2026-08-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Jag har uppfattat det som att denna olycka skedde i ett vägarbetsområde, utifrån det folk skriver om i tråden.

Att köra i vägarbetsområde brukar vara förenat med hög risk och fara, oftast saknas barriärer, olika typer av skydd samt vägen där man kör kan vara krokig, plötsliga mycket skarpa svängar osv. Hastigheten brukar vara begränsad med skyltar men det är inte alla som följer reglerna. Om man frontalkrockar med en lastbil så räcker det antagligen med 50km/h för att risken ska vara mycket hög att man skadas eller omkommer.

Jag är inte förvånad att olyckor sker, kör man för fort, slarvar eller struntar i skyltar etc då händer saker. De flesta som kör fordon (inklusive mig själv) kör på autopilot när man kör samma väg ofta. Tyvärr kan man inte göra så med vägarbeten för där ändras saker hela tiden och man måste vara extra uppmärksam. Det är faktiskt jobbigt köra genom vägarbeten för att man måste ha super koll på vad som händer hela tiden.

Tråkigt att det slutade så illa. Hoppas barnet som vårdas på sjukhus klarar sig och att det finns släktingar eller liknande som kan hjälpa till.

Körde nyss genom vägarbete. Ganska lång sträcka. Hastigheten var 70. Jag försökte att hålla det men hade 6 bilar bakom mig nafsande i röven. Allra närmast min röv var en buss.... alltså helt sjukt. Tänk den mackan som blir av min bil

Att folk har så jävla bråttom att de ska ligga över hastigheten även där det inte är räcken. Med krokiga vägar och kullar.
Citera
2026-08-17, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Vadå finns det inte utsatta koner och skyltar för det? Och då borde max 50 råda

Det växlade över så helt plötsligt körde man mot trafiken på motsatt körbana. Endast ett litet gult heldraget streck skilde fälten åt.

Jag upplevde det som att köra på en väldigt trång oförutsägbar väg. Har kört genom vägbyggen sen 90talet och har aldrig upplevt det som så rörigt som kring Grevby till Mariestad.
Citera
2026-08-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrManlig
https://imgur.com/a/V7pvC9E

Ickeautister kan identifiera den gröna lastbilen ganska enkelt.

Helstreckad gul linje. Förmodligen dålig sikt om det är köbildning. Tragiskt. Och korkat

Kör man om bör det väl ändå vara ett par hundra meter fri sikt
Citera
2026-08-17, 20:13
Medlem
Citat:
Vadå finns det inte utsatta koner och skyltar för det? Och då borde max 50 råda

Det handlar om en redan smal 2-1 väg där man leder över både syd och nordgående trafik på samma sida av det som tidigare var mitträcket.

Det finns inte plats för körfältssepararering och konor Zebraflexer/X3or skulle bara bli på-/nedkörda och ställa till ändå större förvirring.

Otillräcklig infrastruktur, uppgraderad 30 år för sent och ett fantasilöst Trafikverk som inte gör mycket rätt.

Visst, personbilsföraren var en idiot - men det är just sådant det saktfärdiga Trafikverket måste ta höjd för i sin projektering. Nästa idiot kan slakta en fullastad minibuss eller en oskyddad motorcyklist.
Citera
2026-08-17, 20:19
Medlem
Vad heter familjens vuxna..??
Citera
2026-08-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airsting
Det växlade över så helt plötsligt körde man mot trafiken på motsatt körbana. Endast ett litet gult heldraget streck skilde fälten åt.

Jag upplevde det som att köra på en väldigt trång oförutsägbar väg. Har kört genom vägbyggen sen 90talet och har aldrig upplevt det som så rörigt som kring Grevby till Mariestad.

Det låter farligt.
Citera
2026-08-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Det handlar om en redan smal 2-1 väg där man leder över både syd och nordgående trafik på samma sida av det som tidigare var mitträcket.

Det finns inte plats för körfältssepararering och konor Zebraflexer/X3or skulle bara bli på-/nedkörda och ställa till ändå större förvirring.

Otillräcklig infrastruktur, uppgraderad 30 år för sent och ett fantasilöst Trafikverk som inte gör mycket rätt.

Visst, personbilsföraren var en idiot - men det är just sådant det saktfärdiga Trafikverket måste ta höjd för i sin projektering. Nästa idiot kan slakta en fullastad minibuss eller en oskyddad motorcyklist.

Låter farligt. Då borde de sänka hastigheten till 30. Kanske 50
Citera
2026-08-17, 20:27
Medlem
Citat:
Låter farligt. Då borde de sänka hastigheten till 30. Kanske 50

Men snälla...?
Vad spelar en 30-skylt för roll när somliga inte förstår sammanhanget och skall styra ut i fel körfält för att dom antingen inte fatta;@tt det är mötande trafik, trots skyltning - eller bara inte bryr sig om det?

Av allt att döma körde denna personbilen redan långt över gällande hastighetsgräns. Tror du en annan hastighetsgräns kommer ändra en felaktig inställning?
Citera
2026-08-17, 20:33
Medlem
Citat:
Men snälla...?
Vad spelar en 30-skylt för roll när somliga inte förstår sammanhanget och skall styra ut i fel körfält för att dom antingen inte fatta;@tt det är mötande trafik, trots skyltning - eller bara inte bryr sig om det?

Av allt att döma körde denna personbilen redan långt över gällande hastighetsgräns. Tror du en annan hastighetsgräns kommer ändra en felaktig inställning?

Nej. Men sänkt hastighet gör folk uppmärksamma på omgivning, skyltar, linjer etc. Lite det som är tanken med sänkt hastighet. Speciellt vid vägarbete där det kan vara oförutsägbart. Om man inte kör där varje dag. Och ja, det gör nog inte lika ont att krocka i 30. Och kör du i 70 när det är 30. Grattis till dig
Citera
2026-08-17, 20:35
Medlem
Citat:
Värst är folk som ligger 10 under 4km i enfiligt. Sen 10 över i 2filigt....

Ja vad är det för fel på dom?? Extremt vanligt!
Citera
2026-08-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airsting
Jag håller med här. Har varit rörigt hela byggtiden, framförallt när viadukterna vid infarterna till Mariestad byggdes om. Kan nog många lokalbor intyga.
Citera
2026-08-17, 20:43
Medlem
Citat:
Det finns studier på det, många ignorerar helt hastighetsgränser och kör i stället i den hastighet som känns rätt för vägen. Det i sin tur styrs av hur krokig vägen är samt hur bred den är och hur mycket hål och andra ojämnheter som finns.

Har man en lång raksträcka och vill få ner hastigheten då gäller det att göra filerna så smala som möjligt samt att ställa ut hinder så som betongsvin och många koner med blinkande ljus. I synnerhet vid vägarbete är det extra viktigt att det är tydligt markerat då det oftast sker sommartid då trafiken är blandad med allt från förvirrade turister till folk som åker där varje dag och vet vart varenda potthål finns.

De skulle aldrig ha lagt ner Banverket och satsat mer på järnvägen i stället, tänk vad många idioter som hade försvunnit från våra vägar då, utvisade till tåget där de inte kan skada nån och där deras idiotbetende så som att försöka blockera dörrar ger dem ett välförtjänt kok stryk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in