen skulle hållas.
Citera
2026-08-17, 20:08
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, vi kan inte vara överens om det. Att tro att man kan greppa det väsentliga i en människas personlighet baserat på några få sakuppgifter och skvaller är väldigt naivt.

Människors personligheter innehåller motsättningar. Många är t.ex. toleranta i största allmänhet, men har vissa grejer som triggar dem. Andra är godmodiga och vänliga för det mesta, men kan nån gång ibland få enorma ilskeutbrott. Även i grunden generösa människor har som regel en gräns där man börjar se till sina egna intressen istället. Svartsjuka tror jag kan triggas hos de flesta, även hos oss som normalt inte har det här kontrollerande personlighetsdraget.

Vi känner inte TN. Men suggestionens makt är alltid stark när något sånt här händer. För mig är det också uppenbart att många har ett psykologiskt behov av att skapa en bild av TN som en kontrollerande, våldsam narcissist. En man dominerad av kontrollbehov, statustänkande och med liten eller ingen empati för andra människor. Det verkar på något vis kännas tryggare att tänka att mördaren är en särskild sort, i princip helt väsensskild från oss andra. Trots att mycket lite i forskningen tyder på att så skulle vara fallet.

Inget av det jag skrivit ovan ska tolkas som att jag menar att TN INTE skulle ha narcissistiska och/eller kontrollerande drag i sin personlighet.
Bra inlägg.

Nåt säger mig att det inte fanns en ”plot”, utan en öm punkt, eller flera, som tex BO råkade trycka på. Just blandning av svartsjuka, alkohol och ev mindervärdeskomplex kan säker utlösa våldsamma utbrott hos rätt många, som normalt flyger under radarn.

Jag gissar att extremt framgångsrika människor, även om TN inte var det kan drivas av komplex och om stjärnorna står rätt blir framgång.

Jag tror TN är brutalt förvånad över det han åstadkommit, men någonstans kan han säkert vara den enda som kan lägga pusslet som förklarar förloppet.

Det som jag tycker är märkligt att man vid 57 år kan bli så upprörd för något annat än tex nån som vill skada ens barn, men i regel borde man ”frigjort” sig i den åldern och ser hyfsat nyktert på vad man har kapacitet för och vad man inte klarar.

Jag tycker just att det handlar om en 57 åring och inte en 37-åring gör hela affären så jäkla märkligt.
Citera
2026-08-17, 20:27
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Bra inlägg.

Nåt säger mig att det inte fanns en ”plot”, utan en öm punkt, eller flera, som tex BO råkade trycka på. Just blandning av svartsjuka, alkohol och ev mindervärdeskomplex kan säker utlösa våldsamma utbrott hos rätt många, som normalt flyger under radarn.

Jag gissar att extremt framgångsrika människor, även om TN inte var det kan drivas av komplex och om stjärnorna står rätt blir framgång.

Jag tror TN är brutalt förvånad över det han åstadkommit, men någonstans kan han säkert vara den enda som kan lägga pusslet som förklarar förloppet.

Det som jag tycker är märkligt att man vid 57 år kan bli så upprörd för något annat än tex nån som vill skada ens barn, men i regel borde man ”frigjort” sig i den åldern och ser hyfsat nyktert på vad man har kapacitet för och vad man inte klarar.

Jag tycker just att det handlar om en 57 åring och inte en 37-åring gör hela affären så jäkla märkligt.

Plot och affär?

Otroligt smaklöst att använda de orden.

( dock ger du inblick hur vissa personer kan tänka )
Citera
2026-08-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Bra inlägg.

Jag undrar om andledningen till att han inte berättar vad som hänt har med hans kontrollbehov att göra. Att han har viss behållning av att han är den enda som vet hela historien, och inte att det nödvändigtvis är så att han är så traumatiserad av sitt eget agerande att han inte kan uttrycka det i ord.
Citera
2026-08-17, 20:46
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Plot och affär?

Otroligt smaklöst att använda de orden.

( dock ger du inblick hur vissa personer kan tänka )
Affär var ett dåligt ordval, håller med. Plot, har ju diskuterats flitigt och jag tror personligen inte han TN hade en plan att ”fixa ett landställe till vilket precis som helst”.

Jag kan förstå din reaktion, samtidigt som jag kanske inte tror att de flestas deltagande i tråden grundas på ren samhällsnytta eller för att lindra plågan berörda familjemedlemmar går igenom. Jag tror det blir svårt att kalla denna tråd för nåt annat än tidsfördriv och nöje.

Om man ska vara riktigt respektfull bör man nog inte skriva i tråden, bara gissar att de anhöriga inte ser någon nytta på spekulationerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in