2026-08-17, 22:46
Medlem
Ytterligare en dödsolycka.

Men man blir ju inte förvånad. Nu var det ett tag sedan jag själv körde E20 förbi Mariestad, men det var i alla fall vägarbete under flera längre sträckor. Oftast 50 km/h som hastighetsgräns och med omkörningsförbud, både skyltat och gul heldragen mittlinje.

Sist testade jag att sätta farthållaren på 55, och självklart blev jag ”först i kön” ganska så snabbt. Dröjde inte länge innan första idiot-omkörningen. Omkörd av flera personbilar av olika märken. Inga lastbilar körde men många kom ikapp, vilket innebär att de körde
Betydligt fortare än skyltad hastighet.

Man kan ju tycka att det med relativt enkla medel borde gå att få folk att ta det lite mer lugnt:
1. Anpassa hastighetsgränserna efter det arbete som sker på/nära/bredvid vägen. Många gånger är det nedsatt hastighet under långa sträckor, med där vägen är bred och inget arbete pågår tex nattetid eller på helger. Då kanske respekten ökar, om gränsen är lägre när arbete faktiskt pågår.
2. Mobila fartkameror borde kunna placeras ut och flyttas runt ofta, så att de kan dyka upp lite varstans.
3. Polisnärvaro, lite allmän övervakning av fysiska levande polismän brukar skapa lugn. Tyvärr ser man mindre och mindre av trafikövervakning numera.
4. Övervakningskameror som fångar alla typer av dåliga beteenden, inte bara hastighet. Tex idiotiska omkörningar, ej stannat vid stopplikt osv.

Som sagt var, man blir inte förvånad, finns många som kör som tokar ute på vägarna, inte sällan föräldrar med barn i bilen.
Och förarna är av alla de slag, kvinnor, män, invandrare och svenskar, även om vissa grupper utmärker sig mer.
Köra i närheten av så kallade utsatta områden, ja där får man verkligen vara på sin vakt, där kan vad som helst hända…
Senast redigerad av BlippBlitz 2026-08-17 kl. 22:49.
Citera
2026-08-17, 23:12
Medlem
JymdKjams avatar
Det stod i tidningen att lastbilen började brinna? Men på bilderna syns inget.
Citera
2026-08-17, 23:27
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Körde nyss genom vägarbete. Ganska lång sträcka. Hastigheten var 70. Jag försökte att hålla det men hade 6 bilar bakom mig nafsande i röven. Allra närmast min röv var en buss.... alltså helt sjukt. Tänk den mackan som blir av min bil

Att folk har så jävla bråttom att de ska ligga över hastigheten även där det inte är räcken. Med krokiga vägar och kullar.

Jag tycker tyvärr att det låter som det brukar vara i trafiken, för de flesta kör över skyltad hastighet och hamnar därför lätt bakom de som kan läsa och respekterar skyltar.
Citera
2026-08-17, 23:47
Avstängd
Hörde på nyheterna att bilen kommit över på fel sida..
Hel familj utom ett barn som klarade sig
Citera
2026-08-17, 23:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Tyskarna är också betydligt mer disciplinerade i trafiken och vana att hålla uppsikt på andra fordon.

Kökrockar beror uteslutande på dålig uppmärksamhet framåt från trafikanter och ska över huvud taget inte förekomma. Om 500m kö orsakar det på en Europaväg, så är det också för dåligt (inte tillräckligt tidigt) skyltat.

Det jag opponerade mig emot var också att bägge filerna skulle "FYLLAS" inte att den andra filen används.
Dessutom hjälper man varandra mer i trafiken ute i Europa, släpper fram, samarbetar, blinkers och ljus om det blir köbildning etc etc
Någor jag inte märker i Sverige på samma sätt
Citera
2026-08-18, 00:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av airsting
Det växlade över så helt plötsligt körde man mot trafiken på motsatt körbana. Endast ett litet gult heldraget streck skilde fälten åt.

