2026-08-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Jag upplever inte att någon i den här tråden har påstått att skolbetyg definierar vem någon är som person; inte heller att dåliga skolbetyg skapar en mördare; inte heller att ickeakademisk bakgrund gör någon till en sämre person.

Jag har följt den här tråden från dag ett och jag har läst alla drygt 5 000 inlägg.

För mig är det solklart att det här med MGM:s usla betyg ska ställas i relation till samtliga övriga uppgifter om MGM. Det är alltså inte en allmän diskussion om skolbetyg och vad skolbetyg allmänt säger om en persons karaktär eller karriärsmöjligheter.

För mig är det solklart att alla övriga uppgifter om MGM har gjort att även skolbetygen blir intressanta i just det här sammanhanget.

Allt rotande i TNs bakgrund syftar väl till att bättre förstå vad som fick TN att ta till besinningslöst våld. Att söka svaret på BOs anhörigas fråga: ”varför?”. Den fråga vi också ställer oss. Tyvärr misstänker jag att även MGMs vänner ställer sig samma fråga. Att hitta svaret på distans är nog att försöka få kamelen genom nålsögat. För att komma till botten krävs det nog att man sätter MGM själv i terapi en längre tid. Men letandet efter ett svar är i vart fall terapeutiskt for oss som engagerat oss själva i fallet och kanske kan vi även komma att förstå oss själva lite bättre.
Citera
2026-08-30, 15:35
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Allt rotande i TNs bakgrund syftar väl till att bättre förstå vad som fick TN att ta till besinningslöst våld. Att söka svaret på BOs anhörigas fråga: ”varför?”. Den fråga vi också ställer oss. Tyvärr misstänker jag att även MGMs vänner ställer sig samma fråga. Att hitta svaret på distans är nog att försöka få kamelen genom nålsögat. För att komma till botten krävs det nog att man sätter MGM själv i terapi en längre tid. Men letandet efter ett svar är i vart fall terapeutiskt for oss som engagerat oss själva i fallet och kanske kan vi även komma att förstå oss själva lite bättre.

Ja, det är ungefär så jag resonerar.
Om MGM någonsin går – eller har gått i terapi – så är det ju tyvärr inget vi får ta del av.

Den här tråden kommer nog fortsätta att leva även efter lagakraftvunnen dom.

Tack till alla som bidrar med diverse pusselbitar och funderingar!
Citera
2026-08-30, 17:07
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Gymnasieuppehåll, nätt och jämnt medelbetyg, som sedan försöks läsas upp (?), skulle kunna bero på en neuropsykiatrisk diagnos, som vid tiden för han studier inte var kända (?). En tanke jag fick upp när du skrev att de medelmåttiga beygen kunde bero på koncentrationssvårigheter. Det skulle inte förklara mordet, men kanske en känsla av misslyckande för TN. Jag tänker att han kanske inte är så ointelligent, hur skulle han då kunna få till en relation med ÅÅ?

Hemförhållanden med kontaktförbud från fadern (om det stämmer), är ingen bra uppväxtmiljö för ett barn. Man kan väl räkna ut att i den miljön lär sig inte ett barn att hantera konflikter på ett bra sätt om det inte finns trygga personer runt omkring en. Förebilder kan saknas, och det kan naturligtvis kännas otryggt, ångestfyllt och ohanterligt.

Kan detta ha påverkat TN till att bli en kontrollerande person?

Att själv ha varit utsatt för svåra situationer, där man är utsatt för oförutsägbara situationer, där man inget kan kontrollera leder till att man som vuxen behöver ta kommando, kontrollera andra?

Bara funderingar, inte spekulationer ens.

Man kan kanske även bygga upp aggressioner och hat inom sig om man blir aggressivt och hotfullt behandlad, och även av att se sin mor behöva utstå sådant.
Det har föreslagits tidigare I tråden, att han skulle ha dyslexi. Tittar man på den fråga han ställde angående en krukväxt, i en Facebookgrupp, kan det stämma. I ett par, tre meningar gjorde han tydligt att han inte är bekväm med skriftspråk. Det kan ju ha lett till en studieaversion som smittat av sig även till andra ämnen och som han aldrig helt kom över. De dyslektiker som når goda studieresultat brukar, om jag fattat det riktigt, vara sådana som får starkt stöd hemifrån. Kom han från ett problemhem, var sådant förmodligen uteslutet. Dum tror jag inte alls att han är.
Citera
2026-08-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
MGM i grön tröja i detta klipp?

https://vimeo.com/113919092?
YouTube-klippet som flera har skrivit om, gjordes privat.

Men hittade - tack vare användaren Devalveras inlägg den 6 aug - den här filmen som visar TN på jobbet Magasin III för ca 11 år sen. TN packar upp konst.

