2026-08-16, 18:57
Medlem
Fyra pers i personbil som frontat med lastbil.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/personbil-och-lastbil-i-krock-utanfor-mariestad

En personbil och lastbil har frontalkrockat med varandra på E20 strax norr om Mariestad. Trafiken står helt still i båda riktningar.

– Vi är på plats med två enheter och ledningsresurser, säger Malin Björkqvist, vakthavande befäl vid Räddningstjänsten Skaraborg.

Nån som känner till vägavsnittet?

Expressen skriver att det skedde på 80-sträcka och bilen voltade ner i diket.
Senast redigerad av menomi 2026-08-16 kl. 19:01.
Citera
2026-08-16, 19:06
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Jag har svårt att förstå hur en sådan här olycka kan ske. Kan det ha berott på alkohol hos endera föraren kanske...
Citera
2026-08-16, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag har svårt att förstå hur en sådan här olycka kan ske. Kan det ha berott på alkohol hos endera föraren kanske...

Inte första gången som en full lastbilsförare orsakar en svår olycka i sådana fall.
Citera
2026-08-16, 19:23
Medlem
Citat:

Nu vet inte jag var detta är exakt, men om du har åkt norr om Mariestad på e20 på senaste tiden så vet du att det är KAOS pga vägarbeten.
Citera
2026-08-16, 19:26
Medlem
Citat:
Vid fylla så blir det åtminstone straff för den vållande, mer sannolikt är rattsurfande, och det inkluderar nån som försöker hitta nån av bilens mest grundläggande funktioner i den stora pekskärmen som av nån anledning letat sig in i de flesta moderna bilar. Folk kan inte hålla sig i filen i två sekunder när de är distraherade av pekskärmen. Man ser det allt oftare nu för tiden hur folk vinglar, väldigt ofta vinglar de över i motsatt körfält. Till och med fyllesvin brukar inte vingla så mycket, och de som är sömniga brukar vakna till när de kör på den räfflade linjen.

Svårt val för den som kör lastbil också, ska man köra i diket och riskera sitt eget liv för att rädda nån som troligtvis kommer köra ihjäl sig inom tio minuter ändå, eller tuta, bromsa, köra rakt och hoppas på att rattsurfaren lyckas kasta sig över på sin sida.
Senast redigerad av Brukstrask 2026-08-16 kl. 19:29.
Citera
2026-08-16, 19:47
Medlem
Jag åkte där idag innan olyckan. Vet ju inte exakt vart det hände, men norr om Mariestad är det en sträcka med mötande trafik på ena sidan vajerräcket och gulmålad linje mellan körfälten. Kan ju vara så att någon missade att enbart ena filen ska användas.
Citera
2026-08-16, 19:50
Medlem
Tooheyss avatar
Verkar vara vid vägbygget om man kollar bilden i AB

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1487128
Citera
2026-08-16, 19:58
Moderator
HelgeBuks avatar
Lång sträcka med låg hastighet och omkörningsförbud, inte konstigt om det är nån som tröttnat och ändå kört om.
Citera
2026-08-16, 20:13
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooheys

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1487128

Japp, ser ut att vara vid speedwaybanan.
Förmodligen personbil som kom söderifrån som glömt att det var mötande trafik och gett sig på en omkörning precis innan kurvan.
Tragiskt.

https://www.google.com/maps/@58.760756,13.9718016,603m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDgxMi4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D
Citera
2026-08-16, 20:24
Medlem
Oavsett vem som har felat i detta fallet så tycker jag synd om stackarna på åkeriet Aros Fjärrgods. Nu är detta tredje gången inom loppet av 8 månader som en av deras bilar varit inblandade i en frontalkrock på E20. Helt makalöst.

(FB) Man död efter krock med lastbil i Mariestad (2026-02-01)
(FB) Man avliden efter krock med lastbil, Götene (2025-12-22)
Citera
2026-08-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeirardVanDerKlaar
Oavsett vem som har felat i detta fallet så tycker jag synd om stackarna på åkeriet Aros Fjärrgods. Nu är detta tredje gången inom loppet av 8 månader som en av deras bilar varit inblandade i en frontalkrock på E20. Helt makalöst.

(FB) Man död efter krock med lastbil i Mariestad (2026-02-01)
(FB) Man avliden efter krock med lastbil, Götene (2025-12-22)

Det där är nog en slump vi ska hata...
Citera
2026-08-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tooheys

Japp, just den sträckan jag syftade på. Vill minnas att om man kommer söderifrån är det den sista etappen på vägarbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in