Jag upplevde det som att köra på en väldigt trång oförutsägbar väg. Har kört genom vägbyggen sen 90talet och har aldrig upplevt det som så rörigt som kring Grevby till Mariestad.
Ser väldigt konstigt ut
Citera
2026-08-18, 08:26
Moderator
pudelluss avatar
Rubriken uppdaterad efter att det framkommit att tre personer omkom i olyckan.

/Mod
Citera
2026-08-18, 08:31
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsting
Har du kört sträckan själv i helgen? Det är nog verkligen intressant om det sitter 30 skyltar som väldigt få ser när nu 3 personer omkommit där.

Om du inte tycker det är intressant, så läser du nog fel tråd! Eller vad är intressant läsning här tycker du?

Och är det 70 på en Europa väg som är smalare och mer oförutsägbara än de flesta andra vägar i Sverige under förvirrande ombyggnad. I fredags kväll var vi 4 bilar som låg i 30 igenom där, trots bra sikt. Hur kommer det sig tror du?

Jag körde också den sträckan häromdagen och då var det 70 även för mig.

Men håller med om att den sträckan känns rätt rörig och att man inte riktigt vet vad som gäller. Skulle satt upp serganter eller några lampor/reflexer i mitten också.
Citera
2026-08-18, 09:01
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja vad är det för fel på dom?? Extremt vanligt!

Ja det är vanligt, jag tror (spekulation från min sida) att de har väldigt dålig koll på sin bil och tycker den enfiliga sträckan känns smal och farlig sedan när det blir två körfält så vågar de gasa på för då har de mycket plats.
Citera
2026-08-18, 09:09
Medlem
Sunimods avatar
Kan man inte köra bil bör man ta bussen eller tåget.

Angående 30 km/h eller inte vid aktuella vägarbetet då kan det vara så att sträckan har 70 km/h men under tiden de har grävmaskiner mm i direkt intill vägen brukar de sätta 30 km/h vid en kortare del av vägen. Detta av säkerhet för de som jobbar med vägarbetet men även för de som kör på vägen.

Det är ett större vägarbete även på vägen mellan Skövde och Skara. Man bygger 2-1 väg och det ser liknande ut som E20 vid aktuella olycksplatsen. Där är det 70, 50 och 30 km/h. Liknande som jag skrev här ovan.

Dock är det få som håller sig till dessa hastighetsbegränsningar.
När jag åker där har jag ofta bilar som ligger några meter bakom och stressar.

Nej jag är ingen väglus och brukar hålla hastigheten rätt vid vägarbeten, vid vissa delar även lägre hastighet. Det finns en anledning varför man infört omkörningsförbud och sänkt hastigheten. När vägarbetet tar slut efter Axevalla travbana övergår det i motorväg med 110 km/h och då blir jag omkörd om jag "bara" gått upp i 110. De kör som galningar för de "tappat" tid genom vägarbetet men närmare Skara är jag oftast ikapp.

Var i helvete finns trafikpolisen som bör ta körkorten från dessa idioter?
Citera
2026-08-18, 09:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Jag körde också den sträckan häromdagen och då var det 70 även för mig.

Men håller med om att den sträckan känns rätt rörig och att man inte riktigt vet vad som gäller. Skulle satt upp serganter eller några lampor/reflexer i mitten också.
Kör man och använder huvudet till annat än bara ha en mössa på så är det inga problem.
Citera
2026-08-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kör man och använder huvudet till annat än bara ha en mössa på så är det inga problem.

Tyvärr har vi alldeles för många fantasilösa mössmänniskor ute i trafiken.

Det är för enkelt att ta körkort och fel sorters människor släpps fram för att pröva.
Varför det tillåts vara så i trafiken är ett annat tema, men nu är dom där och Trafikverket MÅSTE se till att utforma trafikmiljön, även vid arbetsplatser, på ett sådant sätt de läppspelande idioterna kommer levande hem och inte har ihjäl andra på kuppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in