Edit:
PS: Tips, om man inte vill missa videon kan det vara idé att kolla snart ifall Magasin III kanske tar bort även denna film inom kort såsom skedde med YouTube-filmen.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-30 kl. 20:23.
Citera
2026-08-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det har föreslagits tidigare I tråden, att han skulle ha dyslexi. Tittar man på den fråga han ställde angående en krukväxt, i en Facebookgrupp, kan det stämma. I ett par, tre meningar gjorde han tydligt att han inte är bekväm med skriftspråk. Det kan ju ha lett till en studieaversion som smittat av sig även till andra ämnen och som han aldrig helt kom över. De dyslektiker som når goda studieresultat brukar, om jag fattat det riktigt, vara sådana som får starkt stöd hemifrån. Kom han från ett problemhem, var sådant förmodligen uteslutet. Dum tror jag inte alls att han är.
Har för mig jag såg något om krukväxten för flera veckor sen, men nu hittar jag inte. I vilken Facebook-grupp var det? (Edit: Hittade: Palettblad)

Ja, säkert både smart och ambitiös (feststilade).
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-30 kl. 20:16. Anledning: hittade
Citera
2026-08-30, 23:02
Medlem
Nån som vet var han sitter? Och när åtal kommer väckas?
Citera
2026-08-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Nån som vet var han sitter? Och när åtal kommer väckas?
Häktet i Sollentuna.
Nästa häktningsförhandling bör hållas innan den 4 sept kl 11.00.
Citera
2026-08-30, 23:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Tror den gode gärningsmannen kommer gå in med hull och hår i denna "allvarliga sak" Nästan som ett konstprojekt i sig när han ska lägga upp sitt försvar och sedan ta publiken med storm.
Min tro är dock att TN kommer få lite vredesutbrott om han blir pressad.
Senast redigerad av TaxenSixten 2026-08-30 kl. 23:31.
Citera
2026-08-31, 10:49
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Nåväl, här synes vi återigen ha hamnat i den tämligen besynnerliga föreställningen att Biskopen (och andra) påstått att en gammal betygsbok innehåller en människas hela väsen. Så är naturligtvis icke fallet. Ett betyg är ett betyg, icke en kristallkula och än mindre ett dopbevis på vare sig begåvning eller karaktär.

Men när vi försöker förstå en människa utifrån det begränsade material som står till buds, vore det tämligen egendomligt att medvetet förkasta sådant som faktiskt går att belägga. Att ni själv hade usla betyg och sedermera fann en annan väg genom livet är en intressant livsberättelse, men knappast ett motbevis mot någon annans. Det vore ungefär som att förklara att en karta är värdelös emedan man själv råkade hitta fram till Rom utan att använda den. Kontext för resonemangen krävs, och det saknas inte kontext i de 5000 inlägg som tråden producerat.

Biskopen dömer således icke mannen efter hans betyg. Biskopen lägger dem på bordet bredvid övriga omständigheter och begrundar vad de möjligen kan säga. Har inte bevittnat någon i tråden som argumenterat på det sätt du förutsätter.

Att däremot kalla själva försöket att förstå en människas bakgrund för ”obildat” är en sådan liten intellektuell kullerbytta att Biskopen nästan känner sig tvungen att kontrollera om taket fortfarande sitter kvar.

Jag har inte följt tråden från början så jag är inte insatt i hur diskussionen rörande betygen hade sin början. Som både du och användaren apperception nu påpekat, att den är en del i ett större sammanhang, gör att jag har en annan förståelse och håller med er och ber därför om ursäkt.
Citera
2026-08-31, 10:52
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Häktet i Sollentuna.
Nästa häktningsförhandling bör hållas innan den 4 sept kl 11.00.
Googlade lite på häktningsförhandling. Är det var 14e dag, var det så du fick datumet?

Nån av medierna (TV4?) publicerade saker TN sagt. Antar det är saker som läckt via upparbetade kontakter? När kan man förvänta sig att höra från TN igen, som tidigast? Antar att det finns de i tråden som sett dessa förlopp ett antal gånger.

Skulle vara jätteintressant att höra nån som spekulerar i hur gången kan vara och se ut närmsta månaderna. Med risk för att fråga hur långt ett snöre är.
Citera
2026-08-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Googlade lite på häktningsförhandling. Är det var 14e dag, var det så du fick datumet?

Nån av medierna (TV4?) publicerade saker TN sagt. Antar det är saker som läckt via upparbetade kontakter? När kan man förvänta sig att höra från TN igen, som tidigast? Antar att det finns de i tråden som sett dessa förlopp ett antal gånger.

Skulle vara jätteintressant att höra nån som spekulerar i hur gången kan vara och se ut närmsta månaderna. Med risk för att fråga hur långt ett snöre är.
Mord är alltid 1 månads häktning
Citera
2026-08-31, 11:23
Medlem
Citat:
Fyra veckors häktningstid. Den häktade har dock rätt att få en omförhandling av häktningsbeslutet (t ex efter 14:e dag). Men detta har ännu inte begärts av MGM.

Vid häktningsförhandlingen den 7 aug motsatte sig dock TN att åklagaren skulle ha rätt att besluta om restriktioner, men i övrigt har häktningen accepterats.

Citat:
Ja kanske. Eller så begärde TV4-krimreportern ut häktnings-promemorian (som brukar vara sekretessbelagd) och lyckades få ut den. Det inledande förhöret (6 aug, i arresten) verkar ingå i häktnings-PMet.
Citat:
Blir verkligen en lös spekulation men med tanke på att tekniska analyser kan ta tid och då vi ännu inte vet om MGM erkänner mordanklagelsen så kan det dröja flera månader innan åtal kan väckas. Någon annan som har en uppfattning?

Det som är känt är att TN ska ha erkänt att han åsamkat hennes död. På fredag kanske det framgår om han har erkänt något mer än detta.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-31 kl. 11:28. Anledning: förtydligande omförhandling
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in